Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2002, 14:52
agnosticus
agnosticus is offline
ik vroeg me zomaar eens af, zou het mogelijk zijn dat er emoties bestaan die wij als mensen nog niet eens kennen?
volgens mij hebben wij de meeste emoties van alle diersoorten,
dieren hebben meer of minder emoties afhankelijk van hun evolutie, wij zijn een ver produkt in de evolutie, zou het dus kunnen dat als we nog verder zouden evolueren dat we dan nieuwe emoties krijgen??

een eigenschap die typisch menselijk is is trouwens humor, voor zover je dat een emotie kan noemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2002, 15:00
proycon
proycon is offline
Ik denk dat het aantal basisemoties bij vrijwel alle soorten gelijk is (blijdschap, boosheid, liefde, haat, enthousiasme, verlegenheid, etc etc....) maar dat het alleen verschilt in complexiteit en onderlinge samenhang.. Onze emoties zijn veel diepgaander dan die van dieren bv. Hierin zal de aanwezigheid zelfbewustzijn veel invloed hebben op de complexiteit...
Oud 16-04-2002, 15:01
proycon
proycon is offline
Ik had de vraag nog niet beantwoord zie ik.. Ik denk dus niet dat er echte nog meer emoties zijn.. wel geloof dat ze nog complexer ervaren zouden kunnen worden namate we vorderen in de evolutie..
Oud 16-04-2002, 16:00
Not for Sale
Not for Sale is offline
of dieren zelfbewust zijn is een heel andere discussie proycon!

wat stel je je voor bij een onbekende emotie agnosticus? Net zoiets als een onbekende kleur vind ik het.
Oud 16-04-2002, 16:05
proycon
proycon is offline
Coolkast, inderdaad...dat is een andere discussie....maar daar had ik het ook niet over..

Ik beweerde alleen dat een wezen met zelfbewustzijn complexere emoties kan ervaren.. Emoties zullen primitiever zijn in soorten zonder zelfbewustzijn want zij zijn zich immers niet echt van zichzelf bewust en zullen aan-hunzelf-gerelateerde zaken minder voelen omdat ze zich niet van hun eigen ik bewust zijn..... Een beetje een wazige omschrijving...
Oud 16-04-2002, 16:40
Not for Sale
Not for Sale is offline
ja want nu komt het er toch op aan wat zelfbewustzijn precies is. Ik denk dat alle hogere diersoorten min of meer zelfbewust zijn.
Oud 16-04-2002, 16:50
proycon
proycon is offline
Ik weet niet precies welke diersoort wel of niet zelfbewust is.... van dolfijnen en chimpansees weet ik het in ieder geval wel zeker....

Maar volgens mij is het overgrote deel van de diersoorten toch niet zelfbewust..
Oud 16-04-2002, 20:01
REIE
REIE is offline
Sorry voor de wending, maar:

Een Britse filosoof/dj zei in de NRC laatst dat emoties ons beschermen van de rede(, en daaruit depressief realisme).

REIE
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 07:48
cassandra
cassandra is offline
hebzucht is denk ik iets puur menselijks

en zo zullen er nog veel meer emoties zijn die niet genuanceerd te vatten zijn met een woord. Iedereen ervaart emoties anders, zo kunnen autistische kinderen een brei aan emoties hebben waar e slechts een fractie van kunnen ontdekken.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2002, 10:29
Isa
Isa is offline
Citaat:
cassandra schreef:
hebzucht is denk ik iets puur menselijks

en zo zullen er nog veel meer emoties zijn die niet genuanceerd te vatten zijn met een woord. Iedereen ervaart emoties anders, zo kunnen autistische kinderen een brei aan emoties hebben waar e slechts een fractie van kunnen ontdekken.
*heeft een autistische stoornis*

ik snap niet hoe ik een brei aan emoties kan hebben als ik ze niet kan ontdekken. emotie is geen realiteit als je het niet eens waarneemt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten