Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2002, 23:04
Verwijderd
Ja, ik geloof dus dat dat zo is geweest met mijn ringvingertopje... Ik moest 5 kwartier door de kou van vandaag fietsen, ik had wel handschoenen maar mn vingers waren echt heel erg koud. Mn ringvingertopje doet nu dus echt ontzettend pijn.. Ik heb wel wat dingen opgezocht erover, 1e graads bevriezing maar het is toch minder erg dan dat. Ik kan het alleen niet controleren omdat er symptomen van het moment zelf staan en ik toen niet heb gekeken..

Maar heeft iemand dit misschien wel eens gehad en moet je er iets mee doen ofzo nog?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 23:13
Vlooienband
Vlooienband is offline
wat mij is vertelt, kan je er niets aan doen. Zorg ervoor dat hij goed op normale temperatuur is en let goed op de kleur van het topje. Wordt hij paars/blauw/abnormaal van kleur, neem dan onmiddelijk contact op met de dokter.
Je zegt dat 'ie pijn doet? Juich! Want dat houdt in dat 'ie nog "leeft". Pas als je er niks in zou voelen, had je een probleem. Ga er morgen mee naar je huisarts, als je er nog last van hebt. Succes!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 23:16
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
wat mij is vertelt, kan je er niets aan doen. Zorg ervoor dat hij goed op normale temperatuur is en let goed op de kleur van het topje. Wordt hij paars/blauw/abnormaal van kleur, neem dan onmiddelijk contact op met de dokter.
Je zegt dat 'ie pijn doet? Juich! Want dat houdt in dat 'ie nog "leeft". Pas als je er niks in zou voelen, had je een probleem. Ga er morgen mee naar je huisarts, als je er nog last van hebt. Succes!
Nou ja.. van wat ik had opgezocht heb ik dus hooguit een eerstegraads bevriezing en dat is neits ernstigs.. mja, het was een beetje onduidelijk.. Dr stond dat dan na een paar dagen de huid bruin kan worden en eraf kan vallen Maar zo ernstig is het volgens mij niet..

Mja, hopen dat het morgen over is en anders ga ik idd maar even naar de huisarts, voor alle zekerheid

en morgen met de bus naar school
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 00:42
Gatara
Gatara is offline
Heb ik vaker last van. Is niks ernstigs

Zorg voor goede handschoenen en probeer je bloed goed naar je vingers te krijgen door ze iets vaker te bewegen.

Mocht je toch nog bevroren vingers hebben als je thuis komt (of op school), houd ze dan even onder de lauwwarme kraan om ze te ontdooien.

Het is alleen maar erg vervelend...
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 12:37
CraigDavid
CraigDavid is offline
als ie eraf valt dan zou ik me wel zorgen maken
Oud 10-12-2002, 12:51
StrawberrySwirl
StrawberrySwirl is offline
Mijn zus en een heleboel ooms hebben dat van september tot mei. Is een naam voor, syndroom van Reinaud ofzoiets, maar dat is dus als je het in erge(re) vorm hebt.

Ik heb dat zelf ook wel eens, ook bij mijn tenen.
Oud 10-12-2002, 13:25
Anne
Anne is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
als ie eraf valt dan zou ik me wel zorgen maken

Sorry...
Oud 10-12-2002, 13:51
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
StrawberrySwirl schreef:
Mijn zus en een heleboel ooms hebben dat van september tot mei. Is een naam voor, syndroom van Reinaud ofzoiets, maar dat is dus als je het in erge(re) vorm hebt.

Wat jij bedoelt is het fenomeen of syndroom van Raynaud. Ik heb net even op een van de medische sites gekeken via een van de links op dit forum omdat ik de naam die jij noemde niet in mijn Codex Medicus of mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde kon vinden. Het gaat hier om aanvallen van vaatverkramping in één of meer vingers (minder vaak in de tenen) waardoor deze afwisselend blauw en wit worden. Na enkele minuten wordt de doorbloeding weer normaal. Deze aanvallen treden vooral op in een koude omgeving. Over de oorzaak is niets bekend.
Oud 10-12-2002, 13:55
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
StrawberrySwirl schreef:

Syndroom van Raynaud is niet helemaal hetzelfde als een "bevroren" vinger doordat je een uurtje in de kou fietst zonder handschoenen. Bij dit syndroom worden de vingers wit (kan onder invloed van kou) door plaatselijke problemen in de bloedvoorziening. (Je kan dan ook koude vingers hebben terwijl je gewoon binnen zit.) Het kan zelfs zover komen dat je vingers blauw worden. Meestal worden de vingers dan vanzelf weer warm als reactie hierop. Kan pijnlijk zijn!
Oud 10-12-2002, 13:57
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Wat jij bedoelt is het fenomeen of syndroom van Raynaud. Ik heb net even op een van de medische sites gekeken via een van de links op dit forum omdat ik de naam die jij noemde niet in mijn Codex Medicus of mijn Zakwoordenboek der Geneeskunde kon vinden. Het gaat hier om aanvallen van vaatverkramping in één of meer vingers (minder vaak in de tenen) waardoor deze afwisselend blauw en wit worden. Na enkele minuten wordt de doorbloeding weer normaal. Deze aanvallen treden vooral op in een koude omgeving. Over de oorzaak is niets bekend.
je was me net voor Over de oorzaak: bepaalde medicijnen en andere ziektebeelden kunnen dit fenomeen uitlokken.
Oud 10-12-2002, 14:22
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Markiex schreef:
je was me net voor Over de oorzaak: bepaalde medicijnen en andere ziektebeelden kunnen dit fenomeen uitlokken.
Dat heeft dan betrekking op de secundaire vorm, maar niet op de idiopatische.
Oud 10-12-2002, 14:31
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Dat heeft dan betrekking op de secundaire vorm, maar niet op de idiopatische.
precies, het heet ook niet voor niets idiopathisch...
Oud 10-12-2002, 19:04
Verwijderd
Nja, mn vinger is nu alleen nog een beetje rood en doet nog maar een klein beetje pijn. Ik ga in ieder geval betere handschoenen kopen en tot dan even met de bus want het deed toch wel erg veel pijn!

Mn gezicht is ook erg droog en rood nu, mja, beetje creme en das morgen ook weer over

Dat syndroom van Reynaud heeft een vriendin van mij misschien wel dan. Haar vingers worden soms namelijk echt helemaal wit, ik zal het es bij dr opperen dat het dat ms is..
Met citaat reageren
Oud 10-12-2002, 19:14
Verwijderd
mijn moeder heeft vaak dooie vingers. 10 minuten op de fiets zonder handschoenen en ik mag weer een uurtje handen wrijven . mja, verder niks aan te doen. heel vervelend, dat wel want vooral dat opwarmen doet pijn. wat je ook kunt doen is een handwarmertje kopen en in je zak stoppen. af en toe een hand in je zak stoppen en je zult geen last meer hebben van dooie vingers. ik heb het zelf ook wel eens gehad, moest ik hockeyen terwijl het vroor. mja, zoals ik al zei, nix aan te doen.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 07:01
ZHAzha
ZHAzha is offline
Citaat:
Markiex schreef:
Syndroom van Raynaud is niet helemaal hetzelfde als een "bevroren" vinger doordat je een uurtje in de kou fietst zonder handschoenen. Bij dit syndroom worden de vingers wit (kan onder invloed van kou) door plaatselijke problemen in de bloedvoorziening. (Je kan dan ook koude vingers hebben terwijl je gewoon binnen zit.) Het kan zelfs zover komen dat je vingers blauw worden. Meestal worden de vingers dan vanzelf weer warm als reactie hierop. Kan pijnlijk zijn!
He dat heb ik ook altijd
Oud 12-12-2002, 16:57
Verwijderd
oh mijn vingers zijn wel eens wit, dat is echt vet wazig... echt spierwit he.. terwijl het soms niet eens zo koud is..
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 17:28
REIE
REIE is offline
Ik zag laatst iemand met blauwe knokkels van de kou. dat gaat wel weer over.

REIE
Oud 12-12-2002, 17:50
StrawberrySwirl
StrawberrySwirl is offline
Syndroom van Raynaud dan, kan ook . Mijn zus heeft het al heel snel, wordt ook wel eens blauw ja. Ze heeft van die superdikke moterhandschoenen, maar dat helpt niet eens altijd.
Oud 12-12-2002, 19:43
miss Elise
miss Elise is offline
ik heb ook vaak dat een topje vna mn vinger pijn doet als ikke lang door de kou gefietst heb (moet wel iets minder ver dan jij). dan doe ik ze als ikke ergens binnenkom meteen onder de KOUDE kraan, net zo lang tot ze warm worden. klinkt gek, maar het werkt echt heel goed (bij mij dan).
suc6!! big kiss Elise
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten