Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2001, 23:28
girlspider
girlspider is offline
Ik zit nu in m'n vierde middelbaar Latijn-Moderne Talen in een Belgische school. (dit zeg ik er even bij omdat het systeem helemaal anders is dan het nederlandse schoolsysteem)
Ik moet binnen de maand gekozen hebben wat ik volgend jaar ga studeren: Latijn verderdoen, of menswetenschappen...

Ik zou zo graag voort doen met latijn, maar ik moet heeeel erg hard studeren om geslaagd te zijn, je kent dat wel: dagen studeren voor een gewone test en dan net en 5,5/10 halen...

Ik ben bang dat ik het 5e en 6e jaar latijn misschien niet meer ga aankunnen, net omdat ik het nu al zo vreselijk moeilijk vind, maar ik vind het interessant, leuk,...

Menswetenschappen is misschien wel een leuke richting, maar de klasgroep waar ik in terecht zou komen bevalt me niet, ik zou me er heel slecht in voelen. Buiten deze twee richtingen kan ik geen enkele richting meer aangaan behalve dan economie maar dat interesseert me Echt echt echt niet.

Zou ik doorgaan en het risico nemen? Of het zekere voor het onzekere nemen en naar menswetenschappen overschakelen????? Ik ben echt bang dat ik m'n zesde jaar zou moeten overdoen ofzo, maar ik zou zo graag doorgaan...

xxx
Gs
Oud 02-06-2001, 14:02
Tygertjuh
Tygertjuh is offline
Je geeft zelf aan dat je Latijn leuker vindt, dan mensenwetenschappen. Ookal wordt het misschien erg moeilijk, dan zul je er toch meer plezier in hebben dan dat andere. Dus ik was wel voor Latijn gegaan..

Succes met je keus.

Janet
Oud 02-06-2001, 16:29
Verwijderd
Inderdaad, Latijn lijk je veel leuker te vinden, daar zal je dan wel hard voor willen (moeten?) werken. Menswetenschappen lijkt je niet echt ontzettend aan te spreken, dus ben je misschien wel minder bereid daar hard voor te werken, waardoor je je werk laat verslonzen en misschien daardoor wel de 6e over moet doen...

Maar: wat zijn je problemen met Latijn?? Als je hele essentiele dingen echt niet begrijpt is het misschien echtniet haalbaar, maar als het kleine dingen zijn weer wel. Vraag eens aan je leraar of hij denkt dat je het kan halen als je er heel hard voor werkt? Hij is nl. degene die weet wat voor zin of onzin jij opschrijft tijdens testen en heeft waarschijnlijk ervaring genoeg om daar uit te kunnen halen of jij het gaat halen...
Met citaat reageren
Oud 02-06-2001, 16:31
Verwijderd
oh, en in nederland is het zo dat je in de 4e de grammatica van het latijn voltooid, daarna krijg je er geen nieuwe grammatica meer bij, dus dat scheelt dan weer, moeilijker dan gerundium en gerundivum kan je dan niet meer tegen komen (vond ik altijd errug vervelend, maar aan het einde (in de 6e) had ik het eindelijk eindelijk door)
Met citaat reageren
Oud 06-06-2001, 20:55
girlspider
girlspider is offline
Eerst en vooral bedankt voor de reacties, ik moet nu echt een keuze gaan maken en kom er maar niet uit.
Om op de vraag te antwoorden wat ik juist niet snap:

Ik snap de grammatica enzo, als ik daar oefeningen o^p krijg lukt dat best. Eigenlijk is het allemaal heel erg raar: ik kan de oefeningen maar als de leerkracht vraagt bv een completiefzin te verklaren in een TEKST, dan zie ik dat niet meer staan, dan raak ik in de war en sla ik alles door elkaar en twijfel... Maar ik vertaal de zin dikwijls wel juist! (dat is het rare, ik heb de verklaring van de werkwoorden vaak verkeerd, hiermee bedoel ik iets in de zin van 'ut + conj. na verba declarandi met wilsuitdrukking' ofzo, is maar een voorbeeld, maar de vertaling is dan wel juist...)

In inzichtsvragen ben ik wel goed, en naar het schijnt staan daar veel punten op in het zesde jaar, maar kom...

Ja, ik ben al met m'n leerkracht gaan praten, hij denkt dat de 'klik' bij mij nog gaat komen en vind dat ik moet doorgaan, hij gelooft erin zegt hij, maar daarmee zijn m'n twijfels nog niet weg...µ

Bovendien ben ik erg bang voor de mondelinge examens Latijn, stel dat ze daar twee vragen stellen over grammatica in een tekst dan haal ik gewoon onvoldoende!!

En dat van die grammatica in 5 en 6 is ook zo in België, maar je moet hem nog wel 'kennen' want anders kan je hem natuurlijk niet toepassen...
Oud 07-06-2001, 13:04
Verwijderd
Tja, je zult zelf moeten beslissen..

Maar zoals je docent zegt, de klik moet nog komen...
ik denk dat hij daar wel gelijk in heeft, hoor..
in de volgende jaren zul je nog zo veel meer Latijn zien en hoe vaker jij een bepaalde constructie ziet, hoe eerder je hem herkent..
ikzelf heb nooit echt goed de grammatica gehad, jouw voorbeeld snap ik dan ook totaal niet maar in het laatste jaar heb ik een nieuwe lerares latij gekregen die ons een soort spoedcursus heeft gegeven.. ze heeft veel aandacht besteed aan de standaarddingen en dit jaar heb ik zo veel vertaald, dat ik uiteindelijk zelf dingen ging herkennen... (nooit gedacht dat dat kon)

ik denk dat het zien van veel teksten en het vertalen er van bij jou ook wel zal helpen, zeker als je de grammaticaoefeningen al wel snapt..je gaat ze echt vanzelf herkennen in teksten..
Met citaat reageren
Oud 12-06-2001, 11:50
Seneca
Seneca is offline
In Nederland wordt Latijn na de vierde niet echt moeilijker meer, dan leer je alleen beter te vertalen etc. maar je krijgt weinig nieuwe stof (behalve dan een andere schrijver, maar dat is gewoon een kwestie van ff wennen) Als je Latijn leuker vindt dat menswetenschappen zou ik als ik jou was gewoon Latijn doen, het is wel te overleven, hoor, als je eenmaal de 4e gehad hebt. Sterkte!
Oud 13-06-2001, 20:45
girlspider
girlspider is offline
't is maar dat de vijfde wel gaat lukken, maar de zesde waarschijnlijk niet... Is Latijn het risico een jaar over te doen waard?
Oud 14-06-2001, 12:34
Verwijderd
Jij bent de enige die dat kan beslissen, echt waar!! Je moet zelf bedenken of je dat er voor over hebt... weet je al wat je wilt gaan doen na deze school, dat kan misschien ook helpen in je keuze?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2001, 14:31
girlspider
girlspider is offline
okeej, ik denk dat ik ga doorgaan, tenminste als ik geslaagd ben dit jaar...

Ik zal wel echt alles moeten geven, maar als ik tijdens de vakantie alles nog eens herhaal, zou dat dan niet lukken???
Oud 25-06-2001, 17:14
OnlineMedusa
OnlineMedusa is offline
girlspider, waar woon jij?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2001, 14:22
girlspider
girlspider is offline
Citaat:
OnlineMedusa schreef:
girlspider, waar woon jij?

why? provincie Antwerpen, België

Oud 26-06-2001, 19:18
OnlineMedusa
OnlineMedusa is offline
wou da gewoon ff weten
Met citaat reageren
Oud 28-06-2001, 10:10
hopeloos geval
hopeloos geval is offline
K zou gewoon latijn gaan doen. K bedoel, je blijft toch niet op 1 vak zitten???
Met citaat reageren
Oud 28-06-2001, 20:59
girlspider
girlspider is offline
Beste mensjes hier !!!!

Ik heb vernomen dat ik een A-attest heb, wat dus wil zeggen dat ik mag doorgaan met Latijn.

Het advies van de klassenraad was doorgaan met Latijn-Moderne talen, waar ik dus nu zit.
Ik ben echt mega-happy want dit wil zeggen dat de klassenraad toch denkt dat ik 5 en 6 aankan, dus is dat een goeie reden om er zelf ook in te geloven.

Bedankt voor alle steun en advies hier, op mijn keuzeformulier staat nu mooi ingevuld: "LATIJN-MODERNE TALEN ASO".
Thanks everyone!!!!

xxxx
Gs

Oud 29-06-2001, 09:45
Verwijderd
Graag gedaan!!! Fijn dat je mag/wil/kan doen wat je eigenlijk het liefst wilde doen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten