Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2002, 11:28
iamcj
iamcj is offline
Diverse studies hebben door middel van simulaties aangetoont dat wegen meer auto's kunnen verwerken indien de auto's automatisch worden aangestuurd.

Nu denk ik dat het toch mogelijk moet zijn om iedere auto uit te rusten met een goedkope sensor.

Deze sensor staat in contact met alle andere auto's in een straal van bv een kilometer. Vervolgens berekend de sensor de ideale snelheid of het moment van baanwissel in relatie tot de andere voertuigen. Dit wordt weergegeven middels een lichtsignaal en een display.

Omdat alle sensors volgens het zelfde systeem werken is een centrale organisatie niet noodzakelijk. Ze adviseren simpelweg op basis van het rijgedrag van de andere auto's.

Zo is het aan de bestuurders of ze het advies opvolgen en zo de file oplossen of sneller laten verdwijnen.

Mening?
Oud 03-12-2002, 12:12
Verwijderd
Of we nou stilstaan met sensor of zonder?

Je hebt het probleem dat je een ton vol water door een rietje wilt proppen. Of je zorgt ervoor dat er minder water is, of je zorgt voor een dikker rietje.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 12:34
iamcj
iamcj is offline
Capaciteit genoeg op de meeste stukken, files worden veroorzaakt door te snel, met te veel invoegen, met hoge snelheid op vertagingen inrijden en vele baanwisselingen.

Ga maar na, soms ontstaan files van een aantal kilometer omdat mensen plots remmen om het ongeluk aan de andere kant te zien. Dan krijg je een soort vertragende wave omdat optrekken langzamer gaat dan remmen.

In simulaties laten ze 1 auto een aantal keer remmen en weer optrekken, binnen de kortste keren ontstaat een file.

Zo'n sensor geeft de mensen die niet weten hoe ze in een file moeten rijden een advies. Invoegen is namelijk eng, dus willen ze het liefst voordat de strook begint al op de snelweg zitten.

Laatst gewijzigd op 03-12-2002 om 12:36.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 19:21
dystopia
dystopia is offline
Meer OV gebruiken (+ OV verbeteren): stukken meer schaalbaar dan de auto.
Oud 08-12-2002, 19:29
CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
vrouwen verbieden auto te rijden en rijvaardigheid van ouderen testen en zo nodig rijbewijs innemen
Met citaat reageren
Oud 08-12-2002, 21:06
jbtq
jbtq is offline
Mmmm...vraag me af of het werkt. Want het probleem ligt toch vooral door het feit dat je een "wegversmaling" heb. Over een brug kunnen domweg minder auto's per uur overheen dan over een normaal vlak stuk snelweg. Dus je zal de bruggen, en ook andere civiel technische zouden breder moeten worden zodat ze niet een functie krijgen als een rietjes [ zoals hier eerder gezegt]. Je zou tevens de snelheid omhoog kunnen halen. Hoe hoger de snelheid hoe meer auto's er per minuut over een stuk weg kunnen. maar ja dat kan weer niet, omdat de ontwerp snelheid van een snelweg al 120 km/h is. Sneller rijden kan wel, maar dan treden er rijtechnische bezwaren op. Zoals jij voorstelt met de sensor, zal dus niet echt werken. Misschien een beetje, maar bij een brug, tunnel of wat dan ook zal je toch weer problemen krijgen. Een geheel systeem, waarin een centrale computer alles regelt zou beter zijn. De mensen hoeven dan niet meer te sturen, want dat neemt de computer dan over. Een voordeel daarvan is dat de auto's dichter bij elkaar kunnen rijden. Dus de afstand tussen auto's kan minder worden, waarmee de weg capiciteit zal toenemen en daarnaast zou je de max snelheid op 120 kunnen zetten op alle wegen. [ snelwegen] en alle bruggen en alle andere civiel technische werken kunnen verbreden [ dus meer rijstroken op de brug en ook in de tunnel] Dan ben je er volgens mijn al een heel eind. En ja ook het openbaar vervoer zou beter kunnen. Meer bus banen en bussen die sneller gaan dan de auto's [ als alles door de computer laat regelen zou dat kunnen tevens zullen er dan nog veel bus banen moeten worden aangelegd naast de snelwegen, die zijn er wel, maar niet op veel plaatsen, als je dan er gelijk voor zorgt dat die banen geen bij een snelheid van 150 km/h geen rijtechnische bezwaren oplevert dan zou je de bussen sneller kunnen laten rijden.

maar ja al deze plannen kosten nog al veel geld. En dat is er niet. En we willen ook geen meer belasting betalen, dus zal het ook nooit echt haalbaar worden. Wel mopperen op de file, maar niet meer willen betalen voor een betere, defenitieve oplossing, is wel een beetje krom

Wat een stuk zeg....
Oud 09-12-2002, 09:19
Verwijderd
Citaat:
iamcj schreef:
Capaciteit genoeg op de meeste stukken, files worden veroorzaakt door te snel, met te veel invoegen, met hoge snelheid op vertagingen inrijden en vele baanwisselingen.

Ga maar na, soms ontstaan files van een aantal kilometer omdat mensen plots remmen om het ongeluk aan de andere kant te zien. Dan krijg je een soort vertragende wave omdat optrekken langzamer gaat dan remmen.
Klopt.
Toen bij A'dam werkzaamheden waren en een boel op en afritten waren afgesloten waren er minder files dan normaal, terwijl er toch een ongeveer grote hoeveelheid ana verkeer reed.
Aangezien minder mensen in en uitvoegden, dus constanter reden bevorderde dit dus de verkeersstroom.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 09:23
iamcj
iamcj is offline
Ik was aan het denken aan een betaalbare oplossing, die bijdraagt tot het verminderen van files. Net als verbetering van het openbaar vervoer dat zal doen.

En als mensen geen gebruik maken van het advies, misschien jaarlijkse uitlezing bij de APK en daar consequenties aan verbinden.

Maar om een voorbeeld te geven. Iedere dag bij de beneluxtunnel ontstaat een file van 2 km, simpelweg omdat er een aantal mensen met honderd kilometer per uur in gaan voegen in een stilstaande rij. Het achteropkomend verkeer moet remmen en er ontstaat een file. Nu zeg ik niet dat dat sensor systeem deze specifieke kwestie zal oplossen. Maar het kan denk zeker files korter maken.

Een file van 7 km, is namelijk geen 7 km stilstaan. Dat is 30 km/u, 50 km/u, 70 km/u, 20 km/u, 0 km/u, 30 km/u, 60 km/u, 90 km/u, 30 km/u in een tijdsbestek van 2 minuten. En zo gaat dat continu door bijvoorbeeld op de A15 bij Gorinchem.

En waardoor komt dat nu, niet door de invoegende auto's, want dezelfde hoeveelheid voegt meestal iets eerder uit op de afslag.
Als je de afslag voorbij bent is er ineens een zee van ruimte.

Als ik het hele stuk 70/80 km/u wil rijden, duiken er allemaal mensen het gat in wat voor mij ontstaat, als het harder kan.
Zouden ze dat niet doen, lost de file voor mij langzaam op, ik rij er niet op in en hoeven de mensen achter mij maar 20/30 km/u af te remmen, ipv steeds 90.

En een advies (misschien wel verplicht) over snelheid en baanwissels, kan ik mijn ogen de file misschien wat korter maken.

Een geleide systeem zal beter werken, maar kost veel geld.

In het openbaarvoer wordt vaak geroepen, dubbele sporen (Paul Rosem(u?)ller), maar daar is op de trajecten waar ik op reis geen plaats voor.

Laatst gewijzigd op 09-12-2002 om 12:35.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2002, 11:50
gna
gna is offline
de capaciteit van het spoornet is lang niet genoeg om de files op te kunnen lossen. Kan wel iets helpen, idee van de SP is bijvoorbeeld om de maximumsnelheid van de treinen op te voeren (wat wel de nodige aanpassingen van de bovenleidingen vereist)

Maar dat van die sensors lijkt een goed plan aangezien er dan geen remgolven zullen ontstaan. Alleen hoe realiseer je het?

Ik heb ook nog een idee: (eigenlijk van mijn vader)
alle (grote) bedrijven moeten verplicht bussen laten rijden om werknemers gratis naar het werk te vervoeren. Dit scheelt aanzienlijk in het aantal auto's aangezien de meeste mensen altijd nog alleen in zo'n grote bak naar het werk rijden.
Natuurlijk is het prettig om in je auto naar je werk te rijden, maar wat zou je zelf kiezen: gratis in een relaxte bus naar je werk, of maandelijks een paar honderd euro aan benzine kwijt

Ik begrijp dat er wel wat haken en ogen aan dit plan zitten, maar als het massaal ingevoerd wordt zou het moeten werken.
Oud 09-12-2002, 12:03
Verwijderd
Citaat:
gna schreef:
Ik heb ook nog een idee: (eigenlijk van mijn vader)
alle (grote) bedrijven moeten verplicht bussen laten rijden om werknemers gratis naar het werk te vervoeren. Dit scheelt aanzienlijk in het aantal auto's aangezien de meeste mensen altijd nog alleen in zo'n grote bak naar het werk rijden.
Natuurlijk is het prettig om in je auto naar je werk te rijden, maar wat zou je zelf kiezen: gratis in een relaxte bus naar je werk, of maandelijks een paar honderd euro aan benzine kwijt

Ik begrijp dat er wel wat haken en ogen aan dit plan zitten, maar als het massaal ingevoerd wordt zou het moeten werken.
Het plan van de bussen lijkt me niet zo makkelijk.
Vele grote bedrijven hebben een regeling dat je flexibel mag werken. Dan kan je dus zelf bepalen wanneer je begint en wanneer je eindigt, zolang je maar in bepaalde kerntijden binnen bent en een bepaald aantal uren volmaakt gemiddeld per week.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 20:55
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
iamcj schreef:
In het openbaarvoer wordt vaak geroepen, dubbele sporen (Paul Rosem(u?)ller), maar daar is op de trajecten waar ik op reis geen plaats voor.
Waarom kan daar geen plaats voor gemaakt worden dan? Rosenmoller schrijf je met umlaut op de o en hij doet niet meer mee in de politiek.
Oud 13-12-2002, 08:21
iamcj
iamcj is offline
Dat weet ik, was ook maar een voorbeeld. Daar is geen plaats voor omdat de stations die ik ken, geen ruimte kennen om uit te breiden, of alles moet worden omgegooid (wegen en winkels ed). Ook gaan sporen vaak over een viaduct of een spoorbrug. Een extra brug/viaduct aanleggen, zou in houden dat er 2 keer zo veel treinen moeten gaan rijden om de kosten te dekken.
Oud 13-12-2002, 21:20
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
iamcj schreef:
Daar is geen plaats voor omdat de stations die ik ken, geen ruimte kennen om uit te breiden, of alles moet worden omgegooid (wegen en winkels ed). Ook gaan sporen vaak over een viaduct of een spoorbrug.
Mwah ik denk dat die investering het wel waard is omdat je er wat betreft milieu/files het er wel uit haalt.

Ik geloof niet in een individualistische maatschappij zonder dat ten koste gaat van bijv. milieu ook al zijn er nog zoveel technieken. Een auto is toch stukken minder schaalbaar dan een trein?

Citaat:
Een extra brug/viaduct aanleggen, zou in houden dat er 2 keer zo veel treinen moeten gaan rijden om de kosten te dekken.
Tja en winst is wel noodzakelijk aangezien de NS geprivatiseerd is...
Oud 16-12-2002, 19:14
dystopia
dystopia is offline
Wat ook een oorzaak van de files is, denk ik, is dat er veel werk is in grote steden omdat de bedrijven zich daar hebben gevestigd terwijl het wonen daar duur is. Bijv. het wonen in Flevoland is betrekkelijk goedkoper dan in A'dam waardoor files op de A1 en A10 ontstaan. Slechts een voorbeeld. Hierdoor ontstaat elke dag een boel verkeer tussen platteland/kleine steden naar grote steden. Bedacht ik me net even nav. een ander topic op A&N.

(heet dat niet suburbanisatie?)
Reageren

Regels voor berichten