Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2002, 12:08
T_Robson
T_Robson is offline
Ik wil graag van jullie weten hoe jullie denken dat een gevangenis eruitziet. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat de gevangenis net het Hilton is en dat criminelen het maar al te goed hebben.

Hoe denken jullie over gevangenissen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2002, 12:19
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Nou ik vind ze iig veels te luxe. Dat je een T.V. kan krijgen e.d.
Je mag niet eens 2 bolletjesslikkers in 1 cel stoppen. Harder aanpakken, minder luxe en strengere straffen!
Oud 24-01-2002, 12:19
@pie
@pie is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Nou ik vind ze iig veels te luxe. Dat je een T.V. kan krijgen e.d.
Je mag niet eens 2 bolletjesslikkers in 1 cel stoppen. Harder aanpakken, minder luxe en strengere straffen!

Oud 24-01-2002, 13:54
Verwijderd
Ik weet dat cellen geen luxe hebben, omdat ik eens heb 'proefgezeten' in een gevangenis in het kader van een bezoek van onze jaargroep aan een gevangenis. Geloof me, het is geen pretje.

Mensen die roepen dat gevangenissen te luxe zijn en de straffen te kort, weten niet waarover ze het hebben...mensen die schreeuwen dat twaalf jaar te kort is voor een kinderverkrachter: jullie weten niet waar jullie het over hebben. Je wordt gek in de gevangenis, altijd op je kamer zitten, niks kunnen, nergens heen mogen, altijd maar de eenzaamheid, dat maakt een mens kapot. En ze zijn ook echt niet luxe.

Uitspraken over 'te luxe gevangenissen' worden ook altijd gedaan door mensen die zelf niks van het Nederlandse recht weten en die nooit in de praktijk gezien hebben wáár ze het nu eigenlijk over hebben.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 14:26
Joseph
Joseph is offline
Veel mensen dénken dat moordenaars altijd maar een nintendo en een tv hebben op hun cel. Dan zit je er góed naast. Mijn vader werkt in een TBS-kliniek, dat is dan wel geen gevangenis, maar de cellen zijn hetzelfde ingericht. Die mensen hebben er een bedje en soms een eigen toilet. Dat is het. Ze mogen overdag uit de cel om activiteiten te doen (zoals sport of 'werk'). 's Avonds hebben ze een uurtje om met de rest van de gevangenen in die vleugel (laten we zeggen: een groep van 30 mensen) om televisie te kijken (30 mensen en 1 televisie).
Het eten is er echt niet super, vaak magnetron maaltijden.

Het klinkt misschien allemaal zo slecht nog niet, maar wanneer je 's nachts opgesloten zit in een klein kamertje, met een bedje en een toilet, dan voel je je echt niet fijn. Ook overdag, wanneer je telkens onder begeleiding dingen doet. Je hebt geen vrijheid, geen privacy en je maakt daar écht geen vrienden voor het leven.

Ga maar eens een nachtje in het Hilton, pleeg vervolgens een moord en geef jezelf aan, vergelijk het dan maar eens met de cel waarin je zit. Dat wil je écht niet, je wil een sociaal leven met vrijheid. Dat krijg je daar niet, zelfs geen luxe.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 18:10
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Ze zijn id. veel te luxe. Ik vind dat een gevangenis een hokje moet zijn met 4 muren, een vloer en een plafond. Niet ruimtes met televisie's, douchen, baden, enz.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 18:33
Verwijderd
Een mens moet zichzelf schoon kunnen houden...dat is één van de fundamentele rechten die vastgelegd zijn in allerlei verdragen. Je kunt iemand niet zomaar ranzig en vuil laten worden, dat is mensonwaardig. En er zitten heus geen douches of badkuipen in die cellen, dat wordt allemaal centraal geregeld.

Het irriteert mij echt ontzettend dat mensen altijd zeuren over 'te luxe' 'te korte straffen' terwijl ze ECHT NIET weten waar ze het over hebben.

Gelukkig heeft dat soort mensen niet veel te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 19:46
Maffie
Maffie is offline
Wat mij betreft hebben mensen die beweren hoe luxe het daar wel wel niet is pas recht van spreken nadat ze zelf een maand in de gevangenis hebben gezeten. Het is namelijk wel erg gemakkelijk om overal een mening over te hebben zonder dat je ergens ook maar iets vanaf te weten.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 11:52
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
gedetineerden zijn ook maar mensen.. en je kunt ze op zn minst humaan behandelen -
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 12:02
W1ZZ
W1ZZ is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef:
gedetineerden zijn ook maar mensen.. en je kunt ze op zn minst humaan behandelen -

goed... eten en hygiene dus... maar imo echt geen tv en flipperkasten en pooltafels and shit like that...

(en nare, dont give me any you dont know what it's like shit, m'n toeziend voogd is afdelingshoofd van een p.i. dus ik weet wel hoe cellen eruit zien, en ik weet hoe t is om er in te zetten (goed, 1 dag maar toch))

Oud 25-01-2002, 12:05
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
W1ZZ schreef:
goed... eten en hygiene dus... maar imo echt geen tv en flipperkasten en pooltafels and shit like that...

ze zitten al achter tralies en dat is voor mij al straf genoeg... er is geen goede reden om ze geen ontspanning te bieden
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 12:12
W1ZZ
W1ZZ is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef:

ze zitten al achter tralies en dat is voor mij al straf genoeg... er is geen goede reden om ze geen ontspanning te bieden

ze zitten er niet op vakantie hoor... ze hebben wat verkeerd gedaan en daar moeten ze voor gestraft worden...

Misschien is dit psychologisch onverantwoord om te zeggen, maar het is best mogelijk dat als we de gevangenis facilitair minder uitgebreid maken er minder misdaden worden gepleegd omdat het idee van in de gevangenis zitten mensen nog meer afschrikt dan het nu doet
Oud 25-01-2002, 12:16
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
W1ZZ schreef:
ze zitten er niet op vakantie hoor... ze hebben wat verkeerd gedaan en daar moeten ze voor gestraft worden...

Misschien is dit psychologisch onverantwoord om te zeggen, maar het is best mogelijk dat als we de gevangenis facilitair minder uitgebreid maken er minder misdaden worden gepleegd omdat het idee van in de gevangenis zitten mensen nog meer afschrikt dan het nu doet

tssss de doodstraf schrikt niet eens af.. waarom zouden de concentratiekampen (vergeef me de uitdrukking) die jij voorstelt dan wèl afscrikken???

tuurlijk moeten ze worden gestraft maar ze moeten tegelijk worden gerehabiliteerd zodat ze later weer als een nuttig lid van de gemeenschap kunnen functioneren. En rehabiliteren doe je niet door gedetineerden zo te mishandelen (opproppen in gevangenissen enzo).. of wil je iedereen levenslang geven
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 12:18
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
W1ZZ schreef:
Beetje machtswellustig?

Citaat:
W1ZZ schreef:
Voor de meeste (ernstige) misdaden is geloof ik bewezen dat dat weinig uitmaakt...
Oud 25-01-2002, 13:40
Verwijderd
Maar dat er bij mensen die een lange gevangenisstraf uitzitten enige luxe bijkomt is juist normaal. Bij mensen die (om het maar even volks te zeggen) totaal geflipt zijn gaat het namelijk niet zozeer om het 'oog-om-oog'effect van straffen, maar meer gewoon om die mensen uit de samenleving te weren. Die mensen straffen heeft geen nut, want ze zijn nu eenmaal zoals ze zijn en ze zullen niet veranderen. Dus moeten ze gewoon 'opgeborgen' worden. En als je zo lang in de gevangenis moet zitten heb je wel recht op een beetje ontspanning (overigens vind ik een pooltafel geen extreme luxe). Anders wordt zo iemand gek in de gevangenis en dat is ook inhumaan.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 18:58
W1ZZ
W1ZZ is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef:
tssss de doodstraf schrikt niet eens af..
1 woord: singapore

tegen waaromniet: nee hoor, helemaal geen matchwellusteling... meer 0% tolerantie jegens mensen die misdaden begaan

Oud 25-01-2002, 19:26
Ninnoc
Ninnoc is offline
ben nooit in een gevangenis geweest maar wel in psychiatrische instellingen (als bezoeker ja) waar je opgesloten wordt in je kamer. Kan samen met tvbeelden enzo wel een beeld vormen. Denk niet dat ze te luxe zijn, ik heb zelf lichtelijk last van claustofobie en daarnaast zeeeer gehecht aan mijn vrijheid, lijkt me afschuwelijk om dag in dag uit in een gevangenid te moeten zitten.
Oud 25-01-2002, 22:06
drama
drama is offline
Hoe luxe een cel ook is, je bent niet vrij. Dat is je straf en dat is het ergste wat je kunt overkomen. Hoeveel computers, tv's, magnetrons, playstations, wirlpools, tennisbanen, zwembaden je ook hebt.
Oud 25-01-2002, 22:35
Forza_Vak X
Forza_Vak X is offline
Eigenlijk heb ik het hier niet graag over maar oke, cellen zijn niet luxe, echt niet vooral niet waar ik in zat( ). alles wordt voor je bepaald, je hebt geenbenul van tijd, als je iets te eten wilt is het nog maar de vraag of je het krijgt, en voor de rest zit je in een kamer met 4muren en een stalen deur, ik zat er 11 uur, en dat was voor mijn gevoel ONTZETTEND lang...
Oud 27-01-2002, 14:55
T_Robson
T_Robson is offline
Ik ben blij dat jullie hebben gereageerd, ik ben deze topic begonnen, omdat ik voor maatschappijleer met nog 3 anderen een practische opdracht maak dat gaat over het gevangeniswezen. Mijn taak is o.a. om te weten te komen hoe de mensen over de gevangenis denken. De meeste mensen denken dat het het Hilton is, maar dat valt tegen. Dat gaan we onderzoeken. Eigenlijk maakt deze topic deel uit van een enquete die ik hierover ga opstellen. Maar ik wil nog graag wat meer reacties zodat de enquete iets representatiever wordt.

Alvast bedankt!!!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 15:49
Tampert
Tampert is offline
Nou, laat ik de enquête dan nóg maar een beetje representatiever maken .

Ik kan natuurlijk inderdaad niet meepraten over hoe de gevangenis eruitziet. Ik ken de gevangenis alleen maar van buiten, als een paar foeilelijke, oersaaie betonblokken. Ik ben van mening dat een beetje basisluxe op zich geen kwaad kan. Je bent als gevangene al helemaal opgesloten en je verveelt je soms te pletter (lijkt me, het lijkt me een kwelling om vast te zitten met een TV op mijn kamer. Dan moet je de hele dag naar Gametimeachtige baggerprogramma's kijkien, als dat je enige mogelijke activiteit is lijkt me dat een marteling an sich).

Verder betwijfel ik ten zeerste of opsluiting nu wel een goeie vorm van straffen is. Maar dat lijkt me offtopic.
Oud 28-01-2002, 13:48
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
W1ZZ schreef:
1 woord: singapore

dat komt door die enorme discipline daaro
werkt niet voor ons nederlanders
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 13:57
Marnin
Marnin is offline
aan al die mensen die vinden dat het gevangenis een hilton is:

doe een "misdaad" en ga er fijn inzitten!
dan zul je wel anders piepen
Met citaat reageren
Oud 28-01-2002, 18:54
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
W1ZZ schreef:
tegen waaromniet: nee hoor, helemaal geen matchwellusteling... meer 0% tolerantie jegens mensen die misdaden begaan
Jij wil toch macht over hen hebben? Als je ze straft acht jij jezelf op dat moment hoger, en als je ze streng wil straffen (onderwerpen), dan wil je dus macht.
Oud 29-01-2002, 13:26
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Jij wil toch macht over hen hebben? Als je ze straft acht jij jezelf op dat moment hoger, en als je ze streng wil straffen (onderwerpen), dan wil je dus macht.
De maatschappij (overheid) - want daar draait het om - 'hoort' ook macht te hebben over misdadigers. Als dat niet zo is.. wat is dan het nut van gevangenissen?

Conan... acht de maatschappij ook hoger dan de gemiddelde burger... dan alle burgers
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2002, 13:41
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
De maatschappij (overheid) - want daar draait het om - 'hoort' ook macht te hebben over misdadigers. Als dat niet zo is.. wat is dan het nut van gevangenissen?

Conan... acht de maatschappij ook hoger dan de gemiddelde burger... dan alle burgers
Vind ik niet. Waarom zouden ze macht over burgers moeten hebben? Daarmee ontken je meteen vrijheid, waarvan ze zeggen dat we daarin leven.
Oud 18-02-2002, 11:05
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
up dus
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 12:37
twiety
twiety is offline
Gewone gevangenen zouden best wat strenger behandeld mogen worden en i.i.g. in minder luxe leven dan ze nu doen. Met gewone gevangenen, bedoel ik mensen die niet zitten voor geweldsmisdrijven en verkrachting. Deze mensen, met name (lust)moordenaars en kinderverkrachters, zouden ze ter plekke af moeten schieten (uitzondering in het geval dat er sprake is van wraak, dat vind ik een verzachtende omstandigheid, dan dus wel cel).
Meteen een oplossing voor het cellentekort.
Gewoon afschrikken, het plegen van dat soort misdaden.
Maar goed, het ging niet over de doodstraf, maar over of de gevangenis een hotel is of niet.
Ook hier vind ik dat er best wat afschrikwekkends aan de cel mag zijn. En dat is nu niet het geval.
Inderdaad, ook gevangenen zijn mensen. Maar het zijn wel mensen die gestraft moeten worden.
Oud 21-02-2002, 12:46
twiety
twiety is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef:
tssss de doodstraf schrikt niet eens af.. waarom zouden de concentratiekampen (vergeef me de uitdrukking) die jij voorstelt dan wèl afscrikken???

tuurlijk moeten ze worden gestraft maar ze moeten tegelijk worden gerehabiliteerd zodat ze later weer als een nuttig lid van de gemeenschap kunnen functioneren. En rehabiliteren doe je niet door gedetineerden zo te mishandelen (opproppen in gevangenissen enzo).. of wil je iedereen levenslang geven

De doodstraf hoeft in principe ook niet af te schrikken. Door hem uit te voeren weet je wel dat deze persoon niet in herhaling zal vallen. Rehabiliteren doe je niet door ze te mishandelen? Klopt, diegene die een aardige kans maken om voor (minder zware) misdrijven niet in herhaling te vallen, zul je inderdaad moeten begeleiden en steunen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je ze zoveel luxe moet geven. Ze hoeven niet perse met z'n twintigen in een cel, maar blowend en liggend op bed naar de tv liggen kijken is niet mijn idee van een straf. Het is iets dat veel mensen in het weekend doen....maar om dat te kunnen doen moeten ze wel de hele week hard werken! En zo hoort 't.
Oud 21-02-2002, 12:46
Tom
Tom is offline
Straffen mogen van mij ook langer.

Citaat:
nare man schreef:
Uitspraken over 'te luxe gevangenissen' worden ook altijd gedaan door mensen die zelf niks van het Nederlandse recht weten en die nooit in de praktijk gezien hebben wáár ze het nu eigenlijk over hebben.
Ik geloof best dat het geen pretje is er te zitten, maar dat is je eigen schuld, het is tenslotte ook een straf die je moet uitzitten vanwege je eigen gedrag. Als je je gewoon netjes aan de wet houd is er niets aan de hand.
Oud 22-02-2002, 08:40
T_Robson
T_Robson is offline
OK, conclusie ongeveer is dat gevangenen het niet te luxe mogen hebben en dus blij moeten zijn met basisbehoeften. Sommige echter vinden het opgesloten zitten al een straf. Maar wat ik graag ook wilde weten is:
-Denken jullie dat gevangenen het goed hebben?
-Hoe zou een cel er (dan wel) uit moeten zien en welke 'luxe' mogen ze wel hebben?
(Bijvoorbeeld mogen ze een sporthal, of mogen ze wel een bibliotheek hebben en mogen ze wel opleidingen volgen?).

Brand allemaal maar lekker los !
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 08:58
Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik weet dat cellen geen luxe hebben, omdat ik eens heb 'proefgezeten' in een gevangenis in het kader van een bezoek van onze jaargroep aan een gevangenis. Geloof me, het is geen pretje.

Mensen die roepen dat gevangenissen te luxe zijn en de straffen te kort, weten niet waarover ze het hebben...mensen die schreeuwen dat twaalf jaar te kort is voor een kinderverkrachter: jullie weten niet waar jullie het over hebben. Je wordt gek in de gevangenis, altijd op je kamer zitten, niks kunnen, nergens heen mogen, altijd maar de eenzaamheid, dat maakt een mens kapot. En ze zijn ook echt niet luxe.

Grotendeels mij eens. Zij het dat er wel grote drugs criminelen het zeer makkelijk hebben in de bajes en zich zeker luxe kunnen permiteren (elke dag eten laten bezorgen, gevangenen hun cel laten schoonmaken, verdovende middelen inovervloed e.d.)
Oud 22-02-2002, 09:04
Verwijderd
Ik denk dat daklozen er erg graag in willen komen. Het is fucking luxe daarbinnen. Het enige is dat je niet wegkan, wel na goed gedrag trouwens.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 11:43
Isa
Isa is offline
Citaat:
Maffie schreef:
Wat mij betreft hebben mensen die beweren hoe luxe het daar wel wel niet is pas recht van spreken nadat ze zelf een maand in de gevangenis hebben gezeten
o? hebben mensen die beweren dat wraak slecht is en die beweren dat verkrachters e.d. 'goed' behandeld moeten worden ook pas recht van spreken voordat ze zelf zijn verkracht/mishandeld/whatever? of nee, dan kan je niet meer objectief denken.

hoezo hypocriet.

Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 09:32
T_Robson
T_Robson is offline
Zoals eerder gezegd, het is echt niet zo luxe in een cel zoals velen van jullie denken. Er staat een bed, een bureau een wc een gemakkelijke stoel en dat was het wel zo'n beetje in een bar kleine ruimte. Maar ik zie zo zeggen je hebt pas recht van spreken als je zelf in een gevangenis bent geweest: maar deze topic gaat juist over hoe jullie denken dat een cel eruitziet. Dus jullie hebben allemaal recht van spreken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten