Advertentie | |
|
![]() |
|
Annie M.G. Smidt heeft erge leuke kinder gedichtjes bv:
Dikkertje Dap Dikkertje Dap klom op de trap 's morgens vroeg om kwart over zeven om de giraf een klontje te geven. Dag Giraf, zei Dikkertje Dap, weet je wat ik heb gekregen? Rode laarsjes voor de regen! 't Is toch niet waar, zei de giraf, Dikkertje, Dikkertje, ik sta paf O Giraf, zei Dikkertje Dap, 'k moet je nog veel meer vertellen. Ik kan al drie letters spellen. a b c, is dat niet knap? Ik kan ook al bijna rekenen! Ik kan mooie poppetjes tekenen! Lieve deugd, zei de giraf, kerel, kerel, ik sta paf. Zeg Giraf, zei Dikkertje Dap, mag ik niet eens even bij je stiekem van je nek afglijen? Zo maar eventjes voor de grap, denk je dat de grond van Artis als ik neerkom, heel erg hard is? Stap maar op, zei de giraf, stap maar op en glij maar af. Dikkertje Dap klom van de trap met een griezelig grote stap. Op de nek van de giraf zette Dikkertje Dap zich af, roetsjj, daar gleed hij met een vaart tot aan 't kwastje van de staart. Boem! Au!! Dag Giraf, zei Dikkertje Dap. Morgen kom ik weer hier met de trap. -------------------------------------------------- Nog een leuke is bv "Het stoute kinderenhuis" Zelf heb ik ook nog een versje dat wel leuk kan zijn om met iets jonger kinderen te doen en net voor het middagdutje bijvoorbeeld: Naar bed! Naar bed, naar bed, zei Duimelot Eerst wat eten, zei Likkepot. Waar zal ik dat halen? vroeg Lange Jan. Uit grootvaders kast, zei Ringeling; Dat zal ik verklappen, zei het kleinee ding. Dit is een leuk voorbeeld om met vingerpopjes te doen, of gezichtjes op de vingers te tekenen. Dit kan een vast ritueel worden bv eerst doet de leerkracht dit een tijdje en daarna kan er voor het slapengaan bij vijf kinderen (elke dag anders) een gezichtje op de vinger getekend worden die dan om beurt een regel zeggen. Leuk voor de kinderen, draagt bij tot de voorspelbaarheud zulke vaste rituelen en is belangrijk voor het veiligheidsgevoel *opvoedkundig gezeur* Maar zulke dingen zijn wel leuk voor kinderen! Misschien kan je hier ook wat leuks vinden
|
![]() |
|
|