Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2002, 15:22
gothicje
gothicje is offline
heej allemaal
weet iemand misschien of het mogelijk is om hulp te krijgen zonder dat iemand van je familie/vrienden/omgeving er achter komt?
en dan bedoel ik niet een vertrouwenspersoon op school ofzo?
maar meer...
alvast bedankt
xxx me
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2002, 16:32
Verwijderd
Via je huisarts kan dat vast, RIAGG is gratis...maar 'k weet niet of die het tegen ouders zeggen, soms zijn er ook maatschappelijk werkers in een wijkgebouw oid, die gratis zijn. Je huisarts kan je misschien ook al helpen. Maar waarom mogen je ouders het niet weten? Vaak hebben ze toch al wel dingen door, zonder dat jij het zelf merkt.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 17:17
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Via je huisarts kan dat vast, RIAGG is gratis...maar 'k weet niet of die het tegen ouders zeggen, soms zijn er ook maatschappelijk werkers in een wijkgebouw oid, die gratis zijn. Je huisarts kan je misschien ook al helpen. Maar waarom mogen je ouders het niet weten? Vaak hebben ze toch al wel dingen door, zonder dat jij het zelf merkt.
ik wil niet dat mijn moeder het weet omdat het niet alleen is hoe ik me voel maar ook wat ik doe 'automutileren'...
ik heb dit vorig jaar ook al gehad en met hulp van vrienden ben ik er toen uitgekomen, maar dat heeft allemaal heel wat terweegs gebracht...
ik wil niet dat mijn omgeving weer komt te weten dat ik weer snij, ik kan mezelf de pijn wel aan doen maar hun niet meer, daarom wil ik dit gewoon graag zelf oplossen.
het riagg is niks want die zeggen het volgens mij wel tegen mijn moeder, en ik ben daar een paar jaar geleden al geweest en dat beviel me absoluut niet...
en mijn huisarts vertrouw ik niet, en mag ik ook niet, ook niet echt een oplossing dus...
ik weet het zelf echt niet meer...
toch bedankt
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 17:50
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik heb dit probleem ook lang gehad.. t niet meer durven vertellen aan ouders/vrienden, de huisarts niet vertrouwen etc.

Ik heb toch op een gegeven moment de knoop doorgehakt...
Ik heb het er eerst heel erg goed met een vriend over gehad (degene die ik het meest vertrouw en t best mee op kan schieten).. en vervolgens heb ik er mijn ouders "achter laten komen" dat er wat mis was... Omdat ik zelf ook inzag dat het zo dus echt niet langer meer kon doorgaan.
Mijn ouders hebben me toen zo ongeveer naar de huisarts gesleept, omdat ik er absoluut niet naar toe wilde, maar op zich heb ik toch bijna niets gezegd daar...

Ik ben niet doorverwezen naar het Riagg, maar naar zoiets voor jeugdigen.. waar ook psychs zitten ensow..
Heb daar eerst intake gehad, vervolgens bij een psycholoog, maar die verwees me na 2 gesprekken al door naar een psychiater, waar ik eigenlijk heel erg goed mee kon praten. Ik ben daarna wel door een crisis op dagbehandeling terecht gekomen, maar alles was wel erg goed geregeld, en ik kon toch wel redelijk overweg met iedereen ensow....

Maar vergeet niet, dat er voor hulpverlening altijd motivatie nodig is..

Liefs,

*knuffel*

Lau.
Oud 04-12-2002, 18:30
Verwijderd
Je hoeft je moeder toch niet alles precies te vertellen? Dat je je niet goed voelt heeft ze waarschijnlijk al wel door, dat denk ik iig. Wat is er mis met een vertrouwenspersoon? Ben je daar al eens geweest? Misschien kan hij/zij je iig verder helpen, al is het alleen maar met het zoeken van andere hulp.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 19:45
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Je hoeft je moeder toch niet alles precies te vertellen? Dat je je niet goed voelt heeft ze waarschijnlijk al wel door, dat denk ik iig. Wat is er mis met een vertrouwenspersoon? Ben je daar al eens geweest? Misschien kan hij/zij je iig verder helpen, al is het alleen maar met het zoeken van andere hulp.
nou mijn moeder heeft op het moment niet veel door, liegen kan ik heel goed en mijn moeder is zelf vrij depressief dus merkt ze dingen al minder snel, gelukkig voor mij...
ik ben vorig jaar al bij een vertrouwenspersoon geweest, moest ik van mijn vrienden hebben ze me toe gedwongen, maar ja dan zeg ik tich niet veel en heeft he geen nut, maar de gesprekken waren met die vertrouwenspersoon niet echt geweldig en liep het op niks uit, en toen heb ik het erbij laten zitten. wat mijn vertrouwenspersoon toen der tijd niet echt leuk vond, vandaar...
ik durf niet eens opnieuw bij haar aan te kloppen...
als zelf zo eens naar die tijd kijk heb ik het behoorlijk verkloot waardoor ik nu nog meer in de nesten zit...
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 19:54
Verwijderd
Hulp moet je willen, van wie je dit hulp ook krijgt. Ik denk dat het toen niet liep omdat je verplicht werd te gaan. Nu wil je zelf, ik denk dat dat een heel groot verschil is en heel veel uitmaakt. Ik zou het toch nog eens proberen met die vertrouwenspersoon als ik jou was, wie weet heb je er nu wel wat aan en anders kan zij je misschien weer doorsturen oid.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 20:00
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Hulp moet je willen, van wie je dit hulp ook krijgt. Ik denk dat het toen niet liep omdat je verplicht werd te gaan. Nu wil je zelf, ik denk dat dat een heel groot verschil is en heel veel uitmaakt. Ik zou het toch nog eens proberen met die vertrouwenspersoon als ik jou was, wie weet heb je er nu wel wat aan en anders kan zij je misschien weer doorsturen oid.
ik denk eigenlijk dat je gelijk hebt, op zo'n manier had ik er nog niet naar gekeken..
en hulp wil ik echt, want ik wil er echt van af...
misschien moet ik het maar proberen, maar ik denk niet echt dat de vertrouwenspersoon al te happy zou zijn... en daar ben ik best bang voor
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 20:24
Verwijderd
Citaat:
gothicje schreef:
misschien moet ik het maar proberen, maar ik denk niet echt dat de vertrouwenspersoon al te happy zou zijn... en daar ben ik best bang voor
Waarom zou ze niet al te happy zijn? Omdat je nu toch hulp wilt en toen niet? Misschien moet je haar dan vertellen dat je toen min of meer verplicht werd en dat je het nu zelf echt wilt ed. Ik denk wel dat ze het begrijpt en ze is er tenslotte voor om leerlingen te helpen, niet?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 20:31
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Waarom zou ze niet al te happy zijn? Omdat je nu toch hulp wilt en toen niet? Misschien moet je haar dan vertellen dat je toen min of meer verplicht werd en dat je het nu zelf echt wilt ed. Ik denk wel dat ze het begrijpt en ze is er tenslotte voor om leerlingen te helpen, niet?
nee meer om de manier waarop ik toen gestopt ben, zij wilde me echt helpen toen....maar daarna was ze toch wel pist... nou ja lang verhaal (sorry) maar je hebt gelijk, maybe is ze wel blij want iedere leerling die ze kan helpen, dat is goed
thx voor je hulp
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 20:37
Verwijderd
Citaat:
gothicje schreef:
maar daarna was ze toch wel pist
Kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik denk dat ze meer een soort van teleurgesteld was oid...omdat ze je zo graag wou helpen ofzo. Maar goed, wie weet wil ze dat nog steeds wel. Hopelijk heb je nu ook wat aan haar hulp.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 20:39
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik denk dat ze meer een soort van teleurgesteld was oid...omdat ze je zo graag wou helpen ofzo. Maar goed, wie weet wil ze dat nog steeds wel. Hopelijk heb je nu ook wat aan haar hulp.
ik denk het ook....
ik ga het gewoon proberen, al gaat het denk ik wel moeilijk worden... maar ik wil echt hulp en dan zal je er wat voor over moeten hebben
ik hou je op de hoogte
thx
Met citaat reageren
Oud 04-12-2002, 20:43
Verwijderd

Succes.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2002, 19:01
gothicje
gothicje is offline
heej
ja ik zou nog laten weten hoe het nou allemaal is gelopen...
nou eerlijk gezegd heb ik nog steeds niet met iemand gepraat, ik sta contstant op het punt om naar de vertrouwenspersoon te gaan, maar dan zie ik haar en dan voel ik me al meteen niet op mijn gemak...
en het is ook echt heel moeilijk, er is contstant iemand in mijn buurt en ik kan dus niet zomaar met de vertrouwenspersoon gaan praten, want dan komen mijn vrienden er achter...
en nee ik weet ook wel dat ze vast wel iets in de gaten hebben maar ze zien niet alles, want zolang ik blijf ontkennen en gewoon het vrolijke meisje speel, kijken ze niet verder dan hun neus lang is...
ik kan het ze gewoon niet vertellen, want dan ben ik ze kwijt, en als ik ze al niet kwijt raak, doe ik ze zoveel pijn...
dus ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik moet doen???
please help me
xxx me
Met citaat reageren
Oud 15-12-2002, 13:31
faith666
faith666 is offline
Heej lieverd, fijn dat je hulp wilt zoeken, je weet niet half hoe blij ik daarmee ben.....en ik wil je wel helpen als je wilt, de deur staat altijd open, ik zou me pa wel om advies kunnen vragen voor die hulp, hij heeft daar meer verstand van dan ik maar dan wil ik wel je toestemmingen hebben.....enne hij heeft beroepsgeheim dus je mama komt er niet achter, denk er maar ff over na ik hoor het wel.
Oud 15-12-2002, 14:21
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
gothicje schreef:
heej
ja ik zou nog laten weten hoe het nou allemaal is gelopen...
nou eerlijk gezegd heb ik nog steeds niet met iemand gepraat, ik sta contstant op het punt om naar de vertrouwenspersoon te gaan, maar dan zie ik haar en dan voel ik me al meteen niet op mijn gemak...
en het is ook echt heel moeilijk, er is contstant iemand in mijn buurt en ik kan dus niet zomaar met de vertrouwenspersoon gaan praten, want dan komen mijn vrienden er achter...
en nee ik weet ook wel dat ze vast wel iets in de gaten hebben maar ze zien niet alles, want zolang ik blijf ontkennen en gewoon het vrolijke meisje speel, kijken ze niet verder dan hun neus lang is...
ik kan het ze gewoon niet vertellen, want dan ben ik ze kwijt, en als ik ze al niet kwijt raak, doe ik ze zoveel pijn...
dus ik weet eigenlijk nog steeds niet wat ik moet doen???
please help me
xxx me
Ik denk dat je gewoon eerlijk tegenover je vrienden moet zijn en ze moet vertellen dat je hulp nodig hebt van de vertrouwenspersoon omdat je een probleem hebt en er zonder hulp niet uit komt. Ze hoeven niet precies te weten waarom je die vertrouwenspersoon wilt spreken, en je hoeft hen dat zelf ook niet te vertellen als je dat zelf niet wilt, maar het is wel belangrijk dat je de stap zet om naar je vertrouwenspersoon te gaan en met haar te praten. Stuur haar desnoods een brief waarin je haar over je probleem vertelt als je het te moeilijk vindt om direct contact met haar te maken, maar maak het jezelf niet moeilijker door niets te doen en er daardoor mee rond te blijven lopen.
Oud 15-12-2002, 16:04
Verwijderd
Citaat:
faith666 schreef:
Heej lieverd, fijn dat je hulp wilt zoeken, je weet niet half hoe blij ik daarmee ben.....en ik wil je wel helpen als je wilt, de deur staat altijd open, ik zou me pa wel om advies kunnen vragen voor die hulp, hij heeft daar meer verstand van dan ik maar dan wil ik wel je toestemmingen hebben.....enne hij heeft beroepsgeheim dus je mama komt er niet achter, denk er maar ff over na ik hoor het wel.
tja maar zolang je minderjarig bent zijn ze verplicht om ernstige situaties an de ouders te verklappen... stel er gebeurd iets met haar dan kunnen haar ouders heel boos woorden en zeggen "waarom heb jullie ons nooit iets verteld ervan enzo". zo is het mij althans uitgelegd. de een zegt dat die mensen beroepsgeheim hebben en nix mogen zeggen, de ander zegt dat zolang je minderjarig bent de hulpverleners verplicht zijn om gevaarlijke situaties te melden.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 13:15
shy girl
shy girl is offline
hey

ik zou toch eens proberen naar die vertrouwenslerares te gaan..er is vast wel eens een moment dat je vrienden het niet zien. Ik denk dat die lerares allang blij is dat je hulp komt vragen! zij kan precies zegge waarj e hulp kunt krijgen..dat kanz e ook voor je regelen. En ja ze heeft zwijgplicht. Kweni hoe oud je bent, ma k ben zelf 16 en mn psych heeft nooit iets tegen mn ouders gezegd zonder mijn toestemming..succesi khoor het nog!!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 13:38
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
shy girl schreef:
hey

ik zou toch eens proberen naar die vertrouwenslerares te gaan..er is vast wel eens een moment dat je vrienden het niet zien. Ik denk dat die lerares allang blij is dat je hulp komt vragen! zij kan precies zegge waarj e hulp kunt krijgen..dat kanz e ook voor je regelen. En ja ze heeft zwijgplicht. Kweni hoe oud je bent, ma k ben zelf 16 en mn psych heeft nooit iets tegen mn ouders gezegd zonder mijn toestemming..succesi khoor het nog!!
heej ik heb het afgelopen weekend het toch maar tegen mijn beste vriendin verteld, en ze probeert me te helpen, dus ik sta er gelukkig niet echt meer alleen voor...
ik blijf zoeken en misschien moet ik de vertrouwenslerares maar een brief schrijven...
ik ben zelf 15 over 5 maandjes 16, ik ga ook eerst maar eens goed uitzoeken of psych nou wel of niet zwijg plicht hebben ookal ben ik minderjarig....
thx
Met citaat reageren
Oud 16-12-2002, 17:57
dawnie
dawnie is offline
Citaat:
gothicje schreef:
heej ik heb het afgelopen weekend het toch maar tegen mijn beste vriendin verteld, en ze probeert me te helpen, dus ik sta er gelukkig niet echt meer alleen voor...
ik blijf zoeken en misschien moet ik de vertrouwenslerares maar een brief schrijven...
ik ben zelf 15 over 5 maandjes 16, ik ga ook eerst maar eens goed uitzoeken of psych nou wel of niet zwijg plicht hebben ookal ben ik minderjarig....
thx
psych heeft zwijgplicht
Oud 17-12-2002, 09:40
Eend
Eend is offline
Je bent nog 15, dus je ouders zijn min of meer verplicht om te weten dat je hulp krijgt.
Wanneer je 16 bent wordt het iets anders en als je 18 bent mag je je ouders er helemaal buitensluiten.
Maar je hebt pech Je bent 15, dus je ouders hebben gewoon het recht om te weten hoe het met hun dochter gaat. En eerlijk gezegd ben ik het daar wel mee eens.
Jongeren denken vaak hun treurigheid voor ouders te verbloemen, maar die hebben dat echt dondersgoed in de gaten

Liefs

Eendje
Oud 17-12-2002, 19:43
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
Eend schreef:
Je bent nog 15, dus je ouders zijn min of meer verplicht om te weten dat je hulp krijgt.
Wanneer je 16 bent wordt het iets anders en als je 18 bent mag je je ouders er helemaal buitensluiten.
Maar je hebt pech Je bent 15, dus je ouders hebben gewoon het recht om te weten hoe het met hun dochter gaat. En eerlijk gezegd ben ik het daar wel mee eens.
Jongeren denken vaak hun treurigheid voor ouders te verbloemen, maar die hebben dat echt dondersgoed in de gaten

Liefs

Eendje
oh en dat weet je echt 100% zeker?
sorry dat ik zo doorvraag hoor!
tja dan maar een andere oplossing bedenken.....
Oud 19-12-2002, 13:26
gothicje
gothicje is offline
heej
allemaal bedankt voor jullie hulp... ik heb toch maar na al jullie advies tegen mijn moeder gezegd dat ik graag met iemand zou willen praten omdat ik in de knoop zit met mezelf...
het was verschrikkelijk moeilijk en ik heb ook niet veel verteld, dus nou snapt mijn moeder het niet echt meer, en nou is ze verdrietig, dus eigenlijk is de situatie beter maar ook moeilijker geworden... morgen ga ik met de huisarts praten en zij kijkt dan verder wat ik kan doen...
ik vindt het dood eng...
nou maar hopen dat dit inderdaad de beste oplossing is...
xxxxx me
Reageren

Regels voor berichten