Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2002, 20:38
filmfreak
filmfreak is offline
De computer ik een harde schijf in heb zitten met belangrijke gegevens doet het niet meer en zal het ook niet meer goed doen. Nu is mijn vraag hoe ik die harde schijf precies moet back-uppen met behulp van een andere computer. Ik heb dit in het verleden eerder geprobeerd en toen werd m`n goede harde schijf (van de computer waar ik de ‘te back-uppen harde schijf’ inzette) geformatteerd. Hoe moet ik hem precies aansluiten? Hoe moet ik precies de master/slave instellingen zetten? En kan ik dan zo alle bestanden overzetten of moet er nog iets gebeuren? Bij voorbaat mijn grote dank!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2002, 21:25
-=Kobuz=-
-=Kobuz=- is offline
Das flink balen, maar goed, je kan proberen je data te retrieven:

-Haal je slechte HD uit de computer en leg hem ff apart
-Maak de 'goede' computer open, de computer waarin je de slechte HD even tijdelijk gaat plaatsen
-Nu moet je ff een boekje zien te vinden van je oude HD, omdat je de combinatie voor Master dan wel Slave moet weten (je weet wel, hoe je dat kleine rotdingetje over die pinnetjes moet schuiven ).
-HD uit de 'goede' computer op MASTER zetten (zal ie wel al staan), en de slechte HD op SLAVE zetten (slechte HD zit nog steeds niet in je pc)
-Slechte HD aansluiten op dezelfde IDE-Kabel als de HD uit je goede computer, en de stroom erop gooien

Wat ik zou doen is een aparte map maken op de harde schijf van de goede computer, waarin je dan de belangrijke bestanden zet van de oude harde schijf. Ik zou die slechte HD niet formateren, daar het de vorige keer ook is fout gelopen zoals je zegt. En als ie kapot is, dan gebruik je hem toch niet meer, toch?
Oud 28-12-2002, 22:15
Verwijderd
Citaat:
-=Kobuz=- schreef:
Das flink balen, maar goed, je kan proberen je data te retrieven:

-Haal je slechte HD uit de computer en leg hem ff apart
-Maak de 'goede' computer open, de computer waarin je de slechte HD even tijdelijk gaat plaatsen
-Nu moet je ff een boekje zien te vinden van je oude HD, omdat je de combinatie voor Master dan wel Slave moet weten (je weet wel, hoe je dat kleine rotdingetje over die pinnetjes moet schuiven ).
-HD uit de 'goede' computer op MASTER zetten (zal ie wel al staan), en de slechte HD op SLAVE zetten (slechte HD zit nog steeds niet in je pc)
-Slechte HD aansluiten op dezelfde IDE-Kabel als de HD uit je goede computer, en de stroom erop gooien

Wat ik zou doen is een aparte map maken op de harde schijf van de goede computer, waarin je dan de belangrijke bestanden zet van de oude harde schijf. Ik zou die slechte HD niet formateren, daar het de vorige keer ook is fout gelopen zoals je zegt. En als ie kapot is, dan gebruik je hem toch niet meer, toch?

Misschien een kleine en hopelijk nutteloze opmerking... Doe dit wel wanneer de pc uitstaat....
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 22:30
dystopia
dystopia is offline
Of je maakt gebruik van 'cable select' en zet ze op de goede volgorde.

Gebruikszaamwijzing over master/slave staat nog wel 'ns op de HDD zelf. Anders het boekje. Zet de goede HDD in de 'goede bak' op master primary. Waar je de slechte op zet boeit niet zo, ik zou alleen niet vanaf de slechte booten (dus niet primary master).
Oud 28-12-2002, 22:33
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Of je maakt gebruik van 'cable select' en zet ze op de goede volgorde.

Gebruikszaamwijzing over master/slave staat nog wel 'ns op de HDD zelf. Anders het boekje. Zet de goede HDD in de 'goede bak' op master primary. Waar je de slechte op zet boeit niet zo, ik zou alleen niet vanaf de slechte booten (dus niet primary master).
Waarom cable select pakken?? master/slave werkt toch makkelijker? en als je ze allebei op ide 1 aanluit kun je met een hogere snelheid data overbrengen dan via ide1-ide2.

Als je geen boekje meer hebt kun je eens op de site van de leverancier of fabrikant kijken. Tevens zijn er veel programma's om data terug te krijgen beschikbaar.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 11:02
wyner
wyner is offline
Citaat:
ned441 schreef:
en als je ze allebei op ide 1 aanluit kun je met een hogere snelheid data overbrengen dan via ide1-ide2.
Was het niet zo dat maar één device tegelijk een IDE kanaal kan gebruiken? Lijkt me dan dat gegevensoverdracht sneller gaat met IDE0 - IDE1. Anders heb ik het idee dat de gegevens van de ene naar de andere harddisk eerst naar het systeemgeheugen moet gaan in plaats van direct naar de andere harddisk.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 11:15
Talon
Talon is offline
Citaat:
wyner schreef:
Was het niet zo dat maar één device tegelijk een IDE kanaal kan gebruiken? Lijkt me dan dat gegevensoverdracht sneller gaat met IDE0 - IDE1. Anders heb ik het idee dat de gegevens van de ene naar de andere harddisk eerst naar het systeemgeheugen moet gaan in plaats van direct naar de andere harddisk.
wat boeit dit nou..
hij wil zijn data backuppen, dacht je dat hij dan dit belangrijk zal vinden?

beetje showen met je kennis
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 16:32
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
filmfreak schreef:
De computer ik een harde schijf in heb zitten met belangrijke gegevens doet het niet meer en zal het ook niet meer goed doen. Nu is mijn vraag hoe ik die harde schijf precies moet back-uppen met behulp van een andere computer. Ik heb dit in het verleden eerder geprobeerd en toen werd m`n goede harde schijf (van de computer waar ik de ‘te back-uppen harde schijf’ inzette) geformatteerd. Hoe moet ik hem precies aansluiten? Hoe moet ik precies de master/slave instellingen zetten? En kan ik dan zo alle bestanden overzetten of moet er nog iets gebeuren? Bij voorbaat mijn grote dank!!
Heel simpel, heb ik ook wel eens gehad met de pc van m'n buurman, zijn harddisk deed het ook niet meer goed maar op de één of andere manier kon ik hem nog wel aan de praat krijgen. Ik ga er wel vanuit dat je je oude HDD met belangrijke gegevens nog wel kunt lezen, als dat niet het geval is heb je écht een probleem

Zorg voor het volgende:

-Zorg voor een goedwerkende PC met tenminste één vrije IDE aansluiting.
-Haal je oude HDD met belangrijke gegevens uit de andere pc.
-Stel het jumpertje van je oude HDD in op Slave, staat altijd op de harddisk zelf hoe dat moet dat is bij ieder merk weer anders.
-Installeer je oude hdd in de andere pc, zorg ervoor dat het andere apparaat wat op de flatcable zit als 'Master' is ingesteld.

Als het goed is werkt alles nu, zo niet, draai dan de kabel om of kijk of de jumpertjes wel goed zitten. Nu kun je je bestanden gewoon in DOS of Windows kopieëren. Als de goedwerkende pc alleen C:\ voor harddisk en D:\ voor cd-rom had dan is er een driveletter opgeschoven, D:\ is de 2e harddisk en E:\ de cd-rom!

Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten