Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2002, 19:32
carolientje
carolientje is offline
hallo iedereen,ik ben meisje van 15 en ik ben de laatste tijd meer beginnen na te denken over die ziekte en ben bang!
mijn mama is 2 jaar geleden gestorven aan kanker(eerst leek het erop dat ze het zouden kunnen genezen,maar na 8 jaar proberen werd het fataal!)
mama haar tante oma en nicht zijn ook aan kanker gestorven!
nu ben ik bang dat ik eraan ook zal doodgaan!
graag zou ik eens willen weten wat jullie er van denken!
dank u
x-je een bang meisje
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 21:10
QuietNoise
QuietNoise is offline
dood ga je toch wel, en idd, er gaan veel mensen dood aan kanker, thats life... maar je er de hele dag druk over maken heeft geen zin!

Oud 03-03-2002, 10:15
XQWS
XQWS is offline
Je moet gewoon als jij denkt dat je het hebt ofzo meteen naar de dokter gaan en dan als je het zou hebben ben je er heel optijd bij en dan is het vaak nog goed te genezen. Ik begrijp wel dat je heel bang bent, en het is ook heel erg dat je je moeder er aan hebt verloren.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2002, 11:42
Verwijderd
tegenwoordig kun je een soort erfelijkheidsonderzoek doen, dan kunnen ze kijken of 't in je genen zit ofsow
vraag me niet hoe dat in elkaar zit, want ik heb er geen flauw benul van
misschien wordt je wat gerustgesteld na zo'n onderzoek gehad te hebben

je hebt wel een verhoogde kans dat je kanker krijgt jah, dat is nou eenmaal zo. heb ik trouwens ook. maar in feite kan iedereen 't krijgen, en als je 't hebt wil dat niet zeggen dat je er dood aan gaat
Houd je lichaam gewoon in de gaten

Als je zo bang blijft kun je beter eens naar de huisarts gaan. Die kan je vast helpen

Met citaat reageren
Oud 03-03-2002, 11:54
dwerg
dwerg is offline
heb je het al dan of weet je dat nog nie
als ik jou was zal ik na de dokter gaan en als je het hebt helpen hun je wel verder
Oud 03-03-2002, 13:38
Python
Python is offline
Het zou kunnen zijn dat in jouw familie een erfelijke vorm van kanker voorkomt, maar dit is lang niet het geval bij alle kankers! Hiervoor kun je het beste een keer met je (huis)arts gaan praten, dan krijg je wat meer duidelijkheid.
De kans dat je op je 15e kanker hebt/krijgt, is veel kleiner dan als je 50+ bent. Je moet je lijf gewoon goed in de gaten houden en als er iets veranderd, naar de huisarts gaan.
Maar volgens mij is het bij jou meer de angst dan dat je ook daadwerkelijk iets hebt. Je kunt het beste met iemand gaan praten (die er ook verstand van heeft, zoals je huisarts), duidelijk helpt al een heleboel! Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 03-03-2002, 16:16
Kat
Kat is offline
Ik kan me heel goed voorsellen dat je bang bent om ook ziek te worden, vooral omdat familieleden van je aan kanker gestorven zijn. Maar je moet ook bedenken, op jou leeftijd is de kans dat je kanker krijgt erg klein, en als je er optijd mee naar een dokter gaat kunnen ze het vaak nog genezen.
Oud 04-03-2002, 15:18
Roxanne
Roxanne is offline
Allereerst: Wat erg dat jouw mama is overleden.
Ik vind dit heel erg voor je. Ik wil niet zeggen dat ik weet hoe je je voelt, maar ik kan me er wel wat bij voor stellen. Mijn beste vriendin is eraan gestorven,(ze wist pas 3 weken dat ze ziek was) en familieleden van mij ook. Echt heel erg!!

Je bent echt bang voor kanker als ik je zo hoor, en daar kan ik me wat bij voorstellen! Als je bij je vader woont of daar mee omgaat kanje er misschien met je vader over praten. En is er geen vertrouwenspersoon bij jou op school? Misschien kan je met die persoon erover praten, ik weet uit ervaring dat dit erg helpt. Maar jah, dit is nog geen oplossing voor een mogelijke kanker. daar kan ik je eerlijk gezegd ook niet bij helpen, het enige wat ik kan zeggen is HEEL VEEL STERKTE, ik hoop dat je iemand vindt waar je goed mee kan praten en waar je jouw gevoelens kwijt kan. En als je een verschijnsel van Kanker bij jezelf ziet of denkt te zien: GA NAAR JE HUISARTS. Ook als er nx aan de hand is vindt deze dit heus niet raar!!!
Oud 04-03-2002, 15:19
Roxanne
Roxanne is offline
Citaat:
QuietNoise schreef:
dood ga je toch wel, en idd, er gaan veel mensen dood aan kanker, thats life... maar je er de hele dag druk over maken heeft geen zin!

Neej misschien heeft het geen zin, maar daar kan je toch nx aan doen? Heb je niet door hoe erg dit voor dit meisje is?? En dood ga je inderdaad toch wel, maar als moeder van een 13jarig meisje is dat wel te vroeg jah??
Oud 04-03-2002, 16:37
ekki
ekki is offline
het vervelende is dat je psyche heel veel met je lichaam kan doen. als je heel sterkte denkt dat je ziek wordt, kan je dat ook best worden. ik zeg niet dat dat bij jou ook zo is, maar het constant bang zijn kan je lichaam wel slopen. je kunt er in eerste instantie al heel moe van worden.

ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel 'ns bang ben voor dat soort dingen. en ik vind het dom van mezelf, dus ik durf er ook niet zo snel iets over te zeggen. ik vind het ook niet gerechtvaardigd, want ik merk het dan wel weer, als ik ziek word ofzo. maar erover praten is denk ik wel goed om je angst voor een deel kwijt te raken. probeer in eerste instantie met vrienden, familie, kennissen of weet ik veel te praten en als dat niet lukt misschien met een professioneler iemand? want bang zijn sloopt je.

succes enzo!

groeten
Oud 04-03-2002, 19:23
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
hey, wat voor een kanker was het? een deel van de soorten kanker is namelijk erfelijk!! k vind dat je een goede reden hebt om je zorgen te maken... misschien moet je bij je huisarts informatie aanvragen. dan kan je beslissen of je je wil laten testen... sterkte

mijn neef heeft nu ook een zware kanker, en hij is pas 17
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 19:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
marianne22 schreef:

misschien wordt je wat gerustgesteld na zo'n onderzoek gehad te hebben
dat kan je niet echt zeggen denk ik... als het blijkt dat jij dus zo'n gen hebt, moet je nagaan wat de gevolgen zijn. wat doe je later met kinderen? ook al heb je misschien zelf geen kanker... je hebt de gen en die kan je weer doorgeven aan je kinderen, is dat wel zo fijn?? en voor eventuele broers of zussen is dit ook niet fijn om te weten dat je zus dit gen heeft, zij kunnen dit namelijk dan ook hebben!!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 19:42
chatfreak2002
chatfreak2002 is offline
Allereerst wil ik zeggen dat ik je heel goed begrijp. Het is immers vreselijk als er meerdere mensen uit je familie overlijden aan kanker. Zelfs je eigen moeder.

Om een eind te maken aan alle onzekerheid zou je bijvoorbeeld om de 6 maanden ofzo een keer naar de huisarts/ziekenhuis gaan. Die kunnen dan de boel goed in de gaten houden en misschien wel wat onderzoeken doen naar de erfelijkheid in jouw familie.

Heel veel sterkte toegewenst iig!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 20:08
carolientje
carolientje is offline
Ik weet nog niet of ik het heb,toch blijf ik mij zorgen maken!De kans op borstkanker bij vrouwen is nu veel groter dan vroeger,dus bij mij is die nog een beetje groter!Mijn mama had eerst borstkanker,dan borstbeen en dan over heel haar lichaam!Soms beklagen we het ons dat ze geen borst heeft afgezet,dan was het misschien een beetje beter,of was ze er nog!Ik weet dat ik ook niet al te gezond leef;ik rook!!!Soms maak ik mezelf wijs dat ik liever doodga aan longkanker dus door mijn eigen fout,dan aan een kanker waar ik niks aan kon doen!Mijn vriend(een stuk ouder en wijzer)zegt dat ik moet stoppen met roken voor mijn gezondheid!Stel dat ik doodga aan longkanker door die stomme sigaretten en anders tip top in orde zou zijn!Ik ben van plan om te stoppen met roken op mijn 16de verjaardag(14.04)!Ik hoop dat het lukt!Ahja mijn papa is dokter,hij zegt dat ik een speekseltest mag doen als ik wil,maar de grote, echte onderzoeken mag ik pas doen als ik 18 ben...dus nog eventjes afwachten!Stel dat ik het zou hebben zou ik dan mijn borst moeten afzetten,want ben bang dat het ook zal uitzaaien!En ik weet echt dat ik niet mag roken!!!!
x-jes aan iedereen die mij raad geeft en steunt
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten