Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2001, 02:58
SébKober
SébKober is offline
Het valt me de laatste tijd op dat bijna niemand z'n werkwoorden goed kan vervoegen... Overal fouten met d-dt, d of dd... Zelfs in ondertiteling op TV...

Voorbeelden:

Hij bevrijd
Ik bevrijde

Wat is er nou mis? Is er wat mis met het onderwijs ofzo? Ik vind het echt vreselijk irritant...
Oud 24-07-2001, 21:33
A loved one
A loved one is offline
Het houdt je wakker, hč?

Love
Met citaat reageren
Oud 25-07-2001, 18:41
Yolcu
Yolcu is offline
Ik vind dat ook onwijs irritant.. ik heb vriendinnen van me in de derde klas van de middelbare school (toen ze dus 15(!!) waren) nog moeten leren hoe het in elkaar zit. Vooral de verleden tijd wordt vaak fout geschreven, en er zijn veeeel mensen die bij de stam er een -t achter pleuren. Die hebben duidelijk niet opgelet bij de Nederlandse les in groep 6 ofzo..
Oud 26-07-2001, 13:28
SébKober
SébKober is offline
Rampzalig is het... Iedereen die z'n Nederlands niet kan spellen: Schaam je!
Oud 26-07-2001, 21:49
Seneca
Seneca is offline
Is absoluut HEEEL, HEEEL erg irritant!
Zo van 'het gebeurd dat... ' of ' het is gebeurt'
Maar er gaan wel meer dingen fout! Ooit gehoord van ; een aantal leerlingen IS (ipv zijn)??? Of van die geweldige constructies die bedoeld zijn om indruk te maken en waartegen dan gewoon harstikke veel fouten gemaakt worden waardoor je juist absoluut NIET intelligent overkomt. Niet dat ik foutloos ben, maar toch. En wat dacht je van 'groter als'. Ik heb tot mn vijftiende in de veronderstelling geleefd dat het zo hoorde! BELACHELIJK!
Oud 29-07-2001, 19:26
jan cornelis
jan cornelis is offline
Citaat:
seneca schreef:
Is absoluut HEEEL, HEEEL erg irritant!
Zo van 'het gebeurd dat... ' of ' het is gebeurt'
Maar er gaan wel meer dingen fout! Ooit gehoord van ; een aantal leerlingen IS (ipv zijn)??? Of van die geweldige constructies die bedoeld zijn om indruk te maken en waartegen dan gewoon harstikke veel fouten gemaakt worden waardoor je juist absoluut NIET intelligent overkomt. Niet dat ik foutloos ben, maar toch. En wat dacht je van 'groter als'. Ik heb tot mn vijftiende in de veronderstelling geleefd dat het zo hoorde! BELACHELIJK!
Dat is gewoon goed, aangezien dat aantal enkelvoud is...
Met citaat reageren
Oud 29-07-2001, 20:48
Seneca
Seneca is offline
Citaat:
jan cornelis schreef:
Dat is gewoon goed, aangezien dat aantal enkelvoud is...
Dat bedoelde ik ook! Iedereen maakt er meervoud van en dat is niet de bedoeling..
Al schijnt het tegenwoordig 'toegelaten' te worden. Waar gaat dat heen met 's Nederlands gedoogbeleid?
Oud 30-07-2001, 13:39
stefano17
stefano17 is offline
Ik weet er nog een: "De leerlingen uit 5 Havo worden verzocht om hun rapport in te leveren." (zoek de fout )
Met citaat reageren
Oud 30-07-2001, 14:28
PV
PV is offline
Citaat:
stefano17 schreef:
Ik weet er nog een: "De leerlingen uit 5 Havo worden verzocht om hun rapport in te leveren." (zoek de fout )
hun rapporten

of "werden" verzocht, op dit moment zijn er helemaal geen 5 havo leerlingen
Met citaat reageren
Oud 30-07-2001, 18:27
Balance
Balance is offline
Citaat:
seneca schreef:
En wat dacht je van 'groter als'. Ik heb tot mn vijftiende in de veronderstelling geleefd dat het zo hoorde! BELACHELIJK!
Oeps... dat is dus niet zo?
Weet je, mij kan het eigenlijk maar weinig schelen... ik maak zelf zo veel spelfouten!
Maar bij ons werd het op de basisschool gewoon normaal gevonden dat je niet wist hoe de regels waren, want 'dat zou je toch nog wel leren op je volgende school'.
En onze school stond er om bekend heel slecht te zijn in het geven van nederlands...!

Nou ja, 't leek nog goed te komen, maar ik ga nou naar 4vwo en kan er nog steeds maar weinig van... maar ja, 'kheb dan ook maar een half jaar in de 1e nederlands gehad en in de tweede helemaal niet!
Dan krijg je dat he?

boeiuh.....

ps. sorry voor mijn spelfouten... ik hoop dat jullie het dan wat minder erg vinden!
Oud 31-07-2001, 00:39
SébKober
SébKober is offline
Citaat:
stefano17 schreef:
Niet worden, maar wordt...

Oud 31-07-2001, 00:43
PV
PV is offline
Citaat:
SébKober schreef:
Niet worden, maar wordt...
De leerlingen wordt? Dat klinkt toch voor geen meter.

edit: Nu ik erover nadenk, heb je waarschijnlijk toch wel gelijk ja... maar het blijft raar. Kan het niet gewoon allebei?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2001, 10:36
Caelis
Caelis is offline
Is er geen ezelsbrug om de d's en t's te onthouden? Ik vind ze namelijk ook nogal moeilijk
Oud 01-08-2001, 09:20
hopeloos geval
hopeloos geval is offline
Citaat:
Caelis schreef:
Is er geen ezelsbrug om de d's en t's te onthouden? Ik vind ze namelijk ook nogal moeilijk
denk aan het werkwoord lopen; ik loop, jij loopt, hij/zij/het loopt, wij lopen, jullie lopen, zij lopen

Doe k ook altijd, en als de stam van een werkwoord op een d eindigt, wordt de 3e persoon met dt.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2001, 09:31
hopeloos geval
Citaat:
seneca schreef:
een aantal leerlingen IS (ipv zijn)???
Moet je dan uitgaan van het "aantal" of van de leerlingen?

Citaat:
En wat dacht je van 'groter als'
Dazz erg, maar in het Duits is het dan weer toch juist wél "als"?

Met citaat reageren
Oud 01-08-2001, 09:33
hopeloos geval
Ohw, jah. Wat ook altijd zo stom is: de NS is
De Nederlandse Spoorwegen zijn!!!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2001, 10:26
Caelis
Caelis is offline
Citaat:
hopeloos geval schreef:
Dazz erg, maar in het Duits is het dan weer toch juist wél "als"?

Ja, ik weet alleen nooit zeker of dat in het Nederlands nou ook zo was. Nu zal ik het onthouden
Oud 02-08-2001, 19:40
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Caelis schreef:
Ja, ik weet alleen nooit zeker of dat in het Nederlands nou ook zo was. Nu zal ik het onthouden
Ik heb het altijd zo geleerd:

Dat is even groot als...
Dat is groter dan...

Als iets gelijk is aan iets anders, dan is het 'als'. Even en als horen dus bij elkaar. Ik onthou altijd het woordje 'evenals'. Is misschien raar, maar das mijn ezelsbruggetje.

Oud 03-08-2001, 18:11
stefano17
stefano17 is offline
Citaat:
PV schreef:
De leerlingen wordt? Dat klinkt toch voor geen meter.

edit: Nu ik erover nadenk, heb je waarschijnlijk toch wel gelijk ja... maar het blijft raar. Kan het niet gewoon allebei?

Nee, want het is eigenlijk: Men wordt verzocht. Alleen men wordt dan vervangen door "De leerlingen."
Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 19:54
Zuppagirl
Zuppagirl is offline
nederlands is gewoon een kl*te taal. het boeit mij niej dat ik niej kan spellen. iedereen verstaat me, en de computer haalt de spelfouten er voor me uit. waarom leren we ivn nog grammatica op school?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2001, 18:32
F10
F10 is offline
Beste mensen, het is niet omdat jullie de gave meegekregen hebben om foutloos te schrijven,dat jullie daarom al moeten denken de nederlandse taal volledig te beheersen. Ik ben namelijk iemand die moeite heeft met spelling, maar ik ben toch wel lekker de laureaat van Nederlands in mijn school. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik hetzelf amper kon geloven. Ik wil hiermee niet boffen, maar gewoon aantonen dat je een beetje meer respect mogen opbrengen voor je medemensen. Nederlands is veel meer dan spelling alleen, want wat ben je nu met een verhaal zonder spellingsfouten, maar waarvan de inhoud op niets trekt. Geef mij dan maar liever een goed verhaal met spellingsfouten.
Niet het uiterlijke is belangrijk, wel hetgeen dieper zit.

dank
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten