Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2002, 12:03
Jiquera
Jiquera is offline
ik moet weer eens een debat gaan voeren en wel over de volgende stelling:

Als iemand levensmoe is wordt euthanasie toegestaan

ik heb dus argumenten voor maar vooral tegen nodig
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2002, 12:38
Isa
Isa is offline
ik ben tegen, maar dat ben ik uit reiligieuze overweging.

ander argument tegen zou kunnen zijn dat je die zogenaamde levensmoeie mensen altijd wel zou kunnen helpen met antidepressiva ofzoiets. er is geen enkele reden om aan te nemen dat een levensmoe mens niet weer opnieuw gelukkig kan worden.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 13:54
Morse
Morse is offline
Euthanasie in dit soort gevallen kan in de loop der tijd misbruikt worden, om maar snel af te zijn van "niet productieve" mensen zoals ook vooral ouderen.
Er is er nu al de roep dat er teveel ouderen zijn.
En als die even depressief zijn, dan maar meteen de pil van Drion t.b.v. onze o zo efficient ingestelde maatschappij???

Groetjes
Morse
Oud 06-02-2002, 13:59
davidios
davidios is offline
Ik ben een groot tegenstander van Euthanasie
Het kan gebruikt worden om de oudere mensen wegtewerken.
Maar vooral omdat de meeste mensen die ooit het leven niet meer zagen zitten later een gelukkig leven zijn gaan lijden en als ze toen Euthanasie hadden laten doen hadden ze dat moeten missen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 16:34
tacidvs
tacidvs is offline
Blijkt dat er veel jongeren zijn die een 'puberale depressie' hebben (krijg ik dadelijk heel Psychologie over me heen, ik waag het er maar op) en zelfmoord willen plegen. Nadat ze door vrienden/famillie/psych/oid overreedt zijn zich niet van kant te maken zijn ze vaak wel weer blij dat ze het niet gedaan hebben. Was laatst (twee weken geleden ofzo) in de krant (NRC).

groeten,
t
Oud 06-02-2002, 17:02
drama
drama is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:

ander argument tegen zou kunnen zijn dat je die zogenaamde levensmoeie mensen altijd wel zou kunnen helpen met antidepressiva ofzoiets. er is geen enkele reden om aan te nemen dat een levensmoe mens niet weer opnieuw gelukkig kan worden.
Blijkt wel dat je kennelijk niet echt op de hoogte bent situaties van sommige mensen.

Na jaaaaaaren lang depressief te zijn geweest geloof je simpelweg niet meer in een mooiere toekomst dus komt ie ook niet meer.

Ja, ik ben voor euthanasie, maar denk dat daar wel veel psychische tests aan vooraf moeten gaan; niet dat pubertjes in een kutfase direct een pil krijgen toegedient.

Vreemde vergelijking, maar zoiets als wat ze doen bij transsexuelen. Daar wordt je geloof ik ook eerst *getest* of je wel echt van geslkacht wil veranderen.
Oud 06-02-2002, 18:58
QuietNoise
QuietNoise is offline
ik ben niet tegen op euthenasie, ik vind alleen dat er erg strenge regels aan verbonden moeten zijn. als iemand doodziek is en alleen nog maar als een kasplantje oid kan leven en het niet beter wordt maar alleen slechter, dan vindt ik dat die mensen rcht hebben om een eind te maken aan hun leven. maar mensen die depri zijn vind ik niet dat ze meteen zich zelf van kant mogen maken. maar zommige mensen zijn zo depri dat t mischien "wel beter is"maar eigenlijk ben ik erop tegen mensen mensen die gezond zijn, of in iedergeval niet bijna dood, euthenasie te laten plegen.
maar dan kan je er weer over dicusseren of die mensen niet doodziek zijn. anyway, ik weet t niet...
Oud 07-02-2002, 00:59
waaromniet?
waaromniet? is offline
Waarom is volgens jullie een "geestelijke" ziekte zo anders als een lichamelijke? Die geestelijke zit toch in je hersens, das dus in principe dus toch ook op "een" manier fysiek?

Verder vind ik dat het absoluut mogelijk moet zijn om ook bij levensmoeheid "goed" zelfmoord te kunnen plegen. Natuurlijk moet dit niet bij de drogist om de hoek mogelijk zijn, maar ik ben ook tegen eindeloos testen, aangezien dat in mijn ogen een nodeloze marteling is...
Oud 07-02-2002, 08:41
QuietNoise
QuietNoise is offline
ja das ook weer waar, eigenlijk heb je wel gelijk. maar ik ken ook weer een paar mensen die een tijdje geleden zelfmoord hadden willen pplegen en nu heel blij zijn dat ze het niet gedaan hebben, maar waar ligt dan de grens??
Oud 07-02-2002, 13:06
twiety
twiety is offline
Wat mij betreft is er geen grens en mag iedereen beslissen over zijn/haar eigen leven. Gezond of niet. Als dit echter, bijv. door de Pil van Drion toegestaan wordt, pleit ik wel voor een paar maatregelen. Zo ben ik eigenlijk voor een zelfmoord-huis o.i.d.
- loop naar binnen
- pak pil
- ga dood
- de juiste instanties ruimen het lijk op
Oud 07-02-2002, 13:49
QuietNoise
QuietNoise is offline
ben ik het niet mee eens, zo wordt t wel erg makkelijk, ik vind dat je voor eennn groot deel wel zelf over je eigen leven mag beschikken maar als er zo'n huis zou komen vind ik dat je wel eerst een gesprek met een psyg ofzo moet hebben, zadat je niet als je ff in een dip zit er zomaar een eind aan aan kan maken. dan zouden heel veel mensen in een opwelling zo'n huis in lopen, die eigenlijk helemaal nog niet dood willen maar het op dat moment ff niet meer zien zitten.
Oud 07-02-2002, 13:59
Morse
Morse is offline
"Verder vind ik dat het absoluut mogelijk moet zijn om ook bij levensmoeheid "goed" zelfmoord te kunnen plegen"

Kommentaar: Als men levensmoe is, kan dit ook verzoorzaakt zijn door alleen het ontbreken of een teveel van een bepaalde stof in de hersens. Voordat dus tot euthanasie besloten wordt, moet absoluut eerst worden uitgezocht, of door overeenkomstige behandeling (medicamenten) verbetering optreedt!! In mijn geval was het zo. Ik moet deze medicamenten mijn hele leven nemen, maar daar heb ik geen moeite mee daardoor dat ik me doorgaans goed voel.

Groetjes
Morse

Oud 07-02-2002, 14:02
Verwijderd
Citaat:
davidios schreef:

Het kan gebruikt worden om de oudere mensen wegtewerken.
Pardon? Bedoel je het echt zo of is het een ongelukkige formulering?
Ik vind euthanasie bij levensmoeheid wel een goed plan, het is toch een humane manier van sterven, beter dan voor de trein springen of van het Hilton duiken. Ik vind dat je zelf moet kunnen beslissen over je leven en je manier van sterven, als je dat wil.

Met citaat reageren
Oud 07-02-2002, 14:05
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Morse schreef:
[BKommentaar: Als men levensmoe is, kan dit ook verzoorzaakt zijn door alleen het ontbreken of een teveel van een bepaalde stof in de hersens. Voordat dus tot euthanasie besloten wordt, moet absoluut eerst worden uitgezocht, of door overeenkomstige behandeling (medicamenten) verbetering optreedt!! In mijn geval was het zo. Ik moet deze medicamenten mijn hele leven nemen, maar daar heb ik geen moeite mee daardoor dat ik me doorgaans goed voel.

Groetjes
Morse

[/B]
Waarom "moet" dat? Die beslissing of iemand dat met die medicamenten wil proberen ligt bij de persoon zélf. Waarom zou de staat verplicht zijn haar burgers tegen zo ongeveer elke prijs in leven te houden, als ze zelf dood willen?
Oud 07-02-2002, 16:29
Morse
Morse is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Waarom "moet" dat? Die beslissing of iemand dat met die medicamenten wil proberen ligt bij de persoon zélf. Waarom zou de staat verplicht zijn haar burgers tegen zo ongeveer elke prijs in leven te houden, als ze zelf dood willen?

Tja, zo was dat bij mij, en ik ben erg blij dat het zo afgelopen is. Overigens was het zo, dat ik niet dood wilde maar dacht het te moeten! Om van al die ellende af te zijn zoals ademnood, paniek-attacken en 's nachts geen oog dicht kunnen doen, zodat de oververmoeidheid ook nog opspeelde. Ik dacht dat geen genezing mogelijk was...

Dit is dus effies wat anders dan "zelf willen".... Voor de buitenwacht kan het zo uitzien dat men het wil! Grote kans op vergissingen!

groetjes
Morse
Oud 08-02-2002, 19:38
QuietNoise
QuietNoise is offline
Thanx morse, dat probeerde ik te zeggen
Oud 12-02-2002, 20:42
qghp
qghp is offline
hee ik ben volkomen voor , maar dan moet er idd wel een soort van test gedaan worden , en bij die alhalfdode bejaarden moeten ze ze gewoon gratis proefpakketjes door de deur gooien dan hebben we ook geen last meer van vergrijzing!!

[Dit bericht is aangepast door mat-ice (12-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 12-02-2002, 22:02
Demi
Demi is offline
Waarom wel mensen tegen alle wetten van de natuur in, in leven houden en niet de natuurlijke weg mogen kiezen om een natuurlijke dood te sterven?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 08:05
Aafster
Aafster is offline
ik ben ook tegen, want wie bewijst nou dat je levensmoe ben.. moet het nou in de toekomst zo gaan dat als je bij een doktertjuh kom en je zegt goh ik ben levensmoe ik wil graag euthanica zodat ik dood ga.. mag dat????
ik vind dit totaal verkeerd.. want als je ziek ben en dood gaat dan kan dat wetenschappelijk bewezen worden.. maar levensmoe.. tja psygiathers in schakelen bij dat soort dingen kan je zeggen.. maar ik vind dat euthanasie bij nood situaties zoals veel pijn lijden en op sterfen liggen gebruikt moet worden.. en alsn iemand echt zo levensmoe is dan pleegt die persoon wel zelfmoord als die persoon echt dood wil! ik vind het veen onnodig iets in ieder geval!
kuz
Oud 13-02-2002, 15:29
QuietNoise
QuietNoise is offline
Citaat:
mat-ice schreef:
hee ik ben volkomen voor , maar dan moet er idd wel een soort van test gedaan worden , en bij die alhalfdode bejaarden moeten ze ze gewoon gratis proefpakketjes door de deur gooien dan hebben we ook geen last meer van vergrijzing!!

[Dit bericht is aangepast door mat-ice (12-02-2002).]
dat laatste is een beetje grof vind je niet? ik hoop dat t als grapje bedoeld was, maar ik vind het niet echt grappig
Reageren

Regels voor berichten