Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2001, 10:26
John Sickbock
John Sickbock is offline
Als iemand het weet zit ie hier, lijkt me zo...

ja er worden soms latijnse woorden in de biologie of wat dan ook gebruikt, maar daar hoef je nog geen latijn voor te leren. en de cultuur is misschien wel waardevol ja, maar die kun je ook leren zonder de taal...

Bijna niemand doet er later wat mee (niet dat dat niet voor de meeste vakken geldt maar voor latijn toch wel vrij sterk denk ik)

what's the point?
Oud 18-05-2001, 15:08
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Er zijn heel veel 'points'. Misschien kan DE bezoeker ze eventjes opsommen?
Oud 18-05-2001, 18:46
Onbekende
Onbekende is offline
In deze oude topic staan een heleboel punten opgesomd, waar ik weinig aan toe te voegen heb, omdat het al een oude topic is laat ik deze ook open.
http://forum.scholieren.com/Forum26/HTML/000131.html
Oud 18-05-2001, 20:13
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
Onbekende schreef:
In deze oude topic staan een heleboel punten opgesomd, waar ik weinig aan toe te voegen heb, omdat het al een oude topic is laat ik deze ook open.
http://forum.scholieren.com/Forum26/HTML/000131.html
bedankt!
Oud 21-05-2001, 12:57
*black rose*
*black rose* is offline
Citaat:
John Sickbock schreef:
Als iemand het weet zit ie hier, lijkt me zo...

ja er worden soms latijnse woorden in de biologie of wat dan ook gebruikt, maar daar hoef je nog geen latijn voor te leren. en de cultuur is misschien wel waardevol ja, maar die kun je ook leren zonder de taal...

Bijna niemand doet er later wat mee (niet dat dat niet voor de meeste vakken geldt maar voor latijn toch wel vrij sterk denk ik)

what's the point?

da vraag ik me ook al lang af......
Oud 22-05-2001, 17:29
kiezel
kiezel is offline
Het is goed voor je algeme taalgevoel, voor de brede ontwikkeling die natuurlijk voor iedereen onmisbaar is, omdat je het drukker hebt leer je heeel goed plannen en het is natuurlijk ook nog eens ontzettend leuk. Bovendien heb je vast geen idee hoeveel voldoening het kan geven een lekker lange zin met succes gescandeerd te hebben of je te hebben ontworsteld aan een heerlijk stukje Caesar. Het enige nadeel is dat je minder tijd overhoud voor nutteloze hobby's als onderwaterhockeyscheidrechteren ofzo. Streep af, concludeer en participeer!
Oud 22-05-2001, 17:42
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
kiezel schreef:
Het is goed voor je algeme taalgevoel, voor de brede ontwikkeling die natuurlijk voor iedereen onmisbaar is, omdat je het drukker hebt leer je heeel goed plannen en het is natuurlijk ook nog eens ontzettend leuk. Bovendien heb je vast geen idee hoeveel voldoening het kan geven een lekker lange zin met succes gescandeerd te hebben of je te hebben ontworsteld aan een heerlijk stukje Caesar. Het enige nadeel is dat je minder tijd overhoud voor nutteloze hobby's als onderwaterhockeyscheidrechteren ofzo. Streep af, concludeer en participeer!
En jij doet geen Latijn?? Of wel?? Nu weet ik het niet meer..

Oud 22-05-2001, 18:17
Tygertjuh
Tygertjuh is offline
Latijn kan erg handig zijn met andere talen, vooral Frans. Vele woorden kun je terug vinden, dan niet als geheel woord, dan wel als een vervoeging ervan. Ik zeur wel altijd over latijn, maar eigenlijk is het best wel een leuk vak. En als ik er een andere leraar voor zou hebben en een iets minder drukke klas dan zou ik het ook best kunnen opbrengen om op te letten. Het is een taal waar je dus in de rest van je leven ook nog iets aan hebt. Bovendien is het toch altijd wel een soort uitdaging om een taal te leren beheersen die andere, normalere (om het zo maar even te noemen) mensen niet kennen. Of het nu zozeer een kick is om te vertalen en oefeningen te maken neeh, dat vind ik niet. Toch is het wel een leuke taal (WAT ZEG IK NOU WEER??)
Maar goed, ik zag er eerst het nut ook niet van. Totdat mijn pake stierf en ik een gedichtje voor hem in het Latijn heb vertaald. Daar heb ik tot nu toe alleen nog maar positieve en aardige reacties op gekregen...

Oan't safier
Janet
Oud 22-05-2001, 20:13
mif
mif is offline
Citaat:
John Sickbock schreef:
Waarvoor is Latijn leren goed????
Voor het CE van morgen! , verder geen enkel nut inderdaad.
Oud 22-05-2001, 20:56
OBB
OBB is offline
Citaat:
Tygertjuh schreef:
Latijn kan erg handig zijn met andere talen, vooral Frans. Vele woorden kun je terug vinden, dan niet als geheel woord, dan wel als een vervoeging ervan.
Dus om Frans te kunnen leren is het handig om Latijn te leren???
Dan kan je och ook gewoon zonder Latijn Frans leren, en Spaans, en Italiaans, en al die latijnse talen? De lijken ook heel erg op elkaar.
Oud 22-05-2001, 21:28
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
mif schreef:
Voor het CE van morgen! , verder geen enkel nut inderdaad.

Leuk dat je me er nog even aan herinnert... Ik denk: ik ga even naar het forum om te ontspannen na een hele middag en avond Latijn leren...

Veel succes!
Oud 23-05-2001, 17:49
mif
mif is offline
Citaat:
Onbekende schreef:

Veel succes!
Nog bedankt... maar het heeft niet geholpen , de twee die ik mocht halen heb ik ook echt gehaald op het stuk met de vragen, hopelijk is de vertaling beter.

Oud 23-05-2001, 18:14
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
mif schreef:
Nog bedankt... maar het heeft niet geholpen , de twee die ik mocht halen heb ik ook echt gehaald op het stuk met de vragen, hopelijk is de vertaling beter.
De vertaling is vast beter! Ik vond de vragen ook heel rot. Ik heb het globaal nagekeken en ik heb iets van een 7. Ik had ongeveer 35 van de 43 punten van de proefvertaling, dus dat ging heel erg goed.
Oud 26-05-2001, 17:44
rozijntje
rozijntje is offline
Latijn is goed voor algemene ontwikkeling denk ik, je leert nadenken, zinnen anders bekijken, taalgevoel ontwikkelen, en eigenijk is het ook wel leuk om dingen te lezen van mensen die al lang gestorven zijn, die in een totaal andere wereld leefden. echt, ik kan je alleen maar aanraden latijn of grieks te doen!!!!
Reageren

Regels voor berichten