Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2002, 22:37
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Het moet maar eens afgelopen zijn met racistische en anderszins kwetsende spreekkoren van voetbalsupporters. Dit vindt de supportersvereniging van de Rotterdamse club Feyenoord. De vereniging is een campagne gestart om antisemitische leuzen en gebruik van het woord "kanker" uit te bannen.

Vorige maand onstond veel commotie na de open dag van Feyenoord, toen een klein deel van de aanhang voor het oog van de media racistische leuzen riep. De verontwaardiging hierover reikte tot in de Tweede Kamer. Ook tijdens wedstrijden zjin vaak kwetsende spreekkoren te horen.

Feyenoord gaat van start met de campagne door een foto te verspreiden van een Nederlands kankerpatiëntje in Feyenoordtenue. De foto zal als begeleidende tekst "Wens je een ander dit toe?" krijgen en verschijnen in supportersbladen van de club. Daarnaast wordt de foto in de vorm van ansichtkaarten in het stadion verspreid tijdens wedstrijden.

Samenwerking
De club wil de campagne samen voeren met de tegenstanders die het in oktober in de eredivisie treft, zoals FC Utrecht, Willem II en FC Zwolle. De club voerder vooraf ook overleg met de Nederlandse kankerbestrijding en het Centrum voor Informatie en Documentatie Israel (CIDI).

De KNVB is blij met dit initiatief. "We juichen het toe", zegt woordvoerder Rob de Leede. "We hebben al een paar jaar te maken met kwetsende kreten, opmerkingen en spreekkoren. Dit tot grote ergernis van fans in het stadion en de mensen thuis. Daarom is het mooi dat een club als Feyenoord het besluit neemt de goede kant op te willen gaan." Het heeft even mogen duren voordat er iets gebeurde, maar "beter laat dan nooit", vindt De Leede.

Het blijft moeilijk om supporters die kwetsende dingen roepen te straffen. Voor de politie is het erg moeilijk overtreders uit het stadion te halen, en bovendien is het lastig te bewijzen dat een bepaalde supporter iets kwetsends of discriminerends geroepen heeft. Het beleid van de KNVB is erop gericht dat clubs hun supporters zelf wijzen op de gredragsregels

Wat denken jullie, goeie actie, of gaat het niet werken?
Oud 27-10-2002, 01:26
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Het signaal is goed, maar uiteindelijk zal het niks opleveren. Denken ze nou dat tuig dat sissende gaskranen nadoet, nadenkt over de gevolgen van hun acties omdat ze een zielig foto'tje zien?
Oud 27-10-2002, 09:07
Onze Zoon
Onze Zoon is offline
misschien wel
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 09:26
CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
leuk initiatief, maar of het echt helpt.......
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 10:13
Roxy
Roxy is offline
het is het proberen altijd waard... maar of het echt zal helpen.. misschien een paar weken wel jah maar daarna denk ik dat ze toch wel weer beginnen..
Oud 27-10-2002, 10:40
Verwijderd
Zal denk ik niet werken.
Als de frustraties in een wedstrijd hoog oplopen dat wordt het echt niet:
Banaan, banaan, Ajax gaat er aan!
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 10:50
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
ik moet je eerlijk zeggen, ik zag dat fototje en de rillingen liepen me wel door het lichaam heen.
Oud 27-10-2002, 20:25
bratislava
bratislava is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Zal denk ik niet werken.
Als de frustraties in een wedstrijd hoog oplopen dat wordt het echt niet:
Banaan, banaan, Ajax gaat er aan!
Dit hebben ze wel geprobeerd in te voern (echtwaar! ), evenals: citroen, citroen feyenoord kampioen en hij is een vervelende man ole ole...
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 20:40
Milayo
Milayo is offline
Citaat:
Dit hebben ze wel geprobeerd in te voern (echtwaar! ), evenals: citroen, citroen feyenoord kampioen en hij is een vervelende man ole ole...
Ja natuurlijk zongen ze dit de eerste wedstrijd na bekendmaking van de actie. Maar ik durf te wedden dat na bijvoorbeeld de winterstop de verschrikkelijke spreekkoren gewoon weer toenemen.
Oud 27-10-2002, 21:43
S.C. Feijenoord
S.C. Feijenoord is offline
Citaat:
bratislava schreef:
Dat was een sarcastische tegen actie van het Legioen
Net zoals "Nare Man" tegen de scheids zingen.

Persoonlijk kan ik de actie gedeelte waarderen, maar ik vind het gedeelte onnodige vertroeteling.
Ik bepaal zelf wat zing of niet, kanker is voor mij een krachtterm. Maar dat neemt niet weg dat ik kanker een hele ernstige ziekte vind.
Ik zou actie meer ondersteunen als ze het maatschappelijke probleem zouden aanpakken. Een vol voetbalstadion mag geen kankerlijer meer roepen, maar op de basisscholen klinkt het woord ook al met het speelkwartiertje. Ofterwijl de oorzaak ligt ergens anders dan in het voetbalstadion.

Voetbal is emotie en dan moet ook zo blijven. Er zijn wat mij betreft veel ergere dingen die de aandacht verdienen dan paar spreekkoren.

Ook erger ik me aan de term "antisemitische leuzen"
Liederen als "hamas hamas joden aan het gas" stammen al uit de jaren '80, maar nu schijnt het ineens een probleem te zijn.
Ajaxsupporters hangen hun vakken vol met davidssterren, en zingen gerust "joden, joden" (en alle varianten daarop), maar ik mag ze geen 'kanker/tering jood' noemen?

De voetbalwereld en met name de supporters wereld is een eigen wereld, waar sommige mensen nooit wat van zullen snappen. Net zo goed als ik de wereld van sommige figuren nooit zal snappen (muziekgroepen, alto's ed.)
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 15:05
spsup
spsup is offline
mee eens
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 16:11
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
S.C. Feijenoord schreef:
Dat was een sarcastische tegen actie van het Legioen
Net zoals "Nare Man" tegen de scheids zingen.

Persoonlijk kan ik de actie gedeelte waarderen, maar ik vind het gedeelte onnodige vertroeteling.
Ik bepaal zelf wat zing of niet, kanker is voor mij een krachtterm. Maar dat neemt niet weg dat ik kanker een hele ernstige ziekte vind.
Ik zou actie meer ondersteunen als ze het maatschappelijke probleem zouden aanpakken. Een vol voetbalstadion mag geen kankerlijer meer roepen, maar op de basisscholen klinkt het woord ook al met het speelkwartiertje. Ofterwijl de oorzaak ligt ergens anders dan in het voetbalstadion.
Ben ik gedeeltelijk met je eens, vind dat op een basisschool ook wel wat van dergelijke dingen gezegd mag worden, maar denk wel dat het effect van een half stadion dat dergelijke dingen roept veel groter is dan het effect van basisschoolkindertjes. Ik denk dat zo'n stadion dus ook wel een wat ernstiger probleem is.

Citaat:
Voetbal is emotie en dan moet ook zo blijven. Er zijn wat mij betreft veel ergere dingen die de aandacht verdienen dan paar spreekkoren.
dat je bij voetbal wat emoties hebt oke, maar zover als sommige suporters gaan vind ik gewoon niet kunnen. Emoties prima, zolang je er andere maar geen kwaad mee doet (vechten, uitschelden etc). Er zijn altijd wel belangrijkere dingen, dat wil niet zeggen dat je dan maar nergens iets aan hoeft te doen.

Citaat:
Ook erger ik me aan de term "antisemitische leuzen"
Liederen als "hamas hamas joden aan het gas" stammen al uit de jaren '80, maar nu schijnt het ineens een probleem te zijn.
Ajaxsupporters hangen hun vakken vol met davidssterren, en zingen gerust "joden, joden" (en alle varianten daarop), maar ik mag ze geen 'kanker/tering jood' noemen?
Dat er in de jaren '80 niets aan gedaan werd wil nog niet zeggen dat iets goed is. En ik vind dat Ajaxsupporters wat dat betreft ook niet altijd helemaal oke bezig zijn.

Citaat:
De voetbalwereld en met name de supporters wereld is een eigen wereld, waar sommige mensen nooit wat van zullen snappen. Net zo goed als ik de wereld van sommige figuren nooit zal snappen (muziekgroepen, alto's ed.)
Dat wil nog niet zeggen dat we van zo'n eigen wereldje alles maar moeten tollereren, dat doen we bij moslims/het ciminele wereldje/enz toch ook niet?
Oud 28-10-2002, 17:41
AGH
AGH is offline
Citaat:
S.C. Feijenoord schreef:
Inderdaad, helemaal mee eens!
Maar hoeveel mensen zijn zich daar bewust van?
Het gros van de mensen kijkt naar sensatietelevisie, met Bas van Hout en andere lampionnenkwekers. Na dergelijke programma’s krijgen mensen ook een bepaald beeld van de supporters, die doorgaans als zeer dom en zeer gewelddadig te boek staan.
‘Kijk, we zijn allemaal hele normale jongens met een hele normale baan!’
‘Wat voor een werk doe jij dan?’
‘Ja, ik heb dan toevallig géén baan….’

Voor de een smaakvolle televisie, voor de ander weer leuke anekdotes die het altijd goed doen op verjaardagen en voor de ander verschrikkelijke beelden.
Zet een wijsneuzerige journalist van de NCRV voor een groep voetbalsupporters, laat hem elk moeilijk woord wat door de supporters wordt uitgesproken herhalen en laat ze vooral niet uitpraten, dan heeft Nederland haar zin.
Want beesten zijn het en beesten moeten het vooral ook blijven.
Ik zie Grijze Gijs nog geen duet maken samen met Kale Frits van PSV en Pinox van Groningen over ‘kut hooligans’. Gegarandeerd dat het nummer verboden wordt en dat er stadionverboden worden uitgedeeld.

Antisemitische leuzen zijn inderdaad heel gemakkelijk gemaakt, maar ook altijd door diezelfde beesten.
Waar ligt het verschil tussen een arbeider die een scheidsrechter een ‘kankerlul’ noemt of een bobo die de scheidsrechter de dood toewenst.
Komt beiden op exact hetzelfde neer, maar de bobo krijgt een glaasje champagne extra en zal vervolgens met de sponsor om de tafel gaan zitten om wellicht de voetbalkaartjes te verhogen naar 45 euro per stuk en om op dinsdagmiddag te gaan voetballen voor de televisierechten.
En wat is het verschil tussen 700 Utrecht supporters die ‘hamas’ zingen of tientallen Marokkanen die met hakenkruizen over straat lopen? Cohen is denk ik de enige die het weet.

Overal en iedereen mag demonstreren wanneer men het ergens niet mee eens is, maar als voetbalsupporters willen demonstreren wordt er eerst een heleboel bravoure over gemaakt, vervolgens komt er een bierverbod, zijn er officiers van justitie aanwezig en als uiteindelijk de protestactie rustig verloopt wordt er snel een verhaal in de kranten verzonnen over een bestorming van het spelershotel.

Het is inderdaad jammer dat mensen altijd alles willen snappen, als je niet met voetbal bent opgegroeid zul je het ook nooit snappen.
Ik ga vanaf m’n 4e naar voetbal en ik snap mezelf nog niet eens, laat staan mensen die mij niet eens kennen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 18:14
AGH
AGH is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Ben ik gedeeltelijk met je eens, vind dat op een basisschool ook wel wat van dergelijke dingen gezegd mag worden, maar denk wel dat het effect van een half stadion dat dergelijke dingen roept veel groter is dan het effect van basisschoolkindertjes. Ik denk dat zo'n stadion dus ook wel een wat ernstiger probleem is.
Verschil is dat je op een basisschool een standje krijgt en als voetbalsupporter een stadionverbod, 450 euro boete, een meldingsplicht, een reisverbod en maandenlange procedures.
Op zich is het initiatief heel goed, maar waar ik me aan kan ergeren zijn de beperkingen die je als supporter opgelegd krijgt en als ‘gewone burger’ niet.
Alsof supporters geen burgers zijn.
Ik heb nog nooit iemand opgepakt zien worden tijdens het uitgaan omdat deze het woord kanker in de woord nam.
Zelf doe ik ook niet mee aan deze verwensingen, zelf vind ik het zielig, ten tweede zijn er verscheidene mensen die je helpt herinneren aan hele vervelende momenten en ten derde bereik je er natuurlijk niets mee.
Zelf ben ik voorstander om sowieso het zingen in stadions, hoedjes, shawls, petjes, toeters, trommels, middelvingers achter een hek, hekken op zich en scheldende vrouwen af te schaffen. Maar ja, wie ben ik…. Niet zoveel als een Henk Kessler.
Zingen doe ik zelf dus ook niet, die leeftijd heb ik hopelijk allang gepasseerd.
Maar het kwetst mij niet echt als een palingtrekker uit Alkmaar die me niet kent mij uitscheld voor ‘kankermietje’. Ik vermaak me er alleen maar om.
Het effect als 450 man dit naar mij zingt is naar mijn idee niet veel groter, er zijn alleen veel meer kelen die mij niet kennen die exact hetzelfde zingen als de eerder genoemde palingtrekker. De massa is iets groter, maar het effect blijft hetzelfde; ik blijf lachen.
Het effect op iets langere termijn is echter een stuk anders dan wanneer ik in een café wordt uitgescholden voor ‘kankermietje’. Terwijl mijn reactie overal exact hetzelfde zal zijn, de man in het café zou ik ook niet met een bierglas bewerken; ook al is het een zogenaamde ‘hooligan’.

Citaat:
autodropje schreef:
dat je bij voetbal wat emoties hebt oke, maar zover als sommige suporters gaan vind ik gewoon niet kunnen. Emoties prima, zolang je er andere maar geen kwaad mee doet (vechten, uitschelden etc). Er zijn altijd wel belangrijkere dingen, dat wil niet zeggen dat je dan maar nergens iets aan hoeft te doen.
Tja, geweld is inderdaad nooit goed te praten maar wie praat het geweld nu feitelijk tegen? Mensen die er nooit mee te maken krijgen.
Sinds ik supporter ben, ben ik vrijwel overal bij geweest wat mijn eigen favoriete club betreft maar ook wat betreft andere wedstrijden. Ik ben zelf niet gewelddadig, maar het supportersgebeuren is een wereldje wat me intrigeert en daarom neem ik ook zeer regelmatig kijkjes ergens anders. Iets wat gewoon kan, in tegenstelling tot wat de kranten schrijven.
En nergens heb ik het nog meegemaakt dat kinderen en/of gezinnen de dupe werden van ongeregeldheden. Ok, ik kan me inderdaad voorstellen dat het voor kinderen vrij beangstigend is als volwassen mannen met elkaar op de vuist gaan. In dat opzicht zijn ze wellicht slachtoffer, maar fysiek zullen ze natuurlijk nooit slachtoffer worden.
Dat soort onzin staat in de kranten geschreven wanneer Utrecht kaarten heeft voor vakken bij Vitesse, terwijl ik een meesteroverloper (ik ren van GAE naar Utrecht) met schildersnaam voorbij zie rennen hoor ik de kreet dat kinderen op de vlucht moeten lopen. Tja, welke Mondriaan is tegenwoordig nog niet vervalst….
Kortom, in feite maakt de media het allemaal een stuk ‘mooier’ dan het in werkelijkheid is. Ik heb ooit wel eens bij Den Bosch meegemaakt dat een Bosschenaar een vriend van mij persoonlijk naar het ziekenhuis bracht nadat hij hem eerst naar de grond had geslagen. Ditzelfde is ook gebeurd bij een iets recenter duel, nl. dat van NAC tegen Germinal Beerschot uit Antwerpen. Inderdaad compleet ontspoord natuurlijk, maar een gerenommeerd ‘hooligan’ zal niet moeilijk doen om een paar klappen meer of minder.
Hiermee wil ik het helemaal niet goed praten, het blijft natuurlijk een zeer bijzonder verschijnsel.
Essentie van de voorbeelden is uiteindelijk dat er moet worden gekeken wie er de dupe zijn van vechtpartijen en wie iets wil veranderen.

Citaat:
autodropje schreef:
Dat er in de jaren '80 niets aan gedaan werd wil nog niet zeggen dat iets goed is. En ik vind dat Ajaxsupporters wat dat betreft ook niet altijd helemaal oke bezig zijn.
Klopt ben ik volkomen met je eens, wat men in de jaren ’80 heeft laten liggen moet men nu inhalen. Maar gelieve dan wel redelijk en met enig respect.
De politie voert nu een bijna Amerikaans beleid, waarbij zeer regelmatig mensen zomaar opgepakt worden. Zelf ben ik twee keer echt onschuldig opgepakt en heb ik enige uren mogen zitten, terwijl ik niet eens in de buurt ben geweest van ongeregeldheden.
Een vriend van me heeft 2 weken mogen zitten, omdat de politie een steen in zijn handen heeft bedacht. Hij werd een gevaar voor de samenleving genoemd.
Ik ken hem nu vanaf jongs af aan en die jongen is absoluut geen gevaar voor de samenleving, misschien zelfs een verrijking en op het moment dat de politie een steen heeft gezien was het enige wat ik zag een sigaret.
Er worden (gelukkig) ook wel eens mensen terecht opgepakt, maar er bestaan nog steeds teveel verschillen tussen criminelen en voetbalsupporters.

Citaat:
autodropje schreef:
Dat wil nog niet zeggen dat we van zo'n eigen wereldje alles maar moeten tollereren, dat doen we bij moslims/het ciminele wereldje/enz toch ook niet?
Uiteraard niet, maar er bestaat een verschil tussen tolereren en compleet verafschuwen.
Natuurlijk gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen, maar zoveel zaken worden enorm opgedikt. Denkt men echt dat hooligans van RBC een leider hebben, dat er gezongen wordt ‘en wie niet springt is voor Veendam’, dat Thijs Paping de leider is van de Sappemeer Jongeren Kern, dat er een sprookjesboek bestaat over ‘Geert Muizewiel en de huichelende hooligans’, dat Anne Diks samen met de hooligans van Emmen het ‘Jan Peter Balkenende-viaduct’ hebben proberen om te gooien?
Niet elke Marokkaan is een dief.
Niet elke krantenkop is non-fictie, niet elk fabeltje is waarheid en niet elke voetbalsupporter is een beest!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2002, 21:52
S.C. Feijenoord
Precies,
25 jaar wordt er niks ondernomen en ineens moeten de voetbalsupporters de 'parels' worden van de samenleving. Een scheldende supporter wordt harder aangepakt dan een winkeldief, maar heeft de samenleving nu meer last van??
Het hele hooliganisme staat de laatste jaren juist op een laag pitje in Nederland, nauwelijks gebeuren er nog noemenswaardige dingen. Maar omdat er niks gebeurt lijkt het wel alsof we de problemen maar moeten gaan zoeken.
Een zooitje pubers op de Open Dag zingen stoute liedjes, en het hele land is weer in rep en roer. Ajax supporters zingen tegen rkc dat de scheids een 'hoerenjong' is en meteen is het 'tuig' dat keihard moet worden aangepakt. Feyenoorders protesteren tegen het roze keepersshirt, en de Kuip is een stadion vol homofoben.....enz...enz..
Op ieder slakje wordt naar mening zout gelegd, ik herinner me nog de Telegraaf waar de Feyenoorders die op de Open Dag zongen "zich ernstig misdroegen", maar waar Marokkanen die voorbij gangers molesteerde "hun boekje te buiten gingen"

Wat me stoort dus aan deze actie is, dat het een beetje mosterd na de maaltijd is. Waarom zo'n actie niet tien jaar geleden of toen er werd gezongen dat "Van Gaal een kale vrouw had" (doelend op z'n vrouw die aan kanker was overleden). Waar was de supporters vereniging van Feyenoord toen?
Naar mening doet de supportersvereniging mee aan de totale hetze die tegen de voetbalsupporters gericht is. Iedereen veroordeelt voetbalsupporters, terwijl uit de rechtbank weer een man loopt die op basis van verzachtigende omstandigheden maar 20 uur dienstverlening heeft gekregen.

En dan nog iets, het gebruik van het woord kanker is een taboe, maar hoeveel Nederlanders hebben niet gelachen om de mails die ze binnen kregen over Bin Laden/WTC, Volendam, Enschede enzovoorts, daar wordt ook gewoon gespot met het leed van een ander.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 01:13
incognito
incognito is offline
scheldwoorden blijf je houden. Tis vechten tegen de bierkaai... Zodra Pindakaas een scheldwoord wordt krijg je de calvé weer die zich minder bedeeld voelt dus stappen we over op Banaan. Daarop volgt een proces van chiquitta. We besluiten hierop direct het scheldwoord koeienvlaai te gebruiken waarop we bijna direct problemen krijgen met LTO-nederland. Uit wanhopigheid proberen we Williebrord Frequin en Peter R. de Vries, maar omdat niets mag baten worden wij gedoemd tot het elkaar uitschelden voor knoerst (is tenminste een woord dat niemand kwetst
Oud 29-10-2002, 14:15
spsup
spsup is offline
ik vind dat iedereen zich een beetje erg aansteld heel erg
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 14:57
Verwijderd
Citaat:
incognito schreef:
maar omdat niets mag baten worden wij gedoemd tot het elkaar uitschelden voor knoerst (is tenminste een woord dat niemand kwetst
Heej!!

- Klaas Knoerst
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 15:20
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
AGH schreef:
Verschil is dat je op een basisschool een standje krijgt en als voetbalsupporter een stadionverbod, 450 euro boete, een meldingsplicht, een reisverbod en maandenlange procedures.
Op zich is het initiatief heel goed, maar waar ik me aan kan ergeren zijn de beperkingen die je als supporter opgelegd krijgt en als ‘gewone burger’ niet.
Alsof supporters geen burgers zijn.
Dat alleen voor schelden?

Dit lijkt me wat overdreven en als dit zo is vind ik ook dat dat wel wat lichter mag worden.

Citaat:
Ik heb nog nooit iemand opgepakt zien worden tijdens het uitgaan omdat deze het woord kanker in de woord nam.
Zelf doe ik ook niet mee aan deze verwensingen, zelf vind ik het zielig, ten tweede zijn er verscheidene mensen die je helpt herinneren aan hele vervelende momenten en ten derde bereik je er natuurlijk niets mee.
Tijdens het uitgaan gebeurd het waarschijnlijk ook minder massaal en je hebt er een minder grote pakkans, wat niet wegneemt dat daar ook wel wat aan gedaan mag worden.

Citaat:
Zelf ben ik voorstander om sowieso het zingen in stadions, hoedjes, shawls, petjes, toeters, trommels, middelvingers achter een hek, hekken op zich en scheldende vrouwen af te schaffen. Maar ja, wie ben ik…. Niet zoveel als een Henk Kessler.
shawls en petjes vind ik eventueel wel kunnen, maar de rest is idd alleen maar lastig en afleidend.

Citaat:
Het effect als 450 man dit naar mij zingt is naar mijn idee niet veel groter, er zijn alleen veel meer kelen die mij niet kennen die exact hetzelfde zingen als de eerder genoemde palingtrekker. De massa is iets groter, maar het effect blijft hetzelfde; ik blijf lachen.
Het effect op iets langere termijn is echter een stuk anders dan wanneer ik in een café wordt uitgescholden voor ‘kankermietje’. Terwijl mijn reactie overal exact hetzelfde zal zijn, de man in het café zou ik ook niet met een bierglas bewerken; ook al is het een zogenaamde ‘hooligan’.

Dat effect lijkt me absoluut wel groter, omdat je daar met een boel mensen bij elkaar zit en veel mensen bereikt met dat gezang (de rest van het stadion, tv kijkers enz)

Citaat:
En nergens heb ik het nog meegemaakt dat kinderen en/of gezinnen de dupe werden van ongeregeldheden. Ok, ik kan me inderdaad voorstellen dat het voor kinderen vrij beangstigend is als volwassen mannen met elkaar op de vuist gaan. In dat opzicht zijn ze wellicht slachtoffer, maar fysiek zullen ze natuurlijk nooit slachtoffer worden.
Fysiek worden ze het gelukkig niet vaak, maar er kan altijd wat gebeuren. Bovendien lijkt het me absoluut niet goed om naar dergelijke dingen te kijken. Verder is het al zijn er geen kinderen bij voor veel volwassenen ook niet echt leuk als er volwassen mensen met elkaar op de vuist gaan.

Citaat:
Kortom, in feite maakt de media het allemaal een stuk ‘mooier’ dan het in werkelijkheid is. Ik heb ooit wel eens bij Den Bosch meegemaakt dat een Bosschenaar een vriend van mij persoonlijk naar het ziekenhuis bracht nadat hij hem eerst naar de grond had geslagen. Ditzelfde is ook gebeurd bij een iets recenter duel, nl. dat van NAC tegen Germinal Beerschot uit Antwerpen. Inderdaad compleet ontspoord natuurlijk, maar een gerenommeerd ‘hooligan’ zal niet moeilijk doen om een paar klappen meer of minder.
al kunnen ze het hebben en brengen ze elkaar naar het ziekenhuis ik vind het principe gewoon niet oke, ga maar lekker in je eigen achtertuin vechten ofzo, maar een voetbalstadion is om voetbal te kijken.

Citaat:
De politie voert nu een bijna Amerikaans beleid, waarbij zeer regelmatig mensen zomaar opgepakt worden. Zelf ben ik twee keer echt onschuldig opgepakt en heb ik enige uren mogen zitten, terwijl ik niet eens in de buurt ben geweest van ongeregeldheden.
Een vriend van me heeft 2 weken mogen zitten, omdat de politie een steen in zijn handen heeft bedacht. Hij werd een gevaar voor de samenleving genoemd.
Ik ken hem nu vanaf jongs af aan en die jongen is absoluut geen gevaar voor de samenleving, misschien zelfs een verrijking en op het moment dat de politie een steen heeft gezien was het enige wat ik zag een sigaret.
Er worden (gelukkig) ook wel eens mensen terecht opgepakt, maar er bestaan nog steeds teveel verschillen tussen criminelen en voetbalsupporters.
Daar ben ik ook wel tegen, de politie moet wel echt een goede aanleiding hebben om iemand op te pakken. Gelukkig is dat verschil er wel, al zitten er natuurlijk altijd crimineeltjes tussen (maar dat heb je bij elke sport wel)

Citaat:
Uiteraard niet, maar er bestaat een verschil tussen tolereren en compleet verafschuwen.
Natuurlijk gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen, maar zoveel zaken worden enorm opgedikt. Denkt men echt dat hooligans van RBC een leider hebben, dat er gezongen wordt ‘en wie niet springt is voor Veendam’, dat Thijs Paping de leider is van de Sappemeer Jongeren Kern, dat er een sprookjesboek bestaat over ‘Geert Muizewiel en de huichelende hooligans’, dat Anne Diks samen met de hooligans van Emmen het ‘Jan Peter Balkenende-viaduct’ hebben proberen om te gooien?
Niet elke Marokkaan is een dief.
Niet elke krantenkop is non-fictie, niet elk fabeltje is waarheid en niet elke voetbalsupporter is een beest!
Dat denk ik ook zeker niet, maar er zijn gewoon een aantal voetbalsupporters die de boel voor andere mensen verpesten en dat vind ik een beetje triest gedrag. Zo zijn er ook trieste marokkkaantjes die het voor de andere verpesten enz.
Oud 29-10-2002, 18:00
AGH
AGH is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Dat alleen voor schelden?

Dit lijkt me wat overdreven en als dit zo is vind ik ook dat dat wel wat lichter mag worden
Helaas, die straffen zullen alleen maar zwaarder worden.
Hoeveel boete heeft Feyenoord gehad voor het uitfluiten van Edgar Davids?
Wildplassen levert in het uitgaan een kleine boete op, tijdens voetbalwedstrijden krijg je hetzelfde opgelegd als de eerder genoemde straf voor wat schelden, alleen de duur van het stadionverbod zal wat korter zijn.
Voor het vergeten van je ID staat ook eenzelfde straf, stel je wordt ziek en wilt je kaartje verkopen; exact hetzelfde. Dat is namelijk zwarte handel, terwijl een concert van Bruce Springsteen bijna compleet gevuld is met zwarte kaarten.
Om nog maar niet te spreken van het drinken van bier op de openbare weg…!
Uiteraard is dit allemaal verboden, maar de straffen zijn verschillend en daar gaat het mij nu om. Natuurlijk moet je dat soort dingen gewoon niet doen, maar dat neemt niet weg dat iemand die niet naar voetbal gaat meer rechten heeft dan een voetbalsupporter.
Het woord voetbalsupporter en hooligan zijn een onmiskenbaar pleonasme geworden en dat lijkt me niet de bedoeling.
Tja, als je tegenwoordig naar een uitwedstrijd in Emmen wilt en je reist buiten de verplichte combi om kun je nu een stadionverbod van 3 jaar riskeren plus dat je werkgever krijgt te horen dat je een voetbalvandaal bent. Een voetbalvandaal ben je tegenwoordig al heel erg snel.

Citaat:
autodropje schreef:
Tijdens het uitgaan gebeurd het waarschijnlijk ook minder massaal en je hebt er een minder grote pakkans, wat niet wegneemt dat daar ook wel wat aan gedaan mag worden.
Dat de pakkans kleiner is mag natuurlijk nooit een argument zijn. Een moord in een winkelcentrum moet ook hetzelfde worden beoordeeld als een moord in een afgelegen bos in Friesland.
In het uitgaan gebeurd het denk ik massaler, alleen wordt het niet zo massaal ten horen gebracht. Is misschien een wezenlijk verschil, maar ik vraag me af wanneer je meer mensen kwetst. Wanneer 40.000 mensen afzonderlijk van elkaar ‘kanker’ roepen tijdens het uitgaan of wanneer 300 stoere jongetjes met middelvingertjes en een internetverbinding ‘kanker’ roepen.

Citaat:
autodropje schreef:
shawls en petjes vind ik eventueel wel kunnen, maar de rest is idd alleen maar lastig en afleidend.
Het leidt mij niet zozeer af, maar ik vind dat soort mensen gewoon irritant. Het ‘oranje-sfeertje’ proef ik wel bij schaatsen en liever niet bij voetbal.
Goed, dat is persoonlijk natuurlijk.

Citaat:
autodropje schreef:
Fysiek worden ze het gelukkig niet vaak, maar er kan altijd wat gebeuren. Bovendien lijkt het me absoluut niet goed om naar dergelijke dingen te kijken. Verder is het al zijn er geen kinderen bij voor veel volwassenen ook niet echt leuk als er volwassen mensen met elkaar op de vuist gaan.
Ok, dat ben ik met je eens. Maar waar is die geweldschip gebleven die men tijden geleden wilden invoeren om kinderen te onthouden van geweld op televisie. Als ik om 18:00 de televisie aanzet zie ik ook kinderlijkjes bij 2vandaag, zie ik de Klu Klux Klan op de vuist gaan met het publiek bij Jerry Springer en schiet G.I. Joe de leden van de vijandelijke Cobra bende neer. Zonder dat leden van de G.I. Joe daarvoor een stadionverbod krijgen.
Vechten in het stadion gebeurd overigens niet alleen met supporters, hoe vaak gaan spelers wel niet over de schreef? Iets wat ze een schorsing van 3 wedstrijden oplevert, hoeveel voetballers gebruiken geen EPO en hoeveel supporters krijgen een stadionverbod voor het snuiven van speed of roken van een joint?

Citaat:
autodropje schreef:
al kunnen ze het hebben en brengen ze elkaar naar het ziekenhuis ik vind het principe gewoon niet oke, ga maar lekker in je eigen achtertuin vechten ofzo, maar een voetbalstadion is om voetbal te kijken.
Het principe is inderdaad fout, maar het ging erom welke mensen klagen over het geweld rondom voetbalwedstrijden. Gevechten in stadions zelf zijn er natuurlijk vrijwel nooit.
Laatste keer dat ik zoiets heb meegemaakt was denk ik Haarlem-uit in ’98, voor de rest is het vaak duw en trekwerk. Hoe kun je nu vechten als je bij voorbaat het stadion toch niet in komt. 80% van de keren dat ik probeer ergens in te komen lukt het me gewoonweg niet door kromme regeltjes, verplichte combi’s, stewards die macht willen hebben en dankzij het bestuur wat gewoon altijd wil zieken.
Het eerder genoemde voorbeeld van NAC was inderdaad wél in het stadion, mijn eigen voorbeeld was overigens voor café de Paternoster, ergens in het centrum van Den Bosch.
Vechten hoort wellicht niet thuis in een stadion, maar dit gebeurd natuurlijk ook zelden.

Citaat:
autodropje schreef:
Daar ben ik ook wel tegen, de politie moet wel echt een goede aanleiding hebben om iemand op te pakken. Gelukkig is dat verschil er wel, al zitten er natuurlijk altijd crimineeltjes tussen (maar dat heb je bij elke sport wel)
Misschien wel, hoe de hooligans van HGC en Bloemendaal tegenwoordig georganiseerd zijn weet ik zo niet. Feit is wel dat je overal rotte appels hebt en voetbal nu eenmaal volksport nummer 1 is. Ik kan me herinneren dat nog niet zolang geleden ook een cricketduel is gestaakt waar mensen met messen en knuppels over het veld liepen, dat is hier in Nederland sinds de beginjaren ’90 ook niet meer gebeurd.
Probleem is dat de politie nooit een echte aanleiding heeft en uit frustratie mensen uit bed komt lichten, mensen 3 dagen voor niets vast laat zitten, mensen voor bedreiging 2 weken geven, mensen klappen geven omdat ze gewoon ergens staan.
Aan de integriteit van politie twijfel ik niet alleen meer, ik heb er gewoon geen vertrouwen meer in.
Het mag toch niet zo zijn dat je iemand van Volendam naar Deventer op z’n sokken laat reizen, dat je woorden gaat verbasteren waardoor je iemand voor bedreiging weer een paar dagen kunt laten zitten en dat je mensen thuis op komt zoeken voor een ‘gesprekje’ om helemaal niets.

Citaat:
autodropje schreef:
Dat denk ik ook zeker niet, maar er zijn gewoon een aantal voetbalsupporters die de boel voor andere mensen verpesten en dat vind ik een beetje triest gedrag. Zo zijn er ook trieste marokkkaantjes die het voor de andere verpesten enz.
Natuurlijk vind je dat triest gedrag, als ik rationeel ga nadenken weet ik ook zeker dat ik het triest gedrag vind. Als je er anders overdenkt spoor je naar mijn mening ook niet.
Neemt echt niet weg dat het een maatschappelijk verschijnsel is en in die zin lijkt het me niet eerlijk alléén de voetbalsupporters aan te pakken.
Vroeger waren er al gevechten tussen bendes uit allerlei buurten, is zo ook niet ooit de F-Side ontstaan?
Mensen vechten over godsdiensten, in Urk mogen gereformeerde jochies legaal stenen gooien naar politie; zonder dat God er iets van zegt.
Je hoeft voetbalvandalisme natuurlijk ook niet goed te keuren, ik ben allang blij dat je tenminste reëel in discussie gaat, dat je alles kunt relativeren en dat de haat jegens voetbalsupporters niet diep in je hoofd zit gefragmenteerd.
Iets wat je eigenlijk op elke willekeurige verjaardag wel aan zult treffen, net zoals de haat jegens Marokkanen overal wel onderwerp van de dag is. Achter gesloten deuren en gordijnen uiteraard!
Het gaat mij er ook niet zozeer om dat mensen voetbalsupporters willen begrijpen, het gaat mij meer om de gelijke behandeling.
Iemand die fout is dient daarvoor gestraft te worden, maar iemand die fout is bij voetbal dient niet meer gestraft te worden dan een recidivist die opgepakt wordt voor mishandeling.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 22:27
S.C. Feijenoord
De discussie is een andere kant op gegaan, maar daardoor zeker niet minder interessant geworden.
Feyenoord kreeg voor het uitfluiten van Davids een boete van 6000, wat natuurlijk totaal belachelijk is, zelfs een vorm van rivaliteit mag niet meer geuit worden.
En inderdaad is het voor kleine kinderen niet het leukst om te zien, dat volwassen met elkaar op de vuist gaan, maar waarom moet de ME dan wel op een overvol vak in gaan lopen hakken?? Puur omdat er een fakkel werd afgestoken, en dat mag niet omdat fakkels gevaarlijk zijn. Ik vind de ME in een vak (vol met supporters) die meppen op alles wat los en vast zit veel gevaarlijker.

Nog een voorbeeld waar de verhoudingen naar mijn mening totaal scheef zijn.
Utrecht moest naar Excelsior, maar dit moest volgens de gemeente bezocht worden met de verplichte combi, aangezien de harde kern van Feyenoord ook in Rotterdam huist. De supp. vereniging van Utrecht vond de combi belachelijk en wilde als 'ludiek' protest een picknick organiseren in Rotterdam waar ook Feyenoorders mochten komen, om te laten zien dat het beeld van Utrecht en Feyenoord achterhaald is (overigens is het beeld van gemeente nogal onjuist, want de utrechters gingen ook mee naar de europese reizen van Feyenoord in Duitsland, en jaarlijks regelen ze kaarten voor de Feyenoord supporters). Maar de gemeente keurde deze 'demonstratie' van de utrecht supp. vereniging af omdat ze bang waren voor rellen. Maar diezelfde gemeente van Rotterdam, een stad waar 50% van de bevolking allochtoon is, laat wel gewoon een demonstratie van extreem rechts toe in haar stad (waar de Feyenoord harde kern nog een stokje voor heeft proberen te steken).
Mijn punt is dus waarom mag extreem rechts wel demonstreren en Utrecht niet?

In Nederland wordt er overduidelijk met twee maten gemeten, zonder dat er iemand daadwerkelijk zich er iets van aantrekt. Iedereen schijnt het normaal te vinden dat een supporter en door de rechter en door de knvb beboet wordt. Das is net zoiets als een snelheidsovertreder door 3VO en door de rechter beboet wordt. Maar elke keer als de supporters voor hun rechten op willen komen, is er wel weer een of andere burgermeester die of de demonstratie verbiedt of een noodverordening uitroept en een blik ME'ers open trekt.....

Laatst gewijzigd op 30-10-2002 om 17:37.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 11:03
AGH
AGH is offline
De discussie is geloof ik alweer ten einde.
Altijd ontzettend jammer van Nederland, zodra voetbalvandalisme weer volop in de media verschijnt heeft iedereen een mening.
Uiteraard een verkeerde mening, want hoe vaak verdraait de media de verhalen weer niet? Wanneer er dan een nuancering komt blijkt de discussie niet interessant genoeg en wellicht ook niet interessant genoeg.

P.S.

Ik heb gehoord dat er in de winterstop de oefenwedstrijd Feyenoord – GAE wordt gespeeld, is dat waar? Hoewel het animo toch niet bijster veel zal zijn is dit wel weer een leuke stap richting leukere wedstrijden.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 12:14
S.C. Feijenoord
Inderdaad heel vreemd.
Marokkanen krijgen op dit Forum en in Nederland een ongelovelije aandacht. Iedereen probeert de ongenuanceerde meningen van de 'grote' groep te veranderen. Muziek plaatjes, boekjes met 'wat wel leuk is aan Marokkanen enz.

En voetbalsupporters, die zijn niet interessant! Ja, behalve als er weer een paar stoeltjes door de lucht vliegen, want dan is elke voetbalsupporter een primitieve lul die verbannen moet worden, of beter! De hele sport zou verbannen moeten worden!

Schijnbaar zijn tegewoordig huidskleur en afkomst geen criteria om te discrimineren, maar is dat de sport die je prefereert geworden....

PS: Ik heb nog niks gehoord over die wedstrijd over Feijenoord - GAE. Is het niet (weer) in de Adelaarshorst? Want lijkt me niet dat ze de kuip voor een oefenwedstrijd open gooien, of het moet op Varkenoord zijn.

Laatst gewijzigd op 05-11-2002 om 12:16.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 17:51
AGH
AGH is offline
Zou wel weer een keer leuk zijn in de Kuip, maar het leek mij ook al onwaarschijnlijk.
Al zal ik dan niet snel wat komen drinken in dat houten clubhuisje vlakbij de Kuip (voetbalclub DHZ of zoiets?).
Aankomende zondag ga ik weer wat lampekappen en smeerpijpen bekijken in Eindhoven, zijn altijd wel leuke wedstrijden.

Tja, Marokkanen mag je niet profileren als criminelen, maar wat te doen met de rellen rondom Nederland – Marokko in Arnhem? Of krijgen dan de Nederlandse supporters de schuld van de ongeregeldheden op de Korenmarkt?
En wie hebben massaal het veld bestormd?
Ik mis het foldertje om de nuancering aan de man te brengen!

Waar ik me nog steeds aan kan ergeren is de protestactie van 7 september dit jaar. Voorafgaand aan de actie was constant in het nieuws te lezen wat voor een gekkenhuis het wel niet zou worden, terwijl van te voren een vreedzame actie was aangekondigd.
Ik heb nog nooit zoveel politie, rijdende OM, bierverboden, stillen (van volgens mij elke club in Nederland), helikopters, ‘gekke’ PSV’ers (ook die bestaan kennelijk) en verbaasde voorbijgangers gezien als die dag. Maar nergens was te horen en/of te zien hoe de actie was verlopen. Alleen een stukje op teletekst over een bestorming van het hotel waar de Nederlands elftal spelers verbleven. Lees: ‘Eindhoven de geksteeeeeeeeee zong alleen maar liedjes over Hofland’.
Kortom, met de actie ‘voetbal is van ons’ stonden we zwaar voor lul wat men in Nederland ook dolgraag wil natuurlijk.

Anders een keer samen met Marokkanen een protestactie in Amsterdam?
Gaan we met hakenkruizen en Palestijnse vlaggen rondlopen, nodigen we Gretha Duisenberg ook uit en kijken we dan wat burgermeester Cohen zal zeggen.
Wellicht krijgen we dan ook een foldertje!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 13:35
S.C. Feijenoord
De gemiddelde DHZ bezoeker zit ook niet erg te wachten meedrinkende uitsupporters, of je moet de nodige geestverruimende rokertjes bij je hebben. Ik zelf kom eigenlijk ook nauwelijks.

Het is in Nederland ondertussen eenvoudiger om aan een pistool te komen dan aan een kaartje voor een uitwedstrijd van je club.
Ik denk zelfs dat politie meer werk maakt van supporters die kaartje regelen buiten de combi om, dan van personen die illegaal in bezet zijn van een wapen.

Het is natuurlijk al absurd dat er speciale eenheden bestaan die zich puur concentreren op het voetbal, en met name op de zgn. 'Hooligans'. Als ik dan lees dat de de politie op jaarbasis 300.000 netto-uren in 2001 kwijt was, en daarbij wordt dan aan toegevoegd dat van deze uren ook 22.000 ernsitge geweldsdelicten of 17.000 verkrachtingen konden worden opgelost. Dan knapt er toch echt iets bij mij. En inderdaad hebben ze gelijk, alleen ligt dat probleem bij de politie/gemeente en niet bij de supporters. Want wie bepaalt immers hoeveel man er wordt ingezet? Als ik dan zie afgelopen zondag Feijenoord - FC Zwolle hoeveel politie er op de been is voor 'zo'n potje', dan begrijp ik er werkelijk niks van. En achteraf hoor ik dan weer verhalen van supporters waarbij er is in gebroken in hun auto, die in de buurt geparkeerd stonden van het stadion. Waar is de politie dan?? Die hadden het vermoedelijk te druk om op Vak-X een supporter op te pakken die wat andere supporters naar benenden duwde bij de 2-0. En gelijk hebben ze de prioriteit hoort echt te liggen bij een ondeugende supporter ipv een autodief....(sarcasme lijkt me duidelijk).

Een actie in Amsterdam met Marokkanen? Vermoedelijk als ze horen dat er jongens tussen lopen met een stadionverbod haalt het meteen de voorpagina van iedere krant.

Laatst gewijzigd op 13-11-2002 om 14:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2002, 12:27
RekZ
RekZ is offline
Citaat:
AGH schreef:
Zou wel weer een keer leuk zijn in de Kuip, maar het leek mij ook al onwaarschijnlijk.
Kijk is aan

Op zondag 26 januari 2003 spelen Feyenoord en Go Ahead Eagles een vriendschappelijke wedstrijd in de Kuip en de aanvang is 14.30 uur. Alle Kameraadjes kunnen gratis naar deze wedstrijd!

De kaarten voor volwassenen kosten € 7,50, voor jongeren € 5,00 en kinderkaartjes € 2,50. Alle opbrengsten uit de verkochte kaartjes van de begeleiders en de overige supporters komen ten goede aan Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties.

Bron: www.lunaticnews.net

Dus waarschijnlijk zo'n 20.000 kinderen in de Kuip, zitten we ook niet echt op te wachten...
Met citaat reageren
Oud 20-11-2002, 17:48
AGH
AGH is offline
Citaat:
RekZ schreef:
Kijk is aan

Op zondag 26 januari 2003 spelen Feyenoord en Go Ahead Eagles een vriendschappelijke wedstrijd in de Kuip en de aanvang is 14.30 uur. Alle Kameraadjes kunnen gratis naar deze wedstrijd!

De kaarten voor volwassenen kosten € 7,50, voor jongeren € 5,00 en kinderkaartjes € 2,50. Alle opbrengsten uit de verkochte kaartjes van de begeleiders en de overige supporters komen ten goede aan Unicef, het kinderfonds van de Verenigde Naties.

Bron: www.lunaticnews.net

Dus waarschijnlijk zo'n 20.000 kinderen in de Kuip, zitten we ook niet echt op te wachten...
Hmmm, nee inderdaad.
Er zal dan waarschijnlijk uit 20.000 kinderkeeltjes ‘Eagles boeh boeh boeh’ te horen zijn.
Wellicht aanleiding voor een eventuele actie op de 2e ring?
Een afspraak in een weiland bij Waddinxveen?
Staken van de wedstrijd in verband met spreekkoren?

26 januari zal ik er in ieder geval wel zijn, ik wil GAE wel weer eens zien spelen in de Kuip. Zowel m’n eerste keer (1-1, laatste minuut Mike Small) als de laatste keer (2-2, twee keer Clescenco) zijn me zeer goed bevallen, dus ik kom wel even kijken en ik denk met mij een heleboel andere parttime supporters.
En anders kom ik sowieso snel weer een keer kijken bij een leuke thuiswedstrijd, maar dan inderdaad wel met oudere Feyenoorders die ik ken.
Anders lijkt het me inderdaad beter je niet te vertonen bij DHZ, maar dat geldt bij elk café van de thuisspelende club denk ik….

Leuk voorbeeld van de belachelijke eisen die ze in Nederland stellen is de wedstrijd GAE – FC Den Bosch van gisteren.
Zonder enige aanleiding worden Den Bosch supporters geweerd en geldt er een identificatieplicht. Jongens uit Brabant werden dus geweerd en hadden nog geluk niet opgepakt te worden. En daar ben je lekker mee als je als Eagles supporter in Brabant woont. Uiteraard zijn de jongens van Den Bosch niet gekomen, heleboel hectische momenten weer voor niets dus.
Bovendien is de discussie niet reëel. Zo langzamerhand hoeft het van mij ook allemaal niet meer, want ik ben veel te bang voor de gevolgen.
Afgelopen vrijdag ben ik, samen met 24 andere jongens, opgepakt vanwege helemaal niets bij een uitwedstrijd in Sittard.
Zes uur lang geboeid zitten in een openluchtcel zonder koffie is natuurlijk nooit leuk, maar te weten wat de gevolgen zijn is nog minder om te weten.
Niets gedaan en toch zes uur vastzitten, dat kan volgens mij alleen bij voetbal en gelukkig volgens de officier van justitie die mij moest ondervragen ook.
Voetbalgeweld mag volgens hem harder aangepakt worden dan wat dan ook in Nederland.

Ik ben eigenlijk op zoek naar agenten die niets doen tegen het uitgaansgeweld…..
Discussies met autoriteiten zijn altijd heel vermakelijk, maar laten je zo machteloos voelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten