Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2002, 19:40
mitsj
mitsj is offline
Kaspar Hauser is (naar alle waarschijnlijkheid) op 30 april 1812 in Tirol geboren. Van zijn tweede tot en met zijn 16e jaar heeft hij zonder contact met andere mensen in een kamertje van 2 bij 1,5 meter geleefd. Dit kamertje was zo klein dat hij nauwelijks tot niet heeft leren lopen en staan. Ook heeft hij nooit leren praten of schrijven en heeft hij geen sociale contacten gehad.

Toen hij zestien was heeft een man hem zijn naam leren schrijven en vervolgens heeft hij hem te vondeling gelegd in Neurenberg. Ook gaf hij hem een brief mee waar in stond dat Kaspar net als zijn vader wilde dienen in het leger. Hij werd naar het politiebureau gebracht en daar schreef hij zijn naam op. Vervolgens werd hij als attractie aan de wereld getoond die veel belangstelling voor hem had omdat hij al die tijd geïsoleerd geleefd had.

Toen men hem vroeg of hij in een god geloofde zei hij nee.
Wat natuurlijk vanzelfsprekend is want hij is nooit beinvloed. En hoe hoefde geen dingen te verzinnen om alle verschijnselen te verklaren want hij maakte gewoon weg niks mee.

Naar aanleiding van dit wilde ik wat vragen :
Is dit niet een bewijs dat een god een menselijk verzinsel is om te verklaren wat een mens niet kan verklaren.

Graag jullie mening hierop
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2002, 20:12
Verwijderd
Hij kon wel goed praten toen hij nee zei neem ik aan. Jij denkt dat geloof alleen maar door invloed van anderen komt, en dat het dus een verzinsel is. Maar in de bijbel staat toch ook dat mensen over God verteld werd door profeten en priesters. Dat zijn hulpmiddelen van God.

Ik vraag me af wat je ertoe drijft om geloof zo de grond in te boren. Je gaat ervan uit dat rationalisme het enige ware geloof (let op ja, ik zeg GELOOF) is. Heb ik dat goed?

Ps. en wat dan nog. Ik ken veel mensen die verschrikkelijk opleefden door hun geloof en er heel veel aan hebben. Mij zou het dan in principe niet boeien of het waar is of niet, als er maar mensen mee geholpen zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 20:20
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Je gaat ervan uit dat rationalisme het enige ware geloof
wereld zou het beste af zijn als de geest van een mens niet beperkt wordt door een boek of een geestelijk leider ja.

Citaat:
Ik ken veel mensen die verschrikkelijk opleefden door hun geloof en er heel veel aan hebben.
Ja en er zijn ook veel mensen die er hun dood aan te danken hebben.

Citaat:
Ik vraag me af wat je ertoe drijft om geloof zo de grond in te boren.
De schade die geloof aanricht aan de wereld.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 20:26
Verwijderd
Zijn er echt mensen die er hun dood aan te danken hebben? dat wil ik graag horen. En die schade kan ik niet echt zien. kun je het wat meer uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 22:09
Salala
Salala is offline
Mensen die er hun dood aan hebben zie je in het midden-oosten, en met 11 september...
Oud 22-02-2002, 14:11
mitsj
mitsj is offline
en kruistochten en heksenvervolging en mensen die vroeger iets anders geloofden en mensen die hun kind neit vaccineren omdat dat niet kan volgens het geloof.

enkele voorbeelden die al miljoenen doden hebben geeist.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 17:22
Kore
Kore is offline
om even bij kaspar houser te blijven, het lijkt me logisch dat je niet on God geloofd als je nog nooit van hem gehoord hebt (abraham moest tenslotte ook de mosterd euh... zijn geloof ergens vandaan halen, en dat hij nou op één of andere [esoterische] manier met God in contact trad, hoeft niet te betekenen dat dat voor ieder mens op gaat, daarom hebben we missionarissen.)

ik wed dat als je hauser vroeg of hij geloofde in het bestaan van Amerika hij ook nee zou hebben gezegd. of hij geloofde in reuzeninktvissen (ze bestaan dus wel), een berg zo hoog als de wolken, noem maar op, zoek maar uit. zelfde rijtje.
Oud 22-02-2002, 18:20
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
ik wed dat als je hauser vroeg of hij geloofde in het bestaan van Amerika hij ook nee zou hebben gezegd. of hij geloofde in reuzeninktvissen (ze bestaan dus wel), een berg zo hoog als de wolken, noem maar op, zoek maar uit. zelfde rijtje.
ja , net zoals bij geloof had hij geen reden om dat te bedenken.
Ja bedenken , daarom vind ik ook dat geloof een bedenksel is. En dat sommige mensen contact zouden hebben met eengoddelijke macht vindt ik niet meer dan detail om een verhaal leuker te maken.

Want zeg nou , want klinkt aansprekendaar :
-god nam contact op met jezus , of
-jezus bedacht een god
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 16:24
QuietNoise
QuietNoise is offline
Citaat:
Want zeg nou , want klinkt aansprekendaar :
-god nam contact op met jezus , of
-jezus bedacht een god [/B]
de eersste klinkt leuker, de tweede logischer