Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2001, 14:03
Verwijderd
He lui,

Tegenwoordig zijn alle harddisks ATA66 en de meeste zelfs ATA100. Je moet daar dus een ATA100 kabel voor gebruiken (80-pin ipv 40-pin) om die schijven te kunnen aansturen. Nu is het echter zo dat ik nog een oud moederbord met ATA33 connectors heb liggen. Als ik daar nu een ATA66 of 100 schijf op aansluit (wél met een 80-pin kabel), werkt dat dan? Het maakt dus niet uit als de schijf langzamer werkt dan-ie zou kunnen, het gaat er gewoon om óf-ie werkt.

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2001, 14:14
JWO
JWO is offline
ik heb hier een UDMA/66 schijf nog met een 40 aderige kabel netjes op een oud mobo'tje geprikt en werkt goed.
Oud 05-05-2001, 21:11
De_Rob
De_Rob is offline
Een UDMA66/100 schijf werkt gewoon op een bord met UDMA33. No problem. Maar werkt natuurlijk op een 66 bord wel beter. Voor een paar tientjes een 66 of 100 PCI insteek kaart kopen en je UDMA 33 aansluitingen voor je cd/dvd-spelers gebruiken.

Heb ik zelf ook, alles een eigen aansluiting, nooit 'ellende' met master of slave.

Oud 05-05-2001, 23:19
Bad Boy Me
Bad Boy Me is offline
alle ata systemen zijn volledig compatible, je kan Uata 100 schijven op 'n 33 controller prikken, en ook uata 33 op 'n uata 100 controller gooien... hij werlt dan zo snel als de zwakste schakel (je Uata 33 controller in dit geval)

zonde van je snelheid als je die (zoals eerder genoemd) met 'n kaartje van 'n piekkie of 50-60 denk ik mooi ken houwen, maar 't werkt, en daar gaat 't om

ikke gooi binnekort ook 'n uata 100 (40 gig) op 'n uata 66 controller... ik heb geen poen om gelijk 't uata 100 kaartje erbij te kopen
Oud 05-05-2001, 23:21
Bad Boy Me
Bad Boy Me is offline
en die 80 pin kabe; maakt eigenlijk niet zo erg beel uit... 't enige verschil is dat bij die kabels elke pin 'n extra aarding heeft, gevolg veiliger bij evt. slopen van de schijf voor je andere schijven, en ietsie minder dataverlies waardoor die dezelfde byte 2x moet sturen
Oud 06-05-2001, 13:48
Verwijderd
Maar zou het veel schelen in snelheid of je die ATA100 schijf op een ATA33 bord of een ATA100 bord aansluit? In mijn ogen is de grootste bottleneck binnen een systeem, het moment waarop de kop van de harddisk als een gek heen en weer moet bewegen (bv tijdens swappen/zeer grote bestanden kopiëren of wavefiles bewerken). Dat is iets puur mechanisch en daar helpt een snelle interface dus niet tegen. En stel dat je tegen het plafond van je UDMA3 controller zit...dan haal je nog steeds 33mb/s, snel genoeg lijkt me zo...?

Met citaat reageren
Oud 06-05-2001, 19:44
ster
ster is offline
Citaat:
nare man schreef:
80-pin ipv 40-pin
Een udma 66/100 kabel is een 40 polige 80 aderige kabel. Die extra ader is nodig omdat er bij een hogere data-doorvoer de magneet velden onstaan. Omte zorgen dat deze magneet velden niet op elkaar storen zit die extra ader ertussen. Om deze reden zijn ook al die kabels plat.

Zoals al eerder gezegd in dit topic, de ata (en tevens pio) standaarden zijn volledig backwards compatable, je kun dus gewoon een udma 100 schijf op een mobo pluggen die bv. alleen pio 3 of ultra ata mode 3 ondeersteund.

Oud 06-05-2001, 19:45
robdr
robdr is offline
arghh de account van mijn zusje stond weer in de cookie.

In deze thread geld weer Robdr == ster
Reageren

Regels voor berichten