Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2002, 18:56
ExeCute
ExeCute is offline
nou, daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naarHoe denk jij hierover?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2002, 22:43
Uhmpra
Uhmpra is offline
dat je geen antwoorden krijgt ligt denk k aan de vraagstelling (misschien verstandig om het wat uitgebreider te doen)
Oud 05-04-2002, 10:26
tacidvs
tacidvs is offline
Waarom heb je geen plichten als je geen rechten hebt? Geef je eigen mening eerst. Dat helpt een discussie altijd goed op weg, dan hebben mensen iets om tegenin te gaan.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 10:40
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
Waarom heb je geen plichten als je geen rechten hebt?
Nu stel je het als een feit, terwijl je in je onderwerp je afvraagt of het zo is
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 10:54
tacidvs
tacidvs is offline
Ja, of ga de andere kant op, BEGIN!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 11:07
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
Ja, of ga de andere kant op, BEGIN!
Schreeuw niet zo!

Okee dan.
Zonder rechten heb je wel degelijk plichten.

Het woord zegt het al:
rechten; je hebt het recht om iets te doen (hoeft dus niet)
plichten; je moet iets doen

Zo zal je ook altijd een morele plicht blijven houden tov je medemens.

Neem ook de plicht om belasting te betalen. Je moet het doen, anders komen er 'nare' gevolgen.

Bij het recht van vrije meningsuiting mag je zeggen wat je wilt (tot op zekere hoogte), maar hoeft niet, wat geen 'nare' gevolgen oplevert voor jou.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 16:46
leentjuh
leentjuh is offline
maar je kan toch eig niet echt geen rechten hebben want er zijn toch zoveel dingen die je mag doen. Als je die niet zou hebben zou alles wat je doet een plicht zijn omdat je nix zelf mag bedenken/doen(dat zijn nl rechten) dus zal je wel plichten moeten hebben als je geen rechten hebt.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 17:23
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
eddie schreef:
Zo zal je ook altijd een morele plicht blijven houden tov je medemens.
Dat moreel volgens jou is cultureel gebonden en zegt dus in feite helemaal niks. Als mijn moreel niet overeenkomt en ik wil me er ook niet aan houden, dan is dat aan mij om te bepalen? (althans zoals de topicstarter het stelt denk ik)

Er zijn culturen waar kannibalisme normaal is, en dat is hun goed recht. Onze waarden en normen zijn per definitie niet superieur aan die van anderen.

Citaat:
Neem ook de plicht om belasting te betalen. Je moet het doen, anders komen er 'nare' gevolgen.
Wat zij nu eigenlijk zegt is. Ok, ik wil geen rechten hebben, dus ik wil geen politie wanneer ik die nodig heb, en geen brandweer etc. En dus wil ik ook geen belasting betalen, ik maak er toch of weiger er gebruik van te maken.

Citaat:
Bij het recht van vrije meningsuiting mag je zeggen wat je wilt (tot op zekere hoogte), maar hoeft niet, wat geen 'nare' gevolgen oplevert voor jou.
Ook hier, ik wil de rechten niet, en dus hebben de plichten ook geen vat meer op mij!

Binnen een democratie heb je bij je rechten ook je plichten, wil ik die rechten niet meer hebben die zich in een democratie gevestigd hebben, waarom zou ik mij dan nog wel aan de plichten moeten houden?

In feite heb ik mij nu gedistantieerd van de democratie zoals die geldig is dan.

Groetjes
Ben(die dus stelt dat de stelling wel klopt, maar er persoonlijk geen gebruik van zal maken
Oud 05-04-2002, 18:03
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Dat moreel volgens jou is cultureel gebonden en zegt dus in feite helemaal niks.
Zeg ik dat
Ik had het alleen over morele plichten; er zijn dus ook niet morele plichten...

Citaat:
Demon of Fire schreef:

Als mijn moreel niet overeenkomt en ik wil me er ook niet aan houden, dan is dat aan mij om te bepalen? (althans zoals de topicstarter het stelt denk ik)
Tuurlijk. Maar onder de druk van de sociale gemeenschap kun je niet uitkomen, imo.

Citaat:
Demon of Fire schreef:

(...) Onze waarden en normen zijn per definitie niet superieur aan die van anderen.
Waar haal je dit nou vandaan? Heb ik helemaal niet genoemd...

Citaat:
Demon of Fire schreef:

Wat zij nu eigenlijk zegt is. Ok, ik wil geen rechten hebben, dus ik wil geen politie wanneer ik die nodig heb, en geen brandweer etc. En dus wil ik ook geen belasting betalen, ik maak er toch of weiger er gebruik van te maken.
Hoe komt je erbij dat ik geen rechten wil hebben?

Citaat:
Demon of Fire schreef:

Ook hier, ik wil de rechten niet, en dus hebben de plichten ook geen vat meer op mij!
Het kan aan mij liggen, maar deze snap ik niet.

Citaat:
Demon of Fire schreef:

Binnen een democratie heb je bij je rechten ook je plichten, wil ik die rechten niet meer hebben die zich in een democratie gevestigd hebben, waarom zou ik mij dan nog wel aan de plichten moeten houden?
Omdat het plichten zijn?
Je hebt het RECHT om je van je rechten te ontdoen. Dit neemt niet weg dat je ja aan de PLICHTEN kunt onttrekken...

Citaat:
Demon of Fire schreef:

In feite heb ik mij nu gedistantieerd van de democratie zoals die geldig is dan.
Wat jij wilt...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 18:16
Uhmpra
Uhmpra is offline
kijk daar heb je t al, verwarring, was makkelijker geweest met een duidelijkere stelling,

ik denk overigens dat er niet per se zo'n relatie tussen hoeft te zitten,
Oud 05-04-2002, 18:55
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
eddie schreef:

Zeg ik dat
Ik had het alleen over morele plichten; er zijn dus ook niet morele plichten...
Algemeen moreel bestaat niet. Dat is per cultuur en individu gebonden, dus er bestaat ook niet zoiets als een morele plicht.

Citaat:
Tuurlijk. Maar onder de druk van de sociale gemeenschap kun je niet uitkomen, imo.
Doet er even niet toe. De stelling is of ik plichten heb als ik geen rechten meer (wil) heb(ben).

Citaat:
Waar haal je dit nou vandaan? Heb ik helemaal niet genoemd...
Je moet de discussie niet naar je toe trekken, ik ben in het algemen aan het spreken. Was als reactie weer op wat jij als een moreel plicht ziet.

Citaat:
Hoe komt je erbij dat ik geen rechten wil hebben?
Nogmaals, ik heb het niet over jou. Ik ben een discussie aan (proberen te) voeren.

Citaat:
Het kan aan mij liggen, maar deze snap ik niet.
In een democratie heb je voor je rechten ook je plichten. Als ik die rechten niet meer wil hebben, waarom zou ik mij dan nog wel aan die plichten moeten houden?

Citaat:
Omdat het plichten zijn?
Je hebt het RECHT om je van je rechten te ontdoen. Dit neemt niet weg dat je ja aan de PLICHTEN kunt onttrekken...
Plichten opgedrongen door een cultuur die opvattingen heeft die niet hoeven te stroken met die van een ander.

Wie ben jij of wie is de cultuur om mij die plichten op te dringen? Zolang ik niks van jullie verwacht of als recht ontrek, waarom zou ik mij dan nog aan de plichten houden?
Ik ben een zelf denkend individu en kan uitstekend voor mezelf beslissen wat ik wel en niet wil, en heb niemand anders nodig die dat voor mij moet/zal bepalen.

Distitantieer ik mij van een cultuur en daarmee de rechten, dan automatisch distantieer ik mij ook van de plichten die zich aan de cultuur hebben gebonden. Want ik ben op het moment wanneer ik dat bepaal geen onderdeel meer van de heersende waarden en normen binnen een cultuur en de rechten en plichten dus.

Groetjes
Ben(die hoopt zo wat duidelijker te zijn geweest
Reageren

Regels voor berichten