Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Dat is inderdaad een mogelijk probleem, maar dat is niet specifiek het probleem van Clash of Civilisations, dat is een algemeen probleem voor iedere theorie, daarbij hangt het natuurlijk ook van jezelf af, het ligt eraan of je per se de correctheid van een theorie wilt aantonen / inzien of gewoon alleen maar alles bekijkt door die ene theorie,
natuurlijk lijkt me dat niet de beste optie, het is beter om niet te blijven steken in het bekijken van één specifieke theorie, maar om juist een open instelling te houden, dit neemt echter niet weg dat de theorie nog wel veel gebeurtenissen kan verklaren (en natuurlijk niet alles, want een theorie blijft altijd een abstractie van de werkelijkheid, maargoed ik gloof dat Huntington dat zelf ook ergens zegt) oja er is idd ook een makkelijk leesbare Nederlandse vertaling, namelijk "Botsende beschavingen"
|
Sorry voor de erg late reactie...
Natuurlijk kun je veel conflicten in die context zien. Ik denk echter dat het niet de juiste visie is: laten we een aantal conflicten nemen: Afghanistan: Bush neemt wraak op ObL om het amerikaanse volk een gevoel van veiligheid te geven, om de verkiezingen thuis te winnen, om toekomstige olieleidingen veilig te stellen. Nigeria: De verschillende milities zijn verdeeld langs godsdienstlijnen, maar ook verschillende stammen (die door het westerse postimperialisme in een land zijn ingedeeld). Joegoslavie: Hier speelde wel degelijk godsdienst een rol Anyway, ik denk niet dat mensen zomaar iemand anders gaan aanvallen omdat ze een ander geloof of een andere levensbeschouwing hebben, maar eerder wegens materiele redenen of omdat ze hiertoe zijn aangezet door hun leiders.
||
![]() |
Citaat:
ik ben nu trouwens bezig om het Anarchistisch Pandamonium van Kaplan te lezen, wel interessant, maar ik heb nog neit zoveel tijd, dus het is nog niet uit, ![]()
|
1) Huntington's theorie draait toch om verschillende culturen op wereldniveau, niet op locaal niveau?
2) Mij lijkt dat de media Huntington's theorie volmondig hebben overgenomen, en alleen nog maar dit aspect laten zien in hun berichtgeving 3) Mij lijkt dat als je alleen nog maar deze aspecten hoort, je je steeds meer gaat identificeren als moslim/christen/ aziaat/ enz. Mij lijkt dat als je je steeds meer als zodanig gaat identificeren, je een grotee hekel krijgt aan andersdenkenden -> Clash of civilizations zet aan tot clash of civilizations Maarja, het is nog altijd meer een zienswijze dan een dichtgetimmerde theorie. (had ik trouwens al vermeld datik slechts de samenvatting ervan gelezen heb?)
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Wereldarmoede Gatara | 5 | 27-06-2007 10:18 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Iraanse jongens opgehangen Gatara | 500 | 29-08-2005 14:11 |