Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2002, 15:26
Anka
Anka is offline
Op school heb ik filosofie,

Vandaag heb ik een video gezien. Het ging over hetgene wat we zien en hoe de hersenen hier op reageren. Er was bijvoorbeeld een vrouw, die kon de linker helft van bijvoorbeeld een tekening niet namaken, hoewel ze wel de hele tekening zag. Ik snap hier niets van, hoe kan dit? Snappen jullie het wel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2002, 15:29
Verwijderd
Dat lijkt me eerder wat voor biologie...

Wel tof dat je filosofie hebt, dat kregen wij nooit.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 15:40
Anka
Anka is offline
de video was heel vreemd, het ging om waarnemingen en gezichtsbedrog
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 15:49
legatus
legatus is offline
Ik ben geen neuroloog, maar ik snap het gedeeltelijk -- wat snap je er niet aan? Bepaalde gedeelten van je hersenen hebben bepaalde functies, als die niet goed werken kun je deze situaties krijgen.

Er zijn gedeeltelijk demente mensen die denken dat hun arm een kind is en het proberen te voeren.
Oud 06-02-2002, 15:53
Anka
Anka is offline
ja maar dan zien ze hun arm als een kind. Maar die vrouw met die tekening zag gewoon een hele poes op papier. Maar als ze die ging tekenen tekende ze alleen de rechterhelft.
En als haar een halve poes werd voorgehouden, zag ze ook daadwerkelijk dat er een halve poes op het blaadje stond.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 16:08
legatus
legatus is offline
Beide hersenen zitten gekoppeld aan visie, maar daarna scheiden (informatie) hun wegen. Zij kan best iets geheel zien maar vervolgens het niet verwerken (tekenen).
Oud 06-02-2002, 19:06
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
keb ergens op mn vorige school een boek gelezen (ja ) dat over de hersens ging en de 'experimenten' daarbij.
Daar bleek dus dat bij sommige mensen die (ver vroeger!) een operatie zijn ondergegaan aan de hersenen dat de meeste artsen de 2 hersenhelfden scheidde dat het ongeveer hetzelfde was zoals jij zei. Meestal is t zo dat de beidde hersenhelften de info delen maar daar waar de 'draden' zijn losgesneden dat ze daarom die info niet meer konden delen en daarom het niet na konden doen.
Ik weet t niet zeker meer (t was 2 jaar geleden van dat ik die boek heb gelezen) maar ik denk dat t mischien zow gedeeltelijk bij haar was beschadigt waardoor een gedeelte (de linkerhelft) niet meer uiteindelijk van het zien naar het tekenen kwam.
Oud 06-02-2002, 19:33
GeritoDM
GeritoDM is offline
Ik zag laatst een documentaire op tv dat daarover ging
Er was oa een man die kon de linkerhelft van de tekening niet zien, nouja, hij wist niet wat er stond, maar als ie het moest tekenen, tekende ie het wel! Heel vaag, hij wist niet wat ie tekende, maar deed het intussen wel. Zijn hersenhelften waren idd gescheiden, hij merkte er voor de rest niets van. ben alleen btje vergeten hoe dat nou ook alweer zat
Oud 08-02-2002, 19:04
Verwijderd
Citaat:
KontraDix schreef:
Wel tof dat je filosofie hebt, dat kregen wij nooit.
Ik heb het ook een jaar gehad in het kader van de tweede fase (walg) en het suckt de pan uit. Het hield ongeveer in: schrijf iedere periode (jaar heeft bij ons 5 periodes) een essay, waarin je zoveel mogelijk van de theorie aan bod laat komen. Dat laatste, van zoveel mogelijk theorie, zeiden ze er alleen niet bij, dus ik kon nog zo'n kloppend en goed lopend essay schrijven, ik kreeg hooguit een 6,5. Ik ben blij dat ik uiteindelijk nog een 6 stond op mn eindlijst.
Ik vind filosoferen hartstikke leuk en zinnig om af en toe voor mezelf te doen, maar in schoolverband is het gaar en niet leerzaam.

btw mijn leraar filo was ook een halve pedo

Met citaat reageren
Oud 08-02-2002, 22:40
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Zijn ook mensen die geen coördinatievermogen hebben.
Als je wijst naar waar die man naar toe moet lopen, dan weet hij niet hoe hij er heen moet lopen.
Voor zijn perspectief kan dat alle richtingen zijn.(ook al wijs je er naar

Er zijn ook mensen die kleuren, ruiken, voelen of horen. Omdat er een anatomische afwijking is in de hersenen. Het visuele deel is gekoppeld aan het gehoorcentrum, of reuk centrum etc.

Er zijn mensen die geen gezichten kunnen herkennen. En zo hun moeder voorbij kunnen lopen over straat.

Of ze hebben geen lange-termijns geheugen meer. Dus als dat beschadigd is op hun achtiende, dan kan alles wat ze na die tijd hebben ondervonden niet opgeslagen worden. Dus als die man 50 is en elke keer in de spiegel kijkt, dan schrikt hij zich wezenloos, omdat hij denkt dat hij nog 18 is.

Er zijn mensen die blind zijn, maar wel hun hoofd wegduiken als je met je hand snel langs hun ogen gaat. (reflex)

Sommige mensen kunnen hun moedertaal niet meer spreken, maar hun 2e geleerde taal vlekkeloos. Komt omdat ze beide in een verschillend gebied zijn opgeslagen.

Mensen met het Beloning-syndroom zijn niet in staat bevrediging te vinden in hun leven. Ze zijn niet in staat om aan hun lustverlangens te voldoen.

Er zijn 3 mensen in de wereld die niet in staat zijn tot het ervaren van Angst. Weet niet meer hoe die afwijking heet.
Ze moeten bij alles wat ze doen nadenken. Ook bij oversteken. Hoe onwaarschijnlijk het bij ons ook overkomt (want het is toch een gewoonte) kijken wij automatisch eerst uit en gaan dan oversteken. Dat komt door aangeleerd gedrag, maar ook door een kleine angstreactie zeg maar. Die mensen die dat niet kunnen ervaren moeten bij alles wat gevaar kan opleveren nadenken...en dat is nogal wat.

Sommige mensen kunnen geen emoties ervaren en kunnen dus niet overzien wat de gevolgen van hun acties zijn. Ze kennen geen empathie. Dus iemand vermoorden voor hen, zou ze niets uitmaken, ze hebben er toch geen emotionele reactie bij.

Zo zijn er nog talloze andere afwijkingen, syndromen etc. met de hersenen. De ene nog onwerkelijker dan de andere.

Groetjes
Ben(die er vroeger wel eens over nagedacht heeft neurofysioloog te worden
Reageren

Regels voor berichten