Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2002, 22:55
Rhinus
Rhinus is offline
Ik hoor het heel vaak, maar weet niet precies wat er mee bedoeld word. Dus ik zou graag willen weten wat het is.
BVBD
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2002, 23:05
Isa
Isa is offline
wanorde
Met citaat reageren
Oud 06-01-2002, 09:55
Floef
Floef is offline
Je moet eigenlUk niet vragen wat het is. Je moet de vraag zelf beantwoorden. Wat voel je bij het woord 'chaos'?
1. Ik zelf gebruik het woord CHAOS meestal als de wereld waar mijn denken en voelen zich in bevinden. Persoonlijke wereld dus. Als het weer eens een chaos in m'n hoofd is. Ik heb het dan ook wel eens over de denktrein.
2. Je kunt CHAOS ook gebruiken voor ALLES. Alles wat er is (incl./excl. de IK).

Heel misschien is dit wel hetzelfde. Mijn voorstelling van de CHAOS (zowel 1 als 2):
De IK staat als waarnemer boven de CHAOS. Niet als zodanig met een lichaam, maar ik weet niet. De IK als vorm. De CHAOS is een eindeloze ruimte vol structuren, vormen (niet als rand, want oneindig, maar van binnen, als ik dat kan stellen, want er is geen buiten, eigenlijk ook geen inhoud, want het zijn vormen). Die CHAOS is de collectieve werkelijkheid. Dat is alles wat fysiek heeft bestaan, wat bestaat, en wat misschien ook zal bestaan. Alleen IK sta er nog steeds buiten. Er lopen overal lijnen. Verbindingen. Ik heb wel degeluk te maken met de collectieve CHAOS. Alles is aan ontwikkeling onderhevig. Die verbindingen ook. Na de derde klas ongeveer was er voldoende verbinding tussen MIJ en de CHAOS, zodat ik bewust werd van mijzelf, en bewust keuzes kon maken.
Met dit model kan ik ook het collectieve onderbewuste van Jung verklaren: de IK gaat ook verbindingen aan met ook andere vormen in de CHAOS naast mijn fysieke CHAOS-IK. Wij mensen (zoals elke diersoort) hebben een collectief geheugen. Gezamelijke ideeen (je bedenkt ze vaak niet, je 'vangt' ze, je resoneert). Als je hier meer over wilt weten, moet je maar eens een boek inkijken van Sheldrake over morfogenetische velden. Dit is echt gave wetenschap.
En met dit model kan ik ook interesse verklaren. Interesse (onderdeel van de IK) als vorm. De IK resoneert met vormen die volgens jouw interesse (vorm) passen. Waarom trek jij bepaalde zaken naar je toe? Waarom KOMEN ze naar je toe? Zaken waar je net mee bezig was. Toeval, nee, jouw vorm. Jouw IK stuurt ONBEWUST je weg...

Maar ja, dit is mijn kijk op de CHAOS.
Oud 06-01-2002, 10:15
timonx
timonx is offline
Volgens de griekse metologie is chaos een oersoep van vuur aarde water en lucht. Hier zou de hele schepping door ontstaan zijn.
Oud 06-01-2002, 11:20
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
timonx schreef:
Volgens de griekse metologie is chaos een oersoep van vuur aarde water en lucht. Hier zou de hele schepping door ontstaan zijn.
alles behalve alpha en omega. Maar floef's verhaal is ook wel cool
Oud 06-01-2002, 18:13
Choong
Choong is offline
Er is chaos wanneer er geen rust is...
Als er niet gepoogd wordt rust te creëren, heerst er chaos.
Aan de andere kant is chaos ook wel erg subjectief....
Met citaat reageren
Oud 07-01-2002, 00:06
Ianto
Ianto is offline
Het ligt eraan in welke context.
Kijk je vanuit een wiskundig perspectief naar chaos dan kom je al snel uit bij het 'butterfly effect'.

Dat wil zeggen dat, wanneer een vlinder in Europa met de vleugels slaat, het daardoor in China kan gaan stormen.
Met andere woorden:
wij kunnen veel dingen precies berekenen en daardoor ook voorspellen maar er is slechts 1 minime verandering van de variablen nodig om een compleet andere uitkomst te krijgen.
Zie de weersvoorspellingen voor een lange termijn.
Oud 07-01-2002, 12:13
legatus
legatus is offline
Chaos is dé informatie-string, waarin wij en het universum onstaan zijn. Dat DENK ik, betere theorieën worden overwogen.
Oud 07-01-2002, 19:52
RaVenof
RaVenof is offline
Chaos is alles waar zich geen vaste structuur in te herkenen is, alles wat asymetrisch is en zonder enig patroon.

Ontstaan leven/zonnestelsel->aarde :
Het universum is ontstaan door het exploderen van een ster waardoor een chaos ontstond die precies de juiste verhoudingen Helium waterstof en stikstof ontstonden die het op hun beurt weer mogelijk maakten de aarde en zijn atmosfeer te scheppen (door verschillen in dichtheden van het zonnestof die samenklonterden door een intense hitte) doordat door kernfusie/evolutie koolstof ed. ontstond kwam er leven op aarde.
Dit is mijn theorie.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2002, 20:29
sublime
sublime is offline
als je absoluut niet meer wat wát er precies gebeurd en hoe je het op gaat lossen....
Met citaat reageren
Oud 07-01-2002, 21:59
legatus
legatus is offline
Leuk, RaVenof, maar waar komt die ster nou weer vandaan? Ik zou eerder zeggen een implosie, en dan een implosie van patronen/samenstellingen waardoor alles gecreeërd is binnen één [super]cel die alle informatie draagt.
Oud 08-01-2002, 09:04
slisje
slisje is offline
Citaat:
RaVenof schreef:
Chaos is alles waar zich geen vaste structuur in te herkenen is, alles wat asymetrisch is en zonder enig patroon.

Ontstaan leven/zonnestelsel->aarde :
Het universum is ontstaan door het exploderen van een ster waardoor een chaos ontstond die precies de juiste verhoudingen Helium waterstof en stikstof ontstonden die het op hun beurt weer mogelijk maakten de aarde en zijn atmosfeer te scheppen (door verschillen in dichtheden van het zonnestof die samenklonterden door een intense hitte) doordat door kernfusie/evolutie koolstof ed. ontstond kwam er leven op aarde.
Dit is mijn theorie.
goed gevonden.

Chaos is er wanneer er geen dag en nacht meer zou zijn.

Oud 08-01-2002, 21:11
Floef
Floef is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Maar floef's verhaal is ook wel cool
FenX. Chaos is mooi. Ook een chaotisch woord trouwens.
Oud 09-01-2002, 12:48
Not for Sale
Not for Sale is offline
over dat hoe interesses worden gevormd e.d. ben ik het niet met je eens maar je bent wel de enige hier die het zo uit het standpunt van de tegenstelling tussen waarnemer/rest van de wereld bekijkt das cool
Oud 09-01-2002, 23:49
Nanaki
Nanaki is offline
chaos is onvoorspelbaar (maar niet willekeurig) "gedrag", waarbij de kleinste dingen grote gevolgen kunnen hebben voor de toekomstige toestand

Oud 10-01-2002, 00:43
soulless
soulless is offline
Yep, chaos is best raar (wiskundige chaos). Het is geen willekeurig gedrag, immers, het voldoet gewoon aan een functie, maar het is wel geheel onvoorspelbaar.

Als het je interesseert zou je of een college aan de universiteit over dit onderwerp kunnen volgen (misschien een beetje lastig voor thuiswonende nietstudenten), of je koopt er een boek over (of vraagt het op je verjaardag ofzo, wiskundige boeken zijn meestal nogal duur en vaak engels/duits btw, en ja, een wiskundig boek op je verjaardag, flame away).

Chaos kun je ook op de fysische manier zien, dan vaak entropie genaamd.

Entropie is een uitdrukking voor de geordendheid, zitten twee stoffen geheel door elkaar dan is de entropie laag, zijn het twee aparte geheel zuivere delen dan is hij heel hoog (of andersom, college niet gehaald, waarbij het nulpunt willekeurig gekozen kan worden al staat me bij dat het wel zo handig is om dat op volledige chaos te leggen).

Ennuh, vraag je aan mij persoonlijk wat chaos is dan denk ik toch eerst altijd even aan m'n keuken
Oud 10-01-2002, 00:49
Nanaki
Nanaki is offline
Citaat:
soulless schreef:

Ennuh, vraag je aan mij persoonlijk wat chaos is dan denk ik toch eerst altijd even aan m'n keuken
volgens mij is dat niet echt voorspelbaar en volledig onwillekeurig ontstaan? vandaar ook dat het zo lastig is in de spreektaal gebruik je chaos volgens mij gwoon als je tussen de bomen het bos niet meer ziet
Oud 13-01-2002, 13:02
just-someone
just-someone is offline
Je kan ook kijken naar het tegenovergestelde van chaos; orde. Orde is als alles overzichtelijk is. Als alles in de hand wordt gehouden en er geen onverwachte wendingen zijn. Chaos is dus het tegenovergestelde, niet in de hand te houden, en onverwachte dingen. Chaos wordt vaak ook als 'slecht' gezien. Maar dat hoeft niet zo te zijn vind ik. Je hebt ook andere betekenissen van chaos, maar ik denk niet dat je dat bedoelt. Zoals een chaotisch persoon; iemand die veel dingen vergeet, niks opruimt etc... naja, dit is tenminste mijn verhaal over chaos
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 13:42
Floef
Floef is offline
CHAOS vs. orde OF CHAOS vs. leegte, das maar weer de fraaG.
Reageren

Regels voor berichten