Advertentie | |
|
![]() |
|
De AIVD (vm BVD) weet al heel veel van heel veel mensen in Nederland
![]() Zodra je maar iets goed of slechts hebt gedaan wat van maatschappelijk belang is, zodra je maar gewerkt hebt bij een belangrijk politiek/maatschappelijk orgaan, ben je vast en zeker al gescreend door de AIVD. Maar zoals bleek in de recente rechtszaak betreffende de vermeende Algerijnse terroristen, mochten de gegevens van de AIVD niet gebruikt worden. Als ze van de politie waren, natuurlijk wel. MIsschien dat Donner het daarom wilt doen. En ik lees het gehele artikel van de Volkskrant, waaruit blijkt dat mijn speculatie juist is: -------------- 'Privacywet moet worden versoepeld' Van onze verslaggever Marc van den Eerenbeemt DEN HAAG - De privacyregels moeten worden versoepeld ten behoeve van de strijd tegen terrorisme en zware misdaad. Dit schrijft minister Piet Hein Donner van Justitie aan de Tweede Kamer. Hij wil onder meer de politie de bevoegdheid geven ook langdurig de gegevens op te slaan van personen die niet worden verdacht van een strafbaar feit. Nu is die opslag nog aan strenge regels van gebruik en tijdelijkheid onderworpen. In de Wet Politieregisters moet de mogelijkheid worden opgenomen om zogeheten themaregisters te openen, aldus Donner aan de Tweede Kamer. Onder bijvoorbeeld het thema terrorisme kunnen dan gegevens worden opgeslagen over personen van wie aanwijzingen bestaan dat zij wellicht betrokken zijn bij het beramen, voorbereiden of plegen van terreurdaden. Deze zogenoemde aanknopingspunten zijn echter niet concreet genoeg om opslag in een ander politieregister te rechtvaardigen. Donner onderzoekt ook of de informatie-uitwisseling tussen financiële toezichthouders en de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) verder moet worden versoepeld. De Nederlandsche Bank, de Autoriteit Financiële Markten en de Pensioen- en Verzekeringskamer kunnen nu nog zelf beslissen of zij informatie over mogelijke financiering van terrorisme doorgeven aan de geheime dienst. Die beslissing zou in handen van de minister van Financiën moeten komen, onder meer omdat de toezichthouders soms onvoldoende inzicht hebben in het belang van de informatie-uitwisseling. De AIVD kan daar doorgaans geen open kaart over spelen. De minister baseert zijn stellingname mede op een rapport van een werkgroep die tot taak had te bezien of er voldoende wettelijke mogelijkheden bestaan tot gegevensuitwisseling ten behoeve van terrorismebestrijding. In de werkgroep zaten vertegenwoordigers van politie, Openbaar Ministerie, de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst, de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst en de ministeries van Justitie, Binnenlandse Zaken en Defensie. De club adviseert tevens nader onderzoek te doen naar de mogelijkheden tot het aftappen van satellietcommunicatie. De veiligheidsdiensten hebben al de bevoegdheid tot het afluisteren en opnemen van communicatie via de satelliet, maar de politie wil dit nu ook. Met name terroristische organisaties zouden intensief gebruik maken van deze geavanceerde methode. Meer afluisteren van satellietverkeer roept veel vragen op over de vereiste regelgeving en techniek, aldus de werkgroep. Bijvoorbeeld moet worden bekeken of de medewerking is vereist van exploitanten van communicatiesatellieten als Inmarsat, Intelsat, Eutelsat en Iridium. Ook is de vraag hoe het nummer van een satelliettelefoon kan worden achterhaald, wanneer dat nummer niet op voorhand bekend is. http://www.volkskrant.nl/denhaag/1042007677012.html |
![]() |
|||
Citaat:
Maar stel dat ze ook de religie registreren van iedereen. Hoe groot schat jij de kans op bijvoorbeeld massagenocide? En waarom denk je dat de VN zich er niet mee gaat bemoeien als zo'n situatie zich al zal voordoen? Ik vind het zeer wilde speculaties, die ook nog eens nergens op gebaseerd zijn anders van 'de geschiedenis zou zich wel eens kunnen herhalen' - wat natuurlijk helemaal niets zegt. Citaat:
|||||
Citaat:
Ik heb het ook niet over religie maar over personen. Citaat:
Waarom zou de VN de macht hebben om dat te doen? Waarom zou de kans op massagenocide er niet kunnen zijn? Voorlopig schat ik die kans zeer klein, maar ik kan niet in de toekomst kijken, die zowel rooskleurig als gedoemd kan zijn. Citaat:
De speculaties zijn gebaseerd op het verleden (WOII) en de onbekende toekomst. Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
Ja. Van WOII. Omdat het goed geregistreerd stond en ze precies wisten waar die mensen waren. Dat heeft niks met religie te doen. Al was het omdat hun pappa uit Kenia kwam en hun mamma uit Zimbabwe. ![]() Het gaat om het feit dat het gebeurd is door een goede registratie. Citaat:
Nu, ja. Maar in de toekomst? Citaat:
Dat dachten ze voor de middeleeuwen ook. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En dat superieure systeem zal ook rekening houden met de bevolking die daarin leeft, aangezien het anders niet superieur is. Simpele logica sluit jouw hypotheses uit.
|
![]() |
1 Dan zal ík het maar over religie hebben. Als dat opslaan van persoonsgegevens om terrorisme te bestrijden, zullen de moslims en andere niet-christelijken er als eerste inkomen. Als je toch op terroristen jaagt, is het debiel om de religie die personen aanhangen daar niet in mee te nemen.
Ook kan ik het me wel voorstellen dat meneer Aap jr. het zover krijgt dat alle moslims in NAVO-landen geregistreerd moeten worden, de info naar hen gemaild. In de VS is 'de linkse kerk' (dank je) nog veel zwakker dan hier. Zeer vreemd dat juist links de idealen van de liberalen verdedigt, niet? 2 Dit soort streken van een demissionair kabinet zijn te verwachten, als je het invult als nu gedaan is. Het lijkt hier de VS wel, dat dit soort dingen gewoon stilletjes ingevoerd worden... 3 Democratie? Het zijn onze vertegenwoordigers niet meer, die dit voorstellen. Ze hebben het vertrouwen van het electoraat en van zichzelf verloren. Waarom dan zó doorregeren? 4 Democratie wordt helemaal niet vervangen door een superieur systeem, het wordt vervangen door een politiestaat. De overheid krijgt meer en meer bevoegdheden, de burger meer plichten tegenover zijn 'medeburgers' (de staat). 5 het is 'normen en waarden'. In tegenstelling tot het uitstorten van agentjes per 1000 is het doorvoeren van wetten niet zo moeilijk en ook geen, al dan niet holle, verkiezingsretoriek. Dit wetsvoorstel is volslagen achterlijk.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En waaruit blijkt dat sowieso een superieurder systeem rekening zou houden met de bevolking die daarin leeft? Evolutionair gezien zou fascisme juist het ultieme superieure systeem zijn, maar die houden echt geen rekening met de zwakkeren van de maatschappij ![]() |
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarnaast hebben wij een controleerbare overheid. Vrijwel alles is openbaar. Dus zo geheim vind ik het niet. Citaat:
Citaat:
Daarnaast is de politiestaat zoals jij het noemt nog steeds democratisch gekozen. Dat sluit elkaar niet uit. Citaat:
|||
Citaat:
Rare logica. Citaat:
En omdat ze in de toekomst lekker geregistreerd staan, kan ik dat lekker allemaal gaan doen. Hah...... 1984. Lovely. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Hmm...nu ik erover nadenk...dat zouden best wel eens de zwakkeren kunnen zijn. Aangezien ruim 15% van de arbeidspopulatie niet kan werken wegens ZW of WAO. Het is nogal een volk met een slechte gezondheid.
||
Citaat:
|
![]() |
Als er geen verdenking bestaat vind ik het niet nodig om te registreren. Ten eerste omdat dit geld kost. Ten tweede omdat de privacyschending voor mij absoluut niet opweegt tegen de eventuele pakkans van een enkeling.
Wat zouden ze willen registreren? Mensen die er anders uitzien? Mensen die iets opmerkelijks doen? Of gewoon maar alles van iedereen?
||
Citaat:
Nou.. lekker. Dan krijg je dus alleen maar eerder dat gevaar dat die dominante groep een keer ziek wordt van een minderheid in hun land en die minderheid staat lekker geregistreerd en bam....... daar heb je het al hangen. :/ |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
doe es niet zo hypocriet. |
![]() |
|||
Citaat:
Logica is heel wat anders. En "zijn logica" is waarschijnlijk wat jij bedoelt. Een voor hem logische manier, maar als je het logisch gaat ontleden is er niks logisch aan ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Voorbeeld: er wordt geregistreerd dat iemand elke keer als hij naar het voetbal gaat vanalles vernielt. Dit wil niet zeggen dat je hem dan ook meteen uit het land kan schoppen, natuurlijk niet. Je kunt die gegevens wel gebruiken om hem in de gaten te houden om vernielingen te voorkomen, of als bewijs te dienen bij een aangifte. Dat jij gewoon naar het voetbal gaat wordt ook geregistreerd, maar omdat jij je netjes gedraagd is er absoluut geen reden voor iemand om naar jouw gegevens te kijken. Heb je daar moeite mee? Het levert toch geen nadelen voor je op? |
![]() |
||
Citaat:
Je hebt duidelijk niet al mijn berichtjes gelezen (althans niet zorgvuldig genoeg) aangezien ik er nu (in deze discussie) van van een ander soort maatschappij dan de huidige maatschappij uit ga en die in de toekomst niet uitgesloten kan worden. Mocht er zo'n - in mijn ogen - vreselijke maatschappij ontstaan (bv. een fascistische) dan kan registratie een hulpmiddel zijn om deze maatschappij (bv. fascistische) te laten voortbestaan. Wij zagen ook niet in dat de nazi-duitsland ons aan zou vallen, bezetten zou en joden zou gaan deporteren. Toch waren ze daar dan opeens en kwam onze goede registratie hun (de nazis) goed van pas. Een dergelijke gebeurtenis zie ik liever niet weer voorkomen en daarom heb ik liever dat dit (zo'n uitgebreide registratie) niet gebeurt. Ik heb al een alternatief aangedragen, maar daar heb ik jullie nog niet over gehoord. Wat betekent dat jullie 1. of het niet gelezen hebben, 2. of het er domweg mee eens zijn ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Ook al is het uiteraard niet te voorspellen, ik denk dat de kans dat zon totalitair regime hier aan de macht komt, hetzij nederlands of buitenlands, vrijwel nihil is, zeker in de nabije toekomst. Voor mij gaat je argument dan ook niet op. Als je kijkt naar de huidige samenleving denk ik niet dat je er iets op tegen kunt hebben behalve een principiele afkeer voor schending van privacy. |
![]() |
||
Citaat:
Maar als zoiets opgenomen gaat worden in een wet, is er ook weer moeilijk vanaf te komen. Iets wat dus ook voor latere generaties nadelige gevolgen zou kunnen hebben. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als je niets te verbergen hebt, heb je er ook absoluut geen last van.
|
Ik vind het raar dat mensen bij het woord registeren al gelijk op hun achterste benen staan, terwijl er helemaal niet bekend is om wat voor gegevens het gaat....
Over het registratiesysteem wat in de WOII is gebruikt is het bevoolkingsregister... Dat systeem bestaat nu nog steeds, behalve dan, dat het nu digitaal is en je dezelfde gegeven in een kwartier tevoorschijn kan toveren ipv een paar weken... |
![]() |
||
Citaat:
Het feit dat de overheid bepaalde dingen registreert, waarbij jij niet weet wat of wie, leidt echt niet tot stigmatisering onder de bevolking. Wist je overigens dat 2 miljoen Nederlanders een dosier bij de AIVD (vroeger BVD) hebben? Daar klaag je toch ook niet over?
|||
Citaat:
Niet per definitie, maar zou kunnen leiden. Citaat:
![]() Maar dan op het lijstje van "de goeden" hoogstwaarschijnlijk ![]() Zodra je ooit een demonstratie of op een of andere manier maatschappelijk betrokken bent, word je gescreend en de uitkomsten gesaved. Ik hoop alleen nooit dat ze mijn gegevens gaan misbruiken, dus op die manier heb ik ook zoiets van: ja, hallo, wil ik dat allemaal wel? Nee. Eigenlijk niet. Maar ach,.. kwade dingen komen ze niet over me te weten (want die heb ik (nog ![]() ![]() Desondanks vind ik mijn "wil ik niet" sterker naar voren komen dan "ach, ze mogen best alles van me weten want ik ben toch een doetje"; domweg omdat ik bang ben dat men (wie dan ook) ooit mijn gegevens kan misbruiken. |
![]() |
|
|