Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2002, 13:47
charly not
charly not is offline
weet iemand toevallig of er ook een meetinstrument bestaat waarmee je het "rookgehalte" (?) kan meten in een ruimte???
--> het gaat hier om ons PWS, wat we (waarschijnlijk) over roken gaan doen.. Ons onderzoek wordt dan o.a om van verschillende ruimtes het "rookgehalte" te meten.

Heeft iemand misschien suggesties voor een andere proef?
--> of waar ik zo'n ding kan krijgen om dus het rookgehalte te meten.
Oud 19-12-2002, 15:37
FreakXL
FreakXL is offline
Een brandmelder meet ook het aantal rook. Het maakt gebruik van een optische sencor die 'het zicht' meet. Ik zou de naam van zon machine niet kunnen noemen maar het lijkt me slim om rond te vragen op een weterschappelijk forum of bij google te zoeken op: rook, brandmelder, optische, rookmeter, meter, meten. Maar in het Engels kan je beter zoeken.

Maar als je de naam van zon ding vind lijkt het mij sterk dat je die kan lenen of betalen want zon apparaat zal niet goedkoop wezen.

Je kan natuurlijk wel een luchtanalyse machine van een universiteit lenen bijvoorbeeld. Rook zal natuurlijk ook bekende elementen hebben zoals: nicotine en teer dat zich ook in de lucht verspreid.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 00:49
Tampert
Tampert is offline
je sluit de rook op in bijvoorbeeld een fles en laat er een Laser.doorheen schijnen. Het licht meet je met een optische sensor.

Je moet de lichtsensor dus steeds op dezelfde afstand houden. Ik laat me even gaan in het bedenken van een onderzoekje .

neem een lege frisdrankfles en zet die, geopend, in de ruimte. Laat de fles een dagje staan en dan hoop je dat de rookdikte van de inhoud gelijk is aan die van de ruimte. Dan maak je een opstelling met een houdertje, een laser en een lichtmeter. Eerst eik je voor een aantal waarden van rook (je kunt een vaste portie rook in een ruimte mikken ofzo. Je kunt altijd wat verzinnen). Je kunt kijken of het vebrnad lineair is (ik denk van wel) of niet, en, zoniet, wat het verband dan wél is. Naja en dan meten maar.

Als je geen Laser kunt krijgen (al hebben de meeste scholen wel zon ding) kun je het met een lamp proberen.
Reageren

Regels voor berichten