Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2007, 00:34
KrizzZzZZzzjE :P
KrizzZzZZzzjE :P is offline
Opeens vroeg ik me iets af.

Namelijk hoe blinde of dove mensen, of mensen met een soortgelijke handicap,drugs ervaren, en dan met name hallucigenen.

Aangezien laatst genoemde soort (bij mij in ieder geval) aardig inspeelt op mijn zien en horen vroeg ik mij dit af.

Ik ken wel een dove jongen die vaak XTC gebruikt, maar die zegt dat het voor hem geen invloed heeft op z'n gehoorervaring en dat lijkt me ook niet voor de handliggend...

Maar hoe dat dan met LSD gaat bijvoorbeeld, ben wel benieuwd..
en dan vooral naar de blinde mensen
Oud 09-04-2007, 03:02
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
antwoord @ yawh00
Oud 10-04-2007, 07:54
capibara
capibara is offline
Ik voorzie een prachtig concept voor een KNGF geleidehonden reclamespotje.
Oud 10-04-2007, 17:11
Verwijderd
Hm, interessante vraag. Maar ik gok dat het dan op hun andere zintuigen inspeelt. Je hebt immers ook vormen van psychose waarbij je geurhallucinaties krijgt of dingen meent te voelen die er niet zijn. Zelf had ik eenmaal bij het blowen dat ik constant dacht pannenkoeken met kaneel te ruiken, hmm. En bij paddo's had ik enige tijd bij elke trip het idee dat ik, wanneer ik mijn ogen dicht deed, ín mijn bewustzijn werd gezogen, compleet met dat achtbaan-gevoel in je buik. Denk aan hoe anders structuren kunnen aanvoelen als je stoned bent of onder invloed van hallucigenen - je bed dat heerlijk zacht is, je kleren die vreemd aanvoelen, etc. En bij salvia heb je soms ook sterk hallucinaties met betrekking tot tastzin.

En dan heb ik 't nog niet eens over de psychologische effecten, waarbij je bewustzijn op een loopje gaat en je allerlei geniale inzichten en theorieën bedenkt.

Dat kan dus allemaal best bij blinde/dove mensen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 19:58
Verwijderd
Ik bedenk me trouwens dat dove mensen waarschijnlijk wel hallucinaties in de vorm van geluid kunnen krijgen, zeker als ze niet doof geboren zijn. Het zijn immers geen echte geluiden, dus je hebt helemaal geen werkend trommelvlies/gehoor/whatever nodig om ze te horen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2007, 22:08
Verwijderd
Hallucinaties met gesloten ogen is ook niets ongewoons voor mensen die normaal kunnen zien (voor mij althans).

Hallucinatie > waanvoorstelling >

fantasiebeeld dat men voor werkelijk houdt => chimère, drogbeeld, fantasma, hallucinatie, hersenschim, hersenspinsel, illusie, zinsbegoocheling

Hallucinaties worden sowieso al gevormd door de gedachtengang. Een blind persoon (vooral als hij/zij eerder in zijn of haar leven niet blind was) zal altijd wel een bepaald beeld hebben van de werkelijkheid, hoe onrealistisch dat beeld ook mag zijn.

Volgens mij zal LSD niet veel anders worden ervaard door een blind of doof persoon, misschien dat de gebruiker alleen makkelijker in een eigen fantasiewereld terechtkomt, en vooral minder snel wordt afgeleid door de meer realistischere dingen buiten de trip.

En dit is puur speculatie, verbeter me maar als ik het mis heb.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 16:15
dopydope
dopydope is offline
Citaat:
Neti schreef op 10-04-2007 @ 23:08 :

[...]
Hallucinaties worden sowieso al gevormd door de gedachtengang. Een blind persoon (vooral als hij/zij eerder in zijn of haar leven niet blind was) zal altijd wel een bepaald beeld hebben van de werkelijkheid, hoe onrealistisch dat beeld ook mag zijn.

Volgens mij zal LSD niet veel anders worden ervaard door een blind of doof persoon, misschien dat de gebruiker alleen makkelijker in een eigen fantasiewereld terechtkomt, en vooral minder snel wordt afgeleid door de meer realistischere dingen buiten de trip.

En dit is puur speculatie, verbeter me maar als ik het mis heb.
klopt, ik heb het nagevraagt aan me stiefvader, die is arts. hangt er vanaf of mensen blind geworden zijn of blind geboren zijn. is ook heel logisch want over het algemeen valt de regel "wat we niet kennen, bestaat niet" te hanteren.

mensen die weten hoe het is om te zien zullen visuele trips kunnen ervaren. nou weet ik niet hoevaak blinde personen gaan trippen, lijkt me beetje onverstandig als je "echte" zintuig al niet werkt.

wat wellicht een tegenkant is is dat als je tript vaak dingen die je al ziet, aanpast. dus je ziet een boom, maar bijv. met tantakels en de boom is nota bene paars!. dat boom gedeelte klopt, maar dit is echt gebeurt bij mij, en ik heb de boom later nog een x opgezocht, maar toen wist hij zijn tentakels en paarse kleur goed verborgen te houden. ook probeerde hij me niet meer te pakken. eigenlijk stond hij daar vrijwel een doodnormale boom te wezen...

ik neem aan dat ze dingen zien, maar omdat er niet echt een soort houvast is, weet ik niet wat ze wel zien
Reageren

Regels voor berichten