Advertentie | |
|
![]() |
|
Je hoeft niet alles een naam te geven en helemaal niet iets dat zo puur is als dat het geloof in de godin kan zijn. Druiden speelden een rol als heelmeester, leraar en in de politiek. En de priesteressen deden hetzelfde. En altijd de godin als basis van het uigangspunt gebruikend. Ik weet dat veel mensen dit inderdaad paganisme noemen. En je hebt nu zelfs een geloof dat omschreven wordt als nieuw paganisme.
|
![]() |
Je hebt helemaal gelijk. namen voor iets dat zo ........(
![]() Ik vroeg dit omdat ik een profielwerkstuk (Heel groot eindwerkstuk/onderzoek, dat je maakt met meerdere mensen) aan het maken ben over het oude geloof in engeland. Vind dat fantastisch namelijk. Maar als je er ineens zo veel over gaat lezen en echt feitelijke gegevens moet hebben, zie je ineens dat het eigenlijk heel onduidelijk is, omdat iedereen verschillende benamingen gebruikt. Daar raakte ik een beetje van in de war. Maar het wordt alweer een stuk helderder. Bedankt ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
het gaat zeker om vruchtbaarheid, balans tussen man en vrouw. zij vullen elkaar aan, zonder een van hen is er niet eens leven. dit vind je overal in de natuur. daarom is vruchtbaarheid balans. zo interpreteer ik dat hoor, dit is geen waarheid of iets dergelijks. tja, denk dat je die vraag op f&l moet stellen, want het past daar idd net zo goed ![]()
||
Citaat:
Tenminste, ik zie het als een scheiding tussen de achterliggende ideologie (F&L) en de practische uitwerking van godsdiensten (zoals die door gelovigenervaren worden(Mystiek).
|
![]() |
heel erg bedankt voor alle informatie.
![]() En wat betreft vruchtbaarheid en balans, dat weet ik dan weer net wel. Zo ongeveer het belangrijkste in het geloof is de harmonie. De harmonie van alles. Goed-kwaat, donker-licht, koud-warm, man-vrouw, god-godin, leven-dood, ingetogen-uitbundig, ga zo maar door. De harmonie (balans, zoals wicce dat denk ik bedoelde?) is de scheppende kracht. Wat de hele wereld creeerd en in stand houdt. Scheppende kracht is vruchtbaarheid. Het heeft dus alles met elkaar te maken ![]()
||
Citaat:
jij kan het veel beter verwoorden ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
En Avalon is een mythologische plaats, net zoals Camelot of Troje of Eden. Het bestaan daarvan valt te betwijfelen, hoewel er naar gezocht is... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je kunt dit uit bijna alles afleiden. Bijvoorbeeld uit de rituelen en jaarfeesten van die religies. (het vieren van licht, duidternis, mannelijke, vrouwelijke en vruchtbaarheid.) Ik zal kijken of ik bronnen kan vinden waarin keltische godsdiensten worden beschreven als een religie van balans. Maar dat wordt dan wel over een tijdje. heb het nl. een beetje druk. Ok?
||
Citaat:
Sommigen zijn grotendeels gericht op voorouderverering, anderen op vruchtbaarheid, enz enz... maar ja, kom maar op met de bewijzen ![]()
|
![]() |
Het ene sluit het andere niet uit. Wanneer de religies gericht zijn op voorouder verering of op vruchtbaarheid betekend het dan dat dan dat de harmonie geen grote rol kan spelen? Natuurlijk is het zo dat het ene geloof zich voornamelijk op het ene kan richten en het andere geloof voornamelijk op het andere. Dit is wat ze vannelkaar verschilt. Maar het is mij opgevallen dat in vrijwel alle natuurreligies harmonie een hele groote rol speelt.(hiermee schuif ik ze heus niet zomaar op elkaar. Ik geef alleen een overeenkomst) Dat is niet zo gek als je bekijkt dat de hele natuur niet zou kunnen functioneren zonder harmonie. Ik denk dat degene die een natuur religie hebben dat heel goed doorhadden.
Maar jullie hebben gelijk dat ik dit niet als waarheid moet gaan verkondigen. Dit is wat mij persoonlijk is opgevallen wat betreft de natuurreligies. Natuuuurlijk is dit niet helemaal objectief, want je leest altijd selecterend en haalt eruit wat voor jou het belangrijkste is. Ik zal niet zeggen dat ik dat niet doe. Voor mijn is de harmonie heel erg belangrijk en het viel me op dat dat ook een grote rol speelt in de natuurreligies waar ik me in heb verdiept. En dan moet ik er ook eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik niet weet in hoeverre het keltische geloof tot een natuurreligie mag worden gerekend. Daarbij is het zo dat het keltische geloof nogal breed is. Maar de keltische religie was niet het enige geloof in engeland. Engeland werd in die tijd bewoond door verschillende volkeren, waaronder de kelten. Je kunt nooit zeggen dat ze allemaal de keltische religie aanhingen. De druiden die in die tijd in engeland woonden hingen wel een natuurreligie aan. En de mensen die de godin aanbeden (Voorlopers van het huidige wicca)waren ook aanhangers van een natuurreligie. Dit is wat me tot nu toe duidelijk is geworden. Maar ik zeg alles onder voorbehoud. Want als ik alles zeker wist zou ik deze topic niet hebben geopend. Ik hoop dat als mijn profielwerkstuk af is alles duidelijk zal zijn. En ik hoop ook dat jullie wijs kunnen worden uit de warboel van een tekst hierboven. ![]()
|