Nee! Daar ben ik nou es ff flink tegen! Het gymnasium is allerminst achterhaald!
Ikzelf zit ook op het gymnasium, weliswaar op een scholengemeenschap, en dus niet op een onafhankelijk gymnasium.
Een vak als latijn, grieks of Klassieke Culturele Vorming is zeker belangrijk. Invloeden van de klassieken zijn nog steeds merkbaar, op bijvoorbeeld taalkundig, wiskundig, filosofisch en politiek gebied.
Veel woorden zijn afkomstig van het latijn of het grieks, wanneer je een woord niet kent, kan het latijn of het grieks je helpen de betekenis te herleiden. Bij latijn en grieks leer je bovendien ook te structureren. Je moet in een bepaalde volgorde een zin vertalen, anders kom je er gewoon niet uit.
In de wiskunde hebben de Romeinen, maar met name de Grieken veel invloed gehad. De Grieken stonden aan de bakermat van de wiskunde.
Dit geldt ook voor filosofie. Nog steeds hebben filosofen als Plato en Socrates grote invloed op huidige denkers.
Tenslotte in politiek opzicht. Veel woorden zijn afkomstig uit het Grieks, denk maar aan democratie.
Ons rechtsysteem lijkt trouwens ook heel erg op dat van de Romeinen...
Tjonge, dat ik zo'n stukje kan schrijven! Nou ja, ik kan ook nog wel normaal doen hoor enzo... Maar ja, je hebt er om gevraagd, dus hier heb je het antwoord hé!
Nou ja, heeeeeeeeel veel succes hé! Mocht je commentaar hebben mail je dan naar:
miriam@shithappens.be?
Groens,
Miriam
|