Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2002, 17:21
Eend
Eend is offline
“Wilt iemand nog wat kwijt over wat er gebeurd is?” vroeg meneer Kalsmaa. Anika stond zwijgend op en liep naar voren. “Ik weet nog hoe Ester en ik zaterdagmiddag in de kleedkamer zaten. We hadden het er nog over…” zei ze en vertelde haar verhaal aan de klas…

“Ga je vanavond nog wat doen?” vroeg Anika. Ester begon te stralen. “Jep!” zei ze enthousiast. “Ik heb met een hele lieve jongen af gesproken!”
“Gaaaaaf! Ken ik hem?” vroeg Anika. “Nee, niemand kent hem. Ik heb hem via internet ontmoet. Hij is echt lief!”
Anika was blij om haar vriendin zo blij te zijn, maar ergens vertrouwde ze het niet. Van haar ouders zou ze nooit zomaar met een wildvreemde af mogen spreken. “Mag het wel van je ouders?” vroeg Anika. “Neuh, die denken dat ik naar Citylife ga!” lachte ze. “Wat nou als je ouders er achter komen?”
“Och, daar zullen ze toch nooit achter komen!”
Anika glimlachte. Ach, waarom zou ze haar beste vriendin ook wantrouwen. Ester had zichzelf al door zoveel dingen heen geholpen, dat dit er ook nog wel bij kon.
Gezellig liepen ze met z’n tweeën naar de rest van het team toe.
De wedstrijd werd nog spannend maar wonnen ze met 15-14. Na de wedstrijd moest Ester gelijk door naar huis, want anders zou ze nog te laat komen voor haar afspraakje vanavond.

“Ik zei nog; ‘Tot maandag!’ Maar wist ik veel, dat ik haar nooit meer zou zien. ’s Avonds werd ik opgebeld door de politie en die vroegen of ik Ester van de Velzen kende. Ze hadden haar lichaam in een weiland gevonden… Ze was verkracht en daarna vermoord… Wist ik verdomme veel…” zei Anika en barstte in tranen uit. Ze rende de gang op, gevolgd door Ronald, een vriend van haar. Hij omhelsde haar en probeerde haar te troosten, maar werd weggeduwd. “Ik wil jou niet, ik wil Ester!” huilde ze. Ronald slikte en legde een hand op haar schouder. Hij keek haar recht in de ogen. “Ester is dood… Ester komt nooit meer terug…”
Oud 08-12-2002, 17:56
Verwijderd
'k vind het wel een goed verhaal...

Sorry, voor de goede onderbouwing ed...
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 18:29
Vlooienband
Vlooienband is offline
De schrik van iedereen die naar meetings gaat. Wat op het nieuws wordt gezegd, kan inderdaad gebeuren. Je laat zien hoe leuk een idee lijkt, maar hoe vreselijk het af kan lopen.
Dat doe je op een aardige manier. Ik heb wel de emoties van Anika gemist en er klopte het volgende niet: in de eerste alinea vertel je dat Anika haar verhaal tegen de klas gaat zeggen. Dat zal ze ongetwijfeld overstuur doen, daar haar beste vriendin verkracht en vermoord is. Alleen is het niet aannemelijk dat ze zal praten zoals jij haar laat doen. Waarom stopt ze tussendoor niet en vertelt ze alles gewoon? Als mij zoiets zou overkomen, had ik dat niet gekund. Ik zou tussendoor stoppen, diep ademhalen e.d.
Laat de emoties Anika meer zien, terwijl ze haar relaas doet.
Ook valt het me op, dat je het verhaal als flashback neerzet. Dan lijkt één punt me gepaster aan het einde van de eerste alinea, i.p.v. de drie puntjes.

“Ga je vanavond nog wat doen?” vroeg Anika.
'Vroeg' hoort met een hoofdletter.

“Gaaaaaf! Ken ik hem?” vroeg Anika.

Anika was blij om haar vriendin zo blij te zijn,
'Zijn' is 'zien', maar als je deze zin naleest, zal je zien dat je het woord 'blij' twee keer in dezelfde zin gebruikt. Dit is hindelijke herhaling en staat niet mooi. Vervang de eerste of tweede 'blij' door een ander woord.

“Mag het wel van je ouders?” vroeg Anika.

Ester had zichzelf al door zoveel dingen heen geholpen, dat dit er ook nog wel bij kon.
'Dat' staat mooier als het er niet is. Maak er bijvoorbeeld het volgende van: 'Ester (...) geholpen, dit kon er ook nog wel bij kon.'

“Ik zei nog; ‘Tot maandag!’
De punt-komma wordt gebruikt bij een opsomming, hierbij door je de dubbele punt te gebruiken.

Wist ik verdomme veel…” zei Anika
'Zei' hoort met een hoofdletter

ik wil Ester!” huilde ze.
'Huilde' hoort met een hoofdletter.

"Ronald slikte en legde een hand op haar schouder. Hij keek haar recht in de ogen. “Ester is dood… Ester komt nooit meer terug…"
Herhaaldelijk gebruik je dezelfde zinsconstructie, je begint met het onderwerp. Probeer hier, wanneer je het geschreven stuk naleest, op te letten en het zonodig te veranderen. Hou jezelf bijvoorbeeld aan de regel maximaal dire keer achter elkaar dezelfde zinszonstructie te gebruiken.

“Ester is dood… Ester komt nooit meer terug…”
Hinderlijke herhaling van de naam Ester. Vervang de eerste of tweede Ester door 'zij'.

De titel vind ik overigens niet zo sterk.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
De titel vind ik overigens niet zo sterk.
Droog.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten