Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
ik vind persoonlijk religie of geloof een vele malen belangrijkere waarde dan 'vriendschap, familie, liefde, leren en nog veel meer'. andere manier gelukkig; niet voldoende voor sommige mensen (dieper nadenken over afkomst, weg en toekomst etc).
geloven is een makkelijke manier om ontzettend gelukkig te worden. en er is maar één ding voor nodig; zie het woord. |
![]() |
|
Ik denk dat 95% van de gelovigen het geloof volgt wat ze van de ouders hebben meegekregen. Daar zit dan een deel levensovertuiging in wat erg verweven zit met opvoeding.
Ikzelf ging ook braaf mee naar de kerk totdat mijn rationele gedachten de overhand kregen. Ik zal nooit het bestaan van god ontkennen maar ik heb er nooit een "gevoel" bij gehad. Voor mij is de bijbel meer historie geworden met een vleugje legende en veel levenswijsheid. Dat sommigen volledig overtuigd zijn en er hoop en vreugde uit putten is hun geluk. Dat er mensen zijn die hun leven verkwanselen in de hoop dat ze zo in het paradijs komen vind ik treurig. Waarom zou een god ons willen testen op ons geloof en bij gebrek eeuwig willen straffen? Dat zou geen liefdevolle maar een wrede god zijn, waar wil (of moet?) je dan nog in geloven? |
![]() |
|
Ik denk dat iedereen gelooft, of het nou in een god is of in de wetenschap. Iedereen ziet ergens bewijzen in die voor hem of haar gelden. En dan ga je leven naar die bewijzen enzo. En tja, als je dan in een god ofzo gelooft ben je opeens religieus. Ik denk dus dat het zo gebeurt...
|
![]() |
||
Citaat:
Hoevaak is 'wetenschap is ook een religie' nu al wel niet in de grond geboord door atheďsten zoals ik, die daadwerkelijk nergens in geloven en ook 'de wetenschap' niet zomaar op zijn woord gelooft?
|
Verwijderd
|
Ik ben al mijn hele leven met de islam opgevoed en dank Allah altijd dat ik niet ben geboren als een niet-moslim. Volgens mij heb ik mijn geloof altijd serieus genomen, maar nu je wat ouder wordt kom je steeds meer te weten en dat geeft me steeds meer reden om er in te blijven geloven en beter te praktiseren.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Of d8 je dan dat ieder1 in staat is om als monnik of broeder te leven, of religie boven vriendschap en liefde te stellen ? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Trouwens, je bent wél geboren als niet-moslim, je omgeving heeft de islam er gewoon ingeramd by jou. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Uit de reactie's kan ik opmaken dat toch wel een hoofdreden van belang is: opvoeding en afkomst. Aangezien deze mensen vanaf het begin af aan al zijn 'gehersenspoelt' met religie kan ik deze reden niet echt serieus nemen. Ik doelde toch meer op de openbaring die golvigen hebben gehad waardoor zij gingen geloven. Alluman jouw reactie was wel enigzins nuttig, alleen hoop ik graag nog iets te horen van echte gelovigen.
|
![]() |
|
Nog een reactie van een echte ongelovige ook goed?
![]() Niet lullig bedoeld ofzo, maar zelfs mensen die 'een openbaring' hebben gehad zoals jij het noemt, lullen natuurlijk maar wat uit hun nek. Ik ga volledig mee met het afkomst/indoctrinatie/opvoedings argument voor de simpele reden dat er duizenden religies en wereldbeschouwingen zijn op de wereld, en niemand een afweging maakt tussen al die religies en dan bijvoorbeeld maar eens op het idee komt om Ra of Zeus of een andere 'vergeten' god maar weer eens te gaan aanbidden.. Dan komt uiteraard weer die uitermate zinloze discussie van 'hoe weet je nou dat jouw religie de juiste is?' waarop het antwoord al jarenlang steevast: 'dat weet je gewoon' is. En dan durven ze zich nog af te vragen waarom hun argumenten nooit serieus genomen worden door atheisten... ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Omdat het vanuit cultureel oogpunt onmogelijk is een objectieve vergelijking te maken tussen de verschillende religies, levensbeschouwingen en de versschillende stromingen daaronder en zodoende een objectief oordeel te vormen over welke de juiste is. Omdat de religies voor zichzelf al niet duidelijk kunnen maken hoe ze in elkaar stenen, laat staan voor andeen. Vraag bijvoorbeeld aan 10 christenen wat God betekend, en je krijgt 10 verschillende antwoorden. Kortom: de definities die je nodig zult hebben om een objectief oordeel te kunnen vellen staan niet vast. Omdat veruit de meeste religies beweren de enige juiste te zijn en dat in wat voor vorm dan ook het geloven in een andere religie onjuist of immoreel is, en in de meestegevallen ervoor zal zorgen dat het niet goed met je afloopt in het hiernamaals. Uiteraard vergeten ze er even bij te zeggen WAAROM hun religie dan de juiste is, aangezien ze niks aan kunnen tonen. Etc. Maar zulke discussies hebben we al eindeloos gevoerd, vandaar mijn uiters treffende samenvatting van theistische zijde: "dat weet je gewoon". Ik voer deze discussies al jarenlang met veel plezier, en er is nog nooit wat zinnigs uitgekomen van hun kant. ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
@ Alluman:
Mooi verwoord. Mijn achtergrond: Mijn opvoeding was in dit opzicht wat speciaal. Mijn moeder was (zeker tijdens mijn puberteit) een erg religieuze protestante vrouw en mijn vader was een man die niet in God geloofde maar wel katholiek was opgevoed. Zo gingen wij (mijn moeder en de jongens (mijn 3 broertjes en ik) elke zondag naar de kerk en bleef mijn vader 's ochtends thuis en beleefde op zijn menaier dus de zondagochtend + middag. Alhoewel mijn vader dus niets met geloven te maken wilde hebben, liet hij mijn moeder vrij in haar geloof en onze opvoeding op dit punt. Ironisch is dat mijn vader dus nog steeds slaapt tussen de tientallen bijbelstduieboeken. Dit verschil in levensovertuiging is nooit een probleem geweest bij ons thuis en dus ook niet in de realtie tussen mijn ouders. Inmiddels geloven twee van mijn broers nagenoeg niet meer in God. Ze zijn niet echt atheďstisch maar ze hebben niet zoveel op met de 'blije haleluah evangelisten' enerzijds en de 'refo's' anderzijds. Mijn moeder is gelukkig wat ruimdenker gaan kijken naar de wereld. Het bleek toch niet allemaal zo simpel te zijn als ze eerst dacht. Zij en ik zijn nog steeds gelovig, maar we gaan niet naar de kerk en trekken niet echt op met de 'christenlijke kliek'. Bidden voor het avondeten hebben we nooit gedaan, dus dat gebruik is mij vreemd. Als ik naar mijzelf kijk, ben ik nog steeds opzoek naar 'the other side of the moon' (oftewel: het onebekende spirituele in dit leven). Rationeel gezien zijn veel beweringen van christen imo verwerpelijk en ook de bijbel (of iig de algemene uitleg daarvan) is niet geheel consistent. Voor mij is dat geen probleem. mijn geloof in God is persoonlijk maar ook grillig (dus aan veranderingen onderhevig). Echt christenlijk wil ik me niet noemen, daarvoor is mijn beleving te verschillende met de zg. chirstenen. Tevens trek ik erg naar 'het Joodse volk'toe en zou ik mijzelf zelfs zionistisch kunnen noemen. Ik begrijp zelf ook niet precies hoe dit werkt, mijn manier van denken sluit erg aan op het'joodse holoistisch denken. Ook het boedhisme en taoďsme spreekt me erg aan. Niet zozeer als religie, maar wel als manier van leven en levenswijsheid. |
![]() |
||
Citaat:
sterke verhalen horen kun je op elke hoek van de straat; zou dat het geloven begrijpelijker maken? |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Overigens zal er alleen iets 'zinnigs' uit een discussie komen, akumabito, als je serieus luistert naar wat iemand te zeggen heeft, in plaats van alleen iemand onderuit probeert te halen (zoals bij de discussie over karma). Wat jij doet is in de geest van Schopenhauers 'Kunst van het gelijk krijgen'. Daarmee help je jezelf niet. Laatst gewijzigd op 01-09-2006 om 19:27. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik kan me hier wel in vinden. Ik speelde toen ik klein was altijd met een buurmeisje, wiens ouders zwaar gelovig waren (types die het adam/eva verhaal echt bloedserieus namen, ondanks het probleem van gebrek aan genetische diversiteit e.d.). Eerst hadden we nog ruzie over 'waar de babietjes vandaan kwamen', ("God maakt ze? Da's niet waar hoor! Mijn ouders zeiden dat als een man en een vrouw heel veel van elkaar houden...") en later toen we wat ouder waren, werd dat eigenlijk steeds serieuzer. Op een gegeven moment toen ik haar vroeg waarom ze gelovig was, zei ze alleen maar: "mijn ouders zijn het ook". Het was net een kapotte cd-speler, steeds hetzelfde antwoord. Daarom neem ik over het algemeen mensen die zich pas als volwassenen tot een geloof bekeerd hebben, iets serieuzer dan religieuze tienerzombies ![]()
||
Citaat:
Dat heeft verder niks met gelijk krijgen te maken, want ik neem aan dat iedereen het met me eens zou zijn dat als je feitelijk zonder reden of onderbouwing in verhaal X gelooft, je ook verhaal Y of Z voor waar moet aannemen.. dan is het toch uitermate hypocriet te noemen als we een god wel voor 'waar' moeten zien, maar mijn geliefde vogelbekdieren niet? A.) Joh! Er leven vogelbekdieren op Pluto! B.) Owjahjoh? Laat eens zien dan? A.) Nee joh, zo werkt dat niet! B.) He? Hoezo niet? A.) Jah, je moet er eerst in gelooooven... B.) En dan zie je ze? A.) Nee joh! Maar dan voel je ze.. in je hart...
||
Citaat:
Dan beginnen de tenen al langzaam maar zeker te krommen. Als hierboven een of andere minder debatbegaafde beweerd dat je als atheist ergens in gelooft, en even voor je besluit dat je elke wetenschapper aanbid en op zijn woord gelooft.... Tja, dat is een beetje de atheďstische versie van vloeken in de kerk. Het is nog eens zwaar respectloos ook. Wat voor reacties zou zoiets uitlokken? Zijn die reacties eigenlijk wel overdreven?
|
Ik denk dat het vanuit atheďstisch oogpunt niet te bevatten is dat mensen 100% geloven in iets wat (rationeel) niet te bewijzen is. Net zomin andersom een overtuigd gelovige (zie Mahdaoui) die zó overtuigd is dat het voor hem gewoon "feit" is.
Zie het als een vrouw die beweert dat ze goed kan autorijden, ze is er volledig van overtuigd want ze ziet de 2 auto's niet die door haar toedoen tegen elkaar knotsen in haar achteruitkijkspiegel.(die namelijk steevast gericht is op haar gezicht om de make-up bij te werken). Bij het tonen van het bewijs wordt uiteraard de schuldvraag omgedraaid; "ze reden vast te wild"". Zo zie je dat ook hier weer gebeuren, het is niet de wetenschap die nieuwe ontdekkingen doet en bewijzen levert voor de oerknal, nee...het is God die dat zo ontwikkeld heeft ![]() (Ik begin Dan Brown te quoten geloof ik...) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder is het vooral dat onbegrip bij atheďsten dat als vonk fungeert. Meestal starten discussies naar aanleiding van onbegrip over dat (weldenkende) mensen in (een) god geloven. Het is bijna een soort verontwaardiging; in ieder geval geen verwondering. In veel gevallen proef je er een soort paternalistische toon doorheen, zo van: ik denk na, dus ik weet wel beter, arme schapen. Niet iedere atheďst denkt zo, maar ik kom het vaak tegen (zie bijvoorbeeld enkele bovenstaande reacties). Het is dan ook vaak de atheďst die uitdagend probeert een de- of theďst bewijslast aan te laten voeren voor zijn bewering - iets waar een gelovige (a) zich vaak niet geroepen voelt, omdat hij zich voor zijn geloof tegenover de ander geen verantwoording hoeft af te leggen, en (b) zich genoodzaakt ziet om bewijs te leveren volgens regels die een ander aan hem stelt, namelijk wetenschappelijk bewezen kennis, terwijl die kennis hoofdzakelijk emotioneel is - in ieder geval niet rationeel. Een gelovige wil dus vaak helemaal niet zijn gelijk bewijzen, weet dat dat ook niet kan, terwijl de ongelovige dat vanuit een vaak cynisch onbegrip eist. Het is als van een kreupele vragen om de honderd meter te rennen. Ik pleit ervoor dat je dat 'op je zenuwen werken' loslaat en plaatsmaakt voor een oprechte verwondering. Niet zodat je zelf gelovig moet worden, maar puur om te kunnen begrijpen wat er in mensen omgaat. Daar help je anderen mee, alsmede jezelf. Laatst gewijzigd op 01-09-2006 om 23:58. |
![]() |
||
Citaat:
P.S. Even voor de duidelijkheid: ik heb het hier wel over de fanatiekelingen en niet over de "normale", matige gelovigen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
De fanatiekelingen die je erom immoreel vinden en roepen dat je moet branden in de hel zijn helaas zelfs in Nederland niet te tellen. In de geschiedenis was het niet geloven in een god zelfs een vergrijp waarop de doodstraf stond. Tevens is het de enige levensovertuiging die daadwerkelijk waar is. Nergens zit er een gat in de 'leer' (die dus niet eens bestaat ![]() Het is de enige levensovertuiging die niemand veroordeeld of vervolgt. Tevens de enige die dat in het verleden nooit heeft gedaan. Ook is het de enige levensovertuiging die kan bouwen op zaken als logica en de wetenschap om aan zijn argumenten te komen. Dat, plus het feit dat de relatief veel aanhangers hoog onderwezen en/of hoogbegaafd zijn... Vind je het vreemd dat atheďsme erg dominant lijkt in discussies? Citaat:
Is de claim echter dat dat wezen echt bestaat, zijn bewering echt waar zijn en de regels uitgevoerd zouden moeten worden, dan begeeft die godheid zich onder de feiten. Feiten moeten zich wel degelijk bewijzen, daar breekt vervolgens het bekende debat los. Citaat:
||
![]() |
Ik heb niet alle reacties gelezen, alleen natuurlijk een interessante vraag. Ik ben zelf christen.
Geloof en wetenschap Ik heb wel vaker hele discussie's gelezen of geloof en wetenschap nu wel of niet samen kunnen gaan. En ik geloof zeker dat het samen kan gaan. Er is weliswaar geen bewijs dat God bestaat, maar het tegenovergestelde is er ook niet. Een vooraanstaand wetenschapper, Cees Dekker , zit bij mij in de kerk. Hij gelooft in de ID theorie. Erg interessant. Kort samengevat: de oerknal kan er best geweest zijn, maar het kan geen toeval zijn dat de aarde zich zo heeft ontwikkeld. Hij zegt: de kans dat de boel tavvlig zo is ge-evalueerd, is nihiel. Een vergelijking die hij maakt: Citaat:
Verder Lezen? -> Over Cees Dekker (Wikipedia) -> Presentatie Cees Dekker: Evolutie en/of God (PDF-gezipt) (Bij LINKdelft) -> Presentatie Cees Dekker: Bestaat God? (PDF-gezipt) (bij LINKdelft) Waarom geloof ik? Aardig om Cees Dekker aan te halen, maar dat is natuurlijk niet de reden dat ik geloof. Ik geloof uit overtuiging en ervaring. Natuurlijk speelt mee dat ik christelijk ben opgevoed. Dan kom je ermee in aanraking. Maar het is niet vanzelfsprekend dat je dat geloof dan ook over neemt. Ervaring is moeilijk uit te drukken. Vandaar dat ik een figuur als cees Dekeker aan haalt, die niet alleen een verhaal houdt van een persoonlijke ervaring. En natuurlijk helpt geloof je in het dagelijkse leven. Je zu het als drug kunnen omschrijven. Maar in dat geval kan je heel veel als drug omschrijven. Ieder mens wil ook aandacht en waardering. Das ook een soort drug. |
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Zonder verder het topic te willen verstoren, kan ik het niet laten om de fouten hieruit even bloot te leggen.
Citaat:
- Er is geen specifiek doel, zoals wel het geval is in de analogie van de zin. - Er zijn meerder mogelijkheden die naar een functionele sequentie leiden. - Het ‘natuurlijke experiment’ wordt massaal parallel uitgevoerd. - Niemand beweert dat dat er sprake is van puur toeval. Toeval is maar een relatief kleine component en de veel belangrijkere component, natuurlijke selectie, wordt daarmee volledige over het hoofd gezien. Deze vier punten laten zien dat de gemaakte kansberekening volledig ongepast is. Als mensen hier verder op in willen gaan, moeten ze maar een nieuw topic openen.
|
![]() |
Ik geloof ook... waarom weet ik eigenlijk niet. Ik ben katholiek gedoopt en heb de communie gedaan, maar mijn ouders (beide katholiek opgevoed) geloven minder dan ik. Toch voel ik me fijn in de kerk, ik word er rustig. Ik kan niet precies beredeneren wat ik geloof, maar dat hoeft ook niet voor mij. Zoals Herman Finkers zei:
"Je begrijpt het niet, maar het raakt je toch, dat is geloven" Het mysterie mag blijven en de sacrale sfeer in een katholieke mis helpt (voor mij) om het mysterie te vangen. Maar of de hemel er is: laten we het hopen!
|
![]() |
maar als iemand anders niet gelooft: ook prima hoor! Het is alleen jammer dat je jezelf constant moet verantwoorden en dat je dezelfde vragen krijgt:
"Jamaar, dingen die in de Bijbel staan, dat klopt toch niet" -> de bijbel is (gelukkig) geen natuurwetenschappelijk boek en ook al heel oud. "De katholieke kerk is tegen condooms in Afrika" -> idd... dat is ook ontzettend stom, maargoed... zo'n paus daar trek ik me niets van aan. En de Sint Pieter in Rome is natuurlijk prachtig!
||
Citaat:
Maar ik zal met plezier je voorbeeld omdraaien: Er zijn zoveel godsdiensten, ieder met verschillende goden. De meeste van die goden haten mensen die hen niet vereren. De kans dat jij van al die goden de enige echte aanbid is 0,0000000000001 Wat doe je nog in die kerk?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En als je als atheist ID belachelijk en bovenal onwetenschappelijk vindt, als je geen probleem hebt met Heather Has Two Mommies of Harry Potter, en als je vindt dat het manipulatief is om kinderen te pushen om Jezus te accepteren als hun Heer (op die momenten dat hun ouders niet in de buurt zijn, natuurlijk), ja, dan heeft religie dus wel iets met je eigen leven te maken. |
![]() |
|
Verwijderd
|
De reden waarom ik ben gaan geloven is omdat God gebeden van mij heeft verhoord. Ik ging eerst wel naar een christelijke school, maar geloof in God is er niet ingestampt. Ik ging pas geloven na een eerst verhoord gebed toen ik in de kleuterschool zat.
Later vroeg ik God over Jezus, of Jezus de enige weg tot redding is en ook dat gebed werd verhoord waarna ik christen werd. Toen was ik denk ik 16 ongeveer. God heeft nog meer gebeden verhoord en andere ervaringen die ik in mijn geloof heb gehad spelen mee. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het bewijs (over het bestaan van god) Lord Dolphin | 144 | 09-12-2007 18:22 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheďsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Demonisering van het Christendom Riconoscente | 121 | 01-07-2003 10:55 | |
hoofddoek Brenda_lelie | 35 | 18-02-2003 11:54 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Angst voor de islam is niet terecht Santje03 | 35 | 07-02-2003 09:56 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Pervers en/of Tiranniek Quivarum | 95 | 06-02-2003 15:27 |