Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2002, 16:06
Dying Breed
Dying Breed is offline
graag jullie mening hierover..
ik zelf denk dat de media allochtonen te veel in een slecht daglicht zetten, zodat de meest autochtonen een slecht beeld krijgen van allochtonen......
Oud 10-11-2002, 17:52
Boogie
Boogie is offline
Dat is in sommige gevallen zeker waar. Ik zag zaterdagavond bij Kopspijkers een stukje van Emiel Ratelband. Wat die uitkraamde was klinklare onzin en zorgde inderdaad voor een negatieve beeldvorming over allochtonen.
Oud 10-11-2002, 17:58
PV
PV is offline
Er zijn ook zat positieve dingen over allochtonen in de media.. alleen letten mensen daar minder op, negatief nieuws is immers leuker om te lezen
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 18:02
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
PV schreef:
Er zijn ook zat positieve dingen over allochtonen in de media.. alleen letten mensen daar minder op, negatief nieuws is immers leuker om te lezen
Ik zie nooit wat positiefs, nieuws is immers vaak slecht.
Oud 10-11-2002, 18:07
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Dat is in sommige gevallen zeker waar. Ik zag zaterdagavond bij Kopspijkers een stukje van Emiel Ratelband. Wat die uitkraamde was klinklare onzin en zorgde inderdaad voor een negatieve beeldvorming over allochtonen.
Inderdaad ja. Met name de rechtse media bedraagt hier een flink steentje aan bij (commerciele zenders, de idioten van de Telegraf)
Oud 10-11-2002, 19:13
Joostje
Joostje is offline
eens. kan hier nog discussie over ontstaan of is dit gewoon een poll eens/ oneens?
Oud 10-11-2002, 19:18
Verwijderd
De media overdrijft meestal.
Maar niet alleen in negatieve zin hoor. Soms gaan zijn ze ook veel te overdreven postief als een iemand bijv. de eerste allochtoon is, die een bepaald iets heeft bereikt.
Verder was geloof ik 85% van de media SP-stemmers ?
En overdrijft het ander slecht nieuws ook altijd. Bijv. de LPF-crisis. Het was natuurlijk slecht was er allemaal binnen die partij gebeurde, maar de media gaat dan weer overdrijven, omdat dat goed verkoopt.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 20:03
Joostje
Joostje is offline
Waarom denk je dat er zoveel SP'ers journalist zijn?
Ik bedoel, waarom denk je dat zoveel journalisten SP'ers zijn?
Oud 10-11-2002, 20:04
PV
PV is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Ik zie nooit wat positiefs, nieuws is immers vaak slecht.
precies je ziet het nooit, maar het is er wel. Je leest t alleen niet.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 20:50
Balance
Balance is offline
Citaat:
Boogie schreef:
dat is niet de media, maar één of andere idioot die dat loopt te verkondigen. Overigens gaf Kopspijkers weer commentaar daar tegenin, dus in dat opzichte was er een positief bericht voor je beeldvorming van allochtonen.

Maar in het algemeen denk ik idd dat media bijdraagt aan die negatieve beeldvorming. Niet dat ze alleen maar negatieve berichten geven, maar men hoort alleen de dingen die men wilt horen.
(selectieve perseptie, heb ik ooit geleerd..)
Oud 10-11-2002, 21:53
mcsun
mcsun is offline
Media. Meervoud.

Sorry hoor.
Oud 10-11-2002, 22:13
Brain-Damage
Brain-Damage is offline
Beide partijen maken zich er gewoon veel te druk over. Dat is het grootste probleem de laatste tijd. Maar ik vind ook dat de media te vaak de afkomst van de dader met teveel nadruk vermeldt. En dat zorgt (terecht) voor prikkelingen want te vaak kun je deze berichtgevingen zien als aanval op bepaalde bevolkingsgroepen.
Oud 11-11-2002, 18:43
NN
NN is offline
Er zijn twee soorten media in Nederland.
Eén is de roddel media zoals bv. de Telegraaf, Hart van Nederland, etc. dat nieuws niet objectief, maar op populistische wijze naar buiten brengt. Dat vind ik slecht, want het laat de nieuwsconsument geen mogelijkheid meer om zelf een oordeel te vormen over bv. het vraagstuk of allochtonen werkelijk criminelere zijn dan autochtonen.
Twee is de serieuze media zoals de NRC, Nova, etc., dat nieuws wordt onafhankelijk en zonder waardeoordelen naar buiten gebracht. Dat is veel beter, want zo kunnen mensen zelf bepalen wat ze vinden over iets. Ik vind dat de serieuze media niet heeft bijgedragen aan de negatieve gevoelens over allochtonen, de roddel media wel. Zij komen met schreeuwende koppen esn tellingen die niet gebaseerd zijn op bronnen (feiten/cijfers).

En ik wil nu ook wel eens weten waarom er mensen zijn die denken dat onder de journalisten veel Sp'ers zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:
Waarom denk je dat er zoveel SP'ers journalist zijn?
Ik bedoel, waarom denk je dat zoveel journalisten SP'ers zijn?
bron: Feyenoord vak x geloof ik
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 18:58
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
bron: Feyenoord vak x geloof ik
betrouwbare bronnen heb je
Oud 11-11-2002, 19:27
TygerStyle2001
TygerStyle2001 is offline
Citaat:
NN schreef:
Er zijn twee soorten media in Nederland.
Eén is de roddel media zoals bv. de Telegraaf, Hart van Nederland, etc. dat nieuws niet objectief, maar op populistische wijze naar buiten brengt. Dat vind ik slecht, want het laat de nieuwsconsument geen mogelijkheid meer om zelf een oordeel te vormen over bv. het vraagstuk of allochtonen werkelijk criminelere zijn dan autochtonen.
Twee is de serieuze media zoals de NRC, Nova, etc., dat nieuws wordt onafhankelijk en zonder waardeoordelen naar buiten gebracht. Dat is veel beter, want zo kunnen mensen zelf bepalen wat ze vinden over iets. Ik vind dat de serieuze media niet heeft bijgedragen aan de negatieve gevoelens over allochtonen, de roddel media wel. Zij komen met schreeuwende koppen esn tellingen die niet gebaseerd zijn op bronnen (feiten/cijfers).

En ik wil nu ook wel eens weten waarom er mensen zijn die denken dat onder de journalisten veel Sp'ers zijn.
uh-huh, Het NRC,Nova etc. is echt geen 'onafhankelijk nieuws zonder waardeoordelen' ook al doen ze dat in mindere mate dan 'de telegraaf' enzo maar ze hebben zelf net zo erg meegedaan aan het 'negatieve' beeld.
vooral het NRC betrap ik daar nog wel eens op doordat men bijvoorbeeld de afkomst(wat geheel niet bijdraagt aan het nieuws) vermeld van een allochtone dader.. ook in het nieuws wat men selecteert is dat te zien...
ik geef toe dat het minder erg is als wat de telegraaf doet maar dat betekent niet dat men er niet aan heeft bijgedragen..

owhja er was laatst een onderzoek onder studenten die een journalistenopleiding volgen en daaruit bleek dat meer als de helft op de SP zou stemmen(maar zo'n onderzoek zegt ook niet echt veel volgens mij)

Ik studeer trouwens ook journalistiek en JA ik ga op de SP Stemmen
Oud 11-11-2002, 20:01
Unexplained
Unexplained is offline
Tegenstelling: allochtonen kunnen niet met de media omgaan.

De media hoort gewoon bij onze maatschappij hoor, dat gezeur ook altijd.
Oud 11-11-2002, 20:45
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
De media hoort gewoon bij onze maatschappij hoor, dat gezeur ook altijd.
Haha. Oh god Unex gelooft in de objectiviteit van de media? Ik raad je aan om dit te kijken als je vrijdag toevallig tijd heb. Behoorlijk interessant. Documentaire over hoe de media de burger manipuleert in de VS.
Oud 11-11-2002, 22:13
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Haha. Oh god Unex gelooft in de objectiviteit van de media? Ik raad je aan om dit te kijken als je vrijdag toevallig tijd heb. Behoorlijk interessant. Documentaire over hoe de media de burger manipuleert in de VS.
Ik beweer helemaal niet dat de media objectief is, in tegendeel.

Mensen kunnen de media manipuleren. En allochtonen zijn niet goed in het manipuleren van de media.
Media horen bij het spelletje dat 'maatschappij' heet, of het je nu bevalt of niet is niet relevant.
Oud 12-11-2002, 12:53
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
ik zelf denk dat de media veel te snel bepaalde dingen aan het licht brengen waarover nog veel te weinig echt bekend is...en zo opschuddingen en beeldvormingen veroorzaken die niet nodig zijn
Oud 14-11-2002, 08:11
bumblebee
bumblebee is offline
Citaat:
Sithan schreef:

ik zelf denk dat de media veel te snel bepaalde dingen aan het licht brengen waarover nog veel te weinig echt bekend is...en zo opschuddingen en beeldvormingen veroorzaken die niet nodig zijn

Misschien wilt men dat wel lezen, en achteraf, als blijkt dat een paar feiten niet kloppen, gaan ze commentaar geven.

Kranten concurreren ook met elkaar, en vaak de krant met de meest "nieuwe" nieuws wordt gelezen. Dus ik denk dat men dat zelf voor een groot gedeelte veroorzaakt.
Oud 14-11-2002, 09:04
Outsider
Outsider is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Ik beweer helemaal niet dat de media objectief is, in tegendeel.

Mensen kunnen de media manipuleren. En allochtonen zijn niet goed in het manipuleren van de media.
Media horen bij het spelletje dat 'maatschappij' heet, of het je nu bevalt of niet is niet relevant.

Zo dus allochtonen kunnen niet met de meida omgaan. Wat is dat voor gekke stelling. Het is toch duidelijk dat dit omgekeerd is!
Want er zijn haast geen artikelen met het woord Marokkanen die niet met criminaliteit te maken hebben. Goed nieuws over allochtonen komt gewoon niet in de krant! De media, sommigen media (telegraaf, spits enz) zijn gewoon dol op sensatie. Ze schrijven echt wat de massa (blank, sensatiebelust) wil horen. Altijd weer die allochtonen zwart maken, dit zijn keiharde feiten die ieder logisch nadenkend mens kan beseffen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 11:25
Verwijderd
Citaat:
bumblebee schreef:
Misschien wilt men dat wel lezen, en achteraf, als blijkt dat een paar feiten niet kloppen, gaan ze commentaar geven.

Kranten concurreren ook met elkaar, en vaak de krant met de meest "nieuwe" nieuws wordt gelezen. Dus ik denk dat men dat zelf voor een groot gedeelte veroorzaakt.
juist ja, en was het de laatste 50 jaar erg 'in' om positief over buitenlanders te schrijven (dood de linkse kerk), nu is het erg in om realistisch en objectief erover te schrijven, en krijgen we eindelijk dat beeld in de media en politiek te zien wat we al jaren op straat zien....
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 19:49
NN
NN is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
juist ja, en was het de laatste 50 jaar erg 'in' om positief over buitenlanders te schrijven (dood de linkse kerk), nu is het erg in om realistisch en objectief erover te schrijven, en krijgen we eindelijk dat beeld in de media en politiek te zien wat we al jaren op straat zien....
Het was de afgelopen 50 helemaal niet 'in' om postief over buitenlanders te schrijven. Wel werd er niet zoals nu bij berichtgeving over een misdrijf benadrukt als er iemand van een etnische minderheid bij betrokken was. Tegenwoordig is subjectieve berichtgeving over deze bevolkingsgroep 'in' en dat vind ik geen goede ontwikkeling. Dat is namelijk bevorderend voor de vreemdelingenhaat.

En als een paar dagen voor 22-1-2003 een politicus met links gedachtengoed als bijvoorbeeld een Paul Rosenmöller wordt vermoord, dan krijg jij een celletje gezellig naast Volkert in de Bijlmerbajes.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 21:49
Ciao Che
Ciao Che is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
De media overdrijft meestal.
(...)Verder was geloof ik 85% van de media SP-stemmers .
van de niet-commerciële zenders waarschijnlijk
Reageren

Regels voor berichten