Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2002, 21:16
zozze
zozze is offline
Ik sla de deur toe en haal diep adem. De wind ruist rond mijn hoofd en speelt met mijn haren. Deze velden, bossen en rivieren zijn van mij. Ik wandel een eindje door tot ik ons hutje niet meer zie. Het geruis van de berken aan de rand van het bos stelt me gerust. Dit is mijn thuis. Ik ga op mijn rug in het gras liggen. De romige wolken dwalen voorbij en de lucht is hemelsblauw. Het gras geurt heerlijk. De zon laat haar warme stralen op mijn huid vallen. Een vlieg gonst langs mijn hoofd. Ik draai me om en zie een paar boterbloempjes die mij eenzaam aanstaren. Ik pluk ze en steek ze achter mijn oor. Het gras kietelt aan mijn blote voeten. Ik ga rechtstaan en kijk naar de berken. Hun blaadjes glinsteren in het zonlicht. Ik krijg het erg warm en ga af op het geklater van het beekje. Het kabbelt rustig door. Ik laat mijn voet zakken. Het water is lekker warm. Ik laat me van de rand zakken. Het water dringt door de dunne stof van mijn kleed. Het is heerlijk. Ik maak mijn haren nat, de bloemetjes drijven langzaam weg, mee met de stroming. Ik krijg het koud en leg me te drogen in het gras. Een vlaag van geluk overspoelt me. Dit is mijn thuis. Als mijn kleren droog genoeg zijn ga ik terug naar binnen en ga in de oude schommelstoel zitten. Vol van wat ik vandaag allemaal gezien heb. Rustig dommel ik in.
Oud 18-11-2002, 17:24
ekki
ekki is offline
idealistisch beeld. zo zou ik trouwens wel dood willen gaan (op zo'n mooi plekje) als ik oud ben .
Oud 19-11-2002, 09:11
Vlooienband
Vlooienband is offline
Mooi geschreven, half utopisch, half bereikbaar. Berken passen hier goed bij, ik kon het me goed voorstellen. Goed beschreven, mooi.

Let op de stijl, probeer af en toe een witregel te maken. Creëer alinea’s. Het zijn gedachten, nietwaar?
Probeer te letten op "hinderlijke herhaling". Dit is een begrip dat mijn laatste Nederlands docente mij heeft geleerd. Het houdt in dat een zin niet continu met een bepaald zinsdeel moet beginnen.
Als ezelsbruggetje kan je die zinnen APO en OPA-zinnen noemen.
APO: Ander zinsdeel, Persoonsvorm, Onderwerp.
OPA: Onderwerp, Persoonsvorm, Ander zinsdeel.
Dit kan hele lastig zijn om te lezen. het moet evenwichtig met elkaar afgewisseld zijn.
Ik pikte er een paar stukjes onder het lezen uit, hier is een stukje:
"De tranen rollen over zijn wangen.
Hij heeft zich nog nooit zo blij gevoeld, behalve dan die keer dat hij bij Sinterklaas op schoot mocht zitten. Anna is naast hem komen zitten en ziet gelijk wat er aan de hand is."
Drie maal het onderwerp als begin van de zin. Niet fijn. Leest lastig.

Ook is een vorm van HH bepaalde woorden vaak herhalen.

Laatst gewijzigd op 19-11-2002 om 09:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten