Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2002, 16:01
NCS
NCS is offline
Veel gelovigen zijn tegen euthernasie omdat zij zeggen: "God bepaalt of een mens wel of niet leeft". Dus als iemand dood gaat dat God dat zo wil.

dus zij zeggen eigenlijk als God wil dat iemand dood gaat dat hij dan gaat ook echt dood gaat. God beslist dus over het leven van iemand.

Maar stel je krijgt een hartaanval, dan wil volgens veel gelovigen God dat hij of zij dood gaat. Ja toch...? Maar mogen we volgens sommige gelovigen hem of haar (die een hartaanval heeft) dan wel of niet reanimeren. Want God wil dan toch dat hij of zij dood gaat dan moeten we dat toch respecteren(volgens sommige gelovigen dan)???

sorry als ik erg onduidelijk ben alvast bedankt!
NCS
Oud 10-03-2002, 16:11
belanda
belanda is offline
kheb er ops chool laatst dikke discussie over gehad en hier kwamen we ook op uit. mag ej dan wel aan beademings apparatuur.

en hoe kan ik dat nu eens uitleggen. ik gelof zelf ook. en ik ben dus ook absoluut tegen euthanasie omdat wij het leven van God hebben gekregen en dus wij er nie over mogen beslissen. oke en nu mag je ook na hartaanval reanimeren. kzou het nie weten aan de ene kant heb je helemaal gelijk. maar ik bedoel heel ver terug zouden deze ziektes er niet eens zijn die zijn door de mens gekomen, dus ik vind dat je ook wel gereanimeerd mag worden.

MHHHH moeilijk uit te leggen allemaal.

nbou ja dit was het maar voodat jullie er helemaal nisk meer van snappen.

grtz belanda
Oud 10-03-2002, 16:16
NCS
NCS is offline
Citaat:
belanda schreef:
kheb er ops chool laatst dikke discussie over gehad en hier kwamen we ook op uit. mag ej dan wel aan beademings apparatuur.

en hoe kan ik dat nu eens uitleggen. ik gelof zelf ook. en ik ben dus ook absoluut tegen euthanasie omdat wij het leven van God hebben gekregen en dus wij er nie over mogen beslissen. oke en nu mag je ook na hartaanval reanimeren. kzou het nie weten aan de ene kant heb je helemaal gelijk. maar ik bedoel heel ver terug zouden deze ziektes er niet eens zijn die zijn door de mens gekomen, dus ik vind dat je ook wel gereanimeerd mag worden.

MHHHH moeilijk uit te leggen allemaal.

nbou ja dit was het maar voodat jullie er helemaal nisk meer van snappen.

grtz belanda

Je zegt: Maar ik bedoel heel ver terug zouden deze ziektes er niet eens zijn die zijn door de mens gekomen, dus ik vind dat je ook wel gereanimeerd mag worden.
mar God heeft ons toch geschapen dus ook de ziektes die wij hebben veroorzaakt!

enne nog een vraag aan je: je zegt God heeft ons een leven gegeven. weet je zeker dat mij ouders dat niet hebben gedaan?

Oud 10-03-2002, 19:02
sase
sase is offline
Ik ben niet tegen eutanisie, God geeft je die middelen, waarom zou je ze niet gebruiken? Hetzelfde geldt voor reanimeren. Als de God de wijsheid heeft om die kennis aan ons te schenken, waarom zouden wij het dan in de wind slaan en zeggen: hij bepaalt alles? Want Hij gaf ons juist de middel om te blijven leven!
Oud 10-03-2002, 19:04
sase
sase is offline
Citaat:
NCS schreef:

Je zegt: Maar ik bedoel heel ver terug zouden deze ziektes er niet eens zijn die zijn door de mens gekomen, dus ik vind dat je ook wel gereanimeerd mag worden.
mar God heeft ons toch geschapen dus ook de ziektes die wij hebben veroorzaakt!

enne nog een vraag aan je: je zegt God heeft ons een leven gegeven. weet je zeker dat mij ouders dat niet hebben gedaan?
Je ouders hebben je wel verwekt enzo, maar ik vind, zonder dat ik heel schijnheilig vroom wil klinken, dat ze dat via God gedaan hebben. Elk nieuw kindje is iets groots, en ik zeg niet dat hij bedacht: hmm het wordt weereens tijd, laten ze maar gaan sexen, maar Hij heeft toch de overgrootste deel in ZIjn handen.

He's got the whole world, in His hands..weet je wel.
Oud 10-03-2002, 19:16
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Het zou paradoxaal en hypocriet zijn om te zeggen dat God beslist over jouw dood en dat je daarom geen euthenasie mag plegen. Dat is natuurlijk flauwekul omdat als je dat gelooft, je ook moet geloven dat euthenasie door God bepaald wordt en dat dat dan ook de wil van God is. Persoonlijk ben ik van mening dat je je eigen dood bepaalt.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2002, 20:48
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
NCS schreef:
Maar stel je krijgt een hartaanval, dan wil volgens veel gelovigen God dat hij of zij dood gaat. Ja toch...? Maar mogen we volgens sommige gelovigen hem of haar (die een hartaanval heeft) dan wel of niet reanimeren. Want God wil dan toch dat hij of zij dood gaat dan moeten we dat toch respecteren(volgens sommige gelovigen dan)???

sorry als ik erg onduidelijk ben alvast bedankt!
NCS
Ik ben christelijk en ik vind dit ervan:

- Ten eerste; als je een hart-aanval krijgt wil God heus niet dat je dood gaat.
- Ja: wel reanimeren. God heeft ons ook hersenen gegeven, en medicijnen mag dus ook. Toch logisch?
- Als je moet respecteren dat God mensen dood wil, dan zit je bij de verkeerde God.

Ken jij christenen die WEL beweren wat er in dat verhaatje van je staat?
Oud 12-03-2002, 09:30
Verwijderd
Oh, soms wordt die christelijke dwaasheid me teveel.

Ik zou zeggen, verdiep je eens in het christendom zoals het oorspronkelijk was. Gooi die bijbel eens weg en kijk eens naar de oorspronkelijke woorden van jullie aller Jezus. Die had maar 1 boodschap en dat was liefde. Bedenk gewoon wat nu liefde zou zijn...
(in dit geval dus dat iemands recht op zijn leven groter is dan zijn door christenen opgelegde schuld en eis om pijn te lijden)
Met citaat reageren
Oud 12-03-2002, 13:10
Floef
Floef is offline
Idd. verdiep je eens in de oorsprong van het christendom/jodendom. En praat niet meteen de neo-evangelisten na. Kijk in de oudste geschriften en lees wat daar staat en plaats het in de tijd wanneer het geschreven is. Stel dat er staat: 'Gij zult niet moorden'. Op de stenentafelen stonden heus geen subgeboden, dus die kun je allereerst niet uitsluiten. Daarbij: 'moorden' is iets wreeds, en is iets anders dan 'laten sterven'. Iemand die zoooveel pijn lijdt van zijn pijn verlossen, is alleen maar het leven (voor zover...) ontnemen in het belang van het goede. Het zou eigenlijk een recht van de mens moeten zijn: het leven en daarmee ook het niet leven. Als die eventuele hogere macht wil dat wij geen euthanasie plegen, dan zorgt hij/zij/het daar wel voor. Volgens mij vind 'ie het niet leuk dat jullie over hem/haar beslissen...
Oud 12-03-2002, 13:21
legatus
legatus is offline
Citaat:
NCS doet de beschuldiging:
de ziektes die wij hebben veroorzaakt!
dat bepaalde reacties een negatieve reactie hebben is niet bepaald onze schuld.
Oud 12-03-2002, 13:57
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
ja, je kan altijd verder gaan
inenten is verkeerd, want als God wil dat jij ziek wordt moet dat gewoon gebeuren, je mag je er zelf niet mee bemoeien.
Zo werkt het dus niet. Als jij ziek wordt/ een hartaanval krijgt, hoeft God nog niet te willen dat je dood gaat! Hij geeft mensen de kennis om andere mensen te genezen, hij weet ook dat wij dat kunnen. Als hij graag jou naar de hemel wil halen, doet hij dat. Artsen zullen machteloos staan als God wil dat iemand niet beter wordt, en artsen zullen ook perplex staan als God iemand beter wil maken waar zij geen hoop meer voor zagen.

Beslissen over je eigen dood is iets anders, want dan drijf je je eigen wil door. Als God wil dat jij dood gaat zorgt hij daar op een andere manier voor, je mag niet zelf die beslissing nemen.

Zo kijk ik er tegenaan...
Oud 12-03-2002, 17:12
Floef
Floef is offline
Citaat:
Smiley_Knorretje schreef:
ja, je kan altijd verder gaan
inenten is verkeerd, want als God wil dat jij ziek wordt moet dat gewoon gebeuren, je mag je er zelf niet mee bemoeien.
Zo werkt het dus niet. Als jij ziek wordt/ een hartaanval krijgt, hoeft God nog niet te willen dat je dood gaat! Hij geeft mensen de kennis om andere mensen te genezen, hij weet ook dat wij dat kunnen. Als hij graag jou naar de hemel wil halen, doet hij dat. Artsen zullen machteloos staan als God wil dat iemand niet beter wordt, en artsen zullen ook perplex staan als God iemand beter wil maken waar zij geen hoop meer voor zagen.

Beslissen over je eigen dood is iets anders, want dan drijf je je eigen wil door. Als God wil dat jij dood gaat zorgt hij daar op een andere manier voor, je mag niet zelf die beslissing nemen.

Zo kijk ik er tegenaan...
Is een leuk verhaaltje, maar als God bepaald wie naar de Hemel mag en wie niet, als God een aarde kans maken inclusief alle chemische en fysische processen, dan heeft 'ie toch ook de macht op aarde in handen, of heet is hij opeens zijn creativiteit verloren?!
Oud 12-03-2002, 17:17
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Citaat:
Floef schreef:
Is een leuk verhaaltje, maar als God bepaald wie naar de Hemel mag en wie niet, als God een aarde kans maken inclusief alle chemische en fysische processen, dan heeft 'ie toch ook de macht op aarde in handen, of heet is hij opeens zijn creativiteit verloren?!

Ja, dat heeft 'ie. heb ik dat ontkend

Oud 12-03-2002, 18:13
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Bedenk gewoon wat nu liefde zou zijn...
(in dit geval dus dat iemands recht op zijn leven groter is dan zijn door christenen opgelegde schuld en eis om pijn te lijden)
Dat noem ik nou een christelijke gedachte!

En wat je zegt over 'eis om pijn te lijden': Ik ken geen mensen die dat zeggen. (nee, ook geen christenen).
Oud 12-03-2002, 20:23
Floef
Floef is offline
Citaat:
Smiley_Knorretje schreef:
Ja, dat heeft 'ie. heb ik dat ontkend
Niet grappig doen jij, ik bedoel dus dat jouw kijk inconsequent is... Of jij moet geloven in een God die onderhevig is aan negatieve evolutie (van machtig, naar onmachtig)?!
Oud 12-03-2002, 20:38
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Bedenk gewoon wat nu liefde zou zijn...
Citaat:
Dat noem ik nou een christelijke gedachte!
Dat noem ik nou een globale gedachte , behalve dan sommige mensen die beetje gek zijn .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten