Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
en dat zien we niet gebeuren dus ik denk het idd neit.
||
Citaat:
![]() Het word pas echt eng als er een planetoïde (van anti-materie) van 10^25 kg op de aarde terrecht komt
|
![]() |
Voor zover ik weet of ervan heb gehoord is er een theorie (Big Bang) die zegt dat er in het 'begin' (bij de oerknal dus) er zowel heel veel materie als anti-materie aanwezig was. Er was alleen net wat meer materie, waardoor deze het 'won' van de anti-materie. Hierdoor is ons universum opgebouwd uit materie, en zal je dus niet zo gauw anti-materie vinden.
Voor materie en anti-materie geldt namelijk dat zodra een deeltje in contact komt met zijn anti-deeltje, deze 2 deeltje volledig vernietigd/geannhileerd worden. Anti-materie kan o.a. ontstaan door paarvorming en kernreacties (het positron (anti-deeltje van een elektron) is een vervaldeeltje bij een bepaalde kernreactie). Ik betwijfel het of er zoiets is als een anti-materie-zwart-gat, simpelweg doordat anti-materie niet de kans krijgt om 'op te hopen'. Een zwart gat ontstaat overigens uit een (dode) ster, dus dan zou je eerst zoiets als een anti-materie-ster moeten hebben ![]() Licht (fotonen) heeft overigens geen anti-deeltje. Dit geldt voor alle krachtdeeltjes (graviton etc). Kraak me niet af als ik wat fout heb ![]()
|
er zijn zwarte gaten van antimaterie, er zijn nml ook hele sterren stelsels van antimaterie. er is geen wezelijk verschil tussen materie en antimaterie, behalve dat ze elkaars tegenpolen zijn dan..
overal ontstaan constant zogenaamde virtuele paren, een anti- en een materie deeltje, deze heffen elkaar dan ook direct weer op en bestaan oneindig kort. Hun invloed op bepaalde dingen is echter wel te meten. Bij de oerknal raakte, volgens een aantal theorien igg, de balans verstoord en ontstond er een verdeleing in materie en anti materie. en toen was er het universum.... fotonen en gravitonen hebben idd geen antideeltjes, net als gluonen en intermediate vertorbosonen. deze 4 zijn de kracht voerende deeltjes. weet iemand de namen van de anti deeltjes van alle leptonen en quarcks enzo?
||
![]() |
Citaat:
In het begin (de eerste 1 a 2 seconden om precies te zijn) was het heelal een soort quark soep. Toen waren er evenveel deeltjes als anti-deeltjes. Vaste materie bestond nog niet. Om een of andere reden is toen het evenwicht verstoord en momenteel is de verhouding ongeveer 1 op 10^(groot getal) Er bestaan volgens mij geen sterrenstelsels van antimaterie. Een zwart gat van antimaterie bestaat ook niet, zoals Ginny-pig terecht opmerkte, aangezien daar een antimaterie ster voor zou moeten bestaan. Een vrij uitgebreide lijst met bekende deeltjes kun je hier vinden.
||
![]() |
Citaat:
Dan zou je je toch afvragen hoe/waarom die onbalans in de eerste plaats ontstond... |
![]() |
|
![]() |
Update: navraag gedaan bij een vriend die sterrenkundige is. Hij vertelde dat in het zichtbare heelal voorzover we weten geen "anti sterrenstelsels" bestaan maar dat er wel waarnemingen zijn van wolken antimaterie tussen sterrenstelsels.
Hoe de onbalans is ontstaan is idd nog een onopgeloste vraag
|
ik heb in een boekje over sterrenkunde staan dat iemand volgens de theorie had berekend hoeveel straling er zou vrij komen als een sterreln stellsel emt een anti-sterrenstelesel zou botsen, later werden er extreme stralings waarden gemeten bij twee botsende sterren stelsels, die waarden bleken over een te komen met wat er berekend was.
ik zal het boekje eens zoeken en kijken wat er precies staat en wie de auteur is enzo
||
Citaat:
edit: was al genoemd ![]() Maar veel dingen uit star trek schijnen wel op een theoretische mogelijkheid gebaseerd te zijn. Vind ik koel. ![]()
Laatst gewijzigd op 05-11-2002 om 15:54. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
dat van die antimaterie sterrenstelsels kwam uit een boek je van -ahum- 1960... het zla dus wel weer verworpen zijn
![]() het ging op NGC 5426 en 5427.. maar dat neemt niet weg dat een zwartgat van antimaterie niet zou kunnen bestaan.
||
Citaat:
Ten eerste: zoals bijv. Ginnypig al heeft gezegd heeft NIET elk deeltje een anti-deeltje. Er is niet voor elk elektron in je lichaam ergens een positron. Er is voor elke DEELTJESSOORT een anti-deeltje. (behalve de reeds genoemde uitzonderingen) Als je quantummechanica wil zien als Yin/Yang systeem zou ik er iets van maken als materie = yin , energie = yang of positieve lading = yin, negatieve yang of elektrische kracht = yin en magnetische = yang (de laatste 2 rammelen een beetje ![]()
|
![]() |
Normaal vormen Protonen en neutronen de kern van een atoom en daar om heen draaien elektronen. Bij anti-materie is dat juist andersom. Elektronen en neutronen in de kern, en Protonen die daar om heen draaien.... dat had ik iig ergens gelezen... kan het ook helemaal mis hebben.
Er is ook nog Dark-Matter, maar dat is geen anti-materie dus weer een heel ander verhaal. Iemand nog een leuke site hierover?? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
De meeste anti materie heeft een enorme korte vervaltijd en als het een normaal deeltje tegen komt is het al helemaal direct verdwenen.
Anti materie is direct spiegelbaar aan normale materie, dus het gebruik in brandstof lijkt me nogal hypocriet, neem dan gewoon het normale deeltje.
||
![]() |
Citaat:
ten tweede denk ik dat ze niet bedoelen dat ze alleen antimaterie willen gebruiken als brandstof, maar juist antimaterie én materie samen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een deeltje + anti deeltje = gamma straling. Straling die je kan gebruiken als voortstuwing.
||
Citaat:
|
![]() |
Het is nog steeds zo dat het geen korte vervaltijd heeft.
Zoals eerder opgemerkt kan een elektron met een positron annihileren (of proton anti-proton etc). Als je bijv anti waterstof wil maken heb je een probleem want dan moet je namelijk een anti-proton en positron samenbinden. Op zich niet zo'n probleem, ware het niet dat alles waar je dat mee kan doen uit gewone protonen en elektronen bestaat. Je moet altijd magnetische "traps" gebruiken zodat de antideeltjes niet met de wanden van de container in aanraking komen en er alleen wat straling overblijft. De vervaltijd van een anti-proton is hetzelfde als die van een proton ongeveer 10^26 jaar. Veel langer als het heelaal oud is dus en om die reden is het een deeltje dat eigenlijk geen vervaltijd heeft.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Als er bij die big bang bijna evenveel materie als anti-materie was en het huidige helaas uit materie bestaat. Waar is dan die bijna gelijke hoeveelheid anti-materie gebleven?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Groetjes Ben(die heumen's uitleg alleen kan begrijpen als we er per definitie van uitgaan dat er een 'Eind-krak' gaat plaatsvinden ![]()
|
![]() |
Einstein hield zich hier ook al mee bezig. Hij kon helemaal niks bewijzen en wist nog niks/niet veel over electronen e.d. Maar toch zei hij dat massa om te zetten was in energie (e=mc^2) Dat is precies wat er gebeurt bij de botsing tussen een anti-stof en een stof. Als een waterstofatoom botst met een anti-waterstof atoom (beide met een massa) dan hou je alleen maar een hoop energie over --> massa is omzetbaar in energie en vice versa.
|
![]() |
||
Citaat:
Hoe moet je je dat voorstellen? Anti-tijd, dat terug loopt? En betekent dat dat tijdreizen mogelijk wordt? Kan het me niet echt voorstellen... de trekkies onder ons kennen dit trouwens nog uit TNG's 'All Good Things'
||
Citaat:
![]() wat moet ik me daarbij voorstellen ![]() Trouwens... ergens vaag herinner ik mij iets gehoord te hebben over Donkere Materie... daaruit zou het universum zijn opgebouwd, kan iemand mij daar iets meer over vertellen? |
![]() |
||
Citaat:
En ik meende dat er ook ooit bij een experiment een paar H+ deeltjes (protonen dus) waren gemaakt. Weet het echter niet zeker.
||
![]() |
Citaat:
Verder geldt natuurlijk de beroemde formule: E = mc2, die massa equivalent stelt aan energie. Er bestaan, dacht ik, experimenten waarbij een foton (licht dus) zich langs een zware atoomkern verplaatst en er hierdoor een wisselwerking optreed tussen het foton en de atoomkern. Het foton wordt hierdoor omgezet in een elektron en een positron. Massa kan je ook weer omzetten in energie. Bijvoorbeeld door materie en anti-materie samen te voegen. Hierdoor wordt alle aanwezige massa omgezet in energie (annhilatie). Maar ook bij kernsplijting en -fusie wordt er massa omgezet in energie. Dit heeft te maken met de bindingsenergie in de atoomkern zelf. Deze is niet in ieder element gelijk.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hoe zou de wereld eruit zienn als, er meer anti materie was dan materie? I love stars | 18 | 16-02-2005 19:11 | |
verklaring voor het lot? f_ckedup | 219 | 03-02-2005 14:04 | |
Andere dimensie Upke | 15 | 22-01-2005 09:41 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kometen bevestigen parallel universum Buzzzfuzzz.vs | 28 | 28-08-2002 15:50 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Stephen Hawking NeKa | 25 | 20-03-2002 13:55 | |
De Oorsprong van Energie legatus | 75 | 05-02-2002 13:15 |