Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2002, 12:14
Mujahideen
Mujahideen is offline
De Islam kent veel aansporingen in de Koran en in de uitspraken van de profeten Mohammed(saw) om de arme mensen te helpen, om aan liefdadigheid te doen. Maar waarom vind ik dat niet terug in Bijbel??? Kent de Bijbel wel zulke passages???

Ik wil hier geen religieuze oorlog starten, ik ben alleen benieuwd waarom er daar niks over in de Bijbel staat.
Advertentie
Oud 25-01-2002, 12:39
Not for Sale
Not for Sale is offline
je hebt gelijk dat aalmoezen een van de vijf zuilen van de islam zijn maar bij christendom is dat ook
Oud 25-01-2002, 12:45
soulless
soulless is offline
Wat nou versus? Een betere optie lijkt me 'mensheid vs religie'.
Oud 25-01-2002, 12:49
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
je hebt gelijk dat aalmoezen een van de vijf zuilen van de islam zijn maar bij christendom is dat ook
Het christendom kent geen zuilen.

Oud 25-01-2002, 12:54
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
soulless schreef:
Wat nou versus? Een betere optie lijkt me 'mensheid vs religie'.

Go Soulles!!

I agree!

Groetjes
Ben(die religie als een onderdrukke ziet
Oud 25-01-2002, 14:13
Isa
Isa is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
De Islam kent veel aansporingen in de Koran en in de uitspraken van de profeten Mohammed(saw) om de arme mensen te helpen, om aan liefdadigheid te doen. Maar waarom vind ik dat niet terug in Bijbel??? Kent de Bijbel wel zulke passages???

Ik wil hier geen religieuze oorlog starten, ik ben alleen benieuwd waarom er daar niks over in de Bijbel staat.
dan moet je toch het nieuwe testament maar 's goed doorlezen. jezus zegt vaak genoeg dat je je zelfs je vijand maar vooral je naaste moet liefhebben en dat je goed moet doen.
ik vind de bijbel een stuk minder gewelddadig en een stuk meer liefdadig dan de koran. nou ja, het nieuwe testament dan, het oude is vervuld van haatdragende woorden.
Oud 25-01-2002, 14:16
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
dan moet je toch het nieuwe testament maar 's goed doorlezen. jezus zegt vaak genoeg dat je je zelfs je vijand maar vooral je naaste moet liefhebben en dat je goed moet doen.
ik vind de bijbel een stuk minder gewelddadig en een stuk meer liefdadig dan de koran. nou ja, het nieuwe testament dan, het oude is vervuld van haatdragende woorden.
Wie heeft de Nieuwe Testament in elkaar geknutseld???

Oud 25-01-2002, 14:21
Isa
Isa is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Wie heeft de Nieuwe Testament in elkaar geknutseld???

weet ik veel. het is ook maar een verzameling dokumenten, opgeschreven door een aantal mensen die Jezus volgelingen waren.

[Dit bericht is aangepast door Kenny McCormick (25-01-2002).]
Oud 25-01-2002, 14:23
Isa
Isa is offline
ik heb nu ook een NL online bijbel gevonden. http://www.coas.nl/bijbel/
Oud 25-01-2002, 14:24
Isa
Isa is offline
kijk, hier:

32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten, maar de bokken tot Zijn linker hand.
34 Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beerft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
36 Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?
38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?
39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.
41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
42 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
Oud 25-01-2002, 14:49
soulless
soulless is offline
Haha, weer eens een prachtig voorbeeld van verheerlijking van de zwakken
Oud 25-01-2002, 16:14
Joël
Joël is offline
Nee hoor, dat soort passages kent de Bijbel niet. De Bijbel vraagt van ons dat we de zwakken uitroeien... Beetje de Nietzsche filosofie, zegmaar. Zo, kun jij lekker Moslim wezen!

Oud 25-01-2002, 16:27
soulless
soulless is offline
Moslim? Ikkuh? Hahahahahahahhahaha... En zo kon het nog wel eens laat worden
Oud 25-01-2002, 17:43
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
jezus zegt vaak genoeg dat je je zelfs je vijand maar vooral je naaste moet liefhebben en dat je goed moet doen.

In het Nieuwe Testament vind je ook uitspraken die Jezus gezegd zou hebben(wat ik persoonlijk niet geloof) die minder gerustellend zijn. Zo staat het dat Jezus zegt dat hij niet voor de vrede is gekomen maar voor het zwaard e.d

Citaat:
Kenny McCormick schreef:
jezus zegt vaak genoeg dat je je zelfs je vijand maar vooral je naaste moet liefhebben en dat je goed moet doen.

Dat is wel erg ruim genomen. Maar staat er specifiek ergens dat je de armen zou moeten helpen? Dat is wat ik uit de tekst van Mujahideen opmaak.

Citaat:
Kenny McCormick schreef:
ik vind de bijbel een stuk minder gewelddadig en een stuk meer liefdadig dan de koran.
Wat beviel je niet uit de Qu'ran?

=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Oud 25-01-2002, 18:37
micha
micha is offline
ten eerste waarschuwt Jezus ervoor dat je geen aalmoezen geeft om goed te lijken:
Citaat:
mattheus 6:1-4
1 Hebt acht, dat gij uw aalmoes niet doet voor de mensen, om van hen gezien te worden; anders zo hebt gij geen loon bij uw Vader, Die in de hemelen is.
2 Wanneer gij dan aalmoes doet, zo laat voor u niet trompetten, gelijk de geveinsden in de synagogen en op de straten doen, opdat zij van de mensen geeerd mogen worden. Voorwaar zeg Ik u: Zij hebben hun loon weg.
3 Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linker hand niet weten, wat uw rechter doet;
4 Opdat uw aalmoes in het verborgen zij; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, Die zal het u in het openbaar vergelden.
ten tweede vat Jezus de wet op deze manier samen:
Citaat:
Marcus 12:29-31
29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israel, de Heere, onze God, is een enig Heere.
30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
31 En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze.
Ik denk, in tegenstelling tot de voorgaande post. Dat je dit wel heel wijd moet nemen.
Het tweede gebod omvat alles: aalmoezen geven, voor mensen klaar staan, delen wat je kwijt kan etc.
Volgens mij staat in Leveticus (OT) ook wel iets over aalmoezen geven, want dat is het boek van de wet, maar dat weet ik niet zo te vinden. Ik vind dat dit genoeg zegt.

[Dit bericht is aangepast door micha (25-01-2002).]
Oud 25-01-2002, 19:05
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
micha schreef:
Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linker hand niet weten, wat uw rechter doet;

[Dit bericht is aangepast door micha (25-01-2002).]
Interessant. Ongeveer hetzelfde zei de profeet Mohammed(saw) ook:

"The best alms is that which you give with the right hand and the left hand is unaware."

=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Oud 25-01-2002, 19:14
sublime
sublime is offline
zeker komt dat wel voor in de bijbel. naastenliefde in het algemeen zeker... ken de bijbel niet goed genoeg om nu passages op te dreunen, maar een voorbeeld van naastenliefde is het verhaal van de barmhartige samaritaan.....

misschien wordt ut tijd dat ik de bijbel eens ga herlezen
Oud 26-01-2002, 01:03
waaromniet?
waaromniet? is offline
Leuk en aardig, maar christendom/islam zijn meer dan genoeg topics over (geweest). Onder andere hiernaast een van bijbel/koran.

Regels voor berichten