Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2002, 17:37
Bus_Gemist
Bus_Gemist is offline
had je dan meer mentale pijn ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2002, 21:31
Verwijderd
Lichamelijke pijn kan niet zonder lichamelijk plezier. Het zijn impulsen.

Men zou geen warmte meer kunnen voelen van een streling, of die van een kus.

Men zou geen waarschuwings-mechanisme meer hebben waardoor we niet eens zouden merken wanneer we doorboort worden door een een of andere spijker waarna we doodbloeden
Tzou continu uitkijken zijn

ik zou niet zonder pijn willen of kunnen leven,

ik denk het dus wel
Met citaat reageren
Oud 18-03-2002, 21:38
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Ligt an uw zenuwen, als ge geen pijn hebt, bende als goed dood, bende verlamd.
Oud 18-03-2002, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Ligt an uw zenuwen, als ge geen pijn hebt, bende als goed dood, bende verlamd.
zou ook te maken hebben met pijnpunten

wat jij nu ziet is denk ik geen pijn kennen als gevolg van een verlammend ongeluk of iets dergelegs
Met citaat reageren
Oud 19-03-2002, 10:05
Verwijderd
Tja nou ja, je lichaam zou je ook een andere impuls kunnen geven wanneer je doorboort wordt door een spijker.
Of een stem in je hoofd creëren die roept: Aaaaah dammit, haal die spijker uit m'n kont!

Maar serieuzer:
Pijn is een gereedschap. Maar waarom zouden mensen die gemarteld worden pijn moeten lijden? Het dient voor het lichaam geen doel meer en zou beter niet meer gevoeld kunnen worden.
Ik denk dat het goed is wanneer iemand met zijn gedachten pijn zou kunnen uitschakelen wanneer hij/zij het niet meer nodig acht en de boodschap van het lichaam begrepen heeft.

Agree?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2002, 10:54
Verwijderd
Citaat:
KontraDix schreef:

Agree?
neen,

Dit stamt allemaal terug uit de natuur

in staat van extreme pijn worden de adrenalynen opgewekt waardoor men op een sneller vlak tot een cruciale beslissing kan komen. bijvoorbeeld jezelf redden uit zo'n pijnlijke situatie (op welke manier)

pijn in maten kan als plezierig ervaren worden vanwege de adrenalynen maargoed, weer terug op het onderwerp

Marteling is een optie die alleen voort zou kunnen komen uit de mens, eigenschappen als sadisme kennen dieren niet. Ik vind datde pijn bij het betalen hoort van je menszijn

Met citaat reageren
Oud 19-03-2002, 11:13
Verwijderd
Citaat:
Ik vind datde pijn bij het betalen hoort van je menszijn
Dus wie geen pijn voelt, verdient het niet te leven?
Maar ik begrijp wel wat je bedoeld hoor. Ik zeg ook niet dat pijn moet verdwijnen, contrast is ook essentieel voor ervaring, maar soms heb je pijn wanneer je de boodschap allang begrepen hebt.
Soms is pijn nutteloos. Of denk je van niet?

Okee nog een voorbeeld dan...
Iemand verliest z'n been en heeft enorme pijn daarvan. Wat voor nut heeft het dan dat die pijn maar blijft duren en duren?
Hij weet dat z'n been er af ligt en dat het flink fout zit, maar hij hoeft geen actie te ondernemen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2002, 11:47
Janicha
Janicha is offline
Citaat:
Bus_Gemist schreef:
had je dan meer mentale pijn ?

Nee, het een kan het andere niet vervangen
Oud 19-03-2002, 12:23
Genesis
Genesis is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Ik denk dat het goed is wanneer iemand met zijn gedachten pijn zou kunnen uitschakelen wanneer hij/zij het niet meer nodig acht en de boodschap van het lichaam begrepen heeft.
En wie zegt dat dat niet kan?? Pijn is slechts een signaal die richting de hersenen vertrekt en daar dat signaal omzet in 'pijn'. Met voldoende wilskracht en concentratie zou het mogelijk moeten zijn, denk je niet?
Waarneming is altijd relatief, omdat het altijd door de hersenen bewerkt wordt.

Genesis
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 13:01
Verwijderd
Citaat:
KontraDix schreef:
Dus wie geen pijn voelt, verdient het niet te leven?
Maar ik begrijp wel wat je bedoeld hoor. Ik zeg ook niet dat pijn moet verdwijnen, contrast is ook essentieel voor ervaring, maar soms heb je pijn wanneer je de boodschap allang begrepen hebt.
Soms is pijn nutteloos. Of denk je van niet?

Okee nog een voorbeeld dan...
Iemand verliest z'n been en heeft enorme pijn daarvan. Wat voor nut heeft het dan dat die pijn maar blijft duren en duren?
Hij weet dat z'n been er af ligt en dat het flink fout zit, maar hij hoeft geen actie te ondernemen.

Pijn helpt ook bij het verwerken van pijn,
Of bij het verwerken van de oorzaak van pijn

Door sommige hevige pijnstoten kun je zelfs buiten westen raken, dat is op dat moment beter voor je.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 14:05
Verwijderd
Citaat:
Genesis schreef:
En wie zegt dat dat niet kan?? Pijn is slechts een signaal die richting de hersenen vertrekt en daar dat signaal omzet in 'pijn'. Met voldoende wilskracht en concentratie zou het mogelijk moeten zijn, denk je niet?
Waarneming is altijd relatief, omdat het altijd door de hersenen bewerkt wordt.
Heb je 100% gelijk in.
Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan.
Laatst nog een hoofdpijn of zo gehad?
Probeer dat maar eens weg te willen.
Misschien bestaan er wel mentale routines en patronen waarmee het makkelijker is, maar die zijn mij niet bekend.

Citaat:
Ulfheidin schreef:
Pijn helpt ook bij het verwerken van pijn,
Of bij het verwerken van de oorzaak van pijn

Door sommige hevige pijnstoten kun je zelfs buiten westen raken, dat is op dat moment beter voor je.
Als je die pijn zou kunnen stopzetten zou je niet buiten westen hoeven te raken.

Pijn ter verwerking? Hoe bedoel je dat?

[Dit bericht is aangepast door KontraDix (23-03-2002).]
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 14:42
GeritoDM
GeritoDM is offline
Er zijn mensen die door een een of andere aandoening geen pijn meer voelen, ze sterven meestal op vroege leeftijd aan een of andere infectie en weefselbeschadigingen... niet zo prettig dus.

Pijn kan je negeren, er is ergens in Engeland een groep "artiesten" die zichzelf of door iemand anders vrijwillig pijn doen. Maar omdat ze zich er op voorbereiden "voelen ze niks"... ze weten het wel, maar reageren dr niet op zeg maar. Beetje maf stel mensen maar goed, ze leveren iig het bewijs dat je pijn kan negeren.
Reageren

Regels voor berichten