Zelfstandigheid bestaat niet, het is een illusie, er bestaat niet zoiets als een eigen leven dat je volledig in de hand hebt, dat is een leugen. Je bent niet onafhankelijk van anderen, we zijn schapen, schapen zonder herder ( God= dood), en om te overleven hebben we elkaar nodig.
Een heel simpel voorbeeld. We moeten geboren worden= feit. Daar heb je ouders voor nodig. Ik geloof niet dat de evolutie ooit een generatio spontanae kan opwekken dus dat blijft. Na de voortplanting ben je er. Dan volgt de ontwikkeling. Een baby kan niet aan zijn lot worden overgelaten, het kan niet voor zichzelf zorgen en het geringe instinct dat het heeft brengt geen brood op de plank gevolg: het verhongert.
Dit begrijpt iedereen. De mens IS dus afhankelijk van anderen, al vanaf de geboorte. Maar nu zijn er mensen die beweren dat een mens zelfstandig kan zijn. Zelfstandigheid gaat gepaard met meerdere termen als volwassenheid, volledige ontwikkeling etc. Dat BESTAAT niet. Je kunt je niet terugtrekken in een berghutje om vervolgens je eigen brood te bakken, je diertjes te schieten en het hout te kappen voor het haardvuurtje om vervolgens te zeggen: ik ben onafhankelijk.
Alles is een uitgebreid netwerk van contacten, indirect meestal maar ze zijn er. Denk aan het toetsenbord waar je nu op typt, welke fabrikant zijn mensen heeft ingehuurd het te distribueren. Welke machines het gemaakt hebben, wie deze hebben bediend, wie überhaupt dit heeft uitgevonden. Alles staat in verband met elkaar en het is een grote chaos. Zonder anderen zijn we nergens, en dan durven we te spreken over ZELFSTANDIGHEID? Wanneer wordt er een einde aan deze illusie gemaakt, en zien we onder ogen dat we niet zelfstandig zijn maar EGOÏSTISCH. In feite is het zorgen voor je eigen leven, maar ANDEREN zorgen voor je eigen leven, omdat je ze nodig hebt. Het is een FEIT een gegeven feit, onveranderlijk.
Want het paradoxale van dit alles, is dat we er niet bij stilstaan, dat het zo is. Anderen overigens ook niet. Dat zij uitmaken van het uitgestrekte netwerk van contacten, het levende bewijs zijn van de onafhankelijkheid. Tuurlijk beseffen ze het wel, maar niemand wil in zijn vrijheid beperkt worden.
Vaag verhaaltje, ruwe schets, maar ik weet niet wat ik nu precies wil zeggen. Het neigt iig naar het determinisme toen…het begin is gemaakt.