Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2002, 17:09
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Nou ja, altijd, dit was de tweede keer.

De stoptrein A'dam CS - Utrecht CS, tussen Abcoude en Breukelen. BONK, kletter, kletter, iiiieeeeeeeeeehhh, stop. Eerst was de heersende gedachte dat de trein over een omgewaaide boom was gereden (gezien het kabaal). Misschien een auto op een onbewaakte overweg. Maar 'al' na een uur wist een conducteur mee te delen dat er iemand daadwerkelijk voor de trein was gesprongen. Onze trein bleek door het ongeval defect te zijn geraakt, er zou vervangend vervoer in de vorm van bussen komen. De sfeer in de trein was goed, vrolijk zelfs.
Ambulance, politiewagens en diverse busjes reden heen-en-weer. Na twee uur kwamen er geen bussen, maar een trein die ons naar Utrecht zou brengen. "Een mooi moment om de vervoersbewijzen te controleren", grapte een conducteur. "Moet er nog iemand een kaartje kopen?" Vroeg de schijnbaar onaangedane machinist grijnzend.
Er werd een loopplank tussen de treinen geplaatst. Ik liep door tot voorin de vervangende trein, vanwaar ik de besmeurde kop van de getroffen trein kon zien. De meeste van mijn treingenoten keerden zich walgend af van het schouwspel.

Grappig dat het zien van Lord of the Rings: The Two Towers die dag meer indruk maakte dan de gedachte dat de trein waarin jij zat een mens van vlees en bloed uiteen gereten heeft.

--------------
Dit heeft al op Onzin gestaan ( http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=303798 ), maar ik kreeg te horen dat het niet zou misstaan op Letteren. Bij deze. Met de kanttekening dat ik dit binnen vijf minuten heb opgeschreven en er dus ongetwijfeld wat dingen op aan te merken vallen.
Oud 11-12-2002, 09:09
Ieke
Ieke is offline
Ik vind het laatste stukje het leukste. Ben je naar LotR: TTT geweest dan? Hij draait nog niet of was het weer een persvoorstelling?

Het is best een grappig stukje maar ik vind het meer een verhaal en niet erg collum achtig, maar ik ben geen expert. Je zegt dat het al de 2e keer is, misschien kan je een soort vergelijking erbij maken. Het is vrij kort, maar dat is niet erg. (wel prettig juist, ik zit nu op school en kan niet te lang zoiets lezen, aangezien ik nu constant gecontroleerd wordt of ik geen andere dingen doe dan schoolwerk. )
Oud 11-12-2002, 15:32
Verwijderd
Sfeervol dat je dit plaats op een forum dat geel en blauw is.

Wat ik je kan zeggen over je stuk is dat je het moet proberen sappiger te beschrijven. Scherper, meer ironie. Gladdere zinnen die toch ook steken. Een goed voorbeeld geef je zelf. Na verteld te hebben dat iemand zich tegen de intercity gesmeten heeft, zeg je doodleuk 'De sfeer in de trein was goed, vrolijk zelfs.' Da's wel ok.

Qua stijl moet je opletten niet al te vaak hetzelfde woord te gebruiken, vlak achter elkaar. In de op één na laatste alinea zeg je vier zinnen achter elkaar elke keer het woord trein. Niet mooi.

Het schrijven van "BONK, kletter, kletter, iiiieeeeeeeeeehhh," kan nooit veel bijdragen tot het serieus nemen van je stuk. Beschrijf de geluiden liever, je bent toch geen radiohoorspel? Geluidseffecten fonetisch weergeven staat niet erg professioneel.

De laatste gedachte vind ik best leuk. Het is een zelfreflectie waar je misschien van geschrokken bent, maar het pakt de lezer niet. De enige gedachte die we zouden kunnen krijgen is "Wat een lul... je vindt die baggerfilm boeiender dan een medemens?" terwijl wij vervolgens het nieuws aanzetten en genieten van de oorlogen overal ter wereld.

Probeer het over te zetten op ons, zodat wij ons de rest van de dag klote voelen omdat jij zo'n eikel bent.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 14-12-2002, 18:18
Vlooienband
Vlooienband is offline
Het kan wat pittiger, probeer anders een doel voor je ogen te stellen, zoals je lezers binnen de kortste keren gruwelijk te irriteren.
De basis is goed. Nu nog het verwerken.
Reageren

Regels voor berichten