![]() |
|
Op de kantine had ik een leuke topic over ethiek en het afmaken van zwervers neergezet. De inhoud wil ik hier niet ten sprake brengen, alhoewel dat van mij wel mag.
Eén van de conclusies die ik uit het verhaal kan afleiden is dat veel mensen de dood als iets ergs zien. Waarom zien wij stompzinnige mensen de dood als iets wat zo lang mogelijk moet worden uitgesteld? Wie zegt eigenlijk dat de dood erg is? Ik heb mijn dode voorouders nog nooit horen klagen van: "Nou.... wat erg is dat om dood te zijn..". Waarom laten wij ons in in dit soort stompzinnige dingen?
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Ik wil het niet alleen hebben over bang zijn voor de dood....
Vorige week is bijvoorbeeld de discussie opgelaaid over de doodstraf. Veel mensen zijn voor meer mensen zijn tegen.... Maar als de dood niet zo erg is als we individueel beoordelen... Wat is er dan eigenlijk tegen de doodstraf?.... Het is toch een goede en goedkope manier om van vervelende mensen af te komen.
|
![]() |
Ik geloof niet in de dood. Althans niet als een overgang naar een andere "staat van bewustzijn". De dood is het einde van alles. Alles wat je in je hele leven hebt geleerd en bereikt komt tot een einde in een majestueus niets. De anticlimax van het wonder dat leven heet.
Wat betreft de doodstraf, dat vind ik een barbaarse strafmaat. Een soort zwaktebod. Wanneer iemand een fout heeft begaan jegens de maatschappij dient diegene dusdanig te worden aangepakt dat hij inzicht krijgt in de fout die hij heeft gemaakt. Wanneer de misdaad is ingegeven door een psychologische afwijking dient daar een passende behandeling voor te worden gegeven. Indien dit niet het geval is, dan is vrijheidsberoving en de daaruit volgende tijd die iemand dan heeft voor zelfreflectie een passende straf. Iemand executeren geeft aan dat je je geen raad weet met zo'n iemand. Je ruimt iemand uit de weg en ontkent daarmee het effect dat zijn daad heeft gehad. In plaats daarvan kan je je beter afvragen wat iemand tot zoiets heeft gebracht en of er factoren in de maatschappij zijn die dit soort gedrag bevorderen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als je veel 'zonden' op je geweten hebt kan ik me wel voorstellen dat het eng is, omdat 'iets' je toch niet loslaat.. en je als je dood bent je toch niet ineens alles achter kan laten ofzo.. hmz maargoed daar ging het niet om. de dood lijkt me lekker, een bevrijding.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Ik ben helemaal met je eens dat we moeten kijken naar wat criminaliteit voortzet. Maar dat betekend nog niet dat dat een oplossing biedt, zeker niet op de korte termijn. Maar ik zie totaal niet in waarom wij als maatschappij mensen in leven laten die totaal geen economische en maatschappelijke waarde hebben. Het komt er gewoon op neer dat ze een hoop geld en energie kosten, zonder dat je er wat voor terugkrijgt.
||
[QUOTE]Yamyam schreef:
Citaat:
Precies... dus hoe kunnen we weten dat dood zijn erg is. Het is niks anders dan een schaapgedrag dat door deze maatschappij is opgelegd.
||
![]() |
Citaat:
maargoed de gedachte dat je nutteloos bent in dit leven(=logisch gevolg als je de gedachte aanhoudt dat re niks is na dit leven), maakt veel mensen bang, ze voelen zich zelf nutteloos en hebben geen hoop meer. Dan heeft het leven ook niet veel waarde voor hen. En veel mensen associeren de dood met zwart, en niets, dan krijgen ze het gewoon benauwd, en ik dnek dat dat een hele logische reactie is. Of ze zijn gewoon bangh voor het moment dat ze doodgaan om dan veel pijn te lijden. En je gaat em niet vertellen dat iedereen de dood hier zietals iets plezierigs, ookal kun je het nog zo mooi relativeren. Iedereen heeft wel een monent dat uie alleen is en dat ie bang word dat er niets is na dit leven en niet weet waarvoor ie hier is... |
![]() |
||
![]() |
ikhebtrekinwatlekkers schreef:
Citaat:
Als jij er werkelijk dit soort fascistische denkbeelden op nahoudt, dan vervalt voor mij elke neiging om met je te discussieren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
Nou Uhh slimmerik, je hoort je dodevoorouders over niks, ofwel soms ! Dat is echt een bagges argument, je kunt het beter hebben over of je lichaam en je gedachten nou echt STOPT, want dan zou het indd, niet erg zijn.De waarheid , is dat je dit gewoon niet kunt weten, nog niet tenminste, maar argumenten over dode voorouders, sorrie maar daar schijt ik best wel op
![]() Uhhh doeg |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() maar je heb wel gelijk we maken ons zorgen over dingen die we helemaal niet kennen. ik denk dat dat ook de reden is dat we het proberen uit te stellen omdat wel denken , nou dit leven gaat eigelijk wel misschien is de dood wel erger... tog wel dom in zekere zin |
![]() |
|
Ik heb koeien ook nog nooit horen klagen dat ze het vervelend vinden om een dag niet gemolken te worden. Is dat een reden om koeien maar een dag niet te melken? Nee, en wel om 2 redenen: 1) we hebben die melk nodig 2) het beest heeft er -zeer waarschijnlijk - wel last van.
wat ik wil zeggen is het volgende: het uitblijven van klachten/opmerkingen of andere uitingen van ervaringen is natuurlijk geen bewijs voor het al dan niet erg-zijn van een bepaalde staat van tegenwoordigheid. De doodstraf is niets anders dan het slaan van kinderen: een teken van machteloosheid. De persoon in kwestie straf je er -mijns inziens- niet mee, omdat ze alleen merken dat ze die spuit krijgen. Daarna is het voorbij. Tis dus geen straf. En waarom zien wij de dood als iets erg? Men is bang voor wat men niet kent. Daarbij: niet iedereen ziet de dood als iets erg. Ik persoonlijk ken geen angst voor de dood. Tis noodzakelijk dat ik ook eens vertrek. Maar liever morgen dan vandaag, dat wel.
||
Verwijderd
|
Citaat:
(kijktip: shawshank redemption met tim robbins. let op wat er met de oude man gebeurt) |
![]() |
||
Citaat:
![]() Overigens gaat het er niet alleen om wat de straf voor impact op de dader heeft, maar ook op de maatschappij. Strikt economisch bekeken is het voordeliger om iemand op te ruimen...opsluiten, voeden, etcetera kost allemaal veel geld. ![]()
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hier ben ik het absoluut mee eens. Veel mensen denken nog steeds dat de dader moet 'boeten', omdat dat 'rechtvaardig' is. Als een soort 'wraak'. Dit vind ik erg primitief. Je kunt kwaad niet zonder meer met kwaad vergelden. Men moet denken in oplossingen ! |
![]() |
|
![]() |
geef de mensen die niet in deze maatschappij passen-->de misdadigers, een eigen plek ( een eiland ofzo) waar zij zelf de baas mogen spelen. laat ze het zelf uitzoeken.
door dit te doen komen ze zichzelf echt wel tegen. na verloop van tijd zal er volgens mij een georganiseerde samenleving ontstaan die elkaar respecteerd en liefheeft ( op dit eiland)
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
Het feit dat je tegen bent komt vanwege het feit dat je de dood als iets ergs ziet dat zo lang mogelijk moet worden uitgesteld. Wetenschappelijk is nooit aangetoond dat dood zijn erg of vervelend is.... Jouw persoonlijke mening dat de dood erg is, is totaal futiel aan de maatschappelijke en economische voordelen.
|
Veel mensen zien de dood als iets ergs omdat ze niet heilig geloven dat het wel goed met ze komt als ze in het hiernamaals zijn. Vooral mensen die niet geloven zijn ernstig benadeeld. Maar waar haal jij het eigenlijk vandaan dat zwervers dood moeten? Dat slaat ook nergens op.
||
Citaat:
Aan de andere kant: wie zijn wij om te bepalen dat een leven moet eindigen? Opvallend vind ik dat jij alle emoties buitensluit, dit is allemaal puur rationeel. Het is dan wel zo dat emoties weinig nut dienen, toch zijn ze onmisbaar. Als er iets samenhangt met emoties is dat de dood.
|
Verwijderd
|
omdat ik niet weet wat er na de dood is, wat ik er van moet verwachten, wat er zal gebeuren als ik dood ben.
leef ik ergens anders verder waar het beter is? of waar ik het slecht tref? zal ik opnieuw geboren worden of is er juist helemaal niks meer? ik weet het niet waarom zou ik niet proberen mijn dood uit te stellen? ik vind het leven hier goed, geniet er zelfs van en hier heb ik tenminste nog zekerheid over. maar wat er na de dood is? dat weet ik niet. volgens mij helemaal niks. ik leef nu gelukkig, en als het kan zo lang mogelijk. als je mijn geluk/genot/liefde/blijheid/enz. wat dan ook afneemt, dan heeft het voor mij geen zin meer. ik leef zo lang mogelijk, omdat ik niet weet wat er na de dood zal gebeuren, en nu wil ik er zeker van genieten. |
![]() |
|
Waarom zou je bang willen zijn voor de dood, ik ben hoogstens bang voor de manier waarop ik doodga.
De dood zelf lijkt me, hoe raar dat ook klinkt, niet eens zo heel erg. Geen aards gezeur meer. Het enige is dat je nooit zeker weet of je iets heel positiefs in je leven misloopt en dat je je vrienden e.d. niet meer ziet (of wel ![]() Ik vind het wel interesant eigenijk
|
Waarom de (meeste niet iedereen) mensen bang zijn voor de dood komt waarschijnlijk doordat het een gewoonte van vroeger was. Zoals die verhalen over magere hein die je komt halen. Het is iets dat niet met zekerheid weet. (zoals al eerder vermeldt staat)
Vroeger was het ook gewoon dat je in de rauw ging als een familielid of iemand waar je erg veel van houdt doodgaat. Persoonlijk zou ik geen traan laten. Ik weet, dat als die mensen echt van me zouden houden, dat ze me dan geen verdriet zouden willen doen. Ze zouden me gelukkig willen zien. Ze leven immers verder in hun nageslacht. Het leven heb je maar 1 keer (denk ik dan) dus is de doodstraf echt barbaars. Iedereen heeft recht op leven en ook van het leven te leren. Ik weet niet wie het zei, maar ik ben het ermee eens dat ze op een eiland zichzelf wel tegenkomen en hun leven verbeteren. Ik ben ook tegen de gevangenis. Het is heel erg pijnlijk om geestelijk opgesloten te zitten. Ik denk zelfs dat je nog gekker wordt van de gevangenis dan je al was.
|
elke keer als er iemand sterft wordt er weer iemand anders gebore. zo is de kringloop...
veel mense zijn bang voor de dood. die mense gelove dan blijkbaar nie in reincarnatie, opnieuw gebore worde in un ander lichaam of da je als un geest verder "leeft" etc. ik geloof daar wel in, en ik ben niet bang voor de dood, ik bewonder ut zelfs. de dood is iets mysterieus, iets spannends want je weet nie wa erna komt, en da bewonder ik. op momente als je un ongeluk krijgt ofzo denk je wel van: Oh my god dit is ut einde!" en dan schrik je tog wel ff, maar zoow...zoals ik hier 8er me peeceetje zit, vind ik ut tog iets wonderbaarlijks moet ik zegge....
|
![]() |
misschien omdat veel mensen de dood verbinden met pijn en het moeten missen van 'iets'? ik ben niet bang voor de dood, als het maar een snelle dood is. ineens. of als ik slaap. ik zou geen langzame dood willen sterven, met veel pijn. of vermoord worden. dat is iets waar ik wel bang voor zou kunnen worden. ik denk er eigelijk niet echt over na, je maakt jezelf alleen maar gek. als het goed is leven we allemaal nog min. 50 jaar en als we dood gaan ineens, merken we dr toch nix van.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhalenwedstrijd] Het Meisje en de Dood flyaway | 0 | 01-12-2011 21:16 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Leven na de dood ** | 74 | 16-03-2009 09:27 | |
Verhalen & Gedichten |