Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-11-2002, 20:54
drama
drama is offline
"Mama, de wereld is ziek”

“Mama, waarom is de wereld ziek?”
“Hoe bedoel je?”
“Nou, het lijkt wel of de mensen ziek zijn. Griep ofzo…”
“Hoe kom je daar nou zo bij, meis?”
“Als ik ’s ochtends naar school fiets dan kijken de grote mensen zo grauw. En als ik dan later weer naar huis fiets, dan kijken de grote mensen ook grauw.”
“Dat komt omdat grote mensen het druk hebben.”

-ogenblik stilte-

“Maar mama. Kunnen ze dan niet naar de dokter toe?”
“Ja…soms wel. Als grote mensen het heel druk hebben dan vragen ze wel eens aan de dokter of ze het niet té druk hebben.”
“Maar mama. Heeft de dokter het dan ook niet veel te druk? Hij kijkt ook vaak een beetje grauw. Dan is de dokter toch ook ziek?”
“Nee, kindje, dat valt wel mee …”
“Daarom is de wereld dus ziek.”
“Nee…ehh. Denk er maar niet over na. Als je later groter bent begrijp je het wel.”

“Mama? Ik wil niet ziek worden.”
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2002, 21:08
Verwijderd
doop...simpel, helder...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 21:41
stroopwafel
stroopwafel is offline
het lijkt me alleen sterk dat een klein kind iemand grauw noemt

maar wel...pakkend is geloof ik het goeie woord
Oud 27-11-2002, 22:00
drama
drama is offline
Citaat:
stroopwafel schreef:
de woordkeuze doet daar niet echt terzake, grauw paste imo gewoon goed
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 22:52
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
drama schreef:
de woordkeuze doet daar niet echt terzake, grauw paste imo gewoon goed
Doet wel terzake, wat vind je van 'grijs' of 'leeg'?

Verder een heel eng verhaal...
Oud 29-11-2002, 11:46
Roxy
Roxy is offline
deze had ik gister al gelezen en vink nog geweldiger dan die zwangerschap... en ik vind grauw wel een betere woordkeuze dan leeg of grijs...
Oud 29-11-2002, 13:40
hacho
hacho is offline
leuk verhaaltje, verder niet zoveel aan toe te voegen.
Oud 01-12-2002, 18:41
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Grappig, helder, leuk...

Doet me wat aan Roald Dahl denken om een of andere reden...
Oud 01-12-2002, 18:52
drama
drama is offline
Citaat:
Monrath schreef:
Grappig, helder, leuk...

tis niet echt grappig bedoeld ofzo.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 10:44
the exploding boy
the exploding boy is offline
duidelijk
Met citaat reageren
Oud 02-12-2002, 12:45
Pharmacon
Pharmacon is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Doet wel terzake, wat vind je van 'grijs' of 'leeg'?

Verder een heel eng verhaal...
alsof een klein kind het woord leeg in de mond neemt betreffende "grauwe mensen".....tlijkt me eerder dat een kind het woord grauw gebruikt..
Oud 02-12-2002, 16:19
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Citaat:
the exploding boy schreef:
duidelijk
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 21:08
Kip187
Kip187 is offline
vet "mooie"/ware objectieve kijk weten te verwoorden. Verder een perfecte vorm gekozen om de boodschap over te brengen.
Oud 03-12-2002, 22:20
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
stroopwafel schreef:
Dat vind ik ook. En daardoor vind ik 't verhaal ongeloofwaardig en daardoor komt de boodschap niet goed over vind ik.

Ik vind dus dat dat woord 't hele verhaal verneukt.

Ik kan er niks aan doen, ik ben zo'n lul die zich aan kleine dingen kan storen omdat ik ze anders zou doen. Verander dat woord en ik vind het een goed verhaaltje. Ik heb trouwens geen verstand van verhalen.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 08:11
Anne
Anne is offline
Oud 05-12-2002, 19:05
xxDomingoxx
xxDomingoxx is offline
Het doet me denken aan Momo van Michael Ende (zelfde schrijver als van "Never ending story/ Het oneindige verhaal" [ik weet de Duitse titel even niet meer]). Daarin zijn er grijze mannen die tijd stelen...
Oud 05-12-2002, 19:16
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Dat vind ik ook. En daardoor vind ik 't verhaal ongeloofwaardig en daardoor komt de boodschap niet goed over vind ik.

Ik vind dus dat dat woord 't hele verhaal verneukt.

Ik kan er niks aan doen, ik ben zo'n lul die zich aan kleine dingen kan storen omdat ik ze anders zou doen. Verander dat woord en ik vind het een goed verhaaltje. Ik heb trouwens geen verstand van verhalen.
(drama)

Als dat woordje het hele verhaal verneukt heb je de boodschap niet helemaal begrepen. Grauw slaat grotendeels op de groep mensen waar het meisje het over heeft. Een grauwe massa die elke dag weer in de sleur van werk zit. Die grauwe, saaie shit waar veel mensen op dit moment in verkeren, het leven voor werk, is de ziekte.
Oud 05-12-2002, 19:26
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Citaat:
maantje tuurt schreef:
(drama)

Als dat woordje het hele verhaal verneukt heb je de boodschap niet helemaal begrepen. Grauw slaat grotendeels op de groep mensen waar het meisje het over heeft. Een grauwe massa die elke dag weer in de sleur van werk zit. Die grauwe, saaie shit waar veel mensen op dit moment in verkeren, het leven voor werk, is de ziekte.
Zeg dat nou niet!
Zeg nou dat het meisje doelt op al die rigide en statische Nederlanders zonder kleur, zeg dat dat meisje meer Suriname en Turkije wil. Zeg dat je niet zo'n linkse wollen sok bent die altijd maar moet zeuren over de 'verdorven maatschappij'.
Ontken! Ontken!
Oud 05-12-2002, 20:39
Kip187
Kip187 is offline
Citaat:
Jan-Diederik schreef:
Zeg dat nou niet!
Zeg nou dat het meisje doelt op al die rigide en statische Nederlanders zonder kleur, zeg dat dat meisje meer Suriname en Turkije wil. Zeg dat je niet zo'n linkse wollen sok bent die altijd maar moet zeuren over de 'verdorven maatschappij'.
Ontken! Ontken!

en ga jij me nu niet vertellen dat je het een goede maatschappij vindt
hehehe ow sorry vind het grappig, want ik weet niet of ge sarcastisch bent of nie.

en als ge da nie bent mag je van mij die mening hebben en een van die mensen zijn die lachend naar zijn werk gaat. (goed gekozen dude!)
Oud 05-12-2002, 21:16
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Citaat:
Kip187 schreef:
en ga jij me nu niet vertellen dat je het een goede maatschappij vindt
hehehe ow sorry vind het grappig, want ik weet niet of ge sarcastisch bent of nie.

en als ge da nie bent mag je van mij die mening hebben en een van die mensen zijn die lachend naar zijn werk gaat. (goed gekozen dude!)

Nouja die 'Karel ende Elegast videoband' van vorig jaar was ook verdomde slecht, maar tijdens opnemen heb ik me wel ziek gelachen met Jasper, Mart en jij Ook de 'grauwe' maatschappij kent zijn lichtpuntjes.

'Wees liever optimistisch in slechte tijden; alleen dan mag ook de negatieve gedachtegang voortvloeien in goede tijden.' Net zelf bedacht, maar 't zou zo van Kafka kunnen komen

Nee, ik vind 't in principe niet erg dat iemand schrijft over 'de maatschappij', maar het is niet origineel. De manier waarop is niet origineel, niet boeiend; het doel heiligt de middelen, maar het doel is al te vaak bereikt.
Oud 06-12-2002, 14:53
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
maantje tuurt schreef:
(drama)

Ik snap het verhaal zeker wel. Maar een kind gebruikt zo'n woord gewoon niet.

(Hier in Brabant dan he)
Met citaat reageren
Oud 06-12-2002, 16:05
PsychoBoy
PsychoBoy is offline
In dit verhaal zou het kind misschien een Visioen hebben gehad, hij zegt dat hij niet ziek wil worden enzo...
Met citaat reageren
Oud 11-12-2002, 13:16
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Jan-Diederik schreef:
maar het doel is al te vaak bereikt.
Waarom is de wereld dan nog steeds ziek? Hoe kom je er nou bij dat het doel bereikt is?
Oud 11-12-2002, 14:34
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Waarom is de wereld dan nog steeds ziek? Hoe kom je er nou bij dat het doel bereikt is?
Jij hebt een ander doel voor ogen dan ik.
Oud 11-12-2002, 15:25
Verwijderd
Ik denk dat Jan-Diederik bedoelt dat dit verhaal veel weg heeft van klagen dat de NS vaak vertragingen heeft. Schoppen tegen een dood paard. Iedereen weet dat negertjes in Afrika doodvallen van de honger en als ze niet kapotgaan aan de AIDS, dan kunnen ze altijd nog een bloeiende carriëre als kindsoldaat aanvangen. Het is geen nieuws dat het leven een tranendal is.

Het probleem is dat Het Geweten Van Het Volk de mens al jarenlang aanspoort tot het beseffen van bepaalde dingen. Zo lang en zo intens dat ze niets nieuws meer vertellen en dat het evenveel impact heeft als een reclamespot voor de Ab-Flexer 3000 XB. Niemand doet er meer wat mee.

Als je een boodschap als deze nog aan de man wil brengen op een effectieve manier, moet je met heel wat uit de kast komen. Ik denk dat 'het onschuldige kind' daarvoor niet genoeg is.

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2002, 17:43
Jan-Diederik
Jan-Diederik is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Ik denk dat Jan-Diederik bedoelt dat dit verhaal veel weg heeft van klagen dat de NS vaak vertragingen heeft. Schoppen tegen een dood paard. Iedereen weet dat negertjes in Afrika doodvallen van de honger en als ze niet kapotgaan aan de AIDS, dan kunnen ze altijd nog een bloeiende carriëre als kindsoldaat aanvangen. Het is geen nieuws dat het leven een tranendal is.

Het probleem is dat Het Geweten Van Het Volk de mens al jarenlang aanspoort tot het beseffen van bepaalde dingen. Zo lang en zo intens dat ze niets nieuws meer vertellen en dat het evenveel impact heeft als een reclamespot voor de Ab-Flexer 3000 XB. Niemand doet er meer wat mee.

Als je een boodschap als deze nog aan de man wil brengen op een effectieve manier, moet je met heel wat uit de kast komen. Ik denk dat 'het onschuldige kind' daarvoor niet genoeg is.

LUH-3417
Waar kan ik je bestellen?
Oud 16-12-2002, 12:18
drama
drama is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:

LUH-3417
Ik houd er verder ook niet een wereld-/mensbeeld op na dat ik denk dat dit soort verhaaltjes de wereld zouden kunnen veranderen, verbeteren. Ik schrijf in eerste instantie voor mezelf, om mijn gedachtes op papier te zetten. Als ik het aan anderen laat lezen is het hun zaak wat ze ermee doen. En ja, natuurlijk heb ik een doel voor ogen. Mensen laten nadenken, een andere kant laten zien.

En dat verhalen nazetten tot denken is een feit; reacties genoeg.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 22:56
FullMoon
FullMoon is offline
"De maatschappij
dat ben JIJ."
Oud 19-12-2002, 22:57
FullMoon
FullMoon is offline
Bedenk me trouwens net een plaatje wat vrij goed bij je stukje zou passen.
Denk aan "het huilende zigeunerjongentje".
Je kent het vast.
Oud 20-12-2002, 05:58
karamba
karamba is offline
Het deed me eigenlijk gelijk denken aan zo een reclame met een meisje die steeds waarom wou en tenslotte zegt: 'ik wou gewoon ff checke'. Alle kleine kinderen zijn nieuwschierig, daarom is het erg herkenbaar...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten