Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2002, 15:39
Droppie-temp
Droppie-temp is offline
Zijn we op deze aarde om lekker een egoistisch leven te lijden en alleen maar aan onszelf te denken of zijn we hier op aarde voor een andere reden? Waar zijn we hier? Waarom denken mensen na over zelfmoord, waarom zitten mensen in een depressie? Waarom? Ik snap het niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2002, 15:48
Verwijderd
misschien meer wat voor filosofie en levensbeschouwing?

sorry, ik weet 't ook niet
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 16:01
TyZZel
TyZZel is offline
Ik denk dat niemand het begrijpt...om alles te kunnen begrijpen zou je afstand moeten nemen en het in een groot geheel moeten zien, maar dat kun je niet: je zit er zelf in. Er zijn dingen waar je niet voor kiest, en dingen die je bewust doet. Ik denk dat je hier gekomen bent..om er het beste van te maken en jij de lessen zult krijgen op het niveau dat jij daarvoor nodig zult hebben
Oud 25-01-2002, 21:30
CryperA
CryperA is offline
Je leeft uiteindelijk voor jezelf maar ik denk niet dat je kunt genieten van het leven door alleen maar aan jezelf te denken. Gewoon een balans, geven en nemen.

------------------
Do Not Stand At My Grave And Weep, I Am Not There I Do Not SLeep, Do Not Stand At My Grave And Cry, I Am Not There I Did Not Die...Gupje=vis=anti-hooi

[Dit bericht is aangepast door CryperA (25-01-2002).]
Oud 25-01-2002, 21:43
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
marianne22 schreef:
misschien meer wat voor filosofie en levensbeschouwing?

sorry, ik weet 't ook niet
Idd, volgens mij ook!

Met citaat reageren
Oud 29-01-2002, 13:00
Tijnnn
Tijnnn is offline
Hmm, goed discussie onderwerp vind ik.

Ik heb hier heel veel over nagedacht, omdat ik vind dat je toch een soort van eerlijkheid nodig hebt om op te leven.

Ik denk na; als iedereen (of de meeste mensen zoals nu) voor hunzelf leven omdat ze niet verder denken dan dat, dan onstaan er sowieso vaak vervelende gebeurtenissen. Ook voor jouzelf, in sommige levens niet, maar dat is toch niet eerlijk voor anderen om te risceren?

Nee, als je voor andere leeft (dan ook natuurlijk voor jezelf) maar uit het standpunt NAAR anderen, vooral als westerling (De meesten hier hebben het hardstikke goed en hoeven aan weinig verantwoordelijkheden te denken); dan moet het toch eigenlijk beter zijn voor iedereen.

Dit idee word veel heel veel mensen belemmert door, gebeurtenissen, en 'gebruikelijkheid'.

Ik met mijn vage opvattingen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 09:25
John Sickbock
John Sickbock is offline
ik denk dat je hier bent om je eigen keuzes te maken. Dus om te doen wat voor jou het belangrijkst is.
Oud 31-01-2002, 10:38
Silindistani
Silindistani is offline
Ik zie niet in waarom ik iets voor iemand anders zou moeten betekenen. Daarom denk ik dat we op de wereld zijn gezet om iets voor onszelf te beteken.

Zie ook: http://forum.scholieren.com/Forum29/HTML/003472.html
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 10:53
Gods zoon
Gods zoon is offline
Ik ben hier om iets te leren en hoop mijn kennis door te kunnen geven.
(Ik dus niet dat er een god is die vind dat ik iets moet leren en ik denk ook niet dat ik hier uitsluitend ben om mijn DNA door te geven.)

Oud 31-01-2002, 16:12
Lilly
Lilly is offline
Ik denk dat je op de wereld bent geplant. Om tja. moeilijk eigenlijk. Ik denk dat sommige iets gaan betekenen in deze wereld.Zie OBl, hij heeft iets gedaan wat natuurlijk door weinigen goedgekeurd is, maar wat misshcien wel weer goede gevolgend kan hebben op de wereldcultuur.

( okay, dit is volgens mij echt niet te volgen)
Oud 31-01-2002, 16:49
Trust_Is_A_Weakness
Trust_Is_A_Weakness is offline
Egoistisch? Neen... Het is redelijk simpel. De enigste reden dat je hier bent is om succes te hebben en om mogelijk anderen daarin te laten meedelen.
Dat succes gaat gepaard met vreugde & ellende... Maar het is het uiteindelijke uitgangspunt in het leven...
Greetz,
RD
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 09:49
John Sickbock
John Sickbock is offline
Citaat:
Trust_Is_A_Weakness schreef:
Egoistisch? Neen... Het is redelijk simpel. De enigste reden dat je hier bent is om succes te hebben en om mogelijk anderen daarin te laten meedelen.
Dat succes gaat gepaard met vreugde & ellende... Maar het is het uiteindelijke uitgangspunt in het leven...
Greetz,
RD
hmm... als je zoiets zegt is het denk ik wel heel zinnig om ook te vertellen wat je dan wel verstaat onder succes. is nl nogal ruim te zien...
Oud 03-02-2002, 11:55
RegaIk
RegaIk is offline
We zijn hier op de wereld gezet om Allah te aanbidden, doe je dat, dan krijg je je beloning in het hiernamaals.
Oud 06-02-2002, 14:42
Krastain
Krastain is offline
Persoonlijk denk ik beide.
Ik geloof niet in de 'human hive' het mensenlijk mierennest, maar ook niet in het indiviualisme.

Ik denk dat we hier zijn om de wereld voor de mensen om ons heen (niet in het minst ons nageslacht) te verbeteren. En ondertussen ons eigen bestaan leuk te laten zijn.
Oud 06-02-2002, 14:53
Verwijderd
Er is iemand die een stelsel heeft bedacht voor de manieren waarop iemand in het leven kan staan.
Deze is opgedeeld in 7 lagen. Geen van deze lagen is beter of slechter dan een andere, maar wel opgaand van primitief naar 'verlicht'.

Nu is het op z'n minst opvallend te noemen dat de meeste reacties hier vallen onder de eerste twee lagen.

Neem bijvoorbeeld het succesverhaal.
Een perfect voorbeeld van de tweede laag, de reactieve opstelling. Hierin draait het alleen om het vinden van succes en status. Soms zit dat mee en soms zit dat tegen.

En de Allah-reactie.
Een voorbeeld van de eerste laag, de vechten of vluchten reactie. Hierin passen afhankelijkheid en godsvrezendheid. Je leven in handen leggen van een andere (hogere) macht.

Wat mij intrigeert is hoe mensen op hun levensinstelling komen. Is dat vooral afhankelijk van omgevingsfactoren, zoals wat vrienden/ouders/geestelijken je vertellen?
Of is het iets anders?
Spelen er nog dingen mee als leeftijd, intelligentie en karakter?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten