![]() |
|
![]() |
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben ook orgaandonor en sta helemaal achter mijn keuze.
Van je gezicht zullen ze nooit iets (zichtbaar) weghalen, hoor. Huid wordt van je armen gehaald en wanneer je je hoornvlies doneert doen ze iets plaatsvervangends in je oog. Ik ben ook voor een systeem zoals in Belgie. Alleen raak je dan wel het hele "gift"idee kwijt, wat ik wel mooi vind. Maar ja, als je daar zoveel levens mee kan redden?!? Nu staat maar 37% van de Nederlanders ingeschreven in het register. Ik word bijna kwaad van zo'n laag percentage. Een systeem zoals jij noemt: geen donor, geen orgaan, vind ik toch een beetje eng. Dan is het geen vrijwillige keuze meer. Maar aan de andere kant: als begraven wilt worden met je eigen organen, wil je toch ook niet die van anderen? Nou dan. Ik zou het wel heel goed vinden als mensen zich verplicht moesten registreren. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben donor, als ik dood ben heb ik niks meer aan alles wat er in m'n lijf zit, terwijl een ander er misschien nog jaren mee kan leven. Kan zo'n persoon het beter krijgen dan dat het weg ligt te ****** onder de grond. Ze mogen dus alles van me hebben.
Veel mensen nemen de moeite niet om zo'n formulier in te vullen of ze vergeten het, het zou dus handig zijn als het was zoals in Belgie, wanneer je geen donor wilt zijn vergeet je niet zo snel om zo'n formulier terug te sturen, denk ik. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik draag zelf een donorverklaring bij me die sinds 24 augustus 1998 geldig is, waarop vermeld staat dat ik mijn organen en weefsels na overlijden voor transplantatie beschikbaar stel.
Toen mijn moeder (een nierpatiënte) in maart 1994 aan een inwendige bloeding overleed heeft haar behandelend arts in overleg met ons een verklaring opgesteld waarin vermeld werd dat de nog bruikbare organen en weefsels van haar na haar dood voor transplantatie beschikbaar waren. De dag nadat ze stierf zijn bij haar de hoornvliezen en gedeeltes van de huid weggenomen voor transplantatiedoeleinden, iets waarvoor we later een bedankbrief van Eurotransplant terug hebben gekregen. Voor ons was de keuze om donor te worden daardoor dan ook heel vanzelfsprekend. Wij hebben zelf na onze dood toch niets meer aan onze organen en weefsels, maar anderen hopelijk wel.
|||
Citaat:
Citaat:
In ieder geval zal dat denk ik nooit of niet snel worden ingevoerd en het is misschien ook wat te hard, maar ik zou als minister dat Belgische systeem invoeren + tegelijk als je besluit dat je je organen niet wilt laten doneren, dat je dan zelf ook geen donororganen krijgt. Maarja, mijn mening...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben het ook zeker eens met die redenering van ekki. Maar hoe word je eigenlijk donor? Want ik dacht dat dat pas vanaf je 18e kon en je dan een formulier toegestuurd zou krijgen ofzo
![]() Nouja, iig wil ik zelf ook wel donor worden en vind ik dat systeem in Belgie heel goed (aangezien ik dus niet eens wist dat ik het al kon zijn) en ze mogen alles van me hebben.
||
![]() |
Een formulier is te halen bij de apotheek. Je kunt het ook downloaden van www.donorvoorlichting.nl. Als je 18 wordt krijg je inderdaad een formulier thuisgestuurd. Ik zie alleen wel dat bij veel vrienden van mij dat gewoon ergens onderop een stapel belandt en nooit meer wordt ingevuld....
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Berichtje uit Zwolle.
In het Weezenlanden ziekenhuis, deel van de Isala Klinieken, is pas geleden bijna iemand vermoord. Die man was hersendood verklaard en hij werd per ambulance overgebracht naar de locatie Sophia, waar zijn organen voor transplantatie gebruikt zouden worden. Onderweg ontdekte de ambulanceverpleegkundige dat de man helemaal niet hersendood was. Als de ambulance-verpleegkundige niet had gemerkt dat de man niet hersendood was, was een levend persoon vermoord voor orgaantransplantatie. De verantwoordelijke chirurg in het Weezenlanden ziekenhuis krijgt disciplinaire maatregelen. Dit alles was nog geen 3 maanden geleden. Dus nee, ik ben geen donor. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ben je orgaandonor? Waarom wel/niet?
Nee. Omdat ik bang ben dat ze je gewoon dood laten gaan voor je organen, mocht je een ongeluk krijgen (lekker irreëel, maar goed) Heb je er al over nagedacht donor te worden? Ja. Maar ik durf niet. Zou je het goed vinden als er een donorsysteem zou komen als in Belgie? Dit is het zogenaamde geen-bezwaar-systeem. Nu is niemand donor, tenzij je aangeeft dat je het wel wilt zijn, daar is iedereen donor, tenzij je aangeeft dat je het niet wil zijn. Euh... nee. Zou je het goed vinden als registratie in het donorregister verplicht werd? Nee. Dat moet je eigen beslissing zijn. |
![]() |
|
![]() |
Ben je orgaandonor? Waarom wel/niet?
jup. als ik dood ben, heb ik toch niks meer aan mijn organen en als ik daarmee andere mensen kan helpen, waarom niet? Heb je er al over nagedacht donor te worden? jaaaah Als je donor bent, ben je dat van al je organen/weefsels of wil je een aantal organen/weefsels niet geven? alles Zou je het goed vinden als er een donorsysteem zou komen als in Belgie? Dit is het zogenaamde geen-bezwaar-systeem. Nu is niemand donor, tenzij je aangeeft dat je het wel wilt zijn, daar is iedereen donor, tenzij je aangeeft dat je het niet wil zijn. nee. iedereen moet zelf duidelijk de keus hebben om donor te zijn. door middel van zo`n systeem als in belgie, haal je de vrijheid er een beetje vanaf doordat je dan verplicht moet afmelden. stel je wilt het niet en je vergeet het of je bent ziek of dement of weetikveel Zou je het goed vinden als registratie in het donorregister verplicht werd? zie hierboven ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ja ik ben al mijn hele leven donor. Eerst omdat mijn ouders dat geregeld hadden, nu omdat ik het zelf wil.
Waarom? Het leven is niet alleen nemen, ook geven. Als ik nu heel erg ziek zou worden zou ik ook een orgaan willen ontvangen van iemand... Mensen die het een eng idee vinden om organen af te staan zouden het ook een eng idee moeten vinden om organen te ontvangen als ze dood ziek met een kapotte nier in het ziekenhuis liggen...
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Hulp gevraagd Mevrouw Lul | 6 | 18-10-2011 13:10 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Schrijfvaardidheid VWO 6 Afg14611 | 4 | 26-01-2009 14:28 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Actieve donorregistratie Reynaert | 70 | 29-12-2008 19:30 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Actieve orgaandonatie JellevanAanholt | 28 | 09-05-2005 22:01 | |
Donor krijgt eerder een orgaan dan een niet-donor almighty | 122 | 08-03-2005 16:05 | |
Donor automatisch? Aangeven wanneer je donor bent? MissCzechMeOut | 112 | 11-02-2004 10:07 |