Advertentie | |
|
![]() |
|
Idd, helemaal mee eens.
Vechten doe je one-on-one, en hoeft helemaal niet barbaars en/of wreed te zijn, als je rekening houdt met je eigen eer en dat van je tegenstander. Met blote hand of een wapen waar ook enige vaardigheid bij komt kijken. Niet zoiets lafs als geweren/bommen etc.
Laatst gewijzigd op 13-12-2002 om 20:49. |
![]() |
||||
Ik neem hier een vreemde positie in.
Enerzijds hecht ik automatisch (moeilijk tegen te gaan, heb het half jaar geleden ofzo opgegeven) nogal aan eervol handelen (tot op het niveau dat het me echt erg veel kost). En anderzijds is het nastreven van eer erg duur en dus op een bepaalde manier dom. Je mixt persoonlijk en onpersoonlijk hier... ik ben het denk ik met persoonlijke gedeelte eens en onpersoonlijke niet. Citaat:
En het is niet voor geld, dat zou ik nog snappen... meer voor andere technisch lagere dingen... Voornamelijk behoeftes en emoties. Citaat:
Egoïsme zit gewoon hoger dan eergevoel (alhoewel eergevoel eigenlijk weer deel van egoïsme is omdat het nastreven ervan een goed gevoel geeft dus je belangen dient). Niet sociaal geplaatst, meer genetisch ingebrand. Citaat:
Zwak dat je je overgeeft aan primitieve behoeften, sterk dat je je over een moeilijke barricade weet te zetten. Maar zwak is niet juiste woord, eerder op een bepaalde manier laf. Maar alleen in persoonlijk verband. Zakenwereld is gewoon hard, daar niet in meegaan betekent dat je geld verliest. Andere dingen compenseren het wel weer voor jouw persoonlijk maar niet voor je bedrijf. Schaam wat je wilt, als je erg echt last van hebt kan je beter proberen mensen te veranderen. Als je geen flauw idee hebt dan leg ik het je misschien wel uit.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Het kan heel goed zijn dat dat niet de slimste oplossing is, maar wel de "beste" (qua gevoel en eer). In het bedrijfsleven is dit nog erger, omdat jij dan wel eer kan hebben, concurent X zal dat zeker niet hebben. (wat jou dus veel €€'s kost). En aan dát soort mensen(concurrent X) heb ik een bloedhekel, want zij waarderen eer niet, en schromen al helemaal niet om iemand na ta trappen/in de rug te steken (figuurlijk) voor geld. Citaat:
Laatst gewijzigd op 13-12-2002 om 21:03. |
![]() |
|
Eergevoel? Dat leidt tot een wraakcultuur en tot desastreuze sociale verhoudingen tussen mensen. Het legt mensen bovendien een zinloze extra druk op, twerijl men al mentaal zo onder pressie staat in de matschappij van nu. Nee, laat ieder rustig zijn eigen erecode bepalen, en verwacht niet meer dan hun best van mensen.
|
Eergevoel leidt juist helemal niet tot een wraakcultuur.
Wraak en eer zijn 2 totaal veschillende zaken, die nogal vaak worden gemixed. Als jij eer hebt, heb jij ook respect voor anderen. En als dat wederzijds is waren er nooit massale oorlogen uitgebroken (zijn de meeste oorzaken van oorlogen trouwens niet geld/macht?) En het hoeft geen mentale druk te zijn, maar hoort eigelijk meer "vanzelf" te komen. Net als vriendelijkheid. Jij voelt je toch ook niet onder druk staan omdat je Bv. opstaat voor een oude vrouw in de bus. Maar misschien vraag ik teveel van andere mensen
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Waarom vind je het oneervol om jezelf over te geven aan je eigen behoeftes? so what als mensen geld willen? das logisch, ik zie niet in hoe ze daarmee minder eer krijgen.
wat is eer nou eenmaal. trots. en dat is iets wat ik eigenlijk helemaal niet zo'n goede eigenschap vind. geef mij maar love and peace. |
![]() |
||
Citaat:
REIE
||
Citaat:
2) Wraak + Eer = erewraak. Eer op grote schaal werkt zolang er een common enemy is. Daarna wordt het, zoals ik al aanduide, persoonlijke eer en dan is de onpersoonlijke eer weg. 3) Fout, als je eer hebt heb je respect voor eerbare anderen. Weinig respect voor oneerbare anderen. 4) Wellicht zie je de periode van ongeveer 500 BC tot 2002 AC over het hoofd.
|
Volgens mij denken jullie dat ik het nogal radicaal zie (wat dus niet zo is).
k heb het er niet over dat je je HELE leven door Eer laat sturen, en dat je eer boven alles stelt. Dat kan idd nooit lang goedgaan. Ik heb het over een "gezonde "dosis eer, en dat KAN nooit schadelijk zijn. Eer is in mijn ogen geen schadelijke eigenschap, maar mensen kunnen rare dingen doen onder het mom van "eer" . Hierbij denk ik ook aan dat belachelijke "erewraak" waar Rerisen Phoenix het over had. Dit is geen eer meer, maar daar wordt eer een (slecht) excuus voor wraak. Er is een dunne lijn tussen (zoals ik het zie "goede") Eer en egoïsme/wraak combinatie.
||
Citaat:
REIE
|
Waarom zou jij je moeten schamen om mens te zijn? Wordt jij dan zelf ook geleidt door geld en lust. Denk het wel. Maar omdat je dit gepost hebt ben je ook nog eens hypocriet, gefeli.
't heeft nu geen zin om het te ontkennen. Ren maar mee met de onozelheid van de mens. Als je echt nog wil leven naar je eigen idealen, moet je jezelf drastisch aanpakken. En dat betekend dat je echt een hoop kwijtraakt. Omdat iedereen die je kent zijn leven basseert op lusten en geld.
||
Citaat:
Ik zie helaas dat eergevoel en rechtvaardigfheidsgevoel door elkaar worden gehaalt. Zo als ik al eerer heb geschreven, voorkomt gevoel voor rechtvaardigheid uit gelijkheid ook criminaliteit en het verval van je persoonlijkheid tot een egoistische machiavellist. Natuurlijk is de mens onnozol, zeg je als je je eerste puberale stappen hebt gemaakt in de filosofie. Het blijven inderdaad kuddedieren, maar zelf ben je nou net zo'n schaap in diezelfde kudde die enkel achter zich kijkt en toch gewoon mee draaft. Voor jou geven je principes dezelfde voldoening als een hotdog met ketchup voor anderen. Dat principes hoogwaardiger zijn lijkt me vanzelfsprekend, ze zijn immers doordacht en gebaseerd op iets. De hotdog daaraantegen is enkel een genot is voor je tong; emotie al kan deze evenveel voldoening geven. REIE
Laatst gewijzigd op 20-12-2002 om 15:31. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Beleidszaken |
Waar zijn de columns? Raeden | 2 | 14-10-2005 17:52 | |
Werk, Geld & Recht |
Waar is je geld gebleven? johnyboy | 2 | 03-10-2003 15:00 | |
De Kantine |