![]() |
|
Meerdere tijd dimensies.
Wat vinden jullie hiervan? Graag geen 'Dat slaat nergens, punt.' reacties, beargumenteer!
Toch? Laatst gewijzigd op 06-08-2005 om 18:14. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik ben ook maar een jongen van 16 die nu naar Havo 5 gaat, ik ken zelfs de snaartheorie maar gedeeltelijk/vaag.
Er zit inderdaad een groot verschil tussen de tijd sneller/langer/enz ervaren en echt sneller/oid in de tijd gaan. Maar de astronauten die 8 (?) rondjes om de aarde gingen hebben volgens een experiment (hoe dat precies ging weet ik heleaas niet meer) 1*10^-... seconden korter geleefd, of beleefd, dat is de vraag. Waar ik ook erg nieuwschierig naar ben is niet alleen over of het wel kan ja of nee en waarom, maar ook dat als er meerdere tijddimensies zouden zijn, hoe wij simpele mensen dat zouden ervaren, wat we er mee zouden kunnen doen (in theorie, in praktijk zouden we er sowieso niks mee kunnen doen), enz.
|
Een klok op het ruimtestation ISS gaat 0.0000000014 procent langzamer dan op aarde. Omdat het ruimtestation veel minder zwaartekracht heeft dan de aarde gaat de tijd daar sneller, maar aangezien het station sneller gaat dan de aarde gaat de tijd voor hun een klein beetje langzamer. Bij elkaar telt de snelheid van het station het meest en dus gaat de tijd voor hun langzamer.
Je kan dus niet alleen tijd langzamer of sneller ervaren, de tijd kan ook echt sneller of langzamer voor jou gaan. Maar hoe moeten we dat zien als we de tijd als een 1 dimensionale lijn nemen? Vrij simpel, de tijdlijn voor de astronauten is even lang als die van ons, aangezien we allemaal in dezelfde tijdlijn zitten, maar de dingen die de astronauten hebben gedaan is een beetje in elkaar geduwd waardoor er meer gebeurtenissen in hetzelfde gebied kunnen. De astronauten hebben meer kunnen doen in dezelfde periode als de mensen op aarde, of in andere woorden: voor de astronauten is de tijd langzamer gegaan. Ik prate over de tijdlijn van de astronauten en die van ons als twee aparte dingen terwijl ik ook zei dat het precies dezelfde is. Dat is misschien een beetje verwarrend. Alles heeft eigenlijk een soort 'eigen' tijdlijn; alles heeft op een bepaalde tijd(=tijddimensie) bepaalde 'waardes'(=ruimtedimensies), zo heeft Keesje bijvoorbeeld op tijd 8.23423 de waardes: mens, blond haar, bevind zich in de tuin, enz. De waardes bevatten dan precies waar Keesje is en wat Keesje is*. In feite zou je een grafiek kunnen maken met de tijd waarde op de x-as en de ruimte waarde op de y-as. Dat iedereen op een bepaald tijdstip meer dan 1 ruimte waardes heeft komt doordat er meer dan 1 ruimte dimensies zijn. Daardoor zou de "tijd-ruimte grafiek" op de y-as meer dimensionaal moeten zijn, drie dimensionaal om precies te zijn. Want een 1 dimensionaal punt (wat elk willekeurig punt uit een normale grafiek is) kan niet iets uit de derde dimensie bevatten aangezien dat simpelweg niet past. Met meerdere tijddimensies heb je dus, surprise surprise, meerdere x-as dimensies (of hoe je dat ook zegt) nodig, aangezien je maar op 1 plek en dus ook maar in 1 tijd kan zijn blijft je tijdlijn 1 dimensionaal, maar kan die wel naar andere plekken toe gaan omdat de lijn in een vierkant (of kubus, enz.) zit. Hopelijk volgt iedereen het nog. Oftewel: Iedereen heeft een eigen 1 dimensionale tijdlijn die op elk punt een drie dimensionale waarde heeft, namelijk waar en wat de persoon is. Over het algemeen past er een bepaald hoeveelheid waardes op een tijdstip, maar als je bijvoorbeeld sneller gaat of er is minder zwaartekracht kan je respectievelijk minder en meer waardes hebben in een tijdperiode (of: langzamer en sneller in de tijd gaan). Mochten er meerdere tijddimensies zijn, zouden we naar andere tijdlijnen 'gaan', bijvoorbeeld naar die links van ons (oid), onze 'prive' tijdlijn wordt dan afgebogen naar links waar het weer rechtdoor gaat. Een andere tijdlijn is een ander heelal waar op kwantumniveau een andere 'keuze' is gemaakt. *: De ruimtedimensies waarden bevatten waar en wat we zijn, wat ik met 'waar' bedoel snapt iedereen wel (?), met 'wat' bedoel ik de materie waaruit we bestaan. Dus de ruimtedimensies waarden bevatten waar elke quark zich bevind en wat die quark is. Ps: Deze theorie is nog steeds 'onder ontwikkeling', misschien heb ik mezelf ergens tegengesproken oid, als iemand zoiets ziet post het dan gelijk even ajb.
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Naar mijn idee zijn er al 2 "soorten" tijd.
tijd1 is de relatieve tijd , of beter gezegd de fysische tijd , tijd dat afgeleid is van de relatie tussen objecten en hun snelheid. tijd2 is absolute tijd , of beter gezegd psychologische tijd , tijd dat is afgeleid aan "bestaan" of "zijn". Hoe relativistisch je tijd ook benader , als je je bestaan "ervaart" , is tijd altijd absoluut. ![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Maar ik ga er volgende, als ik vrij heb, weer hard aan mijn theorie werken, nu heb ik het vrij druk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Verder baseer je je theorie vooral op "het zou kunnen dat". Op zich heb je daar niet zoveel aan, baseer je verhaal op empirische feiten en waarnemingen. Het kan zijn dat ik het niet goed gelezen heb hoor, verbeter me dan maar ![]()
|||
Citaat:
Dan tijd vertragen/versnellen: tijd vertragen of versnellen is in mijn structuur eigenlijk, respectievelijk minder of meer ruimte waardes in dezelfde tijd. In feite kan je net zo goed zeggen dat er meer of minder gebeurtenissen in dezelfde tijd gebeuren of dat de tijd vertraagd of versneld, maar dat lijkt me al enigszinds bekend (?). Ik twijvel zelf ook nog wat of die astronauten ook echt korter hebben geleefd in dezelfde tijd dan wij hier op aarde. Einstein (dacht ik?) zegt dat hoe dichter je de lichtsnelheid nadert hoe langzamer de tijd gaat. Dus zou de tijd voor je stil staan als je de harder dan het licht gaat. Maar is het dan hoe je de tijd ervaart, of leef je echt korter als je harder gaat? Als je dan harder dan het licht gaat, zou de tijd dan echt voor je stil staan en verdwijn je dus in het verleden (omdat je stil staat op de tijdlijn, en wij gaan wel verder), of wat? Ik neem nu aan dat de tijd voor jou echt langzamer en sneller kan gaan. Dat 'verklaar' ik doordat iedereen en alles een aparte tijdlijn heeft naast de lijn voor alles (je zou ook kunnen zeggen dat al die aparte lijnen de 'alles lijn' vormen), als de tijd voor jou dan langzamer gaat passen er voor jou minder gebeurtenissen (=ruimte dimensie waarden) in dezelfde tijd als voor de anderen. Maar nu zeg ik weer precies hetzelfde als eerst, excuses. Kort gezegd: ik geloof niet in een absolute tijd, maar in een relative tijd; tijd kan worden vertraagd en versneld. Maar het zou precies hetzelfde zijn als dat de tijd wel absoluut zou zijn maar de ruimte dimensie waarden niet; die kunnen sneller of langzamer op elkaar volgen. Citaat:
|
![]() |
Ik waarschuw je maar even, heb niet alles gelezen zeg maar een deel van jouw eerste bericht en liep al vast op het terug en vooruit in de tijd, vanwege het volgende...
Men is er niet eens zeker van of tijd nou eigenlijk echt bestaat of wat het is. Daarnaast loopt of stroomt de tijd niet...want dat impliceert namelijk een beweging en dat doe je in de tijd. (snelheid METER/SECONDE) Loopt de tijd dan zou de tijd dus moeten lopen in een HYPERtijd...die ook weer stroomt of loopt in een HYPERHYPERtijd etc. Eindeloos dus. Dus wat heeft terug in de tijd of vooruit in de tijd nog voor een betekenis? Groetjes Ben(die misschien nog even een poging gaat wagen om het één en ander door te lezen ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
ok, je redeneringen en gevolgtrekkingen kan ik maar half volgen, want ik ben absoluut geen wiskundige of natuurkundige. En dus heb ik het moeilijk om a) te volgen welke bekend dingen je nu allemaal combineert en b) om mijn stelling "dit slaat nergens op" goed te onderbouwen. Volgens mij ga je in het allereerste begin van je redenering compleet de mist in. Ik snap er trouwens geen hol van met wat je bedoelt dat de tijd voor een persoon niet evensnel gaat als voor de andere persoon. Einstein heeft het inderdaad ergens in een van zijn artikels over: het principe van de relativiteit van simultane gebeurtenissen.
Ik weet ook niet of het zomaar kan om naast de Euclides-dimensies naar aparte tijdsdimensies te gaan kijken. De relativiteitstheorieën gaan uit van verschillende die tijd en ruimte meten in één stelsel van dimensies. Jij gaat ervan uit dat één waarnemer metingen doet in twee verschillende dimensie-stelsels. Als je op die kromme redenering correcte fysica zou gaan toepassen, kom je (naar mijn gevoel) vast te zitten, omdat de lichtsnelheid vanuit dat vertrekpunt geen constante meer kan zijn. Ik citeer nog iets uit betreffende de elektrodynamica van lichamen in beweging: Het is essentieel dat we de tijd gedefinieerd hebben met behulp van klokken in rust in het systeem dat in rust is. Zoals ik het begrijp ga jij uit van tijd in een systeem dat niet in rust is? Uiteindelijk komt het erop neer dat tijd geen eigen eerste en tweede (en derde) dimensie heeft, maar een aanvulling is (zo vertelt Minkowski) het Euclides-stelsel van dimensies. Vanuit dat opzicht kan je daar dan Lorentz-transformaties op gaan toepassen, en net op die manier kom je tot al de leuke natuurkundige inzichten van de laatste honderdtwintig jaar. En volgens mensen die veel slimmer zijn dan ik, volgt daarachter de hele snarentheorie, zodat je die vier dimensies tot misschien wel 11 dimensies kan gaan uitrollen/opvouwen. Laatst gewijzigd op 11-08-2005 om 15:36. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 11-08-2005 om 19:19. |
![]() |
|
@Demon of Fire:
Daar heb je inderdaad een goed punt, misschien/waarschijnlijk krachtig genoeg om heel mijn 'theorie' om zeep te helpen, maar misschien kan ik me er nog uit redden ^^. Ik ga er nog over nadenken maar ik denk dat je me hier (misschien gedeeltelijk) mee hebt. @Sartre: Wat ik ermee bedoelde is hetvolgende: als jij langzamer of sneller in de tijd zou kunnen gaan (en dus ten opzichte van de tijd - als je die op mijn manier bekijkt - voor- of achteruit gaat) is er dus een soort vrijheid in de tijd, andere richtingen zouden dan in theorie ook mogelijk zijn (als er meerdere tijddimensies zouden zijn). @Al Murphy: Ik snap niet precies wat je bedoelt met "Ik weet ook niet of het zomaar kan om naast de Euclides-dimensies naar aparte tijdsdimensies te gaan kijken. De relativiteitstheorieën gaan uit van verschillende die tijd en ruimte meten in één stelsel van dimensies. Jij gaat ervan uit dat één waarnemer metingen doet in twee verschillende dimensie-stelsels.". Zou je dat wat duidelijker/simpeler of op een andere manier willen uitleggen?
||
Citaat:
Ik beweer ook niet dat de tijd wordt beinvloed, alleen maar de ruimte. Je zou als voorbeeld twee mensen kunnen nemen die elkaar aan kijken, als persoon A ten opzichte van B naar voren gaat is het voor A net alsof B ten opzichte van hem naar achteren gaat. Dus voor A beweegt B, en volgens B beweegt A.
||
Citaat:
||
Citaat:
Iemand rijd met 120km/h 1 uur lang, iemand anders doet precies hetzelfde maar komt een stuk verder, waarom? Omdat voor persoon twee een uur langer duurt; voor hem gaat de tijd langzamer.
||
Citaat:
![]() Overigens vergelijk je nu snelheid (meter per seconde, afstand per tijd) met hoe iemand z'n dag indeelt. Beetje vreemd.
Laatst gewijzigd op 11-08-2005 om 20:47. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Misschien kan ik beter op een andere manier uitleggen, hopelijk is het wat duidelijker, ik ga me nu wel op gevaarlijk (of eerder: nog gevaarlijker) terrein begeven. Een 'aardse' tijd quark duurt, laten we zeggen 1 lang, voor de tweede persoon uit mijn vorige voorbeeld duurt een quark tijd minder dan 1, waardoor hij in feite meer tijd heeft als ons, omdat zijn kleinste tijd'stukjes' korter zijn. Of zoals ik het eerder heb gezegt: voor de tweede persoon passen er meer ruimte waarden in een stukje tijd.
|||
Citaat:
En daarnaast heb je de speciale relativiteitstheorie die uitgaat van de tijdsruimte: een stelsel van ruimte (euclidiaans, dus in 3 dimensies) + tijd. Waarbij die tijd gewoon een vierde dimensie is. Wat ik verder met waarnemers en tijd precies bedoel staat helemaal uitgelegd in de eerste paragrafen van de speciale relativiteitstheorie. Ik neem aan dat je die tekst wel ergens naast je hebt liggen. Zo'n vierdimensionaal stelsel is poepsimpel als volgt te beschrijven: x^a = (ct, x, y, z) met a=0, 1, 2, 3 en waarbij c gelijk is aan de lichtsnelheid. In dit geval kan je veel eenduidiger verbanden kunnen leggen tussen tijd en afstand. Ik weet niet of dat in jouw geval zelfs maar mogelijk is. Want kan jij nog zeggen wat snelheid is wanneer je tijd als iets tweedimensionaals beschouwt? Ik zou het niet weten hoor. Citaat:
Eén van de axioma's van Einstein is dat elke waarnemer die zich eenparig beweegt dezelfde natuurwetten ziet + de lichtsnelheid als universele constante. Dit lijken mij vanzelfsprekendheden die jij helemaal niet in je theorie meeneemt. |
![]() |
||
Citaat:
Je zal voor jezelf eerst eens eenduidig moeten nagaan wat je met tijd bedoelt. Ofwel is de tijd dezelfde voor beide personen, ofwel is die niet dezelfde voor beide personen. Als je uitgangspunt is dat de tijd hetzelfde is, kan je daar nooit linea recta uit concluderen dat de tijd verschillend is. Wat betreft je tweede bewering: ik denk dat het iets gemakkelijker is om zo'n dingen wiskundig te beschrijven, want op deze manier lukt het niet echt :-) Wie is de waarnemer? Het je een inertiaalstelsel? Is dat in rust? Zonder deze gegevens te weten kun je waarschijnlijk inderdaad willekeurig nietzeggende conclusies trekken. 'voor a beweegt b, en volgens b beweegt a' is niet meer of minder dan een nietszeggende conclusie. Er zal ook wel een punt c kunnen bestaan die in zijn waarneming niemand ziet bewegen. |
![]() |
||
Citaat:
Ik heb een beetje de indruk dat je gewoon wil aangeven dat tijd een relatief begrep is, terwijl we tijd in het dagelijkse leven als absoluut gegeven beschouwen. Dat klopt, en dan zitten we nog steeds op het niveau van Einsteins beschouwing. Steek er niet teveel energie in om die theorieën te ontkrachten, dat gaat toch niet lukken. En daarnaast zit je blijkbaar ook op het niveau van tijdslogica te denken. Ik zou zeggen: loop eens naar de bieb en zoek eens naar werken van Arthur Prior. |
![]() |
|||
Hehe, hier doe ik het voor ^^.
Citaat:
Citaat:
Morgen of maandag ga ik naar de bieb, is kijken of ze in dit gehucht nog wat leuke boeken hebben over dit onderwerp. Ik ben van plan om het volgende te gaan halen (of gewoon op internet ernaar te zoeken, makkelijker en goedkoper): Arthur Prior, (speciale) relativiteitstheorie, snarentheorie, kwantummechanica, ruimte/tijd dimensies, en alles wat ik tegen kom. Ja ja, ik heb nog een hoop te leren.
|
Verwijderd
|
Je hebt een flink pak wiskunde nodig als je die onderwerpen echt wilt begrijpen, maar er zijn verschillende boeken die wel min of meer het populair-wetenschappelijke bewandelen. In die context kan ik je Het Universum van Stephen Hawking aanraden, gaat onder andere over tijd.
|
![]() |
|
Tijd is een erg interessant en vreemd iets,
Einstein heeft met zijn speciale relativiteitstheorie ons beeld van een universeel klokje dat in het hele heelal gelijk tikt al om zeep geholpen. Voor iemand die stilstaat lijkt de klok kan iemand die ongeloofelijk snel gaat heel langzaam te tikken, en vice versa lijkt de klok van degene die stilstaat voor de raketreiziger heel snel te draaien. Het universele en absolute tijdskadertje bestaat dus niet, het is geen "stroom" die als constante 'door' het universum gaat. Ik denk dat we tijd moeten definiëren als niets anders dan "beweging". Zoals wij met onze klokken de beweging van de wijzers meten.. Beweging impliceert natuurlijk ruimte en legt hiermee een sterk verband tussen de twee, tijd kan niet losstaan van ruimte (men spreekt ook altijd over tijdruimte als twee zijden van dezelfde medaille), wat de speciale relativiteitstheorie in zekere zin ook aantoont. Nu is er een interessante theorie van wetenschapper Julian Barbour die stelt dat "tijd", wat een erg vreemd assymetrisch karakter heeft (je kan alleen "vooruit"), als zodanig niet bestaat en een illusie is, en het universum, het Nu, in werkelijkheid "stilstaat" en er ontelbare van zulke universums/Nu's zijn, iets waar de Meer-Wereld-interpretatie van de Quantum Mechanica ook inpast. Dit idee van "alles staat stil, tijd bestaat niet" klinkt natuurlijk erg raar en tegennatuurlijk, maar als je je er wat in verdiept is het een erg interessante en levensvatbare theorie.. Ik ga hem niet helemaal uitleggen, ten eerste omdat ik me er nog niet goed genoeg in verdiept heb, het is nl. moeilijke materie te begrijpen, en ten tweede omdat Noorderlicht er een mooie documentaire van heeft gemaakt die je op internet kan bekijken. Een echte aanrader! http://noorderlicht.vpro.nl/dossiers...dstuk/4032611/
Laatst gewijzigd op 13-08-2005 om 09:55. |
![]() |
|
Nog een linkje voor iedereen die erin geïnteresseerd is:
Een erg goede Nederlandse vertaling van de belangrijkste artikels van Einstein van 100 jaar geleden. http://fys.kuleuven.be/fysica2005/download/einstein.pdf |
![]() |
||
Citaat:
Edit: Dit is verrekte interesant, niet altijd even makkelijk te begrijpen, maar verrekte interesant.
Toch? Laatst gewijzigd op 13-08-2005 om 14:36. |
![]() |
|
Maar toch heb ik moeite , om die universele klok die overal in het universum gelijk tikt , los te laten. Dit om het feit van de kosmologische constante van Einstein. Naar mijn idee moet tijd daardoor ook enigzins absoluut zijn , en niet alleen maar relatief.
![]() De waarde van die constante is trouwens geen nul , maar 1 ![]() oops nu heb ik iets vertelt , wat om opheldering vraagt ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Oneindigheid... Illuminati | 75 | 09-08-2003 14:02 | |
reizen door tijd leilaaa | 85 | 06-07-2003 18:43 | |
Definitie van de tijd LOGIC OR CHAOS | 19 | 09-11-2002 12:49 | |
Meerdere ruimtelijke dimensies mogenlijk? Strange Dude | 36 | 08-03-2002 11:55 | |
4 dimensies Clair de Lune | 16 | 15-01-2002 17:23 |