Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2002, 21:27
Verwijderd
Zo vaak hebben wij hier toch geen dicussie, dus eens verandering in brengen.

Denk jij dat Formule 1 lichamelijk zwaarder is dan voetbal, en waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2002, 21:32
Verwijderd
Ik denk zelf van wel aangezien de F1-coureurs zich op snelheden van 300km/h zich goed moeten concentreren wat er allemaal gebeirt op de weg. Anderhalf uur moeten ze zich blijven concentreren. Vaak je weleens dat iemand zijn concentratie verliest en wel een fout maakt.

Bij F1 wordt ook meer van je lichaam geeist, zonder een goede conditie zal je niet ver komen (alhoewel dit bij voetbal ook wel zo is)

Het belangrijkste punt waardoor F1 lichamelijk zwaarder is dan voetbal is doordat ze zich op zulke snelheden zich gewoon goed moeten blijven concentreren.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 21:58
mrhanky
mrhanky is offline
Citaat:
jdiezrequejo schreef:
Ik denk zelf van wel aangezien de F1-coureurs zich op snelheden van 300km/h zich goed moeten concentreren wat er allemaal gebeirt op de weg. Anderhalf uur moeten ze zich blijven concentreren. Vaak je weleens dat iemand zijn concentratie verliest en wel een fout maakt.

Bij F1 wordt ook meer van je lichaam geeist, zonder een goede conditie zal je niet ver komen (alhoewel dit bij voetbal ook wel zo is)

Het belangrijkste punt waardoor F1 lichamelijk zwaarder is dan voetbal is doordat ze zich op zulke snelheden zich gewoon goed moeten blijven concentreren.
Mee eens....

Toevoeging.
De krachten die op je rusten zijn ook op bepaalde momenten enorm.
En niet te vergeten sommige weersomstandigheden. Het is nou niet bepaald lekker als in maleisie de zon vol schijnt en jij moet 1,5 lang in een hete bolide rondscheuren. Dat vergt veel van je concentratie.
En een klein concentratiefoutje kan dodelijk zijn. Bij voetbal is een concentratiefoutje niet dodelijk(behalve dat eigen doelpunt bijvoorbeeld van dat wk in 94 van die speler van columbia geloof ik).

Meer kan ik nu ff niet bedenken
Oud 29-12-2002, 22:15
Thomas
Thomas is offline
Dat is voor iedereen verschillend. Ik heb persoonlijk nog nooit in een formule 1 auto gezeten dus ik kan er niets over zeggen. Men zegt wel dat formule 1 zeer zwaar is. Dat zal wel kloppen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 22:38
Tangaslip Jongentje
Tangaslip Jongentje is offline
Absoluut oneens.
a. Het is niet vergelijkbaar. Voetbal doe je als team, Formule 1 is individueel.
b. Ook bij voetbal moet je 90 minuten lang geconcentreert blijven. Als de verdediger een foutje maakt kan daar een goal uit vallen. Bij formule 1 werkt dat net zo. Het hoeft niet fataal te zijn als je op een recht stuk even loopt te klooien, in een bocht lig je eraf.
c. Fysiek zie ik het niet zo. Vroeger misschien wel, tegenwoordig heb je stuurbekrachtiging. Jacques Villeneuve zei het ooit al eens 'dat Formule 1 voor iedereen toegankelijk is ongeveer'. Voetballers moeten óók fysiek sterk zijn, zeker als je tegen houthakkers uit Rusland speelt bijvoorbeeld.

Oftewel: het zal er om hangen. Het is denk ik allebei even zwaar.
Oud 29-12-2002, 22:47
B@RTOLI
B@RTOLI is offline
Citaat:
Tangaslip Jongentje schreef:
Absoluut oneens.
a. Het is niet vergelijkbaar. Voetbal doe je als team, Formule 1 is individueel.
b. Ook bij voetbal moet je 90 minuten lang geconcentreert blijven. Als de verdediger een foutje maakt kan daar een goal uit vallen. Bij formule 1 werkt dat net zo. Het hoeft niet fataal te zijn als je op een recht stuk even loopt te klooien, in een bocht lig je eraf.
c. Fysiek zie ik het niet zo. Vroeger misschien wel, tegenwoordig heb je stuurbekrachtiging. Jacques Villeneuve zei het ooit al eens 'dat Formule 1 voor iedereen toegankelijk is ongeveer'. Voetballers moeten óók fysiek sterk zijn, zeker als je tegen houthakkers uit Rusland speelt bijvoorbeeld.

Oftewel: het zal er om hangen. Het is denk ik allebei even zwaar.
Dit wat jij zegt is ook bullshit in mijn ogen want ook al heb je nu stuurbekrachtiging en allerlei technieken om het minder gevaarlijk te maken de G-krachten of hoe noem je dat blijft tich aanwezig wat bij voetballen niet is.
Voetballen is lichamelijk dus minder zwaar dan Formule1.

offtopic: Wielrennen is fysiek nog zwaarder in mijn ogen dan voetballen en Formule 1 bijelkaar.
Oud 29-12-2002, 23:03
walter
walter is offline
als je het over concentratie hebt: die zal bij f1 zeker een hogere graad bewonen, maar zoals de titel al luidt: 'f1 lichamelijk zwaarder dan voetbal?'

van concentratie wordt je moe dat is zeker, maar die moeheid ligt vooral in het psychische gedeelte en dus niet in het lichamelijke, denk er maar eens over na: een luistertoets voor engels van 90 minuten of 90 minuten hardlopen
wanneer sta je dan te puffen?
en dat is lichamelijke moeheid

dus een voetbalwedstrijd is volgens mij lichamelijk veel zwaarder dan een f1 race, van concentratie wordt je gewoon niet zo moe als van fysieke shit
Oud 29-12-2002, 23:21
PV
PV is offline
Lichamelijk niet, je zit.. maar qua concentratie waarschijnlijk wel, bij voetbal heb je zat tijdelijke rustmomenten, bij Formule 1 misschien alleen heel eventjes tijdens een pitstop..
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 23:24
B@RTOLI
B@RTOLI is offline
Citaat:
PV schreef:
Lichamelijk niet, je zit.. maar qua concentratie waarschijnlijk wel, bij voetbal heb je zat tijdelijke rustmomenten, bij Formule 1 misschien alleen heel eventjes tijdens een pitstop..
Kijk maar zoals ik al eerder gezegd heb F1 is lichamelijk ook uitputtend want 1h30 in een bolide zitten a 300 km/h met zoveel Druk op je auto en op jezelf is ook uitputtend.
Vooral door die krachten van buitenaf op je lichaam is het uitputtend.

Is een keer op RTL 5 door Olav Mol uitgelegd geworden hoe zwaar ut fysiek voor rijders is!!!
Oud 29-12-2002, 23:30
CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
Citaat:
B@RTOLI schreef:

offtopic: Wielrennen is fysiek nog zwaarder in mijn ogen dan voetballen en Formule 1 bijelkaar.
als ze het zonder doping deden had ik er misschien nog wel respect voor ook. maak gewoon die wedstrijden minder zwaar als het zonder praktisch onmogelijk is.

ontopic: voetbal is lichamelijk zo extreem zwaar toch helemaal niet, denk dat coureurs het een stuk zwaarder hebben!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 01:45
Krugdinho
Krugdinho is offline
Weet ik het,ik heb nog nooit meegedaan met de formule 1 races.
Oud 30-12-2002, 02:21
Verwijderd
Citaat:
Tangaslip Jongentje schreef:
Absoluut oneens.
A: Dat de F1 geen teamsport is kan ik meteen van tafelvegen. Ik zeg dan alleen Oostenrijk 2002

B: Bij voetbal heb je tijdens de pauze nog eens 15 minuten rust, lekker kopje thee drinken wat bijpraten of de taktiek, bij formule 1 zou dit allemaal in de auto moeten gebeuren tijdens het rijden. Je rijdt met 300Km/h en je bespreek ff de taktiek, vind ik dan van de F1 toch zwaarder.

C: Daar heb je een punt, de technise snufjes maken het voor de coureur wat "makkelijker" maar je kan zeer zeker niet op je dooie gemakje nu een F1 auto besturen. Kijk maar naar Lauda die had nog zo fijn gezegd dat een aap nog wel een F1 auto kon besturen met die technise snufjes van tegenwoordig. Daarna heeft hij zelf ook nog eens gereden, en nam hij die woorden terug hij was zelf in de eerste bocht al meteen gespind.

Bij voetbal zitten er ook dooie spelmoment tussen in de wedstrijd denk aan blessures/vrije trappen. Bij de F1 heb je dit nooit, jah een á twee keer misschien (tijdens je pitstop, zoals pv al zei) maar das ook maar 10 seconden.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 12:25
Mad Ruda
Mad Ruda is offline
Citaat:
B@RTOLI schreef:

Offtopic: Dus dat verklaart waarom er zoveel rotzooi in die scene wordt gebruikt. Het lichaam kan het klaarblijkelijk niet meer aan, dus dan maar een injectie om de spieren op te pompen.

Gaat lekker met wielrennen, die sport is echt verziekt de afgelopen jaren...jammer...
Oud 30-12-2002, 12:28
Mad Ruda
Mad Ruda is offline
uhm, persoonlijk denk ik dat je ze inderdaad niet kunt vergelijken, zoals je appels en peren ook nog steeds niet kunt vergelijken met elkander.

Natuurlijk gelden er andere eisen voor de Formule 1 dan in de wetten der voetbal. Met voetbal kun je met veel geluk ver komen, in de Formule 1 zal dat ongetwijfeld niet lukken. En dan het fysieke gedeelte. Voetballers hebben andere spieren meer ontwikkeld dan Formule 1 rijders, dus ja...

Laten we t erop houden dat als je het slim aanpakt met beide sporten zeeeeeer veel geld kunt verdienen
Oud 30-12-2002, 12:32
B@RTOLI
B@RTOLI is offline
Citaat:
Mad Ruda schreef:
Offtopic: Dus dat verklaart waarom er zoveel rotzooi in die scene wordt gebruikt. Het lichaam kan het klaarblijkelijk niet meer aan, dus dan maar een injectie om de spieren op te pompen.

Gaat lekker met wielrennen, die sport is echt verziekt de afgelopen jaren...jammer...

offtopic: Ja net of dat in andere sporten niet zo is dat ze die troep gebruiken zoals voetballen, tennis, weet ik veel wat voor sport.
Oud 30-12-2002, 13:16
Mad Ruda
Mad Ruda is offline
Citaat:
B@RTOLI schreef:
offtopic: Ja net of dat in andere sporten niet zo is dat ze die troep gebruiken zoals voetballen, tennis, weet ik veel wat voor sport.
offtopic: Wielrennen springt er duidelijk zeer negatief bovenuit, dat weet jij...dat weet ik en dat weet iedereen. Een paar keer een halve kofferbak vinden met spul waar je de halve wereldbevolking mee kan inspuiten, da's toch wel heel erg hardcore...

Dat het met andere sporten nu ook steeds meer begint te komen, da;s een trieste zaak.
Oud 30-12-2002, 15:45
Desiderius
Desiderius is offline
Ik vind de stelling nogal dom, het valt amper met elkaar te vergelijken.

Voetbal = een teamsport
Formule 1 hangt het veel meer van de coureur af

De snelheid waar mee het word gedaan is heel anders, de manier van concentreren enz enz.

De inspanning van 1 F1-coureur is veel groter dan 1 voetballer.

Je kunt geen teamsport vergelijken met een individuele sport.
De coureur heeft wel een team achter zich staan maar HIJ moet het vooral doen terwijl de spelers het met elkaar moeten doen.

anyway: het is niet te vergelijken
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 15:56
The Senna Fan
The Senna Fan is offline
Het is idd moeilijk met elkaar te vergelijken. Voetbal is van een heel andere tak van sport dan F1.

Over concentratie, voetbal is zeker geen 90 min geconcentreert. Elke minuut gaat de bal wel een keer achter of over de zijlijn en dan kan je toch een paar seconden 'rusten'.
Maar F1 is ook geen 90 minuten non stop concentratie, want op de rechte stukken 'rusten' ze echt wal wat hoor, ff 1 hand aan het stuur of het rembeen intrekken. Dat soort dingen. Verder zijn er ook pitstops. Maar ok, met F1 moet je in ieder geval wel langer achter elkaar geconcentreert blijven dan met voetbal.

Kwa uitputting weegt het wel tegen elkaar op denk ik. Want met voetbal ren je je een versuffing maar er werken niet van die zware krachten op je. En met F1 is het juist het tegenovergestelde, je zit 90 minuten op je gat en rijd rondjes, maar die rondes zijn heel zwaar, ondanks de powersteering.

Dus als je het mij vraagt is het moeilijk te vergelijken. En kan je dus ook niet 1 specifiek zwaarder noemen.
Oud 30-12-2002, 16:08
Desiderius
Desiderius is offline
zet 2 voetballers 1 - 1 op een veld van 10 bij 10.... na 10 minuten zijn ze alletwee helemaal kapot.

Bij formule is dat niet zo, daar is de hele wedstrijd vaak een 1-1 gevecht.

Het blijkt maar weer dat het niet te vergelijken valt.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 18:01
Verwijderd
Bij formule 1 is het voor de concentratie moeilijker dan voetbal. Je moet daar de hele tijd het hoofd er goed bijhouden, want bijna elk foutje is fataal. Bij voetbal heb je best wat momenten waar het spel stil ligt en ook hoef je je niet altijd met het spel te bemoeien. Een aanvaller hoeft bij een verdedigende corner weinig te doen, behalve dan te wachten tot de bal naar voren geschoten wordt. Verder zal een foutje bij voetbal meestal minder erg zijn. Als je de bal een keer verkeerd aanneemt dan is dat misschien een ingooi voor de tegenstander. Zo'n probleem is dat meestal niet, als het maar niet te vaak gebeurt.
Maar fysiek is voetbal veel zwaarder. Jos Verstappen moet wat op het gaspedaal drukken en de versnellingen bedienen. Maar veel meer hoeft hij met zijn lichaam niet te doen. Voetballers moeten de hele tijd het veld over rennen en de duels aangaan. Dat is veel zwaarder.
Dus voor f1 heb je meer concentratie nodig en voor voetbal moet je fysiek sterker zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 19:40
Brain-Damage
Brain-Damage is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Maar fysiek is voetbal veel zwaarder. Jos Verstappen moet wat op het gaspedaal drukken en de versnellingen bedienen. Maar veel meer hoeft hij met zijn lichaam niet te doen. Voetballers moeten de hele tijd het veld over rennen en de duels aangaan. Dat is veel zwaarder.
Dus voor f1 heb je meer concentratie nodig en voor voetbal moet je fysiek sterker zijn.

Weet je wel hoeveel G-krachten er op je lichaam komen te staan als je remt of door een snelle bocht rijdt met een F1 auto? Elke Formule1-coureur moet lichaamelijk 100 % fit zijn en constant zijn nek+arm spieren trainen. Als hij dit niet doet kan hij het uitrijden van een race wel vergeten.
Het is echt niet alleen gaspedaal indrukken en schakelen in zo'n wagen, ook je verzetten tegen de G-krachten is een onderdeel van F1-rijden.

Ma verder ben ik van mening dat je deze beide sporten kunt beoefenen als je je conditie en spiermassa maar goed bijhoudt.

Mentaal denk ik dat je in de F1 sterker moet zijn, en die conclusie heb ik zo snel kunnen trekken omdat er ene Martin Drent ook meekan in t eredivisie voetal, en dat is nou niet dat je zegt een slimme jongen...
Oud 30-12-2002, 20:30
Tangaslip Jongentje
Tangaslip Jongentje is offline
Toch blijft het appels met peren vergelijken. Op Monza bijvoorbeeld zal het allemaal wel meevallen. Denk eens aan het aantal schoppen en duwen dat een voetballer krijgt! En de duels die hij aan moet gaan. Inderdaad, een kwartiertje pause..

Zal ik jullie eens wat zeggen? Beiden hebben een luizenleven. Ik denk niet dat het enorm veel scheelt. Ga eens een voetbalwedstrijd spelen op het hoogste niveau. Dat houd je ook niet vol denk ik, zeker niet met de lepe spitsen van tegenwoordig. Toch hoeven de heren slechts ééns per week (F1 zelfs eens per 2 weken) aan de bak. Maar daar ging de discussie natuurlijk niet over.
Af en toe rust. Tja, en wat te denken van die rechte stukken? Toch maar kleine momenten, maar toch. Bovendien, een groot deel van de tactiek moet al voor de wedstrijd beslist worden. Tijdens de wedstrijd is het onmogelijk lange verhalen te houden.

Ik denk dus niet dat je over deze 2 sporten een eerlijk oordeel kunt vellen. Beiden vereisen een optimale lichamelijke conditie, en optimale concentratie.

Wat iemand hierboven al aangaf, wielrennen is nog vele malen zwaarder..
Oud 04-01-2003, 16:06
my iron lung
my iron lung is offline
bijna 2 uur in een enorm warm pak, op een warme baan en je constant concentreren + al die g-krachten...
die coureurs verliezen soms meerdere kilo's per race, ik weet niet meer wanneer het was, maar mika hakkinen moest tijdens het podium een keer echt gaan zitten.
f1 is dus meerdere keerden zwaarder dan voetbal, denk ik zo
Oud 04-01-2003, 22:30
* ²ºº² Maniac ²ºº² *
* ²ºº² Maniac ²ºº² * is offline
voetbal kun je niet eens met F1 vergelijken, is toch zeer logisch dat F1 zwaarder is, fysiek en mentaal
Oud 06-01-2003, 20:48
Shumi
Shumi is offline
Citaat:
Mad Ruda schreef:
Natuurlijk gelden er andere eisen voor de Formule 1 dan in de wetten der voetbal. Met voetbal kun je met veel geluk ver komen, in de Formule 1 zal dat ongetwijfeld niet lukken. En dan het fysieke gedeelte. Voetballers hebben andere spieren meer ontwikkeld dan Formule 1 rijders, dus ja...
Dit slaat helemaal nergens op.
In F1 kan je net zoveel geluk hebben als in voetbal.
A. Denk aan Hakkinen in Spanje (al weer een jaartje geleden-2 misschien) zijn kopeling begeeft het in de laatste ronde.
B. Bij Nick Heidfeld is een keer een hamburgerverpaking in zijn motor-koelingssysteem gefladderd, en hoe gek.... KABLAM!!!

Ik Kart weleens en dat is meestal maar 12 minuutjes ofso en dan zweet je al als een gek...

F1 is gewoon zwaarder door de concentratie die je anderhalf uur lang vast moet houden!
Oud 06-01-2003, 21:23
Verwijderd
Veel mensen zeggen wel dat je het niet kan vergelijken maar ik zie dit toch anders.

Je moet het ook niet allemaal vanuit het Sport-punt zien. Kijk ook eens wat ze met hun lichaam doen als ze die sport beoefenen. Voetballer's voetballen veel vaker dan dat F1-coureur's race's rijden.

Nu zijn de races om de 2 à 3 weken en tussendoor testen. Ook trainen F1-coureur's hun lichaam tussendoor.

Ik denk dat voetballer's wel drukker met hun lichaam bezig zijn dat F1-coureur's, maar dat juist weer de F1-coureur's meer van hun lichaam moeten eisen als het er echt op aan komt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten