Aardig verhaal. Je gebruikt veel poëtische zinnen, dat past bij dit stuk. In het begin was ik er niet echt weg van, door de eerste zin. Hij was niet pakkend genoeg. De rest van het verhaal echter wel, ik heb het met plezier gelezen.
Er zaten een hoop dingen in die me niet aanstonden, sommige punten zijn gebaseerd op persoonlijke voorkeur, maar onderbouwd. Kies wat je gaat veranderen en wat niet.
Bij de woorden "zijn zij" zit je snel op de grens van hinderlijke herhaling. Jan Wolkers gebruikte deze twee woorden ook in De hond met de blauwe tong, dus het zal niet dout zijn. Als je het werkwoord "zijn" dan ook herhaaldelijk in de zelfde zin verwerkt, is het wel hindelijke herhaling.
Over het algemeen beviel het me minder dan je andere verhalen, misschien omdat dit stuk moeilijker te plaatsen is. In het bigin van het verhaal, gedurende de eerste alinea wist ik niet goed wat ik er mee aan moest, maar zoals eerder gezegd, de rest van het verhaal was goed.
"In de onderaardse ruimte zat een man die staarde in het zwakke licht van zijn olielamp."
Klinkt niet mooi. Misschien: "zat een man, starend in het zwakke licht"
"Hij had uit het losse zand een ophoging geschapen waarop zijn lamp nu stond."
Verleden tijd en dan een tegenwoordige tijdsaanduidling als 'nu'? Kan niet, ook omdat je later in het verhaal zegt dat alles weg gaat, door het openen van de deur. Nu hoort er niet.
"Links was de tunnel waardoor de man binnengekomen was, daartegenover de deur."
Klinkt alweer niet mooi. Misschien: "waardoor de man binnen was gekomen"
Ook mag 'daartegenover' zo niet geschreven worden, volgens Wolters.
"was nu al tientallen jaren geleden dat hij het hol binnengekropen was en naar die bewuste deur gestaard had."
Hindelijke herhaling: was, binnen (i.v.m. de vorige zin).
En "het hol binnen was gekropen" klinkt ook mooier.
"Wie kon hem zeggen welke gevoelens hem uiteenscheurden."
Hinderlijke herhaling: hem
"Zand was overal en de man telde het voor de zoveelste maal. Voor elke zandkorrel die er"
Hindelijke herhaling: zand
"Gebukt kwam het figuur eruit en toen het zich strekte"
Het is: de figuur
"Verleerd hoe het was om te spreken na al die jaren"
Contaminatie. Het is: verleerd om te spreken, óf niet meer weten hoe iets is
"“Is het hier?” sprak ze"
'Sprak' hoort met een hoofdletter.
"gesmeerd was met water, met lucht van longen die pas nog buitenlucht geademd hadden."
Hindelijke herhaling: met
"De man knikte als antwoord"
Klinkt niet. Misschien: "bij wijze van antwoord knikte de man"?
"water waaruit ze hem een slok aanbood
Mijns inziens klinkt dit niet. Misschien: "waar ze hem een slok uit aanbood"?
"Gretig spoelde hij zijn tong, zijn keel en zijn stembanden. Hij druppelde met zijn vingers wat water op zijn ogen, om het zand der dromen eruit te wassen."
Hindelijke herhaling: zijn
"“Ja.” Kraakte de stem van de man."
Ligt het aan mij, of staat dit niet mooi? Kan je er niet beter "“Ja”, kraakte de stem van de man" van maken?
"van de pijn in zijn keel. Zijn stembanden leken te scheuren"
Hindelijke herhaling: zijn
"De vrouw keek van het gegroefde gezicht van de man weg naar de deur. "
Mijns inziens is dit geen mooie zin, wat jij?
"iemand uit het verre verleden herhaalde."
Hoort het niet "een ver verleden" te zijn?
"Angstig dat zij in dezelfde kwelling als hij zou komen, probeerde hij op te staan om haar gedachten te onderbreken."
Hoort het niet "als zichzelf" te zijn?
"zijn beenderen en de pijn in zijn zij deed hem omvallen. Kloppend, alsof de remedie dichtbij was, bonsde het even onder zijn ribbenkast."
Hindelijke herhaling: zij/zijn
"“Wat is er?” vroeg ze"
"Vroeg" hoort met een hoofdletter.
"zijn zij smeren, maar toen ze met haar huid de zijne aanraakte"
Hindelijke herhaling: zij/zijn
"terwijl hun ogen naar achteren rolden"
Ik geloof dat het "naar achter" moet zijn.
"aan de huid vast doen plakken totdat alles bedekt was."
"Totdat" hoort toch los geschreven te worden?
|