Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2002, 13:12
NN
NN is offline
De afgelopen week kwam Jan Oosterhaven, hoogleraar aan de econmische faculteit van de RUG, in het nieuws met de stelling dat in Noord Nederland met een grotere werkloosheid de laagste lonen omlaag moeten om zo meer mensen aan het werk te krijgen in de economische recessie.

Wat vinden julie hiervan?

Ik ben het absoluut oneens met deze mening die valt te kwalificeren in de lijn van de klassieke economen die willen dat vraag en aanbod de prijs van arbeid bepaalt. In het noorden is minder werk en volgen hem is dit op te lossen door de prijs van arbeid te verlagen om zo de vraag te laten toenemen.

Naar mijn mening is de theorie van Keynes hier op toe te passen. Als de mensen die nu al het minste verdienen nog minder krijgen hebben ze nog minder te besteden. Daardoor dalen de uitgaven in die landstreek en dat is slecht voor de economie. Het fungeert als aanjager voor een negatieve economische spiraal. De overheid moet door middel van investeringen in dit gebied de economie stimuleren.
Daarnaast speelt nog het sociaal-economische aspect mee dat als deze mensen nog minder krijgen ze niet meer gestimuleerd worden om toch te gaan werken en niet gebruik te gaan maken van de sociale voorzieningen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2002, 13:16
Not for Sale
Not for Sale is offline
Jan Oosterhaven heeft geen minimuminkomen zeker?
Oud 08-12-2002, 13:34
Verwijderd
Ik denk dat als de laagste inkomens omlaag gaan, dat er eerder minder mensen zullen werken. Dan denken ze: liever een uitkering en de hele dag doen wat ik leuk vind, dan voor een paar dubbeltjes per uur meer de hele dag hard werken.
Verder verdienen die mensen meestal ook al weinig, dus om ze dan nóg minder te geven, lijkt me niet kloppen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 13:36
NN
NN is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Jan Oosterhaven heeft geen minimuminkomen zeker?
Nee, ik weet het niet precies, maar een hoogleraar met een voltijdaanstelling heeft zo'n 6000 à 7000 euro in de maand.
Het wettelijk minimuminkomen daarentegen ligt op een kleine 1000 euro in de maand.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 21:28
marlies
marlies is offline
Oneens, meestal zijn het de banen die men niet zo graag vervult met een laag inkomen, als je dat verlaagd dan kunnen ze net zo goed stoppen met werken, want een uitkering komt dan goed in de buurt. Dan zijn er dus geen mensen meer die dat werk willen vervullen en je zit met meer mensen die een uitkering aanvragen.
Reageren

Regels voor berichten