Dankjewel voor het rechtzetten... het lukte me zelf niet..
Citaat:
Leonoor schreef: Wat is een pinhole foto?
|
Ik kan het niet zo goed uitleggen wat pinhole nou precies is, maar zo doe je het.
met pinhole gebruik je het papiertje waar normaal foto's op staan als een soort negatief.
Je maakt een doosje helemaal zwart en alle kiertjes of gaatjes dicht. vervolgens knip je een waxine ijzertje (dat ijzer om een waxine lichtje heen) zo dat je een rond vlak hebt. in dat vlak maak je met een naald een minuscuul gaatje (goed zorgen dat de bramen weg zijn). dat plak je aan de binnen kant van het doosje, op de pplaats waar je het gat hebt gemaakt. Dan roet je het plaatje zodat het geen licht kan weerkaatsen.
In een donkere ruimte leg je er een foto papiertje in en plak je het doosje dicht. voor het gaatje maak je een klep die je open en dicht kan doen.
ga op een zonnige plaats zitten (het beste buiten) en doe het klepje open, je kunt gewoon rustig doen want het duurt lang voordat er genoeg licht op komt. blijf 5 tot 10 minuten still zitten en doe dan het klepje dicht. En afdrukken maar.
Bij mijn foto heb ik 15 minuten stil gezeten maar het was ook niet zo zonnig op dat moment. Hoe langer je blijft zitten hoe duidelijker dat de foto wordt. Je kunt ook langzaam bewegen in de foto en de verplaatsing blijf je dan vaag zien. Je kunt ook op dezelfde foto een paar keer op een andere plaats gaan staan.