Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2002, 07:42
ratsja
ratsja is offline
zie titel....
dit naar aanleiding van mijn vorige topic
Oud 19-02-2002, 10:33
Silindistani
Silindistani is offline
Voor. Alleen jammer dat het gerecht zuigt.

Citaat:
Silindistani schreef:
Het voornaamste argument tegen de doodstraf is het gerecht. Dat klopt en ben ik het ook helemaal mee eens. Zoals ik al in het begin had aangegeven: Ik ben voor de doodstraf. mits de jury en de rechter perfect zijn EN in het hoofd van de veroordeelde kunnen kijken. Ik ben dus alleen voor 'eye for an eye' als het gehele rechtsysteem perfect zou zijn.

Daarnaast zie ik de doodstraf niet als een straf, maar gewoon als een snelle, effieciente en goedkope manier om van een potentieel gevaar voor mezelf af te komen. Het gaat mij dus ook helemaal niet om het afschrikken van andere of vergelding of iets dergelijks.

Dan is er nog het argument dat waar de repressie het grootst is ook het meest van die soort misdrijven worden gepleegd. Dat zou heel goed kunnen, maar op dit moment zijn de landen waar de doodstraf gebruikt wordt vaak arm. Politie is er waarschijnlijk dus nauwelijks en waarschijnlijk ook nog corrupt.

Het argument dat de persoon die iemand heeft vermoord ook de getuigen zou afmaken als er een zware straf hem boven het hoofd hangt.
Waarschijnlijk zou die dat ook doen als er geen zware straf zou worden uitgedeelt. Als die persoon na 25 jaar uit de gevangenis komt is zijn leven kapot. Dat heeft hij waarschijnlijk in zijn hoofd en niet die 25 jaar gevangenisstraf. En hij heeft immers al eerder gemoord, waarom zou hij er niet nog iemand bij vermoorden.

Het enige echt goede argument dat ik tegen de doodstraf kan bedenken (als het recht perfect zou zijn) is dat de moordenaar waarschijnlijk ziek in zijn hoofd is en dat hij er misschien best vanaf gebracht kan worden.
Dat is een redelijk argument, maar zo'n actie heeft de potentie om te mislukken en dan is er nog een mensenleven verloren gegaan. Bovendien kost het erg veel moeite.

Ik blijf erbij dat een moordenaar van een onschuldige gerechtigd zijn eigen daden het verdient te sterven. Ik zou die persoon dan doden omdat het een potentieel gevaar voor mezelf is en het veel moeite kost om hem 'te genezen' en dat het bovendien zou kunnen mislukken. Daar komt geen oordeel van goed of kwaad in voor.
Oud 19-02-2002, 15:19
^AmArU^
^AmArU^ is offline
O voor hoor
slechte mensen mogen van mij dood
Oud 19-02-2002, 16:19
Anybody
Anybody is offline
Ik ben tegen de doodstraf.
Misdadigers kunnen beter wegrotten in de cel, dan dat ze door een pijnloos spuitje doodgaan. Ook is de doodstraf definitief. Je kunt het niet terugdraaien. Als later blijkt dat diegene onschuldig is, dan kun je hem niet meer vrijlaten want hij is dood. Kijk maar naar de Putten-moord. Die zaak wordt nu heropend omdat de degene die de moord zou hebben gepleegd, misschien toch niet de dader zou zijn. Als je daarbij de doodstraf had toegepast, dan had je misschien wel een onschuldig iemand vermoord
Oud 19-02-2002, 16:24
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Anybody schreef:
Ik ben tegen de doodstraf.
Misdadigers kunnen beter wegrotten in de cel, dan dat ze door een pijnloos spuitje doodgaan. Ook is de doodstraf definitief. Je kunt het niet terugdraaien. Als later blijkt dat diegene onschuldig is, dan kun je hem niet meer vrijlaten want hij is dood. Kijk maar naar de Putten-moord. Die zaak wordt nu heropend omdat de degene die de moord zou hebben gepleegd, misschien toch niet de dader zou zijn. Als je daarbij de doodstraf had toegepast, dan had je misschien wel een onschuldig iemand vermoord
in de cel stoppen kost geld....
met doodstraf kan je ook voorkomen dat anderen gaan moorden of wat dan ook.
en het moet natuurlijk wel goed bewezen zijn...
Oud 19-02-2002, 17:07
Internationalist
Internationalist is offline
Tegen. Heeft geen positief effect. Het zorgt voor een verharding van de criminaliteit, de preventieve werking is niet meetbaar (in de meeste landen waar men de doodstraf toepast is het percentage criminelen beduidend hoger en is de vorm van criminaliteit 'harder').

Ook is het IMHO niet onze, als mens, taak te beslissen over levens. Noch een moordenaar, noch een overheid, noch een individu heeft dat recht. Men kan zeggen dat mensen met een bepaalde leefstijl hun recht op leven hebben verspilt. Enigzins kan ik het daar in vinden maar ben dan voor levenslange opsluiting met gratie mogelijkheid. (k ben tegen definitief levenslang)

Het geldelijk aspect vind ook niet zwaar tellen. De doodstraf lijkt mij niet veel goedkoper en al was het goedkoper dan heb ik nog het idee dat mensen vermoorden (want dat gebeurd er) uit financieel gewin zeer kwalijk is.
Oud 19-02-2002, 19:08
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
http://forum.scholieren.com/Forum29/HTML/003577.html

Daar is inmiddels al een discussie over hetzelfde onderwerp....

Regels voor berichten