Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2002, 10:18
amiga
amiga is offline
Ik snap het niet meer. Hoe zit het nou precies met het oude heidense geloof in engeland. Was dat voornamelijk het geloof in de Godin? En wordt dat het paganisme genoemt. Of had het een heel andere naam. Is de wicca en het druïdisme van nu daaruit voortgekomen of bestond het toen ook al. En wat was het verband tussen deze twee? Op Avalon werden priesteressen en druïden opgeleid. De priesteressen waren dus geen druïden? Maar wat dan wel?
Ik dacht dat ik het allemaal duidelijk had. Maar net is het weer helemaal door de war geschopt. Bestaat hier ijgenlijk wel duidelijkheid over of bedenkt iedereen voor zichzelf maar iets. De ene keer wordt de naam paganisme gebruikt voor het oude geloof in engeland, de andere keer ishet een verzamelnaam voor allerlei verschillende religies en valt het oude geloof van engeland daaronder. Had het geloof in engeland dan eigenlijk wel een naam??????
Oud 05-12-2002, 17:56
wicce
wicce is offline
Citaat:
amiga schreef:
Ik snap het niet meer. Hoe zit het nou precies met het oude heidense geloof in engeland. Was dat voornamelijk het geloof in de Godin? En wordt dat het paganisme genoemt. Of had het een heel andere naam. Is de wicca en het druïdisme van nu daaruit voortgekomen of bestond het toen ook al. En wat was het verband tussen deze twee? Op Avalon werden priesteressen en druïden opgeleid. De priesteressen waren dus geen druïden? Maar wat dan wel?
Ik dacht dat ik het allemaal duidelijk had. Maar net is het weer helemaal door de war geschopt. Bestaat hier ijgenlijk wel duidelijkheid over of bedenkt iedereen voor zichzelf maar iets. De ene keer wordt de naam paganisme gebruikt voor het oude geloof in engeland, de andere keer ishet een verzamelnaam voor allerlei verschillende religies en valt het oude geloof van engeland daaronder. Had het geloof in engeland dan eigenlijk wel een naam??????
het ging niet alleen uit van een godin, er was/is ook een god, al speelde de moeder wel een grotere rol. het ging voornamelijk om balans/
wicca is daar idd uit voortgekomen. de mensen die dat geloof boefenden werden vaak heidenen of druiden genoemd, al ging druiden een stuk verder in kennis dan "gewone" heidenen. heidenen is eigenlijk alleen een verzamelnaam. er is duidelijkheid, maar mensen maken er vaak idd een eigen verhaaltje van, dit is wat ik heb geconcludeert en geleerd. paganisme is een verzamelnaam voor alle heidense geloven, dus ook boeddisme etc zit daarbij.
Het had niet echt een naam, hekserij is eigenlijk een soort ketternaam.. witchcraft niet, dat komt van de "craft" van de wijze. er was niet echt een naam voor omdat voor het christelijke geloof bestond men er zo erg mee leefden dat het niet een naam werd gegeven, het was erg vanzelfsprekend.. in de nevelen vanavalon spreken ze over "the old ways", daar bedoelen ze dus het geloof voor het christelijke.
Oud 12-12-2002, 10:21
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Je hoeft niet alles een naam te geven en helemaal niet iets dat zo puur is als dat het geloof in de godin kan zijn. Druiden speelden een rol als heelmeester, leraar en in de politiek. En de priesteressen deden hetzelfde. En altijd de godin als basis van het uigangspunt gebruikend. Ik weet dat veel mensen dit inderdaad paganisme noemen. En je hebt nu zelfs een geloof dat omschreven wordt als nieuw paganisme.
Oud 15-12-2002, 15:41
amiga
amiga is offline
Je hebt helemaal gelijk. namen voor iets dat zo ........( ) is werken alleen maar beperkend. (net als woorden voor je gevoel, maar dat is weer een ander onderwerp) En ze kunnen dus voor verwarring zorgen omdat mensen ze verschillend gebruiken.

Ik vroeg dit omdat ik een profielwerkstuk (Heel groot eindwerkstuk/onderzoek, dat je maakt met meerdere mensen) aan het maken ben over het oude geloof in engeland. Vind dat fantastisch namelijk. Maar als je er ineens zo veel over gaat lezen en echt feitelijke gegevens moet hebben, zie je ineens dat het eigenlijk heel onduidelijk is, omdat iedereen verschillende benamingen gebruikt. Daar raakte ik een beetje van in de war. Maar het wordt alweer een stuk helderder. Bedankt ......
Oud 15-12-2002, 21:10
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
amiga schreef:
Ik snap het niet meer. Hoe zit het nou precies met het oude heidense geloof in engeland.

Ik denk dat je het keltische geloof bedoelt? Het keltische geloof is locaal zeer verschillend, en kenmerkte zich door een sterke stamgebondenheid en locale godheden van voornamelijk wateren ( de vrouwe van het meer in de Lancelot-sage is hier waarscjinlijk een overblijfsel van)

Was dat voornamelijk het geloof in de Godin?

goeie vraag. Misschien wordt bedoelt dat later de verschillende kleltischegeloven gemixt werden met dat van de christelijke nieuwkomers ( dit kan redelijk snel zijn na Christus' dood, er was een bloeiende handel, vooral inCornwall, die door de Pax Romana bloeiend werd gehouden. Deze goding zou Maria kunnen zijn, die verbonden werd met een locale godheid. Maar ik heb nog nooit van een prechristelijk keltisch geloof gehoord dat zich concentreerde rond 1 godin.

En wordt dat het paganisme genoemt.

paganisme is gewoon een ander woord voor heidendom.

Of had het een heel andere naam.

?

Is de wicca en het druïdisme van nu daaruit voortgekomen of bestond het toen ook al.

Gardner heeft er misschien wel elementen van gebruikt bij het creeren van zijn godsdient.

En wat was het verband tussen deze twee? Op Avalon werden priesteressen en druïden opgeleid.

De vraag is natuurlijk waarAvalon ligt. Mijn inziens was Avalon waarschijnlijk een kleine nederzetting in de buurt van Glastonbury.

De priesteressen waren dus geen druïden?

Waaromzouden priesteressen geen druiden kunnen zijn?

Maar wat dan wel?
nou, als je nou eens niet al je vragen herheeld, zou er enigzins een rechtlijnig idee inje hoofd kunnen komen...
Oud 15-12-2002, 21:15
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
wicce schreef:
het ging niet alleen uit van een godin, er was/is ook een god, al speelde de moeder wel een grotere rol. het ging voornamelijk om balans/
wicca is daar idd uit voortgekomen. de mensen die dat geloof boefenden werden vaak heidenen of druiden genoemd, al ging druiden een stuk verder in kennis dan "gewone" heidenen. heidenen is eigenlijk alleen een verzamelnaam. er is duidelijkheid, maar mensen maken er vaak idd een eigen verhaaltje van, dit is wat ik heb geconcludeert en geleerd. paganisme is een verzamelnaam voor alle heidense geloven, dus ook boeddisme etc zit daarbij

Druiden zorgden ook voor wetgeving en dergelijke (zie onder andere Caesar's de bello gallico). De godsdiensten in Groot Brittannie (die overigens een grote gelijkenis had met die in noord-west europa) draaide mijns inziens meer om een vruchtbaarheidscultus dan om de balans tussen goed en kwaad.

Het had niet echt een naam, hekserij is eigenlijk een soort ketternaam.. witchcraft niet, dat komt van de "craft" van de wijze. er was niet echt een naam voor omdat voor het christelijke geloof bestond men er zo erg mee leefden dat het niet een naam werd gegeven, het was erg vanzelfsprekend.. in de nevelen vanavalon spreken ze over "the old ways", daar bedoelen ze dus het geloof voor het christelijke.
Ik vraag me trouwens af waarom onderwerpen over wicca op het forum van Mystiek komen, en niet op het forum van Filosofie en Levensbeschouwing, aangezien het hier toch duidelijk omeen geloof gaat met een achterliggende ideologie.
Oud 16-12-2002, 13:06
wicce
wicce is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Ik vraag me trouwens af waarom onderwerpen over wicca op het forum van Mystiek komen, en niet op het forum van Filosofie en Levensbeschouwing, aangezien het hier toch duidelijk omeen geloof gaat met een achterliggende ideologie.

het gaat zeker om vruchtbaarheid, balans tussen man en vrouw. zij vullen elkaar aan, zonder een van hen is er niet eens leven. dit vind je overal in de natuur. daarom is vruchtbaarheid balans. zo interpreteer ik dat hoor, dit is geen waarheid of iets dergelijks.

tja, denk dat je die vraag op f&l moet stellen, want het past daar idd net zo goed wicca topics worden idd verplaatst. ik denk omdat wicca en hekserij veel te make hebben met magie, en dat word t nog als mystiek beschouwt.
Oud 16-12-2002, 15:38
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
wicce schreef:
het gaat zeker om vruchtbaarheid, balans tussen man en vrouw. zij vullen elkaar aan, zonder een van hen is er niet eens leven. dit vind je overal in de natuur. daarom is vruchtbaarheid balans. zo interpreteer ik dat hoor, dit is geen waarheid of iets dergelijks.

Tja, zo kun je alles wel aan elkaar praten . Kun je ook enkele bronnen citeren over keltische godsdiensten die het beschrijven als een religie van balans?

Verder kun je het Christendom ook zien als een religie van vruchtbaarheid (Jezus wekt lazarus op uit de dood), of een religie van balans (god vs duivel). Het centrale geloofspunt van het christendom is echter het voortbestaan na de dood in een andere wereld (net als de islam en oudere egyptische godsdiensten, en die van de grieken en romeinen)

tja, denk dat je die vraag op f&l moet stellen, want het past daar idd net zo goed wicca topics worden idd verplaatst. ik denk omdat wicca en hekserij veel te make hebben met magie, en dat word t nog als mystiek beschouwt.
Wicca geloof draait toch in essentie niet om hekserij lijkt me? ( ik weet er eigenlijk zo goed als niks vanaf, alleen wel wat van oorspronkelijke godsdiensten in groot britannie ed.) Dan zou een vraag of wensen die je in gebed doet uitkomen bij mystiek horen, of hoe precies een rozenkrans werkt, hier passen.

Tenminste, ik zie het als een scheiding tussen de achterliggende ideologie (F&L) en de practische uitwerking van godsdiensten (zoals die door gelovigenervaren worden(Mystiek).
Oud 17-12-2002, 10:34
amiga
amiga is offline
heel erg bedankt voor alle informatie.
En wat betreft vruchtbaarheid en balans, dat weet ik dan weer net wel.
Zo ongeveer het belangrijkste in het geloof is de harmonie. De harmonie van alles. Goed-kwaat, donker-licht, koud-warm, man-vrouw, god-godin, leven-dood, ingetogen-uitbundig, ga zo maar door.
De harmonie (balans, zoals wicce dat denk ik bedoelde?) is de scheppende kracht. Wat de hele wereld creeerd en in stand houdt. Scheppende kracht is vruchtbaarheid. Het heeft dus alles met elkaar te maken
Oud 17-12-2002, 15:34
wicce
wicce is offline
Citaat:
amiga schreef:
Zo ongeveer het belangrijkste in het geloof is de harmonie. De harmonie van alles. Goed-kwaat, donker-licht, koud-warm, man-vrouw, god-godin, leven-dood, ingetogen-uitbundig, ga zo maar door.
De harmonie (balans, zoals wicce dat denk ik bedoelde?) is de scheppende kracht. Wat de hele wereld creeerd en in stand houdt. Scheppende kracht is vruchtbaarheid. Het heeft dus alles met elkaar te maken

jij kan het veel beter verwoorden
Oud 18-12-2002, 12:09
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
amiga schreef:
maarja, is dat de basis van wicca of van geloven in groot Brittannie rond het begin van de jaartelling, of beiden. En zoja, waaruit leid je dit af?
Oud 18-12-2002, 14:25
Verwijderd
Citaat:
amiga schreef:
Lees je nou helemaal niks van wat Joostje zei? Dit gaat namelijk helemaal niet op voor het Keltische geloof (en dát is het oude geloof van Engeland, in ieder geval van de oudste bewoners.). Als je alleen maar leest wat je wilt horen, moet je naar een fluffbunny site gaan, die hangen hele verhalen op over hoe wicca het oudste geloof was in Europa...

En Avalon is een mythologische plaats, net zoals Camelot of Troje of Eden. Het bestaan daarvan valt te betwijfelen, hoewel er naar gezocht is...
Oud 18-12-2002, 15:37
amiga
amiga is offline
Citaat:
Joostje schreef:
maarja, is dat de basis van wicca of van geloven in groot Brittannie rond het begin van de jaartelling, of beiden. En zoja, waaruit leid je dit af?
Het is de basis van de meeste natuur religies. Je ziet dat dit aspect in bijna alle natuur religies voorkomt en een groote rol speelt in het geloof en het in de practijk brengen daarvan.
Je kunt dit uit bijna alles afleiden. Bijvoorbeeld uit de rituelen en jaarfeesten van die religies. (het vieren van licht, duidternis, mannelijke, vrouwelijke en vruchtbaarheid.)
Ik zal kijken of ik bronnen kan vinden waarin keltische godsdiensten worden beschreven als een religie van balans. Maar dat wordt dan wel over een tijdje. heb het nl. een beetje druk. Ok?
Oud 18-12-2002, 17:53
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
amiga schreef:
Het is de basis van de meeste natuur religies. Je ziet dat dit aspect in bijna alle natuur religies voorkomt en een groote rol speelt in het geloof en het in de practijk brengen daarvan.
Je kunt dit uit bijna alles afleiden. Bijvoorbeeld uit de rituelen en jaarfeesten van die religies. (het vieren van licht, duidternis, mannelijke, vrouwelijke en vruchtbaarheid.)
Ik zal kijken of ik bronnen kan vinden waarin keltische godsdiensten worden beschreven als een religie van balans. Maar dat wordt dan wel over een tijdje. heb het nl. een beetje druk. Ok?
Meeste natuurreligies zomaar op elkaar schuiven...
Sommigen zijn grotendeels gericht op voorouderverering, anderen op vruchtbaarheid, enz enz...
maar ja, kom maar op met de bewijzen
Oud 19-12-2002, 11:31
amiga
amiga is offline
Het ene sluit het andere niet uit. Wanneer de religies gericht zijn op voorouder verering of op vruchtbaarheid betekend het dan dat dan dat de harmonie geen grote rol kan spelen? Natuurlijk is het zo dat het ene geloof zich voornamelijk op het ene kan richten en het andere geloof voornamelijk op het andere. Dit is wat ze vannelkaar verschilt. Maar het is mij opgevallen dat in vrijwel alle natuurreligies harmonie een hele groote rol speelt.(hiermee schuif ik ze heus niet zomaar op elkaar. Ik geef alleen een overeenkomst) Dat is niet zo gek als je bekijkt dat de hele natuur niet zou kunnen functioneren zonder harmonie. Ik denk dat degene die een natuur religie hebben dat heel goed doorhadden.

Maar jullie hebben gelijk dat ik dit niet als waarheid moet gaan verkondigen. Dit is wat mij persoonlijk is opgevallen wat betreft de natuurreligies. Natuuuurlijk is dit niet helemaal objectief, want je leest altijd selecterend en haalt eruit wat voor jou het belangrijkste is. Ik zal niet zeggen dat ik dat niet doe. Voor mijn is de harmonie heel erg belangrijk en het viel me op dat dat ook een grote rol speelt in de natuurreligies waar ik me in heb verdiept.
En dan moet ik er ook eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik niet weet in hoeverre het keltische geloof tot een natuurreligie mag worden gerekend. Daarbij is het zo dat het keltische geloof nogal breed is.
Maar de keltische religie was niet het enige geloof in engeland. Engeland werd in die tijd bewoond door verschillende volkeren, waaronder de kelten. Je kunt nooit zeggen dat ze allemaal de keltische religie aanhingen. De druiden die in die tijd in engeland woonden hingen wel een natuurreligie aan. En de mensen die de godin aanbeden (Voorlopers van het huidige wicca)waren ook aanhangers van een natuurreligie.
Dit is wat me tot nu toe duidelijk is geworden. Maar ik zeg alles onder voorbehoud. Want als ik alles zeker wist zou ik deze topic niet hebben geopend. Ik hoop dat als mijn profielwerkstuk af is alles duidelijk zal zijn. En ik hoop ook dat jullie wijs kunnen worden uit de warboel van een tekst hierboven.
Oud 20-12-2002, 12:02
Joostje
Joostje is offline
vraagje: hoe wil je precies "natuurreligies" definieren?

Regels voor berichten