Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2002, 21:36
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Stelling: Een perfecte toestand is de enige mogelijke toestand. Alle andere toestanden zijn onmogelijk:

Als wij uitgaan van het onmogelijk bestaan van een perfecte toestand, betekent dat, dat er enkel andere toestanden zouden kunnen bestaan. Echter, er moet dan wel een toestand zijn, een beste toestand, die de perfecte toestand het meest benadert. Maar wordt deze toestand dan niet automatisch de perfecte toestand? Als we zo met kleine stapjes naar beneden gaan, betekent dit dat er geen toestand mogelijk is, behalve deze perfecte toestand. Dit betekent dat alles of niet is, of perfect is.

Wie is het er eens of oneens met deze typische Zeno filosofie. (Kijk naar de stelling met de pijl...)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2002, 21:40
Internationalist
Internationalist is offline
Naderen tot maakt niet exact. Als het perfectie nadert, kán het geen perfectie meer zijn.
Oud 23-02-2002, 21:41
Verwijderd
Citaat:
^AmArU^ schreef:
Dit stukje volg ik niet:

Als we zo met kleine stapjes naar beneden gaan, betekent dit dat er geen toestand mogelijk is, behalve deze perfecte toestand. Dit betekent dat alles of niet is, of perfect is.
Je hebt de toestand die het dichtst bij perfect komt, die noem je perfect. Dan kijk je naar een toestand die minder dicht bij perfect komt, en die kan niet bestaan?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 21:46
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
N schreef:
Citaat:
^AmArU^ schreef:
Dit stukje volg ik niet:

Als we zo met kleine stapjes naar beneden gaan, betekent dit dat er geen toestand mogelijk is, behalve deze perfecte toestand. Dit betekent dat alles of niet is, of perfect is.
Je hebt de toestand die het dichtst bij perfect komt, die noem je perfect. Dan kijk je naar een toestand die minder dicht bij perfect komt, en die kan niet bestaan?
Nou, als je zegt: Perfectie is niet mogelijk, dan liggen de mogelijke toestanden dus daaronder
maar dan zal de hoogste toestand, de toestand die perfectie dus het dichtste benadert, automatisch het perfecte worden in het beeld van de mogelijke toestanden
maar omdat perfectie niet mogelijk is, is die toestand ook niet mogelijk
en zo voort
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 21:54
Verwijderd
ik snap hem ja. net zoiets als dat 1 millimeter bijna net zo lang is als een kilometer, want 1 millimiter lijkt op 1,5 en 1,5 mm op 2 en zo ga je door.

Dat verhaal met die renner en die schildpad is ook zon soort verhaaltje. Ik denk dat een onderscheid is tussen perfect en meest-perfect. Perfectie wordt nooit bereikt, dus ook niet met een benadering. een benadering is zo perfect mogelijk, dus is eigenlijk alles "niet perfect". Dit is het omgekeerde van de stelling eigenlijk. Perfectie wordt nooit bereikt, het blijft altijd een benadering.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 21:57
^AmArU^
^AmArU^ is offline
ja
2 mm is niet mogelijk
maar iets kleiners ook niet
geen preciese afstand is ooit mogelijk
het leven is dus onmogelijk
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 22:07
Verwijderd
Ik bedoelde eerder, dat een mens nooit zal zeggen dat zijn toestand perfect is. Hij zal altijd wel iets kunnen bedenken wat nog niet perfect is. meer dan perfect kan ook niet, het is onbereikbaar. Ik bedoel te zeggen dat je bijna-perfect niet perfect mag noemen (vind ik.)

Je hebt gelijk, er bestaat niet iets van precies 2 millimeter, maar van sommige dingen kun je wel met zekerheid zeggen dat het meer dan 2 mm is. En met perfectie kan dat niet.

Ik heb bewijs voor dat leven mogelijk is

Een precieze afstand is praktisch gezien niet mogelijk ja, maar theoretisch wel. En we zijn nu wel theoretisch bezig volgens mij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten