Hallo.
Mijn vader wil een nieuw systeem gaan kopen voor zijn studie Oracle-systeemontwikkeling, want zijn Pentium II 233 is daar net te traag voor.
Afijn ik mocht hem samenstellen, zijn enige eis was aanvankelijk zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld. Dus ik heb met dat in mijn achterhoofd een systeem uitgezocht bij de site van MyCom (niet gekocht uiteraard, alleen uitgezocht)
Het systeem:
ASUS A7V-E
AMD Duron 1 Ghz.
Themaltake Vulcano II
512 MB SDRAM PC133
Pine SiS 8 MB
Maxtor DiamondMax 60,0 Gb 5400 rpm
Aopen CD-rom 56x
MyCom midi-tower ATX 300 Watt
Standaard keyboard
Diskdrive 1,44 mb 3,5''
MyCom mousemat Cheese
Assemblage kosten
ca. fl. 1700,-
Toelichting:
- Omdat Oracle een grote database is kan het soms van pas komen om extra veel geheugen te hebben en aangezien geheugen toch vrij goedkoop is lijkt het mij slim meteen een dimmetje van 512 MB erin te stoppen.
- Een Pine SiS 8 MB videokaart is goed genoeg voor mijn vader, hij speelt NEVER spelletjes, dus is een GeForce of iets dergelijks echt overbodige luxe.
- Die harde schijf is erg groot, maaar na verhouding per gb het goedkoopste.
- Een 56x CD-rom, want met de LG 52x die MyCom verkoopt heb ik slechte ervaringen.
- Geen muis, speakers, brander en monitor, want die hebben we al.
Het probleem is nu: ik liet dit aan mijn vader zien en toen wilde hij een Athlon XP 1,4 Ghz. met 512 MB DDR-geheugen ipv een Duron met PC-133 geheugen.
Ik dacht dat het zo goedkoop mogelijk moest voor zo weinig mogelijk geld? Zijn argument: 'ja het moet snel zijn en ik moet er lang mee voort kunnen'. Naar mijn mening kan je met die Athlon XP en DDR-geheugen hooguit een paar maanden langer mee voort dan met die Duron en DDR-geheugen is misschien 6% sneller.
Dat grapje kost meteen 500 piek meer: duurder moederbord, duurdere CPU en geheugen. En zo'n Duron is echt wel snel hoor, ik heb dan zelf de Thunderbird op 1 Ghz. de Duron zal niet veel langzamer zijn snel zat naar mijn mening.
Uit het bovenstaande stukje komen bij mij een aantal vragen naar boven:
1. Kan Oracle veel extra voordeel halen uit een Athlon XP 1,4 Ghz. met 512 MB DDR-geheugen ten opzichte van een Duron met PC-133 geheugen.
2. Als je dit verhaal zo leest, wie is dan het meest doelgericht, slimste en economisch bezig met het samenstellen van een systeem? En wiens kant kies jij? Graag een argumentatie.
3. Als mijn vader dan per se die Athlon XP met DDR-geheugen wil hebben, is het dan niet slim om dan nog 100 piek meer uit te geven en dan een GeForce 2MX 200 erbij te kopen, anders is het een beetje zonde van de snelheid van je Athlon XP of heb ik ongelijk.
Alvast bedankt,
Jeroen.
PS Houd er aub ook rekening mee dat mijn vader tot eind september een gegarandeerd inkomen heeft. Na eind september is het mogelijk dat hij achteruit gaat qua inkomen. Misschien zelfs schrikbarend, dus het geld wat hij uitgeeft nu (teveel) aan een systeem kan hij later MISSCHIEN veel beter gebruiken.
[Dit bericht is aangepast door jeroen1107 (14-12-2001).]
|