Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2001, 16:17
Lizz
Lizz is offline
ik heb een vraagje
ik moet voor nederlands een betoog schrijven, dus met voor en tegen argumenten en een duidelijke opinie
nu was mijn vraag dus of jullie mij konden helpen want ik weet het zo net nog niet...
en oja voordat ik het vergeet:
de stelling luidt of het gymnasium achterhaald is of niet...
thnx alvast
Oud 15-05-2001, 16:30
stefano17
stefano17 is offline
Misschien kan je zeggen dat die talen ouderwets zijn en nergens meer gesproken of geschreven worden.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2001, 18:48
Sacha
Sacha is offline
Voorargument:
Latijn is achterhaald, want bijna nergens is het meer een vereiste.

tegenargument:
Latijn legt de basis voor een goede algemene ontwikkeling en laat je zien waar de hedendaagse talen vandaan komen
Met citaat reageren
Oud 17-05-2001, 21:00
Miriam
Miriam is offline
Nee! Daar ben ik nou es ff flink tegen! Het gymnasium is allerminst achterhaald!
Ikzelf zit ook op het gymnasium, weliswaar op een scholengemeenschap, en dus niet op een onafhankelijk gymnasium.
Een vak als latijn, grieks of Klassieke Culturele Vorming is zeker belangrijk. Invloeden van de klassieken zijn nog steeds merkbaar, op bijvoorbeeld taalkundig, wiskundig, filosofisch en politiek gebied.
Veel woorden zijn afkomstig van het latijn of het grieks, wanneer je een woord niet kent, kan het latijn of het grieks je helpen de betekenis te herleiden. Bij latijn en grieks leer je bovendien ook te structureren. Je moet in een bepaalde volgorde een zin vertalen, anders kom je er gewoon niet uit.
In de wiskunde hebben de Romeinen, maar met name de Grieken veel invloed gehad. De Grieken stonden aan de bakermat van de wiskunde.
Dit geldt ook voor filosofie. Nog steeds hebben filosofen als Plato en Socrates grote invloed op huidige denkers.
Tenslotte in politiek opzicht. Veel woorden zijn afkomstig uit het Grieks, denk maar aan democratie.
Ons rechtsysteem lijkt trouwens ook heel erg op dat van de Romeinen...

Tjonge, dat ik zo'n stukje kan schrijven! Nou ja, ik kan ook nog wel normaal doen hoor enzo... Maar ja, je hebt er om gevraagd, dus hier heb je het antwoord hé!
Nou ja, heeeeeeeeel veel succes hé! Mocht je commentaar hebben mail je dan naar:
miriam@shithappens.be?

Groens,
Miriam

Met citaat reageren
Oud 20-05-2001, 08:03
hopeloos geval
hopeloos geval is offline
Citaat:
Miriam schreef:
Nee! Daar ben ik nou es ff flink tegen! Het gymnasium is allerminst achterhaald!
Ikzelf zit ook op het gymnasium, weliswaar op een scholengemeenschap, en dus niet op een onafhankelijk gymnasium.
Een vak als latijn, grieks of Klassieke Culturele Vorming is zeker belangrijk. Invloeden van de klassieken zijn nog steeds merkbaar, op bijvoorbeeld taalkundig, wiskundig, filosofisch en politiek gebied.
Veel woorden zijn afkomstig van het latijn of het grieks, wanneer je een woord niet kent, kan het latijn of het grieks je helpen de betekenis te herleiden. Bij latijn en grieks leer je bovendien ook te structureren. Je moet in een bepaalde volgorde een zin vertalen, anders kom je er gewoon niet uit.
In de wiskunde hebben de Romeinen, maar met name de Grieken veel invloed gehad. De Grieken stonden aan de bakermat van de wiskunde.
Dit geldt ook voor filosofie. Nog steeds hebben filosofen als Plato en Socrates grote invloed op huidige denkers.
Tenslotte in politiek opzicht. Veel woorden zijn afkomstig uit het Grieks, denk maar aan democratie.
Ons rechtsysteem lijkt trouwens ook heel erg op dat van de Romeinen...

Tjonge, dat ik zo'n stukje kan schrijven! Nou ja, ik kan ook nog wel normaal doen hoor enzo... Maar ja, je hebt er om gevraagd, dus hier heb je het antwoord hé!
Nou ja, heeeeeeeeel veel succes hé! Mocht je commentaar hebben mail je dan naar:
miriam@shithappens.be?

Groens,
Miriam

Ha, ik ben het helemaal met je eens. En latijn en griex zijn gewoon hartstikke LEUK!!! En die volkeren waren gewoon superslim! Als zij toen niet zoveel hadden uitgevonden hadden wij nu niet zo geleefd denk ik

(haha, nu heb ik meer text dan jij , niet dat het allemaal míjn text is, maja)

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten