Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2002, 00:39
Verwijderd
ik las laatst ff een oud prehistorisch boek uit de bibliotheek en zag dan zon foto van de ontwikkeling van holbewoner (neanderthaler) naar de hedendaagse mens (homo sapiens)
we lopen inmiddels rechtop,maar hoe gaat t fysiek eigenlijk verder?

wordt de mens gemiddeld bv. 2 meter na enige tijd?..krijgt ons hoofd een ander vorm?..(zie holbewoner vergelijking mens van nu)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2002, 10:32
F1N3
F1N3 is offline
We worden zwakker.
Oud 14-11-2002, 15:24
Innocent_goblin
Innocent_goblin is offline
de tenen gaan verdwijnen
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 08:51
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
Innocent_goblin schreef:
de tenen gaan verdwijnen
dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Wel eens geprobeerd te rennen zonder je tenen te gebruiken?
Oud 15-11-2002, 11:49
Gatara
Gatara is offline
Maar met computers e.d. hoef je niet meer te rennen
Dus dat zou wel kunnen.

Misschien dat we uitsterven omdat de vrouw steeds atletischer wordt, maar onze hoofden steeds groter worden en tja..... dat lukt dan niet en dan komen er dus geen nakomelingen meer.
Of misschien kunnen mannen in de tussentijd ook kinderen krijgen.
Of de natuur zorgt ervoor dat de hoofden van kinderen weer wat kleiner geboren worden en later dan flink gaan groeien.
Of we nemen de buidel van een kangaroo over dan heb je dat probleem niet.

Maar waarom zouden we qua uiterlijk nog zoveel veranderen?
De krokodil, de neushoorn, de tijger, e.d. zijn nu ook wel wat veranderd, maar niet zo erg veel. Dus ik denk dat wij nu ook niet meer zoveel gaan veranderen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 12:36
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Misschien dat we uitsterven omdat de vrouw steeds atletischer wordt, maar onze hoofden steeds groter worden en tja..... dat lukt dan niet en dan komen er dus geen nakomelingen meer.
Het mooie van de evolutie is juist dat veranderingen die een afname van het aantal nakomelingen tot gevolg hebben niet doorzetten...

Citaat:
Maar waarom zouden we qua uiterlijk nog zoveel veranderen?
De krokodil, de neushoorn, de tijger, e.d. zijn nu ook wel wat veranderd, maar niet zo erg veel. Dus ik denk dat wij nu ook niet meer zoveel gaan veranderen.
Volgens mij is het sowieso niet zo dat er binnen een bepaalde soort in de loop der jaren veel drastische veranderingen optreden; eerder ontstaan er geheel nieuwe soorten die meer of minder verwant zijn aan 'oudere' soorten.
Hoewel dat natuurlijk alleen maar gesteld kan worden als je alles bekijkt volgens de (klassieke) groepering van de verschillende diersoorten; wij zijn het die onderscheid hebben gemaakt tussen homo erectus en homo sapiens om maar wat te noemen, terwijl natuurlijk niet van de ene op de andere dag de ene soort in de andere over ging.
Oud 15-11-2002, 15:29
ganralph
ganralph is offline
mijn id (gebaseerd op Nietzsche trouwens):

de mens ontwikkeld zich zodanig dat het lichaam steeds zwakker en minder noodzakelijk wordt (dat zien we nu al) en de geest steeds sterker wordt (daar moet nog aan gewerkt worden) met als uiteindelijk resultaat dat 'we' zullen evolueren tot entiteiten zonder lichaam

(kort samengevat mijn levenstheorie - voor verdere uitleg ben ik altijd bereikbaar, of wacht allen op mijn boek )
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 18:20
NielZ
NielZ is offline
Ik denk dat de mens redelijk uit-geevoluëert is. Naar mijn idee zijn we redelijk 'af'.

Wat inderdaad waarschijnlijk wel gaat gebeuren is dat we zwakker worden, en ik denk dat dat onze eigen 'schuld' is. Met internet, televisie, auto's ed hoeven we steeds minder lichamelijke arbeid te verrichten om iets te bereiken. Bovendien hebben we allerlei dingentjes ontwikkeld die ons beschermen tegen de 'grote boze buitenwereld'. Medicijnen, zalfjes & crémes, beschermende kleding en een redelijke medische zorg. Het lichaam hoeft hierdoor minder zijn best te doen om het organisme in leven te houden, en zal dus op den duur zwakker worden.
Oud 15-11-2002, 19:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
mcsun schreef:
Het mooie van de evolutie is juist dat veranderingen die een afname van het aantal nakomelingen tot gevolg hebben niet doorzetten...

Ja, daarom dacht ik er aan dat het hoofd van de mens misschien wel weer kleiner zou worden. Alhoewel we door het medisch ingrijpen continue die "normale evolutie" wellicht verstoren.

Citaat:

Volgens mij is het sowieso niet zo dat er binnen een bepaalde soort in de loop der jaren veel drastische veranderingen optreden; eerder ontstaan er geheel nieuwe soorten die meer of minder verwant zijn aan 'oudere' soorten.
Hoewel dat natuurlijk alleen maar gesteld kan worden als je alles bekijkt volgens de (klassieke) groepering van de verschillende diersoorten; wij zijn het die onderscheid hebben gemaakt tussen homo erectus en homo sapiens om maar wat te noemen, terwijl natuurlijk niet van de ene op de andere dag de ene soort in de andere over ging.
Nee Misschien dat onze generatie al een eerste stap is naar een enorme verandering, alleen beseffen we dat niet

En ben er overigens van overtuigd dat er ook kindjes tussen de neanderthaler en de cromayon-mens zijn geboren,... die twee soorten mens leken daarvoor veel te veel op elkaar om het niet te gaan gelukken, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2002, 14:58
Roos
Roos is offline
Citaat:
NielZ schreef:
Het lichaam hoeft hierdoor minder zijn best te doen om het organisme in leven te houden, en zal dus op den duur zwakker worden.
Nee dat verwoord je niet goed.
Als een organisme geboren is, heeft het een bepaald genotype. Het maakt dan niet uit wat deze persoon meemaakt/uitspookt in zijn leven, en in hoeverre hij gebruik maakt van zalfjes etc. Hij zal nog steeds dezelfde genen hebben en dus maakt het voor zijn nakomelingen niets uit of hij nu juist wel of geen medicijnen/zalfjes gebruikt zal hebben.
Je kunt het dus niet per individu bekijken.Wel per soort: je kunt namelijk wel zeggen dat door alle zalfjes/medicijnen etc. organismen met een minder gunstig genotype meer kans krijgen om te overleven. Daardoor kan de soort gemiddeld gezien "zwakker" worden, aangezien nu ook zwakke individuen nakomelingen kunnen krijgen.

Overigens geloof ik niet dat onze soort is uitgeevolueerd. Het mooie van evolutie is dat je het niet per generatie kan bekijken.
Nou ja ik heb hier ooit al een heel betoog over gehouden en ik heb ff geen zin om het nog een keer te doen.
Bedenk maar wat er gebeurt met de mens als de temperatuur op aarde een aantal tientallen graden stijgt.
Oud 19-12-2002, 19:57
Verwijderd
hmz, wie zegt dat het "de mens" wordt.

als het zo doorgaat krijg je waarschijnlijk fysiek sterke mensen, en mensen die erg goed in het denkwerk zijn.

puur omdat ze beiden in een ander klimaat leven.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 05:37
notbonefish
notbonefish is offline
wat mij het meest intresseert is hoe de eerste generatie mensen die niet in zwaartekracht geboren zijn eruit zien. dat is een omgeving waar wij niet voor zouden moeten zijn gebouwd. kunnen wij ons daar snel aan aanpassen (lees: 1 a2 generaties), of kan ons lichaam zich daar gewoon niet aan aanpassen?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 14:49
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
bonefish schreef:
wat mij het meest intresseert is hoe de eerste generatie mensen die niet in zwaartekracht geboren zijn eruit zien. dat is een omgeving waar wij niet voor zouden moeten zijn gebouwd. kunnen wij ons daar snel aan aanpassen (lees: 1 a2 generaties), of kan ons lichaam zich daar gewoon niet aan aanpassen?
hmm, nee worden misbaksels denk ik
Langzame aanpassing aan een lagere/hogere zwaartekracht zal wel plaatsvinden denk ik.
Oud 11-01-2003, 20:16
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
hmm, nee worden misbaksels denk ik
Langzame aanpassing aan een lagere/hogere zwaartekracht zal wel plaatsvinden denk ik.
als je ziet wat voor veranderingen al optreden na een maand gewichtloosheid, lijkt het mij helemaal niet onwaarschijnlijk dat wij redelijk snel aan zouden kunnen passen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 20:16
SuperSanne
SuperSanne is offline
Hmmm... ik neem an dat de gezondsheidszorg beter zal worden ("indiaanse geelgestreepte spikkelkolibrie draagt gen tegen aids") en dat dus ook de genetisch "zwakkeren" in onze maatschappij in staat zijn om hun genen door te geven, geen natuurlijke selectie dus. En ja, wat verder.... extra hoofden ofzo?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 19:26
Roos
Roos is offline
Citaat:
Havock schreef:
hmz, wie zegt dat het "de mens" wordt.

als het zo doorgaat krijg je waarschijnlijk fysiek sterke mensen, en mensen die erg goed in het denkwerk zijn.

puur omdat ze beiden in een ander klimaat leven.
Hmm dat is opzich ook wel interessant. Een afsplitsing van fysiek sterke mensen, als nieuwe soort.
Oud 12-01-2003, 20:20
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
als we uitgaan van wat we nu in maatschappij zien qua kinderproductie...

Mensen worden dommer, rug mogelijk/waarschijnlijk sterker, en als klonen en IVF erg aanslaat ook genetisch impotent.
Oud 05-02-2003, 16:29
Isa
Isa is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
als we uitgaan van wat we nu in maatschappij zien qua kinderproductie...

Mensen worden dommer,
hoe dat zo?
Citaat:
rug mogelijk/waarschijnlijk sterker, en als klonen en IVF erg aanslaat ook genetisch impotent.
denk het niet, juist omdat we bij klonen kunnen bepalen welke genen wel en welke nit worden dorgegevn. dan kunnen we beslissen dat we juist vruchtbare mensen klonen,manipuleren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten