Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2002, 21:09
danieldk
danieldk is offline
Wordt het niet eens tijd dat de filosofie en religie fora gescheiden worden? Elk interessant filosofisch debat vervalt tot een Atheisme vs. Theisme debat. Elk (voor de gelovigen interessant) religieuze topic vervalt ook tot een Atheisme vs. Theisme debat.

Zelf ben ik atheistisch en ik vind het erg jammer (als filos. student) dat de *echte* filosofische problemen vaak niet naar voren komen omdat de topics verpest zijn door een flameware.

Just an idea...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2002, 21:14
Strange Dude
Strange Dude is offline
Religie en filosofie zijn heel sterk met elkaar verweven denk ik. Ik denk dus dat het niet erg slim is om die onderwerpen te verdelen in 2 fora.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 21:15
mitsj
mitsj is offline
leuk idee , ook al ben ik bang dat het vanzelf weer die kant op gaat.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 21:24
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Strange Dude schreef:
Religie en filosofie zijn heel sterk met elkaar verweven denk ik. Ik denk dus dat het niet erg slim is om die onderwerpen te verdelen in 2 fora.
Nee hoor, in de geschiedenis (na de oudheid tot de verlichting) speelt religie wel een grote rol, maar het huidige filosofische onderzoek staat het er grotendeels buiten. Bovendien is er een verschil tussen religieuze filosofie als basis voor ethiek of kentheoretische vragen en een constante stroom van bekeringspogingen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 21:49
Silindistani
Silindistani is offline
*Steekt hand op*
voor

Ik vindt dat er hier inderdaad veel te veel gezeverd wordt over religie. Of een ietwat strenger forum beleid, want veel topics gaan over hetzelfde. Maarja, er zit altijd wel een nuanceverschil tussen en zo'n lijn is moeilijk te trekken.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 12:04
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
I agree.

Groetjes
Ben(die ook wel wat vaker andere soort topics wil zien
Oud 22-02-2002, 12:26
laydee
laydee is offline
Helemaal mee eens dat zowat elk topic 'verzand' in een atheisme vs theisme deabt. Toch hoort religie ook bij de filosife, de vraag is alleen waar we de grens moeten trekken.
Maar het valt ook gewoon voor een tijdje te proberen. Als het niet werkt, worden de fora weer samengevoegd (I know.. alsof de forumbazen hier niet genoeg te doen hebben, toch?)
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 14:19
Ianto
Ianto is offline
De argumenten zijn al gegeven dus ik kan er kort over zijn:

voor
Oud 22-02-2002, 20:44
micha
micha is offline
ik ben eigenlijk ook wel voor. Het zal wel overzichterlijker worden. Alleen zal de filosofie er wel door blijven beïnvloed worden, want een hoop (misschien allen) mensen hebben een filosofie die beïnvloed is door hun geloof (naar mijn mening). Dus dan heeft het weer geen nut.

[offtopic]moet dit niet op feedback?
Oud 23-02-2002, 08:18
Uhmpra
Uhmpra is offline
JA!!!!!
tuurlijk worden sommigen bij hun standpunten en inbreng bij filosofie beinvloed, maar dat is niet erg en het verlost ons van een heleboel topics over jezus, god en al dat soort
Oud 23-02-2002, 08:28
^AmArU^
^AmArU^ is offline
ja dit lijkt mij een heel goed idee!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 16:19
QuietNoise
QuietNoise is offline
Voor!!!!!
Oud 23-02-2002, 16:37
Prada
Prada is offline
Citaat:
danieldk schreef:
Wordt het niet eens tijd dat de filosofie en religie fora gescheiden worden? Elk interessant filosofisch debat vervalt tot een Atheisme vs. Theisme debat.
Dat heeft niets met de samenvoeging van Filosofie en levensbeschouwing te maken, meer met de replies van de leden...Dat heb je zelf in de hand...

Citaat:
Elk (voor de gelovigen interessant) religieuze topic vervalt ook tot een Atheisme vs. Theisme debat.
Eenduidigheid is ook niet alles...

Citaat:

Zelf ben ik atheistisch en ik vind het erg jammer (als filos. student) dat de *echte* filosofische problemen vaak niet naar voren komen omdat de topics verpest zijn door een flameware.
Nogmaals, dat heeft niets met het forum te maken, maar dat ligt aan de leden...

Citaat:
Just an idea...
Natuurlijk altijd welkom..

Oud 23-02-2002, 16:47
Verwijderd
Ik merkte laatst ook dat hier vooral gaat om een discussie tussen gelovigen en ongelovigen. Nu is daar helemaal niets mis mee, het is zelf erg interessant, maar ik ben het toch met danielk eens, dat bijna alles wat hier op het forum staat geloof is. Filosofische topics verdwijnen snel naar de onderkant van het lijstje of het wordt weer een (soms nogal agressieve) discussie over het eventuele bestaan van God. Dit is wel jammer voor mensen die in filosofie geinteresseerd zijn. Je hebt niet zelf in de hand of je topic filosofisch blijft (zoals forumbaas stelt), dat hebben de andere repliers in de hand. Maar als er geen apart filo forum komt dan misschien een

AFSRPAAK TUSSEN ALLE F&L-FORUMLEDEN DAT WE WAT MEER ON TOPIC BLIJVEN??

grtz
N

PS>> Eigenlijk hoop ik toch wel dat een apart forum komt

Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 17:14
Hannibal
Hannibal is offline
Tegen
Filosofie en Religie is al jaren een zeer sterke combinatie gebleken. Als je filosofie gaat bespreken zonder het onderwerp God dan ben je niet aan het filosoferen maar aan het ouwehoeren.
Oud 23-02-2002, 17:16
Prada
Prada is offline
Mag ik overigens duidelijk maken dat levensbeschouwing niet voor enkel religie staat?
Oud 23-02-2002, 19:40
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Tegen
Filosofie en Religie is al jaren een zeer sterke combinatie gebleken. Als je filosofie gaat bespreken zonder het onderwerp God dan ben je niet aan het filosoferen maar aan het ouwehoeren.

Onzin. Dan kun je alles wel gaan combineren. Filosofie en natuurkunde, hebben ze overlapping? Ja! Zitten ze in 1 forum? Nee. Filosofie en taal, hebben ze overlapping? Ja (logica)! Zitten ze in 1 forum? Nee. Filosofie en psychologie, hebben ze overlapping? Ja! Zitten ze in 1 forum? Nee. Enz.

Bovendien ben ik van mening dat filosofie met God alleen "geouwehoer" is en dat we zonder eindelijk eens kunnen discussieeren over 'cutting-edge' filosofische problemen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 20:24
Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Als je filosofie gaat bespreken zonder het onderwerp God dan ben je niet aan het filosoferen maar aan het ouwehoeren.

Oud 23-02-2002, 20:24
Internationalist
Citaat:
Prada schreef:
Mag ik overigens duidelijk maken dat levensbeschouwing niet voor enkel religie staat?

Oud 23-02-2002, 20:30
Internationalist
http://forum.scholieren.com/Forum25/HTML/006625.html
Oud 24-02-2002, 10:54
Heraclitus
Heraclitus is offline
VOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOR!
Discussies met argumenten ipv. dogma's en bijbelteksten.
Oud 24-02-2002, 14:52
Floef
Floef is offline
Op zig heeft dit forum al best wel afsplitsingen gehad...
Oud 24-02-2002, 14:57
Internationalist
Citaat:
Floef schreef:
Op zig heeft dit forum al best wel afsplitsingen gehad...

Oud 24-02-2002, 20:36
timonx
timonx is offline
Voor
Oud 24-02-2002, 21:58
soulless
soulless is offline
Een discussie tussen religieuze mensen en niet religieuzen is een totale contradictio interminus.

Ik wil niet lullig doen maar geloof en discussie in een gesprek?

Maar ja, het blijft filosofie en levensbeschouwing, dus om hier nou een strikt filosofisch debat te eisen, hoeft niet van mij.

Maar knikker threads met 'geloof of niet' er voortaan direkt uit
Oud 25-02-2002, 10:51
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
soulless schreef:
Een discussie tussen religieuze mensen en niet religieuzen is een totale contradictio interminus.

Ik wil niet lullig doen maar geloof en discussie in een gesprek?

Maar ja, het blijft filosofie en levensbeschouwing, dus om hier nou een strikt filosofisch debat te eisen, hoeft niet van mij.

Maar knikker threads met 'geloof of niet' er voortaan direkt uit

Zei een van de grootste boosdoeners
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 15:49
Internationalist
religie als wisselforum?
http://forum.scholieren.com/Forum25/HTML/006856-2.html
Oud 02-03-2002, 15:53
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Internationalist schreef:
religie als wisselforum?
http://forum.scholieren.com/Forum25/HTML/006856-2.html

Word over gepraat, alle suggesties en ideeen zijn welkom.
Oud 03-03-2002, 10:28
Internationalist
Citaat:
waaromniet? schreef:
Word over gepraat, alle suggesties en ideeen zijn welkom.

Ten eerste lijkt het me wenselijk om het als wisselforum te proberen. Het is, net als bijvoorbeeld D en A, niet van te voren vast te stellen of het loopt. Ik denk dat je het beste dan een religie en levensbeschouwing en een filosofie forum kan hebben, waarbij R en L als wisselforum fungeert.

Het lijkt me wenselijk een behoorlijk streng en vooral duidelijk beleid in te voeren, om te voorkomen dat het een flame forum wordt. Ook denk ik dat het een forum moet zijn die goed onder toezicht van forumbazen en beheerders staat, want religie gaat veel onwenselijke topics opleveren.

Verder denk ik dat jullie hier niet te veel over moet/hoeven te lullen en dat het het best gewoon (als wisselforum) geprobeerd kan worden
Reageren

Regels voor berichten