Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2002, 10:26
Butterfly7
Butterfly7 is offline
Ik las het net: dat stomme mens van Groen Links, Tara Singh Varma, wordt niet vervolgd, ook al is er een aangifte gedaan. Dit klopt toch niet? Ze belooft arme, zieke mensen hulp, en ze geeft ze geen cent. Daarbij komt ook nog eens dat ze heeft gelogen door te zeggen dat ze aan een terminale ziekte leed. Niet alleen is dit een schande voor Groen Links, ze wil hiermee ook onder de belasting, etc. uitkomen. Kom op, dit kan toch niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2002, 10:48
Martin The Martian
Martin The Martian is offline
khoorde het net ook op het nieuws, vind het echt zielig, een lekker boete doet er imho wel goed
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 15:03
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Waarom wordt ze niet vervolgd?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 15:54
Internationalist
Internationalist is offline
Volkomen terecht
Oud 09-02-2002, 15:57
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Waarom wordt ze niet vervolgd?
Oud 09-02-2002, 16:01
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Openbaar Ministerie vervolgt Singh Varma niet

Uitgegeven: 9-2-2002 12:16

GOUDA - Het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam ziet af van strafrechtelijke vervolging van ex-Kamerlid Tara Singh Varma van GroenLinks.

Verdere inhoudelijke uitleg wil het OM in Amsterdam niet geven over de kwestie.

De Ninash Foundation, een stichting die armoede bestrijdt, deed vorig jaar augustus aangifte van oplichting, smaad en laster. Voorzitter W. Wijting is teleurgesteld over de beslissing van het OM.

Singh Varma deed de Ninash Foundation tijdens een bezoek aan India in september 2000 een mondelinge belofte jaarlijks 250.000 dollar te doneren. Haar toezegging was bedoeld voor de financiering van onderwijs aan zeer kansarme vrouwen en kinderen in de Indiase plaats Dundlod. Volgens de Ninash Foundation heeft zij nooit een stuiver van het voormalige Kamerlid gezien.

Geen strafbare feiten

Wijting zegt donderdag door de officier van justitie in Amsterdam te zijn ingelicht. "Hoewel het niet netjes is wat zij heeft gedaan, zijn er geen strafbare feiten gepleegd en is er geen sprake van zelfverrijking, zo deelde de officier mij mee", aldus Wijting.

Hij snapt niets van de beslissing. "Ik had dit ook niet verwacht gezien alle stukken en bewijzen die er liggen." Wijting overweegt in beroep te gaan en een civiele procedure aan te spannen.

Geen schade

Eerder kwam de Interkerkelijke Organisatie voor Ontwikkelingssamenwerking (ICCO) al tot de conclusie dat de Ninash Foundation geen noemenswaardige schade heeft geleden door de niet nagekomen toezeggingen van Singh Varma.

ICCO onderzocht de zaak in opdracht van GroenLinks en met instemming van de stichting. GroenLinks besloot overigens wel een gebaar te maken en doneerde 10.000 gulden aan de Ninash Foundation.

Varma nam in mei vorig jaar afscheid van de Kamer, omdat zij naar eigen zeggen kanker had en niet lang meer te leven zou hebben. Twee maanden later werd duidelijk dat ze de ziekte had verzonnen. Sindsdien is ze onder behandeling van een psychiater.

Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 17:01
Verwijderd
Logisch. Ik denk ook niet dat het haalbaar is, te bewijzen dat ze zich aan die feiten schuldig heeft gemaakt. Het is gewoon een beetje zielige, vreemde vrouw die duidelijk met zichzelf in de knoop zit. Ik denk dat het sowieso moeilijk zal worden zaken als laster, smaad en oplichting te bewijzen zodat vrijspraak zou moeten volgen. En eventueel, zou het wel bewezen kunnen worden, dan kan waarschijnlijk wel met kans van slagen een beroep gedaan worden op verminderde toerekeningsvatbaarheid (ik zet zelf ook vraagtekens bij de geestelijke gezondheid van Singh Varma) zodat ontslag van alle rechtsvervolging volgt...

Weinig aan te doen, lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2002, 21:25
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:

Wijting zegt donderdag door de officier van justitie in Amsterdam te zijn ingelicht. "Hoewel het niet netjes is wat zij heeft gedaan, zijn er geen strafbare feiten gepleegd en is er geen sprake van zelfverrijking, zo deelde de officier mij mee", aldus Wijting.
In de letterlijke zin, dat het om goederen gaat, niet nee. Maar ze heeft op die manier wel geprobeert haar naam te verbeteren. Bovendien heeft ze mensen misleid, zodat deze zich diep in de schulden gestoken hebben.

Beetje heel erg vreemd dit.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2002, 08:49
Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
Chimera schreef:
In de letterlijke zin, dat het om goederen gaat, niet nee. Maar ze heeft op die manier wel geprobeert haar naam te verbeteren. Bovendien heeft ze mensen misleid, zodat deze zich diep in de schulden gestoken hebben.

Beetje heel erg vreemd dit.

Helemaal niet. Mondelingen toezeggingen mbt giften zijn moeilijk aantoonbaar en strafrechtelijk gezien moeilijk opeisbaar en dat is logisch.
Natuurlijk was het incorrect, maar daar is het strafrecht natuurlijk niet voor en strafrechtelijk gezien heeft ze IMHO nieis verkeerd gedaan. (ik denk dat de civiele zaak ook heel wat meet slagingskans heeft). Een ander punt is dat de stichting die de toezeggeningen kregen er geen directe schade door geleden heeft en niet aantoonbaar in haar naam is aangetast.

Beetje logische dit
Oud 11-02-2002, 00:20
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Lijkt me wel een logische beslissing, dan.
Oud 11-02-2002, 10:39
lukas15
lukas15 is offline
Tara Sign Varma heeft gelogen tegen mensen die HAAR vertrouwden, ik vind dat personen die in de Tweede Kamer zitten een voorbeeldfunctie hebben!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten